Fórum témák
» Több friss téma |
hát az a helyzet, hogy kicsit nagyra sikerült a dolog, meg próbanyákon van a táp meg a hangszóróvédelem, na meg a hűtőborda is szép méretes lett. Sajnos a végtranyók elrendezése nem a legjobb, mert 3 egymás mellett van a negyedik meg a másik oldalt, de csak ilyen hűtőbordát találtam. Ezt is a vatera.hu-ról rendeltem, használt cucc, de 1800ft-ból kijött, a boltba meg 2600ft-ért akartak rámsózni egy olyat, amire csak 2 férne rá... szóval ez nem nagyon fér bele a technics dobozába, de majd valahonnan szerzek neki egy jó nagyot. Tettem 100nf-os kondit a pufferek mellé(egyet-egyet), a jelföldet az alaplapra vittem, szóval gondolom akkor csak a hűtőbordát kellene még a földre kötni hogy ne búgjon. de mondjuk tényleg nagyon minimális, zene közben nem is hallatszik. Biztosítékot tettembele a két ágra, meg a trafó elé is 10A-ek, 250V, de akkor gondolom ki kell majd cseréljem kisebbekre. Van egy kivezérlésjelzőm, azt bekötöttem még a hangstínszabályzó elé, de nem érzékeli a jelet, túl gyenge...valahogy úgy akarnám bekötni, hogyha teszek bele potit, akkor ne kelljen a kivezérlésjelzőt állítani mindig, azért tettem ide a legelejére, de nem jött be...
Jó lessz az,ja llátom a képet.Elfelejtettem mondani,hogy a tranzisztorok kábeleit minél rövidebben húzd és jó vastagakkal.10cm nél ne legyen hosszabb a kábel mert attol is zúg mert a kábel felfogja a nemkivánatos frekiket is.No még itt a biztositékokról 10 ampér az sok,netán hiba esetén késön olvad el a szál benne és addigra komoly károk keletkeznek az erösitöben,a 6,3 amperes böven elég és azt is T t vegyél bele,az lassan olvadós.Azért jó az ilyen mert mikor bekapcsolod az erösitöt mig a puffer kondik feltöltödnek megeshet hogy a gyors F bisztositékok kiégnek a hirtelen nagy áram felvétel miatt.A hütés az bomba,no most nemtudom milyen tranyók vannak rajta.Ha fémházas,szerintem akkor is megoldható hogy elférjenek egy-egy oldalt,mondjukrá 2 egyiken és 2 a másikon is,igy eloszlik a hö.Ha pedig hagyományos müanyag akkor egymás után is elférnek tetszés szerint plussz spékelésnek egy ventilátor ha esetleg kevés lenne a borda,én télen rendesen fütöttem vele,nrmfázott a lábam az iróasztalnál
![]()
a tranyók fém tokozásúak to-3as tok, csak az a baj, hogy a hűtőbordára ilyen elrendezésbe voltak kifúrva és nekem nem nagyon van fúróm, hogy átalakítsam. A többi helyen meg triakok meg stabilizátorok voltak, szóval kb 1-1 lyuk van, oda nem fér be. Az aggaszt még, hogy a + és a - tápfesz a tranzisztor tokján van és bár leszigeteltem, tettem alá ilyen vékony kis fóliát, dehát nem tudom hogy az mennyire megbízható. Boltban vettem, nem én gyártottam, de azért mégis tartok tőle hogy elolvad és akkor jön a nagy durranás :p. A tranyók kábelét tényleg hosszúra hagytam, mert úgy terveztem, hogy kívülre hagyom majd a hűtőbordát a dobozból, mert úgysem találok olyan nagyot, amibe beleférne, de majd vágok le belőle. És még egy kérdés: a bordát a csillagpontba földeljem és kell-e a csillagpontot a konnektor földjéhez kötni?
Köszi a segítséget!
Szivesen segitek,nemtudom milyen szigetelö lapot vettél,a legjobb szerintem a csillám lemez höelvezetö pasztával,de van szilikon is amit szürke vagy rózsaszinben lehet venni plussz a csavarok alá a müanyag alátét.El nemolvadhatnak,mert nemhinném,hogy 150celziuszig felmelegedne a tranzisztor,az a halálukhoz vezetne.Mert 150 fok a türés határa általában minden tranyónak. Ami a hütést illeti,nemnagy gond venni valami olcsó fúrót és kifúrni 3 mas lyukakat a tranyó csavaroknak és 4 eseket a lábaknak.A baumaxban a legolcsóbbak a fúrógépek.Mink is odajárunk
![]()
hát egyelőre még így marad egy darabig, de hamarosan úgyis be kell szereznem egy fúrót és akkor majd átpakolom őket. Bekötöttem a hűtőbordát a földpontba, de csak búg, gondolom akkor a hosszú tranyókábel lesz a hibás. És még valami: ahogy hallgatom, néha hallok egy-egy pattanást a hangfalban, de ritkán, olyan 2-3 percenként de nem rendszeres. Szerinted lehet valami komoly vagy csak valami zajt erősít fel?
Szerintem,ha pattogást hallasz bizonyos idöközönként,az aszt jelenti,hogy valamék kondenzátor forditva van beszerelve,vagy rossz.Ezt abbol gondolom,mert a kondenzátor képes szabályos idöközönként feltöltödeni vagy kimerülni,és ez okozza a zajt.Fontos a bemeneti kondenzátor tipusa is,de gondolom azt jót adtak mert kitzet vettél.Fóliás vagy pedig bipoláris elkonak kell lennie.
Helló.Technics SU-Z1 szobai erősitőmhöz keresek kapcsolási rajzot.Aki tud kérem jelezze.
msn:lexuxka@hotmail.com mail:lexuxka@citromail.hu Elöre is kösz!
Az erösitöd mejik részére kell kapcsolási rajz?Azért mert a neten van de csak pénzért.De ha esetleg tudnánk a hibáját,például ha rossz a végfok benne és ic s akkor gondolom stkxxx lehet a száma és arra már könnyü kapcsolást találni.A technicsek rajzait mindig elég problémás beszerezni.
Hali!
Rátettem egy potmétert a hangszínszabályzó elé és mostmár nem hallom a pattogást. A búgás szerintem a tápegységből jön. Van benne két 100nF-os zavarszűrő kondi a pufferekkel párhuzamosan. Lehet hogy az a baja, hogy ezek nem fólia kondenzátorok, hanem valamilyen poliészter kondik? Vagy tegyek még 4 fólia kondit a graetz lábaihoz is? Van még egy problémám: ha a potit kb a feléig felhúzom, akkor lekapcsol az erősítő pár másodpercre, majd megint be és megint ki, amíg le nem húzom a potit. Ez azért van mert gyenge a táp és nagyon leesik a tápfeszültség vagy valami hangfalvédő van benne, mert a két hangfal: 100W-8 ohm és 55w és 4ohm?
A kondenzátor nembaj ha polieszter vagy fólia esetleg kerámia,a lényeg hogy 100 nano legyen legalább 60 voltra.Nemtudom mi okozza a kibe kapcsolást,lehet a táp is de azt lemérheted ha multiméterrel méred a tápfeszültséget akkor mikor ki be kapcsolgat.énszerintem ott valami más gond lessz,az erösitöbrn tulterhelés védelem van,tehát ez aszt jelenti,hogy védi a tranzisztorokat a kiégéstöl.Tehát valami okból kifojólag a tranziztorok a potenciométer tekérésekor nagy kivezérlési jelet kapnak és ha nemkapcsolna le a tda akkor ki is égnének.A potenciométered új?Vagy esetleg valamiböl kiszerelt?,Mert ha régebbi,akkor megeshet,hogy nagyon kivan száradva a belseje és ez okozhatja a problémát.Szerintem ez kiderül ha teszel a potira szilikon vagy kontakt tisztitó olajat.Ha nincs akkor jó valami egyszerübb olaj is,persze ne sokat mert akkor beletapad idövel a por.
a potit a technicsből vettem ki, akkor biztos a túl nagy bemeneti jel okozza a kikapcsolást. Meg a hangszínszabályzó is erősít valamennyit a jelen. Azt gondoltam, hogy a 2x130W kicsit brutálisabban meghajtja a hangfalakat, de ezekszerint mégsem. Nem tudsz valami módszert arra, hogy megtudjam hogy hány wattos a trafó, mert nincs rajta semmi jelölés és azért jó lenne tudni. Multival nem nagyon akarom rövidrezárni a trafót, nehogy valami baja legyen. A trafó elé a 230v-ra milyen biztosítékot tegyek?
Ha a technicsböl van a trafó akkor 260wattos,amugy kilehet számolni a twljwsitményt a trafó vasmag belsö atméröje és a kimenö feszültség plussz drót vastagsága alapján.
a trafó nem a technicsből van, egy másik erősítőből kaptam, az toroid, meg így szemre nagyobb is mint a technicsé, szóval akkor nem táppal lesz a baj, csak simán ennyit bírnak a tranyók. A primer körbe is tettem biztosítékot, 10A-es, de gondolom oda is kisebb kellene, csak nem tudom, a hatásfokát a trafónak, meg semmit sem róla, megmérni meg nem tudom a multival, mert váltóáramot nem mér, legalábbis még nem találtam rajta ilyen funkciót
ha toroid akkoris elég 4 vagy legfeljebb 6,3 amperes T bisztositék,de már 6,3amperes bisztositéknál is megeshet,hogy esetleges zárlatkor nemcsak a bisztositék megy el de a ház elektromos hálózata is lekapcsol,persze csak ahoz a bizonyos konektorhoz tartozó rész amelybe beledugod az erösitöt.Már volt nekem is igy,de ha meg F bisztositékot teszekbele akkor tul gyorsan olvad és mikor bekapcsolom az erösitöt a hirtelen áramfelvételmiat kidobja a bisztit.Toroid trafókhoz 300watt felett jó használni lágy inditót,igy elkerülhetök a bisztositék gyilkosságok.Nemtudom hogy a tranyók lennének e gyengék,nekem Tip147 és tip142 vel van megépitve ez az erösitö és 300wattos 8 ohmos gyári discó hangfalakat simán lehet vele vágatni,pont jó a hangteljesitmény igy,mert nemtudom vele tulterhelni a hangfalakat.Szóval elég nagy hangfalnak kell lennie hogy ne birja a strapát.Ja nemtudom hány óhmos hangszórókat használsz.4 ohm alá semmikép ne menny! Kivégzi a tranyókat,vagy kikapcsol az ic.
úgy tűnik nem a teljesítménnyel lessz a gond hanem a hangfalakkal. Az egyik 55 watt 4 ohm a másik 100w 8 ohm . Járattam most kb 1 órát és nem volt pattogás, egész halkan ment, aztán hirtelen elkezdte a pattogást. Nekem úgy tűnik, mintha az ic ilyenkor be-ki kapcsolgatna, mert akkor is ilyen pattanás hallatszik, mikor kihúzom a konnektorból. A hangfalvédő később kapcsol le mint az erősítő, mert külön tápról mennek a segédáramkörök, meg jó nagy puffer van rajta. Lehet, hogy az a baja, hogy a 4 ohm os hangfalon túl nagy áram folyik és amikor felmelegszik a tda akkor lejjebb süllyed az áramkorlát és lekapcsolja a hangfalat egy pillanatra?
épp most pattant egyet és a hangfalvédő le is kapcsolta az egyik oldalt, de épp a 8 ohmosat. Hát kutya legyek ha értem...
Szerintem valakitöl kölcsönözzél rendes hangfalakat és azon próbáld ki,szerintem a hangszóró amin próbálod valamikor már tul lehetzett terhelve és nincs meg a 4 ohm impedanciája,de ezt le is mérheted multiméterrel.Ami a védelmet illeti,lehet különtápon bár nem elönyös de minél kissebb puffert kell rá tenni,szerintem oda elég csak 100mikros elko,hogy a kikapcsolásnál rögtön kimerüljön.Ha nincs hirtelen 4 vagy 8 ohmos hangszóród akkor lehet tesztelni müterheléssel is,mondjuk nagy teljesitmény ellenálással,és ha akkor is fog kikapcsolgatni,akkor az erösitöben van a gond.En ép ma kezdtem el egy uj erösitö tervezését,elköltöttem egy rakás pénzt az alkatrészekre.Ja elfelejtettem mondani,ha a védelem esetleg nemjol müködik és nemkésleltetne bekapcsoláskor,az a tranzisztorokba kerülhet,a darlingtonok nagyon háklisak az áram tulterhelésre,ha nem tda ic vel lenne megépitve már szerintem akkor a sokadik pár tranzisztort raknád bele,mint én anno,mikor kezdtem kisérletezni a darlingtonos erösitökkel.Hónapokig minden zsebpénzem arra ment.
hát megmértem az ellenállásokat a 8 ohmos 8,5 a 4 ohmos 4,9 ohm . Az nem lehet baj, hogy nem egyforma a két oldal terhelése? meg a 4 ohmosban van tekercs meg kondi szűrő, a 8 ohmosban meg semmi, csak egyből rá a hangfalra. Az a baj, hogy anyámék nem nagyon támogatják a hobbimat és nem engedik hogy új hangfalakat vegyek, mert már ezek is hangosak, főleg mert panelban lakunk. a 4 ohmosat használtan vettem, szóval nem kizárt hogy túl volt terhelve és működés közben talán lemegy 4 ohm alá az ellenállása...a 8 ohmos az vadiúj volt, szóval nem hiszem hogy azzal van gond
Üdv taj1989!
Őszintén megmondom nem olvastam végig az előzményeket de én már hallottam hasonló esetről és ott a probléma egy kiszáradt elektrolit kondenzátor volt! ![]()
Hát ezt a kondenzátoros dolgot már én is felvetettem még jóval korábban,de taj1989 azt mondta,hogy kitet vásárolt tehát minden alkatrész uj.Kicsi a lehetöséga a kiszáradt kondenzátornak,én inkább olyasmire gondolok,hogy valami felvan cserélve +-,vagy rossz értékü kondenzátor került rossz hejre.
Az nembaj,hogy felemás a kimeneteken a terhelés,ugyanis a két oldal különálló.A barátom ugyan igy használja már 2 éve,az egyik hangfala 4 omos a másik meg 8.Volt neki két egyforma de kiégette az egyik 8 ohmosat és nemkapott már csak 4 ohmosat hejette.No de ez nemszámit,lényeg ne,számit a különbség még komoly terhelésen se,csak annyiban,hogy a 8 ohmos oldalon kissebb a kimeneti teljesitmény,a 4 ohmoson meg bagyobb,de jobban is füt.Valami apró hiba lessz amit nemvettél észre,vagy hibás kondi vagy véletlenül felcserélt polaritás.Más nemjut eszembe,nekem még a tda7250 nel nem voltak ilyen gondjaim,álltalában müködtek 1. re.4 et épitettem eddig,az utolsót már magam kombináltam párhuzamosan kapcsolt tranzisztorokkal meg hövédelemmel,és nemvoltak hasonló gondok.
talán a segédtáppal lesz valami gubanc. kb 20v-ot ad le, arról 3db 7812-vel veszem le a 12vot a hangfalvédőnek, a hangszínszabályozónak meg a kivezérlésjelzőnek. Azon nincs 100nf os kondi, csak egy 2200-as puffer. Néha mikor megfogom a stabilizátor fülét, akkor hallom ezt a csattanásszerűséget, mintha kisülne vagy valami. Lehet az a baj, hogy túl nagy az a 20v a stabilizátornak? mert végülis elég jól melegszik a trafó, de a stabilizátorok, azok csak nagyon gyengén. Ja és jöhet a búgás is ebből a trafóból?
A trafó csinálhat zúgást,föleg ha melegszik,mert ha melegszik az aztjelenti,hogy gyenge az általad szánt feladatra.A 20 volt az pont jó a 12 voltos stabilizátornak,ezek a stabilizátorok 35 voltig problémamentesen müködnek,én kis elvételnél szoktam alkalmazni akár 60 voltra is,persze a bemenetre 220 ohmos 5 wattos teljesitményellenáláson keresztül viszem a feyzültséget,igy esik a feszültség és az áramerössége is a fogyasztó fügvényében.Ez az esés pont elég,hogy a stabilzátor nem megy tönkre.A tápforrásban elég ha teszel a stabilizátor elé egy 100 nanos kondit,az eleget szür.De más igy nemjut az eszembe.
hát akkor úgy tűnik ez lesz a baj. ki kell cseréljem a trafót egy erősebbre. ez 1,8va-es és most így belegondolva tényleg gyenge. a csattanás akkor meg az lesz. hogy elejt a relé, mert nem kap elég áramot. Végülis akkor hallatszik miután bemelegszik a kicsi trafó és akkor el is hallgat egy pillanatra. kb mekkora trafót vegyek? úgy kb 10w elég lesz a hangfalvédő, a hangszínszabályozó meg a kivezérlésjelzőhöz? erről jut eszembe, nem tudnál ajánlani valami jó kis hangszínszabályozót, mert ez amit csináltam nem tud túl sokat, meg nem is emel ki, csak a jelből szűr le meg se balansz se hangerő se semmi. valami olyan kellene, ami szépen kiemeli a basszust meg az élest.
A 10 wattos trafó az elegendö lessz,hangszinszabájzónak tudom ajánlani a TDA1524 et.Ez az ic tartalmaz magában mindent-Balance,volume bass és treble + loudnes is van benne,és csak mono potenciométerek kellenek rá,mert a szabájzás elektronikusan történik.A tápja pedig csak +12 volt
lassan elkezdem beszerezni az alkatrészeket meg aztán jöhet a dobozolás. Az ugye nem baj, ha műanyag dobozt csinálok az erősítőnek, mert a fémek vágásához nincs itthon szerszám, a műanyagot meg elfaricsgálom a konyhakéssel
![]()
Az ár szerintem jó,bár ezt majd a használatakor fogod igazán megtudni.Ha jóllátom nem gumis,ami azt jelenti szép ütös basszusokat ad és a piezós magas sugárzó szépen csengö magasakat.Impedancia 8 ohm,szobában nagyon jól fog szólni,én hasonló hangfalakat használok diszkózásra,meg még mellé 2 darab 1500 wattos szubot.De szobába magában még sokis lessz.De én mindig amondóvagyok-tisztán szóló zenéböl sosem elég.Csinálsz egy jó hangszinszabájzót és hasitani fog,de olyat csinálj amiben van közép szabájzóis necsak magas és méj.Azért mert a hangfalban is van közép sugárzó.A tda 7250 plussz darlington tranzisztorok szépencsengó hangokat produkálnak...Hi-Fi minöség.Ha ezeket összehozod biztos nemcsalódassz benne.
megjöttek a hangfalak csak még nem tudtam kipróbálni mert most dobozolom az erősítőt és kicsit szétkaptam
![]()
Mindenképpen a 18 as láb a föld és a 17 es láb a loudnesz kapcsolón és egy 2,2 kilos ellenálláson keresztül csatlakozik a földelésre.a tápfeszt pedg 12 voltig tegyed,az ic fog is melegedni mindig,elfelejtettem momdani,hogy hüteni kell valami kis aluminium darabkát rákell ragasztani hövezetö ragasztal.
kicseréltem a két 1k-s ellenállást meg a kondit egy 2,2k-sra de semmi. ugyanúgy nem változik semmit sem a hangerő, sem a basszus se semmi. tápnak 2200µF os kondi van meg 7812-es stabilizátor. Mostmár nem búg, nincs semmi zaj, csak a potik nem működnek rendesen meg a kimeneti jel gyengébb mint a bemeneti. megmértem a 17es lábon a feszültséget :3,9V, és azt vettem észre, hogy a potik középső lábán nem változik a feszültség ha kapcsolgatom a loudnesst, pedig a vezetékek jók. Néha a balance poti is megőrül, össze vissza megy, volt amikor az élest szabályozta
![]() ![]() ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |