Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   231 / 231
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») Júl 5, 2025 /
 
Igen a szabályok tudom, viszont nem jogi csoportban vagyunk hanem elektronika.
Valamiért a win10 így mentette le és nem tűnt fel. De megoldottam ás felraktam újra.
A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2025
(#) SKY válasza antikzsolt hozzászólására (») Júl 5, 2025 /
 
Mekkora átmérőjű a robogó kerék? Nem lehet kompletten kapni egy hasonló agymotoros felnit, amire felmegy egy névleges robogó gumi?

Most szembesültem vele, hogy manapság már a legtöbb olcsó agymotorban áttételt használnak, azaz egy bolygómű van beleépítve, bringához kb. 4-5-ös áttétellel. Műanyag fogaskerekek de állítólag az ismertebb márkák már kiforrottak és nincs nagyon meghibásodás, 5-10 ezer kilométerenként igényel karbantartást, fogaskerék cserét. Az első gondolatom az volt, hogy na ez is hamar tönkre fog menni... de tulajdonképpen nem rossz dolog, mert:
- Van benne szabadonfutó, tehát a mágnesek semmit sem fognak vissza elektromos hajtás nélkül.
- A mágneses köröket nem célszerű megbontani, mert a mágnesek elgyengülhetnek a levegőn záródva, így karbantartani is egyszerűbb mert a motor a házon belül még egy komplett egység, a fogaskerekek egyszerűen cserélhetők.
- Jelentősen kisebb súly, hatékonyabb motor a nagyobb fordulatszám miatt.
- A direkt drive nem szereti a nulláról indulást, ezek a motorok nagyobb fordulatszámon a leghatékonyabbak, viszont a 40-50km/h szinte felesleges. Az áttételes motor sokkal inkább a városi jövés menésre van optimalizálva.

Ahogy olvasom 1kW-tól érdemesebb direct drive agymotort használni bringa esetén, a robogó viszont sokszoros tömeg a bringához képest. Ezért meggondolnám a lánchajtás megtartását egy különálló motorral, vagy keresni egy nagy teljesítményű bolygóműves agymotoros robogókereket.
(#) antikzsolt válasza SKY hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
13*3.5 a felni mérete. 13" nem igazán találtam. Ez egy 2008 Piaggio blokkos karbis vizes Aprilia Sr factory robogó. Tehát jah van bajok. Sajnos nem kínai hogy minden sarkon lehessen találni hozzá alkatrészt.
A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2025
(#) Régi motoros válasza antikzsolt hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
Ha az ember magának egyedileg csinál valamit, az általában nem úgy szokott lenni,
hogy pont van hozzá passzoló alkatrész. Mindig "farigcsálni" kell valamit valamihez, hogy jó legyen.
A sorrend úgy néz ki, hogy agyalás, mérés, tervezés, gyártás, próba.
Ritka, hogy elsőre sikerül, akkor van öröm a köbön, viszont ha nem, akkor jön a variálás.
A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2025
(#) SKY válasza antikzsolt hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
Pedig létezik:
Ali 13" 3000W
Csupán 210 ezer forintba kerül és 150 ezerért még házhoz is hozzák, megspórolják neked a kínai repjegyet. Vagy lejjebb kell adni az igényekből és 12"-t venni, az csak 180 ezer.
Nem gondoltad meg a gyári e-robit?

@Régi motoros: A visszacsatolás hol marad? Ha próba után nem jó, akkor lehet mindent elölről kezdeni.
(#) Régi motoros válasza Régi motoros hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
Pár új kép. Nem bírtam ki, hogy ne próbáljam ki valahogy.
Van itthon elfekvőben egy félig döglött autó akku, szóval faragtam hozzá egy tartót. A bibi csak az,
hogy a vezérlő elektronika nem megy 12V -ról, mert nagyobb feszre méreteztem. Szóval kerestem egy alis DC-DC stepup-ot, és betettem a vezérlő elektronika elé, így a vezérlés működik, de a motor csak direktben a 12V -ot kapja az akksiról.

Végül is a próba sikerült, a gép menetkész. De mivel az akku feszültség kevés, a sebesség is nagyon lassú, kb 5km/h, ráadásul ezt is csak sík úton tudja, mert amint emelkedő jön, érezni, hogy nincs kakaó. Az akku sincs a helyzet magaslatán, mert terhelésre a feszültsége is kb 11V -ra esik.
Jobb lenne a helyzet, ha a légrés az álló és forgó rész közt kisebb lenne, mert jelenleg van vagy 3mm. Azért ilyen nagy, mert a forgó rész 3D nyomtatott és kellett valamennyi falvastagság is, ami tartja a mágneseket, nehogy a centrifugális erőtől kiszakadjanak.
Száz szónak is egy a vége, nagyobb akkufesz kell.
A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2025
(#) Régi motoros válasza SKY hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
Nem feltétlen elölről, akkor jön a variálás arra írtam.
(#) antikzsolt válasza SKY hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
Nem nemmgondoltam.meg magamat. Az se nem egyedi se nem szép. Na meg akinek van pénze az megveszi a tucatot. Aki még élvezi az inkább megcsinálja magának.
(#) antikzsolt válasza Régi motoros hozzászólására (») Júl 6, 2025 /
 
Igen tudom hogy ritka szerencse az olyan hogy minden is van hozzá. Már kezd összeállni a kép hogy is kell hogy kinéznie. Bár ez még egy nagyon kezdetleges megoldás. Mivelhogy a motor kinézetét szeretném megtartani így lehetőség szerint a legkevesebb átalakítást végzem rajta.
(#) bbalazs_ válasza Régi motoros hozzászólására (») Júl 7, 2025 /
 
A mágneseket be kellene ragasztani. 3mm légrés rengeteg, ennek tizedmilli tartományban kellene lennie.
(#) Régi motoros válasza bbalazs_ hozzászólására (») Kedd, 12:56 /
 
Úgy van. Ez a forgórész csak prototípusként szolgál. Viszont azt nem tudom, hogy műanyagba mivel kellene beragasztani a mágneseket, hogy fogjon rendesen. Nem volna vicces, ha szétpörgetné magát.
Gondoltam rá, hogy biztos ami biztos, elkészítem kisebb légréssel, úgy hogy a mágnes és az állórész közt ne legyen már műanyag, legfeljebb körbetekerem egy menet üvegszálas anyaggal, és úgy kenem be valami ragasztóval, vagy öntöm ki gyantával. De gyanítom, hogy ez után akkor legalább esztergával fel kéne szabályozni (az meg ugye nincs (még)), meg centrírozni is kellene.

Ui.: Csak gyorsan készült, hogy a motort és a vezérlést egyáltalán ki tudjam próbálni.
Aztán egyelőre így maradt...
Ezelőtt ugye taglaltuk, hogy prototípus gyártásnál az ember azzal dolgozik ami van.
Aztán meg majd ahogy alakul, faragja tovább.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 13:04
(#) SKY válasza Régi motoros hozzászólására (») Kedd, 13:17 /
 
Szóval ez egy egyedi gyártású motor... hasonlít egy autó generátorra. Gondolom neodímium mágneseket használsz. Akkor a felületi indukció fixen kb. 1T feletti, de lehet hogy javítana a hatásfokon ha a hátoldalukon mégiscsak vasban záródnának az erővonalak. Nem tudsz egy aszinkron motor forgórészt leesztergálni és a tömör vasmagon kialakítani a mágnesek felragasztásához foglalatokat? Epoxival beragaszthatók, akkor a légrést is tovább tudod csökkenteni. Ezzel maga a mágnes is ellentart valamennyit a centrifugális erőnek, hiszen alapból nagy erővel vonzódik a vashoz.
Esetleg ki lehetne próbálni, hogy nem téglalap alakú síkok lennének a forgórészen, hanem a mágnesek hosszanti oldalán kis körmök fognák, pár mm hosszúak hogy ne záródjon feleslegesen annyi erővonal. Igaz ez pont a szélén lenne ahol a legkisebb alapból a légrés.

Szerintem olyan motor is van, aminek a forgórésze ugyan így van kialakítva lemezből mint a műanyagod, vagyis a mágnesek állórész felőli oldalán is van egy köríves acél, csak a mágnesek közötti rész nagyon vékonyra van megcsinálva, arányosan töredéke mint a mágnesek felülete, így maximum telítődik, de az erővonalak nagy része munkára fogható.

Vagy veszel domború mágneseket...
(#) Régi motoros válasza SKY hozzászólására (») Kedd, 15:14 /
 
Mert pontosan az, egy autó generátor (azt hittem felismerhető a képről), amiből kukáztam az eredeti forgórészt. Az álló részre pedig tettem HALL szenzorokat és egy hőmérő szenzort, az a fehér kábel. Forgórészre gondoltam én is, hogy kipróbálhatok (majd valamikor) többféle mágnes elrendezést is. Egyelőre ez a "palástra fektetett" elrendezés volt az első, és még ez van használatban. Lemez rotort is vágattam már lézerrel, ugyan ezzel az elrendezéssel, de nagyon gyenge volt, feltételeztem épp a rotorban záródó fluxus miatt, pedig a légrés ott csak 1mm volt. Mármint a forgórész és az állórész lemezelés közti rés, mert a mágnes ott is bentebb van. Ezért gondoltam, hogy lemodellezem műanyagból ezt az elrendezést, és habár a légrés így növekedett, de sokkal jobb lett a motor hatásfoka.
Gondolom azért, mivel a mágnes É-D pólusai nem záródnak a rotor vastesten keresztül ugye.

Szóval egyelőre nem értem, ezt a vaslemezes forgórészt.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 15:15
(#) GPeti1977 válasza Régi motoros hozzászólására (») Pé, 13:53 /
 
Nekem az autógenerátor simán forgott 24 - 36Voltról újabb típusú hall jeladó nélkül is működő kínai bicikli vezérlővel, a gerjesztőfeszültség 6 és 12V között változtatva a nyomaték per fordulatot is külön lehet változtatni még a gázkaron kívül.
(#) Régi motoros válasza GPeti1977 hozzászólására (») Pé, 14:20 /
 
Igen nekem is. De maga a forgórész + fogyasztó, ha nem állandó mágneses, azért cseréltem ki.
Terhelés alatt viszont nem próbáltam, de szenzor nélkül kieshet a szinkronból is. Valamelyik magyar srác (nem jut eszembe a neve) készített is videót róla, és nála is ez volt a probléma. Mikor kerékpárt kellett volna hajtania a pilótával együtt, akkor gyakran megszűnt a nyomaték amikor kiesik a szinkronból a forgórész. Magyarán mikor húzott neki egy "kövér gázt" az állórészben gyorsuló forgató mágneses teret nem tudta követni a forgórész olyan gyorsan, ahogy azt kellett volna. Persze szabadon futva, vagy épp kis terhelésen, amíg csak felemelve a kereket kell forgatni addig működik rendesen. Én ezért csináltam meg szenzorosra.
(#) GPeti1977 válasza Régi motoros hozzászólására (») Pé, 15:50 /
 
Igen jobb a szenzoros mindenképpen, viszont vannak olyan elektromos autó motorok is amiben ugyanilyen gerjesztés van, nem drága mágnesek, állítólag vannak előnyei, az a 20 30 Watt gerjesztés meg nem annyira sok
(#) Régi motoros válasza GPeti1977 hozzászólására (») Pé, 16:05 /
 
Előny mindenképpen, hogy változtatható a nyomaték.
Például sík terepen kisebb nyomaték kell, cserébe nagyobb a fordulatszám.
Emelkedőn meg nagyobb a nyomaték, cserébe kisebb a fordulatszám.
Tehát elvileg a fogyasztást is lehet szabályozni valamennyire.
Cserébe hátrány ugyan úgy, hogy a csúszógyűrű kopik, és melegszik rendesen.

Ui.: Nekem a forgórész gerjesztés 12V -on 40W -ot evett ha jól emlékszem.
A hozzászólás módosítva: Pé, 16:06
Következő: »»   231 / 231
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem