Fórum témák
» Több friss téma |
Valami nem jó a multimérerrel mert a rajz alapján max 4.58A mutathatna. Most meg 10A felett mutatja. Egy panelt meg lehet mérni sima rövidrezárással is ampermérővel ez esetben 2.38A lesz a maximális áram.
Mit jelent az "aktuális" teljesítmény? A pillanatnyit adott besugárzás mellett? Még azt sem teljesen.
Egy adott munkaponti teljesítményt mérhetsz így, de ha nem változik a besugárzás akkor sem biztos, hogy a maximális teljesítményű ponton sikerült beterhelned. Az Imp és Ump adatokból kiszámolhatod, hogy 1000W/m2-hez mekkora terhelőellenállás kellene. De ha a napsugárzás éppen kevesebb, akkor sokkal kisebb terhelőellenállás kell a legmagasabb munkaponti teljesítményhez. Kell hozzá még valami változtatható ellenállás és felhőmentes időben úgy állítgatni, ahol az áramgörbének a letörése van, ez mindig nagyjából a névleges munkaponti feszültség körül lesz, de áramban fele, harmada, negyede is lehet.
4xVolt 100W az durván 2A. Ha 12V izzokat használsz akkor a 20W esik hozzá közelebb
A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2025
Méricskélés nem volt. A 4 sorba kötött 55 wattos izzó meg se nyikkant, végül 1 db pirosan világított. A 21 W-os izzónak már szép fénye volt. Du. 4 óra, tiszta ég, a Napra merőlegesem. Szóval elfáradt szegény.
Megmérted más izzókkal is? Esetleg kettő-három sorossal?
A napelem 42V/100W, gondolom előbbi inkább az üresjárási feszültsége. Ebből tippre a munkaponti kb. 37V, ami mellé 2,7A-t kellene produkálnia ideális STC esetben. Mondjuk azt, hogy éppen 70%-nyi megvilágítás volt, mivel az áram közel egyenesen arányosan változik a megvilágítással, ezért közelítőleg: 2,7A*0,7A=1,83A-t kellene leadnia, ez 37V feszültség mellett 67W, amihez 19 ohm terhelőellenállás kellene. Az 1db 12V-os izzó 12V/1,72A-en működik, ami 7ohm. Lehetséges, hogy többet tud, de ezzel túlságosan beterhelted. Ezek alapján megközelítőleg kettő soros 12V/21W-os izzó pontosabb eredményt adna. Esetleg ha van MPPT töltőd, akkor akár egy 12/24V-os akkura kapcsolva, mellette az akkun műterhelésnek bekapcsolva több izzót ki tudod venni belőle a maximumot és lemérheted a töltőteljesítményt vagy a napelemről lejövőt. Manuálisan kellene egy 100W/50-100ohm változtatható ellenállás vagy ellenálláshuzalból készített, több kivezetéses ellenállás sor. Milyen napelem ez? Vékonyréteg lehet, hogy ennyire leromlott, de egy poli vagy mono évtuzedek után is használható kell, hogy legyen, hacsak nem volt egyéb hatás pl. a lapkák oxidációja a rossz laminálás miatt.
A tábla vidéken van és elfelejtettem lefényképezni. Elég sok cellán barna elszíneződés van. Nem tudom a pontos méretet, de ha 1 cella 8x8 cm, akkor 4-5 cm átmérőjű barnás foltok vannak rajtuk. Gondolom, ezért is szabadult meg tőle a gazdája.
Akkor lehet, hogy eléggé tönkrement... a gyengébb termékek esetén a hátlapi fólia (EVA) nem megfelelően van rálaminálva ill. a ragasztók és anyagok minősége rossz és nem zárja el légmentesen a külvilágtól az üvegre tett félvezető lapkákat és az ónozott vezetősávokat. De még a használt anyagok alacsony ellenállása is okoz problémákat pl. PID hatás.
De ha látszólag nem is látni rajta semmit, akkor is lehetnek mikrorepedések a cellákon, amik keletkezhettek még felszerelés esetén a szállításnál vagy akár a bontáskor. Ez mindenesetre nem jó jel, de több mérést javasolnék 21/55W-os izzókkal 1-4db sorba kötött esetben. Ha táblázatba foglalod a számolt teljesítményekből jobban látszik mikor jártál a maximális teljesítmény körül (lehetőleg változatlan napsugárzás mellett). Egyik videóban láttam még egy ilyen műszert, ez elvileg megméri a pillanatnyi max teljesítményt is, én még nem találkoztam vele: Uni-T UT673PV Lakókocsi napelemSziasztok! Vettem egy lakókocsit, amihez szeretnék egy viszonylag egyszerű napelemes rendszer építeni (gyakorlatilag főként világításra)Néztem paneleket, van ami 410W-ot tud darabonként, ebből vennék mondjuk kettőt, egy töltésvezérlőt, illetve egy munka akkut (tényleg semmi komolyabb fogyasztót nem raknék rá) arra lennék kíváncsi, hogy ez így pepitában mennyire működő képes? Aliexpressen már 15 ezer körül találtam töltésvezérlőt! Előre is köszönöm !
Röviden: talán. Konkrétumok nélkül mit lehetne rá mondani?
Én is kimaxolnám a napelemet, tekintve hogy helyed később sem lesz több. A töltőáramot egyszerűbb visszakorlátozni ha tudja a töltő. Milyen akkut használnál? Az ólmost nagyon maximum 0,2C-vel lehet tölteni. Két napelem leadhat közel 820W-ot, ami 14V-os töltőfeszültségen 58A. Ehhez illene 290Ah kapacitás. A fekvő helyzet miatt ritkan fognak STC teljesítménnyel menni, ha az áram is korlátozva van akkor mondjuk 2/3 teljesítményen 520W/39A/195Ah. A LiFePo akku kibírja a 2C töltést is, de 0,5C ajánlott az kb 78Ah. Mondjuk 2db 50Ah 24V-os rendszerben. A folyamatos terhelés elvinné az áram egy részét, de ezzel alapesetben nem számolnék. Ez a napelem teljesítmény teljes kihasználása és az akku biztonságos töltése. Aztán meghatározhatod az akkukapacitást abból is, hogy mennyi legyen a minimális autonóm/ áthidalási üzem. Fogyasztók listája teljesítménnyel, napi működési idők, feszátalakító hatasfoka ha lesz és a tervezett autonóm működés napokban. Ha ez többre jön ki, kint a fentiek, akkor egyszerű dolgod lesz. Rendszerfesz mi legyen? 12V vagy kisebb áramokkal és nagyobb feszültséggel dolgoznál? 12V-os fogyasztókhoz meg használsz DCDC konvertert? 230Vac inverter lesz, ha igen mekkora csúcsteljesítményre? A nagyteljesítményű modulokat nem éppen szigetüzemhez tervezték, persze megfelelő töltésvezérlővel alkalmazható. Én korszerűbb MPPT- t néznék. Talán egy MPPT 100/30-al elketyeg 24V- os rendszerben és soros napelemmel vagy egy 100/50 12V-hoz.
Köszönöm a választ! Nos konkrétumokat én sem tudok!
Ez egy elméleti terv. Kezdődik az építkezés nemsokára, és addig lakókocsiban akarok lakni, de nem életvitel szerűen, néha pár napot, néha csak egy egy éjszakát. Az egész lakókocsiban 12V-os rendszer van (lámpák, szivattyúk) emiatt én maradnék a 12V-nál. Az összes lámpában LED-re cserélem az izzókat, mellé egy db 1KW-os invertert néztem, de nagy fogyasztó sosem lesz rajta! Maximum egy TV, egy mini hűtő talán,(de az sem feltétlenül állandó 0-24es üzem) esetleg egy két telefon töltő. Úgy gondolom a világítás 20W-nál több nem lesz, egy 110Ah munka akkut gondoltam bele. Szóval semmi komoly, inkább csak az a lényeg, ha borús-rossz idő van, a világítás pár napig menjen.
Az akku maga bekorlátozza hogy mekkora teljesítményű napelemet van értelme felszerelni. PWM-nél és MPPT-nél is ami rá van írva, az a maximális töltőáram. Jó lenne maximum 0,1C töltőáramnál maradni (0,1x110AH=11A), de egyes jobbfajta GEL és AGM akkuk megengedik a 0,2-0,25C töltést (0,2x110Ah=22A). De maradjunk a 11, max 15A-nál, az 14V-on 154-210W.
> Ha párhuzamosítasz még egy akkut, akkor kétszer akkora árammal tölthetsz, de nagyobb áramú töltésvezérlő kell. > Ha viszont növeled a rendszerfeszt 24V-ra, akkor a töltőáram maximuma marad ennyi, de a kétszeres feszültség miatt kétszeres napelemes teljesítményt alkalmazhatsz. A legtöbb töltésvezérlő egyszerre tudja a 12/24V-os módot. Az akku védelme miatt ilyen akkuhoz ennyi napelemet tennék fel. Amennyiben visszakorlátozható a töltésvezérlőn a töltőáram, akkor van értelme még nagyobb teljesítményt feltenni. A csúcsot nem fogja kihasználni, de ha borús idő van és csak 5%-on megy, akkor az az 5% egy 200W-os napelem termeléséhez képest négyszer több 800W napelemnél és később módosíthatod a rendszert. Gondolom a legolcsóbb PWM töltésvezérlőket találtad meg. A szigetüzemű napelemek úgy vannak összeállítva, hogy kimondottan 12V-os vagy 24V-os rendszerfeszültségre valók és a maximális feszültségük előbbi esetben 18-20V körüli. Ez gond nélkül használható PWM töltésvezérlővel is 10-től 200W-ig. Ami 400W körüli panelt néztél annál viszont nincs a szigetüzemű rendszerre hangolva a kimeneti feszültség ami kb. 35-45V körül lesz. PWM töltésvezérlőnél pedig be vagy korlátozva, hogy ha 12V-os akkura teszed, akkor a max bemenő napelem fesz 28V, 24V-os akkunál pedig 55V, vagyis egy nem szigetüzemű modult a legtöbb esetben nem tudsz PWM töltésvezérlővel (ki milyet gyárt...) 12V rendszerhez használni, vagy MPPT-t kell használnod vagy növelned kell a rendszerfeszt. De most abból indultam ki, hogy mit lehet az akku köré építeni. Igazából azzal kell kezdeni, hogy összeírod a fogyasztókat és meghatározol egy napi energiamennyiséget: LED világítás, 20W/12V, napi 7 óra = napi 140Wh Szivattyúk, 50W/12V, napi 1 óra = 50Wh 230VAC Inverter üresjárat, 10W/12V, napi 24óra = 168Wh Mivel ezek közvetlenül vannak ellátva, ezért energiaátalakítási hatásfok nincs. TV, 25W/230V, napi 3 óra = napi 75Wh Minihűtő, 75W/230VAC, 24h/0,1 szorzó = 180Wh Ezekhez inverter kell, aminél simán lehet számolni 0,75-ös vagy rosszabb hatásfokkal, vagyis ez legalább 255/0,75=340Wh lesz az akkuból. Vegyük a legrosszabb esetet, hogy a fogyasztást nem fedezi egyből napelem termelés, azt el kell tárolni és "éjjel" kivenni az akkuból. A kémiai folyamatban energia veszik el, ez egy jobb ólomakkunál kb. 80%. Eddig a napi felhasznált energia 530Wh (az inverter üresjárásit nem számoltam bele, mert azt kézi kapcsolóra teszed). Az akkuba beletöltött energia így: 530Wh/0,8=663Wh/nap. Az MPPT töltésvezérlő hatásfoka 0,9, vagyis ennyivel többre kell méretezni a napelemet: 663Wh/0,9=737Wh/nap. Az egészre még legalább egy 1,2-1,5-ös biztonsági szorzó: 737Whx1,5=1105Wh. A napelem 100W-ként kb. napi 300Wh-át termel, amiből lejönnek a fenti jókora rendszerveszteségek, töltésvezérlő hatásfoka, akku hatékonysága, standby fogyasztás (pl. inverter), inverter átalakítási hatásfoka. Vagyis 1105Wh/300Wh=3,68x100Wp= minimum 370Wp napelemes teljesítmény szükséges a fentiekhez. Ehhez előirányozhatsz egy 410W körüli modult. Ebből kétféle módon kell ellenőrizni az akkut: 1. Amiről már írtam a töltőáramhoz illesztés, ez kb. 31A, ami 0,1C-nél 310Ah/12V. 2. Áthidalási idő és kisütési mélység. Az akkuból napi 530Wh-át használsz el. Legyen az áthidalási idő 1 nap (teljes napsütés nélkül). Az ólmos élettartama nagyban függ attól, hogy a teljes kapacitásából te mennyi veszel ki maximum egy kisütési ciklus alatt. 50%-nál többel semmiképpen sem érdemes számolni, de jelentősen hosszabb élettartamú lesz, ha ez csak 30-40%. 50% esetén a névleges kapacitás 2x530Wh lesz, ami 1060Wh. Egy darab 12V-os akkunál ez: 1060Wh/12V=88Ah, vagyis a választott 110Ah-ás akku még meg is felelne egy napos áthidaláshoz a fenti fogyasztókkal, de az első pont miatt a töltőáram meghaladja a megengedett értéket, ezért ajánlott nagyobb kapacitás beépítése, a rendszerfesz növelése, vagy ólmos helyett lítium használata, több szempontból is: - A lítiumos töltési hatékonysága magasabb (95% körül), vagyis kevesebb napi megtermelt energia, ezzel kisebb napelem szükséges a rendszerhez. - Nagyobb kisütési mélység engedhető meg pl. 70-80%, vagyis ugyanehhez az áthidaláshoz és fogyasztáshoz kisebb kapacitású akku elegendő. - Lényegesen nagyobb a ciklusállóssága, ezzel az élettartama - Nagyobb áramokat bír, tehát kisebb kapacitás elegendő ugyanakkora töltőáramhoz. Ezek az előnyök megérhetnek 4x árat...
Szia!
ilyen esetben kell egy dc-dc konverter 24-12 V ra. De PWM tipusu töltés vezérlőben is van ilyen, ami egyből tudja ezt.(bár húzós árban ) Akku; Legcélszerűbb a 7-10S tipusu Li akkuk közötti lenne . +DC-Dc konverter 12V 75-100Ah savas akkuval. Az inverter ? célszerűbb lenne 24-36V -s De ehelyett ; Egy Solár Power Station , minden készen van -akkuval , csak a napelemet kell hozzá csatlakoztatni . 12V (néha 24V is ) 230V is + USB ből x db csazlakozás van rajta. +Ezenfelül tölthető 12-30V Dc vagy 230V ról is .
Miért vennél 1kW-os invertert, ha nem használod ki? Egy esetben lehet szükséges, ha kompresszoros vagy motorikus fogyasztót hajt. Ezeknek 6-10-szeres indítási árama van. Egy jó minőségű inverter pár másodpercig tud 2-2,5x teljesítményt, ezzel együtt is például egy 150W-os nagy hűtőhöz legalább 800-1000VA-es tiszta szinuszos invertert vennék.
Egyébként kapható 250/375/500/800/1200VA-es. Ha mégis leterheled az 1000W-ost 12V-on az már közel 100A. Esetleg védekezhetsz ellene egy sokkal kisebb biztosítással például a kimeneten max 2A-es kismegszakítóval vagy a DC körben 16-20A körülivel. Ha nagyobb teljesítményt használsz inverterről, mint közvetlenül 12V-ról, akkor érdemes lehet 24V-os rendszert építeni és a kis dolgokat DCDC konverterrel ellátni. Persze pár száz wattig bőven elég a 12V-os rendszer is, itt inkább az a kérdés, hogy a napi energiaigényt megtermeld és bele is tudd tölteni. Ezért írtam példát, nem kell sok hozzá hogy mégis több száz wattnyi napelemet igényeljen a kiszámítható működés. Ráadásul a termelt energia csak márciustól szeptemberig igaz, októberben ennek 70%-a, novemberben már csak 35%. Igaz a nyáron meg jelentősen több.
Szia!
Bocsi , hogy bele vau..vau; A kompresszoros hűtők képesek 10...16X teljesitménnyel indulni. (hűtőközeg függő is !) Az a pár álltalam ismert 50W-s induláskor 800W, --a 85W-s 1200W, --a 120W-s 1600W---a régi orosz 250W-s a 3kVA-s aggregátot is megfogta. A legjobb tipus a gázos +230/12V abszorpciós 60literes Egy lakókocsinál a melegviz, főzés, és a hűtő gázzal az igazi.A fűtés állt olajjal. A hajszáritó , porszivó , száritó, mosogatógép felejtős . A mosógép ilyen kempingben használatos tipus;
Szia!
Amit lehagytam; Ha kb igy épül fel a lakókocsi/horgászhajó energia ellátása ,akkor elég a napi 300 Wh is . tehát egy 540Wh -s akku ,2 napra is jó lehet. persze kell az 5V,12V ,és a 230V tápfesz is A 24V --néha 36v--akku a kis elektromos hajómotorok miatt kellhetnek--állt 1kWh elég ---de vannak kivételek !
Csak nyugodtan. Valószínűleg nincs két ugyanolyan, okozhat meglepetést a drága inverter is beüzemeléskor. Most jártunk úgy, hogy a motorvédő kismegszakítóval nem lehetett elindítani a motort, mint kiderült annak a gyorskioldója 7-8x áramnál kezdődik. Csak hagyományos motorvédővel mert, mert azé 14x körüli. Kompresszor indításhoz még nagyobb nyomaték kell.
Esetleg Peltier termoelemes hűtőtáska vagy minihűtő van még. Nem láttam még abszorpciós hűtőt, hát nem olcsó. Az első találat 110W és 1,9kWh/nap fogyasztású. Ez nem jelent sok jót. Egy ilyen rendszer sokkal jobban függ a használati szokásoktól, az meg folyamatosan változik, a korlátait könnyű kinőni. Napelemből nem árt a több, mert ha például nappal, feltöltött akkuknál mennek a szivattyúk, akkor közvetlenül tudja fedezni a fogyasztást és az akku sem amortizálódik olyan mértékben. Ha viszont a megbízhatóság és az számít, hogy ugyanúgy működjön minden ha két napig borús az idő és esik, akkor meg az akkut kell sokszorosára növelni. Az abszorpciós hűtőről mindig a Moszkító-part c. film jut eszembe (Harrison Ford) A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2025
Szia!
A szállodákban gyakori -az abszorpciós hűtő. pl; https://www.antarktisz-webaruhaz.hu/dometic-rm-5310-abszorpcios-hut...l-1376 Az a Peltieres igazán energia faló. Igen a használati szokások, a meghatározóak--mindenütt ! S az akku nélküli -mechanikus energia tárolós?--világitás? |
Bejelentkezés
Hirdetés |