Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   4043 / 4043
(#) Akg válasza majkimester hozzászólására (») Pé, 15:50 /
 
Nem. Az 1-es és a 3-as lábat összekeverték. Úgy van bekötve, ahogy a user manual-ban is van. Most mindjárt kiderítem, hogy a többi stimmel-e a rajzhoz, de mint mondtam működik.
(#) Akg válasza majkimester hozzászólására (») Pé, 15:56 /
 
Nem az 1-es és a 3-as láb fel van cserélve a rajzon. Tehát jól van.
(#) Bakman válasza tki hozzászólására (») Pé, 17:17 /
 
Korábbi, 20 éves. Egy élő nyelv mindig változik, én a jelenkorra gondoltam.

<balra el>
(#) Laja1 hozzászólása Pé, 17:38 /
 

Szelepvezérlés

Sziasztok!

Öntöző szelepekhez szeretnék vezérlést készíteni. Szeretném megtartani a szelepeket, amik működtek. (Mellékelem.) Semmilyen adatom, leírásom nincs a szelepről, csak annyit tudok, hogy két ceruzaelemről működtek, tehát 3 V-osak. Megmértem a tekercs ellenállását: 3 Ohm. Tehát 1 A folyik rajtuk. Tápegységgel adtam rá 3 V-t először csak fél Amperrel. Ekkor lekorlátozott a tápegység. Aztán 1 A-el, így már jó volt, kattant egyet a mágnes (mondjuk ezt már fél Amperrel is megtette), aztán fordított polaritással megint kattant egyet. De közben fújtam bele kompresszorral levegőt és azt tapasztaltam, hogy nem nyitott ki a szelep! A szelepeken van kézi elforgató gomb is. Ha azzal nyitom, akkor a levegőt át tudom rajta fújni, de ha a szelepbe a csövön keresztül belenézek, nem látom, hogy valami is kinyitott volna belül. Egy drótot se tudok rajta jobban benyomni, mint zárt állapotban. Tudja valaki, hogy hogy működnek az ilyen szelepek? És ha kattan egyet, akkor miért nem nyílik ki a szelep? (Tetejében a négy szelepből egyiknél nem is kattan, se ilyen, se olyan polaritással; de szakadást nem mérek itt sem, 3 Ohm.)

Köszönöm!

szelep.jpg
    
(#) Bakman válasza Laja1 hozzászólására (») Pé, 17:57 /
 
Ezt a típust konkrétan nem ismerem, de soknál nem mindegy, milyen irányból kapja a többlet nyomást. Sok szelep nem úgy nyit ki mint egy golyós csap, a közegnek "fel" majd "le" is kell kanyarodnia hogy átjusson rajta, tehát az, hogy drótot nem tudsz átdugni rajta, nem jelent semmit.

Lehet, hogy a vízkő (vagy valamilyen lerakódás) miatt leragadt az egyik szelep, azért nem kattan.

Ha elemről működtek, akkor valószínűleg bistabil szelepek. + - irányba kap feszültséget fél másodpercig, nyit, - + irányba kapja, zár.

Ha se jobbról, se balról nem tudsz levegőt és/vagy vizet átnyomni rajtuk, én nem eröltetném a dologot, későbbi agyvérzést meg lehet spórólni biztosan jó szelepekkel.
(#) reloop válasza Laja1 hozzászólására (») Pé, 20:06 /
 
(#) Akg válasza Akg hozzászólására (») Pé, 20:10 / 2
 
Mivel volt többeknél is bizonytalanság, ezért szétszedtem, kiforrasztottam a tranzisztort, hogy le tudjam mérni a lábkiosztást, megmértem az ellenállásokat, amit összevetettem a színkódokkal is.
Visszarajzoltam ,hogy ne legyen több kérdés. A tranzisztorok npn-hez illően vannak bekötve,
az IR vevő jól van bekötve, és van egy ellenállás is, ami nem stimmel.
Nem értem, hogy az ilyen alap dologra, miért nem figyelnek oda a Service Manual készítésénél.
Felrakom, amit én rajzoltam a valóságról.
Köszönöm még egyszer a sok segítséget. Most már tudom, hogy a tranzisztor fordítva bekötve is tud működni. Magamtól ilyet biztosan nem csinálnék.

IR SCH 2.png
    
(#) Gafly válasza Akg hozzászólására (») Pé, 21:20 /
 
Kicsit hasonlít az én skiccemre, de amúgy jobban tetszik.
(#) ttindian válasza proli007 hozzászólására (») Vas, 10:17 / 2
 
Helló, és szép napot.
Az időzítés tényleg alacsony jelt kap, a mikrofon modul leírásában is az van. De csak egy jelt ad a kezdetekor . Nem tudom miért írtam magasat.

A napelem tényleg nem tudom hány volt de párosítom sorban és párhuzamosan hogy 5v alatt maradjon, az ST1308 boostal emelem stabil 5v-ra, persze ha ez is működik . AzEN lábát kell megoldjam hogy csak akkor nyisson mikor a napelemek elérik a 2,5voltot hogy ne rángasa a rendszert. A powerbank BMS tőltését szolgálná , esetleg ebben ha segítenél minél alacsonyabb fogyasztás a lényeg.

Elmúltam 50en, de tényleg hallom , a szinuszos jelt nem, de ellenben attól nyomást érzek a fülembe olyant mint mikor hegyekbe jársz . Vásároltunk szunyog riasztot is de nem tudok a kőzelében létezni. A mérőműszerem is 25khz mutat , a piezo is csak ott működik amit a mikrofon modul is alátámasztott .
(#) mek-elek válasza ttindian hozzászólására (») Vas, 11:52 /
 
Gratulálok! Örülj neki.
Ez egyéni adottság fiatalember.
Én zenebarát vagyok, és a védekezéshez szúnyoghálót alkalmazunk. Azonban van egy érdekesség a dologban. Az ember hallását nem mindig lehet műszerekkel meghatározni! Ezért az eltérés az érzékelhető valóságos hang, és a műszaki berendezések "élethűsége" között.
(#) proli007 válasza ttindian hozzászólására (») Vas, 16:54 /
 
Akkor az szerencse, mert ha folyamatosan adna alacsony jelszintet, nem állna le az időzítő.
A napelem karakterisztikája áramgenerátoros. Kb. 13..17mW/cm2-re lehet számítani.
Ha 5V-ra építesz napelemet, és 2,5V a feszültsége, ott alig fog áramot szolgáltatni. Mert míg meg nem terheled, csak "feszültsége van". Itt nálad az a lényeg, hogy az energia mérleg pozitív legyen!

Megnéztem az Ic adatlapját, nem túl bőbeszédű az EN lábnál. Csak a jelszinteket lehet kihámozni, hogy 1,5V felett magasnak, míg 0,4V alatt, alacsony szintnek veszi. De hogy hiszterézise van-e, azt még a tömbvázlat sem árulja el, elegánsan kihagyja az EN bemenetet a rajz. Csak akkor fogod megtudni, ha meg van a konverter és megméred.
Illeszteni a napelemhez, ha van hiszterézise, akkor csak egy feszültségosztó kell.

Amúgy ha ennyire zavar a 25kHz, akkor miért pont egy ilyen készüléket építesz? Magad szeretnéd elzavarni?
(#) subwoofer220 hozzászólása Vas, 18:10 /
 

metal film vagy Szénréteg ellenállás?

Üdv mindenkinek.. Egy kis segítségre lenne szükségem.. A panel adatlapján
Idézet:
„metal film resistor 1.00ohm 1/4w±5%”
ellenállás szerepel. A Hestore oldalon Szénréteg 1ohm ellenállás található. Ezzel nem lehet helyettesíteni?

Ezen a két ellenálláson keresztül megy 44v~,ami egyenesen az egyenirányítóhoz megy.
Sajnos az ellenállások előtt meg van a 44v~,utánuk már nincs feszültség.
(#) Gafly válasza subwoofer220 hozzászólására (») Vas, 18:26 /
 
Szerintem beteheted.
Ugyanakkor, ezek biztosíték szerepet szoktak betölteni, tehát érdemes megnézni, hogy mitől szálltak el (könnyen lehet hogy más hiba is van, például zárlat).
(#) subwoofer220 válasza Gafly hozzászólására (») Vas, 18:42 /
 
Köszönöm szépen! Ez egy aktív mély láda erősítője. 2x50v és 2x22v-a toroid trafója. Az erősítő bekapcsol, 50v-os ágon kondiknál megjelenik a 80v-os egyenáram. Be is kapcsol az erősítő. De a mellék ágon,ahol a 2x22v kondenzátorok vannak (35vdc), ott nincs meg a feszültség. Zárlat nincs.
Az előző tulaj azt mondta hogy nyáron volt egy nagy vihar. Azóta nem megy. Tönkre is ment egy két műszaki dolog. dvd player stb.
(#) subwoofer220 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Vas, 19:37 / 1
 
Áthidaltam a két ellenállást próbaképp.. Voálá, megszólalt a mélyláda.
(#) Gafly válasza subwoofer220 hozzászólására (») Vas, 19:49 / 1
 
Hát akkor ellátta a feladatát, és megvédte amit meg kellett.
Távlatilag tegyél bele olyan ellenállást amit linkeltél.
Ügyes vagy.
(#) Suba53 válasza subwoofer220 hozzászólására (») Vas, 21:09 / 1
 
Van ott fémréteg is. Az ne zavarjon meg, hogy 0,4W, az simán jó a negyed wattos helyett, de a fotót nézve inkább 0,6W-ost tennék bele Bővebben, mert a lábtávolsága annak is megfelelő, és ilyen helyen nem hátrány a nagyobb teljesítményű alkatrész.
A hozzászólás módosítva: Vas, 21:10
(#) ttindian válasza proli007 hozzászólására (») Vas, 22:28 /
 
A konverter es napelem részével még nem foglalkoztam , ellenbe a 20v-1piezo és irlz44 nem működik , úgy értem hogy van 20v a boostba, de 1 db piezo hangosabban szól az 555ről mint a fent említett áramkorben. Az időzitő 555ic csak 3.6v ad a másadik 555 resetre, felhuztam egy ellenálásal a pozitivra de igy is csak 4.1v tud , igy a másadik 555 3as lábán is csak 3.8v van.
Mit tegye?

a kutya nem csak engem zavar, a családot is felkőlti 4,5 szőr éjjelente , hajnal 5kor kelnek ingáznak 15kmre , feljelenteni sem akarom a bunkot mert 2 pici gyereke van, az ők szájából venném ki a pénzt, állatot nem őlők csak ha szűkségem van a belőle nyert energiára, mit tehetnék egyebet?
(#) proli007 válasza ttindian hozzászólására (») Vas, 22:41 /
 
Hello! Néhányszor leírtam, hogy nem fog működni. Mert a Piezo egy "kondi", és a Fet csak feltölti és úgy marad. Az 555 kimenete totempole és az fel is tudja húzni a feszültséget és le is tudja húzni. Tehát feltölti és kisüti a Piezo "kondiját".
Minimum egy Drain ellenállás kell. (De be is linkeltem, hogy mit olvass el.)

Az 555 Reset-hez csak 1V feletti feszültség szükséges. Tehát magas szinthez nem kell 5V feszültség A 3,6V/0V bőven megteszi..
A hozzászólás módosítva: Vas, 22:44
(#) morgo hozzászólása Hé, 9:24 / 1
 

Breakdown test

Sziasztok! Az alábbi kapcsolás alkalmas lehet hamis tranzisztorok kiszűrésére? Persze csak a CE feszültség ellenőrzésére gondolok.
A kapcsolást itt találtam: Bővebben: Link
(#) kadarist válasza morgo hozzászólására (») Hé, 11:22 /
 
Szia!
Igen, de az emittert kösd össze a bázissal a teszt idejére.
(#) Suba53 válasza morgo hozzászólására (») Hé, 13:24 / 2
 
Ezt hogy gondoltad? Kinevezel egyet valódinak, és amelyik eltér az hamis?
Eleve van egy gyártási szórás, és az adatlapon csak azt adják meg, aminek minden egyes darab meg kell hogy feleljen. Nyilván ha mondjuk a katalógus adat Uce MAX 100V, és a mérés során már 80V-nál letörik, az valószínűleg hamis. De ha olyan hamis tranzisztorod van, ami bírja a 100V-ot, akkor ezzel nem sokra mész.

Ez inkább csak ellenőrzésre jó, ha bizonytalan egy tranzisztor használhatósága magasabb feszültségen.
A hozzászólás módosítva: Hé, 13:29
(#) morgo válasza kadarist hozzászólására (») Hé, 14:39 /
 
Köszi!
(#) Laja1 válasza Bakman hozzászólására (») Hé, 16:59 /
 
Megtennétek, hogy ránéztek a kapcsolási rajzra, hogy a kondenzátorok (mind kerámia) és az ellenállások (SDA, SCL) megfelelők-e, mielőtt legyártom?
Alkatrészek:
Buck-Boost: TPS63000-M
Adó-vevő: NRF-8PANT nRF24L01 modul nyák antennával 2.4GHz
Óra: DS3231-MINI-RTCM
Kijelző: MSP3520 3.5" SPI TFT modul, rezisztív érintőkijelző
Piezo: Z2 buzzer (KPI-G2330E) (itt kérdés még, hogy ez 3-24 VDC-t igényel. Ha csak 3,3 V-t kap, akkor nagyon halk lesz?)
Köszönöm!
(#) Bakman válasza Laja1 hozzászólására (») Hé, 17:41 / 1
 
SPI2 lábai: RB1, RB2, és RB3. RB0 csak SS2 lehet, már ha az MSSP2 modult akarod használni.

Piezo milyen? Ha beépített generátorral rendelkezik, akkor érdemes a két lába közé egy 330 nF-os kondit tenni. Ellenőrizni kell a fogyasztását is, 25 mA-nél nem lehet több.

szerk.:
Most látom a piezo típusát. Szeintem halk lesz 3.3 V-ról, de ki kell próbálni. Kondi javasolt.
A hozzászólás módosítva: Hé, 17:42
(#) Laja1 válasza Bakman hozzászólására (») Hé, 18:11 /
 
Nem hardveres, hanem szoftveres SPI kommunikációt használok. Akkor is vannak ilyen láb-kötöttségek?

A piezo 12 V-nál 30 cm-re 82 dB hangnyomásszintű. Nem találtam adatot, hogy a feszültséggel ez hogyan változik. Áramfelvétele 10 mA 12 V-nál. Sajnos a Hestore kínálatában nem találtam olyan piezot, aminek a 3 V nem a minimális értéke.

Kondit teszek bele. Gondolom, ez is lehet kerámia.
(#) Bakman válasza Laja1 hozzászólására (») Hé, 18:21 /
 
Lehet kerámia, sőt...

Nem értem, miért használsz szoftveres SPI-t, amikor éppen azon lábakkal teszed ezt meg, amelyeken MSSP modul érhető el, de ez legyen az én nyűgöm. Ebben az esetben természetesen bármilyen lábkiosztás jó.
(#) Laja1 válasza Bakman hozzászólására (») Hé, 18:25 /
 
Mert korábban nem tudtam, hogy létezik hardveres megoldás is (ami mások szerint is egyszerűbb, gyorsabb). De már nem akarom megint újraírni a szoftvert. Érintőkijelzőhöz kell. Szerinted emiatt lassú és megbízhatatlan lesz?
(#) Bakman válasza Laja1 hozzászólására (») Hé, 18:38 /
 
Egyszerűbb a modult használni és így kevesebb programmemória kell, több idő jut másra. Ha neked megfelel és működik, akkor hajrá.

Ha jól van megírva a program, akkor megbízható lesz, sebesség ebben a konstellációban annyira nem érdekes, gyaníthatóan nem 10 - 100 érintést kell másodpercenként kezelni.
(#) Laja1 válasza Bakman hozzászólására (») Hé, 18:41 /
 
Köszönöm, megnyugtattál. Megcsinálom így. Ha mégse lesz jó, akkor módosítom a programot és újratöltöm.
Köszi!
Következő: »»   4043 / 4043
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem