Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Régebben egy műszaki üzletben érdeklődtem hangdobozok után és mutatott a tulaj egy házikészítésű egyhangsugárzós tölcséres ládát. 15 -18 cm körüli sugárzó volt benne Yamaha erősítővel CD játszóról nagyon szép hangja volt (de 90 ezerért adta volna el
![]()
Na elkezdtem még egyszer. Szóval a zárt doboz kissé ellentétben van a jó mélyátvitellel, ha magasabb érzékenység a cél. Sajnos 200mm alatt nem nagyon éri meg zárt dobozos hangszórót készíteni, ott is veszélyes a dolog, mert 90dB-hez 60Hz-es alsó határ tartozik, ez kb. olyan felfogás, mint a preludium vagy a régi HB1 volt.
Tehát foglaljuk össze, 4*5m-es helyiség, max. 20W kimenőteljesítmény az erősítőnél, ennyit tudunk most. Kérdés, hogy milyen alsó határt szeretnél megcélozni? Mert érdemes volna max. 220mm-es mélyközépnél maradni, egy háromutas váltót összehozni nem kezdőnek való feladat.
Tudok ajánlani hangszórókészletet, egy kezdetleges alapötletnek jó hangváltót is, de igazán jó, csak mérések és hosszas (kétutasnál is kb. két hónapig tartó) munka, váltóalakítás után lenne.
Idézet: „„Hangszórók adatlapjánál ott van hány literes dobozba ajálják őket. Megnézed az átvitelé görbét onnan meg látod mit hány hz ig lehet engedi és hol kell hogy keresztezd.” Ez nem így működik, az elfogadható hangsugárzók nem így készülnek.” Akkor a gyár minek is mér? Mert nagyjából ez a lényeg hogy ők lemérik megadnak neked egy támpontot és akkor te meg erre azt mondod hogy hát azért az nem pont úgy van. Mert az oké hogy a kész dobozt összeszerelve váltóval együtt kell bemérni aztán alakítani rajta legkerekíteni vagy nem esetleg merevíteni, hangváltón kalibrálni stb. Idézet: „Mellesleg elkezdtem gondolkodni melorin kérdésén, de ez időbe telik, nem irkálok meggondolatlanul csak azért, hogy növekedjen a hozzászólásaim száma.” Nyilván én azért vagyok fönt a fórumon hogy a hozzászólásaim számát növeljem! Idézet: „Milyen fizika? Az impedanciamenet kompenzálható, ha csak ez a probléma.” Hmm rendben akkor légyszives kompenzálj már nekem egy mélyhangszórót magas tartományba úgy hogy az impedancia menet jó legyen. Ha lehetséges akkor le a kalappal. Idézet: „Ettől lenne jóegy aktív váltás? Miért, a passzív recseg?” Ezt a részét a hozzászólásomnak meg úgy látom dirket nem akarod elfogadni vagy megérteni. Ha te úgy véled a passzív váltásnak több előnye van és szebb hangzás érhető el vele ráadásul gondolom a hangszóró paraméterei sem számítanak neki és nem kell össze vissza minden hangszóróhoz szinte más váltót tervezni akkor gratula. Meg ráadásul magad ellen beszélsz mert írtad hogy otthon nem tud össze váltani 3 utas cuccot mert mérni kéne. Az aktív váltónál azért ez a beállítás kicsit egyszerűbb. 1potmétert arrébb tekersz és állítja a vágást . Na de mind1 aktív vs passziv minden komoly helyen több utas rendszer hangváltását aktív váltó vagy rendszer processzor végzi és ez ellen mondhatsz bármit így van. Utóbbi sajnos jó drága.
Köszi már azért is, hogy eddig foglalkoztál a kérdésemmel.
Szóval azt mondod, hogy sokkal könnyebb elérni jó hatásfokot ha nem zárt dobozt készítek? Hangzásilag nagy a különbség a kettő között? Azt nem tudom, hogy milyen alsó határt szeretnék megcélozni. Ezt mi alapján lehet eldönteni? Hogy meddig hallok vagy hogy milyen stílusú zenét hallgatok és azokban vannak-e nagyon mély hangok? Csak nyugodtan kérdezz bármit, hogy betudjuk lőni az igényeimnek megfelelő ládákat. Egyébként a 20W az nem biztos hogy 20, lehet, hogy 30W. De ennél nagyobb biztos, hogy nem lesz. Ha esetleg JLH-t építek, az is e körüli teljesítményű lesz. Idézet: „Hmm rendben akkor légyszives kompenzálj már nekem egy mélyhangszórót magas tartományba úgy hogy az impedancia menet jó legyen. Ha lehetséges akkor le a kalappal.” A hangszóró impedancia menete kompenzálható, különösen a rezonancián levő kiemelésének van értelme .Mély hangszórót nem használunk magas tartományban, így kérésednek semmi értelme. ![]()
Lehetséges egyébként, Zobel-tagnak hívják. És pl. hammer számára kifejezetten lényeges lehet ez az új infó, mert aktív váltásnál is érdemes használni.
Ezt hova kötik?
Sajnos zártban a jó mélyátvitelhez szükséges T-S paramétereknél olyan 3dB-vel alacsonyabb az érzékenység, mint egy b-reflexhez való példánynál.
Meglehetősen nagy a különbség, de 20m^2-en már nem zavaró egy b-reflex doboz sem jól elhelyezve. Valami összehasonlítási alap kellene olyan hangsugárzó, amit én is ismerek.
A hangszórókkal párhuzamosan.
Köszi, közben megtaláltam. Nem tudtam, hogy ez a neve.
A teljes kompenzálásnak ez.
Az a -3dB olyan sok, hogy amiatt nem érdemes zártat készíteni?
Összehasonlítási alap? Hát azzal nem tudok szolgálni sajnos. Egy emlékem van jó hangzásról, amikor még suliba jártam, az elektroszaki tanárunk termében volt egy Denon HiFi és egy JBL hangláda. Annyira gyönyörűen szólt, hogy még most is kiráz a hideg ![]() Csak nem tudom, hogy milyen típus volt. ![]()
Hát nem kevés, mondjuk úgy, hogy 200mm alatt nem érdemes zárt dobozzal nekiindulni, kivéve, ha közelről hallgatjuk falratolva, esetleg autóba kerül, mint a régi VT-s autóbox (AB1011). És egy jó hangszóróval jól megválasztott dobozzal b-reflexként is lehet pontos, jó imp.válaszú mélytartományt elérni (jó példa lehet rá egy-két JBL hangsugárzó is).
A JBL-ek egyébként elég egyenes átvitellel bírnak, így tényleg nem kell valami korábban rögzült hangképhez igazodni.
Persze hogy nincs értelme a kérdésemnek azért tettem föl ! De azért bővítem a tudásomat úgyhogy utána olvasok mit hogyan kell pontosan,mert van hangdobozom amire ráférne kis alakítás.
Pedig nem ez volt a leginkább lényeges rész.
sziasztok szeretnék venni autómba valamit hogy szoljon XPRO 30100 gondoltam de nem tudom hogy mijen tapasztalatok vannak rólla és hogy mekkora láda kell hozzá mekkora reflexcsővel ha tudnátok segíteni nagyon megköszönöm
Értem, tehát akkor marad a reflex doboz, amivel próbálunk JBL hangzást elérni
![]() Tudsz valami olvasmányt ajánlani, amivel egy kicsit nagyobb rálátásom lesz a hangfalépítésre?
Bővebben: Link
Mondjuk itt elsőre.
Ja ja,ez egy jo pelda
![]()
Nekem volt egy par a JBL GT5-12-bol ami 30cm,merem ajanlani! Arban is nagyon jo es mely hangra is nagyon ott van.# Érzékenység: 93dB
# Frekvencia átvitel: 28Hz - 450Hz Mágnes mérete: dupla 40oz (80oz összesen) Mi kell meg? ![]() Ja,es 50literes doboz kell neki csovel,jar hozza doboz rajz is.
Persze a 93dB csak egy marketingfogás, szabályszerűen megadva jóval kevesebb, mint a fele, 85dB@1W ha jól emlékszem. És pont emiatt igazán nem jó b-reflex dobozba, ez az autós, érzéketlen, kis méretű (30-40liter) zárt dobozos hangszórók közé sorolható inkább.
Már mitől lenne olyan nehéz? Nem szubot akar, hanem egy szélessávban működő hangsugárzót.
Jelentem elolvastam az összes hangládaépítéssel kapcsolatos cikket az általad linkelt oldalon.
Még mindig nem tudom még körülbelül sem, hogy mennyiből jönne ki egy hangfalpár.
Egy hangsugárzópárnál elég sok részből tevődik össze a költségvetés, de pl. kétutas felállásban, ha nincsenek különös igények, hangszórókészletre lehet számolni ~20k-t, váltóalkatrészekre 4-5-öt, a doboz meg attól függ, hogy milyet szeretnél, te készíted el, vagy más, de nagyságrendileg valahol 10-15-20k között lesz. Ha az anyagi része érdekel, nem kellett volna feltétlen elolvasnod, de te nem arról kérdeztél.
A legelső hozzászólásomban kérdeztem ezt (#801458), és gondoltam ismét felhozom a témát
![]()
Nekem legalább hasznos volt a link
![]() Idézet: „Hmm rendben akkor légyszives kompenzálj már nekem egy mélyhangszórót magas tartományba úgy hogy az impedancia menet jó legyen. Ha lehetséges akkor le a kalappal.” A kompenzalast mar reges reg "kitalaltak" .Gondolom halottal mar szelessavu hangszorokra.Pld. ott vannak a Fostex driverrel epitett hatalmas tolcserek a triodas "single ended" csodakhoz .Pont a vajtfulu audiofil-ek szeretik akik ha csak lehet semmit se tesznek pluszba a jel utjaba. |
Bejelentkezés
Hirdetés |