Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   652 / 653
(#) lazsi válasza kameleon2 hozzászólására (») Szept 18, 2025 / 1
 
Nekem ezzel azért valami nem stimmel...
Bemenet: CO2 + fény (energia)
Kimenet: hangyasav
Katalizátor: fulvinsav A folyamat elején és végén változatlanul jelen van, a reakcióban nem vesz részt, csak segíti annak lefolyását.
A cikk vége felé azt írják:
"A hangyasav fény hatására termikusan elbomlik – praktikusan hidrogénre és szén-dioxidra."

Tehát az egész folyamatot tekintve:
CO2 + fény = H2 + CO2
Tehát a CO2 nem kerül felhasználásra (a végén ugyanúgy lesz, mint az elején), nem "tünteti el", nem tárolja a folyamat.
Ezzel szemben a fény hatására H2 keletkezik.

De miből keletkezik ez a hidrogén?
Pl. vízből... (A cikk pár helyen szénsavat is emleget.) De akkor miért ez a bonyolult, és drága katalizátort tartalmazó megoldás az egyszerű (fénnyel történő) vízbontás helyett???
Vagy fulvinsavból? Akkor viszont az nem katalizátor, hanem alapanyag, vagyis felhasználódik a folyamat során. Tehát az igencsak drága fulvinsavból (100.000.000 Euró / kg !!! ) előállítjuk az ennél nagyságrendekkel olcsóbb hidrogént, miközben a CO2 tulajdonképpen csak katalizátorként van jelen. Ja, nem, mert a fulvinsavból is keletkezik, vagyis a folyamat végén még több CO2 lesz, mint előtte.

(Próbáltam a neten megkeresni mi is ez a "fulvinsav", de leginkább csak drága készítmények árajánlatait találtam. Találtam viszont olyat, hogy fulvosav. Csak azt nem értem, hogy ha ez fulvosav, akkor miért azt írják helyette, hogy fulvinsav...)
A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2025
Moderátor által szerkesztve
(#) lazsi válasza tki hozzászólására (») Szept 18, 2025 / 1
 
Az illető azt is mondta, hogy nagy multikkal is tárgyalt... De nekik nem adta el. (Akkor miért tárgyalt velük?)
Arra hivatkozott, hogy "Magyar vagyok, örülnék, ha a szénben rejlő finomkémiai lehetőségeket, például a fulvinsav-előállítást az itteni készletre alapozva aknáznánk ki.". Ha ez tényleg akkora üzlet lenne, akkor a multik simán belemennének akár abba is, hogy a gyártás (vagy annak X %-a) M.o.-on történjen...
(Mondjuk azt sem egészen értem, hogy a globális szén-dioxid csökkentést miért kellene erre a kis területre korlátozni... Ha itt nálunk lecsökken a CO2 aránya, akkor az a Föld többi részéről úgyis pótlódik... Ezzel szemben egy multicég minden földrészre telepíthetne ilyen gyárak százait, és így valóban lehetne küzdeni a globális klímaválság ellen - már ha ez az eljárás tényleg csökkentené a levegő szén-dioxid mennyiségét... )
A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2025
(#) Suba53 válasza Massawa hozzászólására (») Szept 18, 2025 /
 
Szuper ez a kis csaj! Nagyon jól összefoglalta a csúcskategóriás félvezető gyártás lehetőségeit, az Arizonai építkezés buktatóit, és a megoldandó problémákat.
Remélem sikerül átlépni minden akadályt. Mi lesz itt húsz év múlva! Elképzelni is nehéz.
(#) Massawa válasza elektrorudi hozzászólására (») Szept 18, 2025 / 1
 
Ez nagyon összetett kérdés, egy része politikai, amit most inkább mellöznék. ( az egyik oldal szeretné a másik meg blokkolja).

A másik meg a kultura, ami lassabban változik alakul mint a tölgyfa. Elég sokat jártam Ázsiában és még a leggazdagabb országokban is máskép gondolkodnak, viselkednek meg élnek az emberek mint mifelénk. Itt ott már látszodik a nyugati kultura hatása, de az ellenállás igen nagy. ( azoknak is a vérükben van a gyarmatositok utálata, ahogy mifelénk az oszmán kulturájé). Lehet, hogy ez is az oka annak, hogy a társadalom elfogadja mindazon viselkedési normákat, amit nyugaton el sem tudnak képzelni, és ki tudja milyen hülye jelzökkel illetnék ( elég fellapozni a napi sajtot).
A filmben is elmondja a fiatalasszony, hogy mivel jár Taiwanban a TSMCnek dolgozni, és milyen konfliktusokat okoznak ezek az elvárások Arizonában.
Ott meg lehet mondani a mezei mozdonyvezetönek, hogy csak friss fehér kesztyüben ülhet be még a nosztalgikus mozdonyba is, és minden jelzö elött a kontroller mögött ülve is meghajtsa a fejét ( köszön) és minden induláskor a kezével is végigmegy minden ellenörzendö dolgon ( menetrend, biztber, ora, stb). De ugyanigy elvárják a majdnem egyenruhát az irodákbsn is ( fehér ing vagy bluz es sötét nadrág vagy szoknya és hozzá fekete cipö.). Érdekes volt megfigyelni a munkanapokon a fekete fehér világot, amit a munkaszüneti napokon a legvadabb tarkaság vált fel.
A harmadik jellemzö meg az embertömeg. Amig az USAban egy mérnöki álláshirdetésre még egy maroknyi ember sem jelentkezik, a cég kinai gyárában a hirdetés megjelenését követö napon 170 ember állt a gyár elött, több csak azért nem, mert egy nap alatt nem értek oda. Másnap is kb ugyanennyien álltak ott. A kollégák szerint mindenki jol fel volt készülve ( pedig high techröl volt szo)
Az is igaz, hogy a munkaadotol is sokkal többet várnak el mint amit mifelénk tesznek. És ezért hajlandok akár hajnali 3kor is bemenni dolgozni. Az elképzeléseik mások, a mai napig elvárják, hogy a munkaado segit a lakhatoságban stb.
Az ismerösöm kinai cégében vagy 400 fiatal asszony dolgozik. Munkásszállót épittek nekik, étteremmel söt ovodával a helyieknek, a többi asszony 2 hétig dolgozik, majd utazik hosszabb idöre haza.
A lakások méretei meglepöek a legutolsoban ahol laktam 3x10 m alapterületü volt, 3 szinten, de minden meg volt benne amit egy modern lakástol el lehet várni ( 2 WC, mosogép, szárito, zuhany meg extra fürdöszoba söt a bejárat mellett még maradt egy fedett hely egy közepes autonak is.
Este meg egy filmen láttuk hogyan gyártják a mai napig a japán papirt vagy a szakét ( rizspálinka) Érdekes, mert ezekhez a tradicios munkákhoz rengeteg hely kell. Azaz a lakásra nincs hely a munkához meg szinte korlátlanul van elég és ezt elfogadják!
Amugy a keletiek tér varázsloi a legkisebb helyen is megtudnak mindent oldani ( érdekes ez minden keletázsiai országra jellemzö), igaz ehhez az emberi méretek is hozzájárulnak, az egyik szállodában a lift állitolag 12 személyes, de 4 europai ember teljesen kitöltötte. A lakásokban a plafon ritkán van 220 cm-nél magasabban. Söt a fürdöszobában csak 180 cm ( az szellöztetés, vezetékek stb miatt. )
Ami meg érdekes pár évtizede Tokioban volt egy bombás merénylet a bomba egy szemétládában robbant. Erre megszüntették az utcai szemétládákat, igy az embernek haza vagy egyébb helyekre kell vinnie a szemetét. Ez is átment minden komolyabb gond nelkül és a város csillog a tisztaságtól.
A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2025
(#) Massawa válasza Suba53 hozzászólására (») Szept 18, 2025 /
 
Hát igen, de azért nem vagyok tul biztos a sikerben, az árak miatt. Nem hiszem, egy kapitalzmusban sokág lehet tartani a 20-50%-s árkülönbséget csak azért, mert az egyik csipre Made in USA van irva a másikra meg Made in Taiwan.
(ráadásul egy cegen belül).
Ismerem az amerikai befektetök viselkedését is, mindent meg fognak tenni, hogy ez megszünjön, azt viszont amerikai környezetben aligha lehet teljesiteni, föleg egy olyan gyárban ami már ma is nagyon nagy méretben automatizált. Az USAn belüli piacon talán a vámokkal csökkenteni lehet az árkülönbséget, de ez a világpiacon az amerikai termékek kárára menne.
(#) erbe válasza Massawa hozzászólására (») Szept 18, 2025 /
 
( elég fellapozni a napi sajtot). Gouda vagy Tilsiti?
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Szept 18, 2025 /
 
Teljesen mindegy ma nincs sajtotermék amelyik nem skatulyázna be embereket bárhol a világon.
(#) tki válasza wbt hozzászólására (») Szept 18, 2025 /
 
"Nem tudom, hogy vagytok vele, lassan a számokat sem tudom leírni, hova halad a chipgyártás.
Ebből 2048 összekapcsolva..."

2023-ban, amikor bekapcsolódtam a történetbe, 300 ezer procin futott a ChatGPT... Ennek az évnek a végére 1 milliót emlegetnek.
A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2025
(#) wbt válasza tki hozzászólására (») Szept 18, 2025 /
 
Igen, de itt 1 chip-en 900.000 (más források szerint 960.000db, lehet, 60.000db a selejt), és még ez is fürtökben. Milyen jól jött volna anno rendereléshez
(#) jani1987 hozzászólása Szept 20, 2025 /
 

Félig elektronika

Vasutas étterem.
(#) Massawa válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 20, 2025 /
 
Én már kettőben jártam (Prága meg Bécs). Brünn lesz a következő.
(#) Frankye válasza Massawa hozzászólására (») Szept 21, 2025 /
 
Van Budapesten is hasonló, Lakomotív néven, a Keleti pu. közelében.
(#) Gafly válasza Frankye hozzászólására (») Szept 21, 2025 /
 
Verseny utcában van egy mozdonyorr felragasztva a falra.
Ez ugyanaz?
(#) Massawa válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 21, 2025 /
 
OEhhez meg annyit, hogy jo 20 éve Ausztriában volt az első Bécstől délre kb 30 kilométerre a B17- es uton, de az leégett.
A tulajdonosa egy vasutmodellező volt, később boltot is nyitott. Ma már nyugdijas, a bolt is megszünt, csak online árulja még a régi készletének a maradékait.
(#) HeZ hozzászólása Szept 21, 2025 /
 

A matematika szépsége

Érdekesség: hogyan lehetséges Pi értékét (3,141592653579893...) tetszőleges pontossággal meghatározni egy pálcikával (például fogvájóval), egyenes vonalakkal, számlálással, két darab szorzással és egy darab osztással?

A matematika szépsége ~30 másodpercben: PI kiszámítása
(#) Frankye válasza Gafly hozzászólására (») Szept 21, 2025 /
 
Igen, az az. Egy Nohab-orr (leánykori nevén: M61-es mozdony).
(#) Suba53 válasza Frankye hozzászólására (») Szept 21, 2025 / 1
 
Ez lenne az? Ez nem egy orr, ez a teljes felépítmény kicsinyített makettje.

NOHAB.png
    
(#) Suba53 válasza HeZ hozzászólására (») Szept 21, 2025 /
 
Azért ennek a bizonyítására kíváncsi lennék.
A videóból semmi konkrétum nem következik.
(#) kameleon2 válasza tki hozzászólására (») Szept 21, 2025 / 2
 
Igen. Készen van a kísérleti reaktor. Többet nem mondhatok.
(#) HeZ válasza Suba53 hozzászólására (») Szept 21, 2025 /
 
18. század, Georges-Louis Leclerc de Buffon -> Buffon tű tétel.
Youtube-on: Buffon tű tétel
Tévedtem! A BME Matematikai Tanszék laborja és Richard Durrett munkája szerint nem túl hatékony módszer a Pi becslésére, mert a négy tizedesjegy pontossághoz nagyjából 100 millió feldobást igényelt!
(#) Frankye válasza Suba53 hozzászólására (») Hé, 4:46 /
 
Igen, ez az. Bocsánat, rosszul emlékeztem, hogy csak az orr van kint.
(#) sany hozzászólása Kedd, 9:07 /
 

Mini relé. :)

Találkoztattok már 2,4 V-os mini relével?
Én eddig nem. Tudom vannak SMD is, de azok gyakori, hogy 5 V-osak.
(#) Massawa válasza sany hozzászólására (») Kedd, 9:15 / 1
 
A 3 Voltos logikához ilyen kell. S hány olyan idökapcsolo stb van ami egy gombelemröl megy és ezt azt kapcsol. Régebben ezek REED relék voltak, de már van hagyományos is. Tavaly nekem is kellett egy ilyen projekthez.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 9:16
(#) Bakman válasza sany hozzászólására (») Kedd, 9:29 / 1
 
Nem olyan ritka a dolog.
(#) sany válasza Bakman hozzászólására (») Kedd, 9:43 /
 
Én pedig azt hittem az.
(#) lazsi válasza sany hozzászólására (») Kedd, 10:18 / 1
 
Csak érdekességként: Létezik olyan megoldás, amikor a tápfeszültségnél nagyobb üzemi feszültségű relét kell használni (mert éppen olyan van - vagyis ez régebben volt igazán fontos, amikor nem lehetett "bármilyen" feszültségű relét beszerezni...), de a tartófeszültsége (vagyis amikor be van már húzva és ezen a csökkent feszültségen is megtartja) alacsonyabb. Így lehetőség lenne 5V-os relét 3V-os tápfesz mellett használni. De ez csak szükségmegoldásként jöhet szóba... Mondjuk kevesebbet fogyaszt, mint a megfelelő névleges feszültségű relé...
(#) granpa válasza Frankye hozzászólására (») Kedd, 10:20 /
 
Az "orr" a lebontott közlekedési múzeumnál volt. (Hermina út)
(#) Udvari Zsombor hozzászólása Kedd, 16:13 /
 

Az eső széle ☁

Ott esik, itt nem! Ezt hogy?
(#) nagym6 válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Kedd, 16:31 /
 
Ilyet sokszor tapasztaltam. Egyszer szomszédunknál erősen esett, nálunk semmi. De autóval is láttam ilyen rövid átmeneteket, amikor vizes útból tíz méter átmenettel száraz út volt.
(#) Udvari Zsombor válasza nagym6 hozzászólására (») Kedd, 16:35 /
 
Én most ebben a videóban láttam ilyet először, amúgy csak párszor meséltek nekem hasonlóról.
Következő: »»   652 / 653
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem