Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szobor vezérlés
Lapozás: OK   1 / 2
(#) szalaysculpt hozzászólása Dec 9, 2010 /
 
Szevasztok
Egy kinetikus szobrom üzembiztos meghajtásának elkészítéséhez szeretnék segítséget kérni. Ezen a videón látható, hogy miről is van szó:
video
A falon található kép mögött helyezkedik el a meghajtás, melytől a mozgást a figurához egy kerékpár bowden továbbítja.
A meghajtást saját kútfőből megoldottam ugyan, gyakori a meghibásodás.
Én egy 12v ablaktörlőmotort használtam, ami azért is jó mert emelésnél a terheléstől belassul
Tulajdonképpen egy olyan villanymotoros meghajtásra van szükségem, mely 10-15 kg súlyt képes emelni 140mm-re.
A húzóerőt a motornak függőlegesen felfelé kéne produkálni, 4mp alatt, majd visszaengedni és ismételni a mozgást.
Egy ausztriai kiállításon lenne látható ez a munkám Bécsben (április-május 2011), addigra szeretném ha megbízhatóan működne.
Várom az ötleteket illetve pontos leírásokat.
Illetve ha van aki elvállalná az említett meghajtás elkészítését a megfelelő anyagi díjazás fejében, örömmel venném ha jelentkezne.
Köszönettel: Szalay Péter

00.jpg
    
(#) tiggersoft válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 9, 2010 /
 
Szia
Nekem elsőre a léptetőmotoros hajtás jutott eszembe. Menetesszár + anya huzza a bovdent. Motorvezérlő pedig sokféle van hozzá Pl. L297-298 páros. Ehez már csak egy órajel kell és megy(ide akár egy555-ös is jó). Mivel a vezérlő Step/Dir rendszerü az irányváltás is könnyen kivitelezhető.
Esetleg áttételezve szóba jöhet az excenteres megoldás is ennek egyszerübb a kivitelezése viszont nem biztos, hogy a sebessége megfelel.
(#) szalaysculpt válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Dec 9, 2010 /
 
szeva
tehát"relés forgásirányváló" utánnanézek...
De akkor ez elvben nem mechanikusan vált irányt.
Mert épp az a gondom hogy nemnagyon ismerem hogy milyen spec alkatrészek vannak. én villanykapcsolókból tákoltam össze, amit a bowdenre szerelt bütyök kapcsol ide oda.Ez viszont nem szakszerű úgyérzem.
(#) szalaysculpt válasza tiggersoft hozzászólására (») Dec 9, 2010 /
 
Üdv
Felfelé lassabban lefelé gyorsabban kell menjen. Ez adódik abból hogy a motor a terheléstől belassul és ezt szeretném megtartani.
Úgy kéne megoldani a kapcsolást hogy adott kb14cm távon mozogjon fel le tehát nem időben határoznám meg a mozgás irányválás helyét hanem térben.
A menetes száras megoldás nekem is eszembejutott, jelenleg egy orsóra tekeredik fel a bowden,
de nekem elsősorban a kapcsolás okoz problémát.
(#) wlaci válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 9, 2010 /
 
Szia

Ha ablaktörlő motort használsz, minek kell forgásirány váltás?
Ahogy elnézem a művedet, a mechanikával jóban vagy.
A motor tengelyére ráteszel egy 7cm-es kart és arra rögzíted a bovdent. A sebesség csökkentése bizonyos határig a feszültség csökkentésével oldható meg. Ha még lassabb fordulat kell, akkor plusz áttétel (pl kerékpár fordítva), ez egyébként jót tesz a műanyag fogaskerekeknek.
Igaz, így a mozgás a két véghelyzet közelében lassabb lesz mint fél úton. De felfelé ez is lassabban fog menni.
(#) bbb válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 9, 2010 /
 
Szia!

Esetleg, ha a meghibásodásról mesélnél egy kicsit, lehet, hogy egyszerűbb lenne kiküszöbölni, mint teljesen újat kialakítani...
Az ablaktörlő-motorok nagyon klassz és erős szerkezetek, sokáig kellene menniük meghibásodás nélkül, ezért kérdezem, hogy tulajdonképp a szerkezetednek melyik része az, ami meghibásodik? (Esetleg a motort érdemes szétszedned és kitakarítanod, majd újrazsírozni)
(#) szalaysculpt válasza bbb hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Üdv
Két probléma volt.
Az egyik hogy a kapcsolás nem mindíg kapcsolt, előfordult hogy megszakadt az áramkör és leállt a motor. De ezt "SIMPI"megoldja.
A másik: Mivel a bowden túl merev, rákötöttem egy kevlár zsinórt ami a motorra rögzített órsóra tekeredik fel. Ez a zsinór egy idő után elszakad, nem megfelelő.
A motor nem bírná a terhelést ha egy fordulattal kéne produkálnia a 14cm emelést(7cm-es kar).
Tehát a zsinóros megoldást kéne kicserélni.
pl. Menetes szár?
A menetes szárat kéne megforgatnom, például kicserélni a tengelyt egy hosszabb menetes tengelyre.
Vagy fogaskerekeket szerelni a motorra meg a menetes szárra. Egy anya menne fel le a száron és arra lenne rögzítve a bowden.
Vagy a motorra fogaskereket, mellé fogaslécet tenni.
Nem tudtam ilyen alkatrészeket szerezni, azért gányoltam zsinórral.
De ha tudtok Pécsett vagy Budapesten forrást annak utánnanéznék.
(#) bbalazs_ válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
A motort nem tudod a szoborra tenni? (remek fej lehetne belole)
Akkor a zsinor csak vezetek lenne.
(#) wlaci válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Szia

Ha ragaszkodsz az irányváltáshoz és vagy nem jó a kerékpár áttétel, Fogasléces kormánymű, autóbontó pl vásártér mögött.
Ennek az áttétele ha jól gondolom nagyjából egyezik a jelenlegivel.
A menetes szár jelentős áttételváltozást (mozgási sebesség csökkenést) okozna.
(#) szalaysculpt válasza wlaci hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Nem akarok fejet, az a koncepció, hogy schwarzenegger kormányzó mögött van a motor.
Wlaci-kösz utánnanézek.
Csak akkor a fogaslécnek kéne egy sín vagy foglalat, valami amiben fel le tud mozogni és rögzítve van. Vagy az is lesz a kormányműben?
(#) Action2K válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Szia!
Ugyan nem elektronika, de itt a megoldás. Excenteres kar alkalmazása. Remélem érthető a rajz. Gépgyártás technológusként sokszor alkalmaztam ezt a forgó -> lineáris mozgásátalakítást. Nem kell forgásirány váltás, mehet rá közvetlenül a bowden. Az erő és a működési hosszak számolhatók, s a kar hosszával, a motor helyével, illetve a tárcsa átmérőjével állítható.

excenter.JPG
    
(#) szalaysculpt válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
ja a dekopírfűrészt szétszedtem emiatt
anno

csak alkatréászek kellenének
(#) Action2K válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Ezt most úgy érted, hogy nincs hozzá egy kis darab laposvasad, meg egy darab vastagabb lemezed? Mert a többi csak csavar meg anya, meg fúrás - reszelés.
(#) webinas válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Szerintem nem kell túl bonyolítani a dolgokat.
A bowden tökéletes megoldás, 14 kilónál lényegesen többet tud, és elnyűhetettlen, ha gondozva van.
A mechanikát pedig pl. egy excentrikus tárcsával old meg. Azzal bármit mozgathatsz minden irányba, és nem kell elektronika (forgás irány) hozzá.

Én egy elektronikusan mozgatható, kétté nyitható rámpát csináltam. Vagy 20 féle variációt megrajzoltam, és deszkamodelleztem, amíg úgy működött ahogy elképzeltem. De sikerült, és van olyan pont, ahol 200Kg felett kell emelnie.
(#) webinas válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Igen, ez a megoldás!
(#) wlaci válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Szia

Az általam látott kormányművek, egy cső szerű ház, amit két csavar rögzít a kasznihoz ebben mozog a fogasléc. Ugyanezen a házon van kialakítva a fogaslécet taszigáló fogaskerék helye, megvezetése. Kompletten a ház, a fogasléc, és a fogaskerék tengelycsonkkal együtt van. A fogaskerék tengelycsonkjára csatlakozik a kormány tengelye. A te esetedben ezt kellene forgatni a motorral.

Szia Action2K

Őrülök, hogy nem csak én gondolom úgy, hogy nem kéne irányváltással bajlódni. A te javaslatod még kevesebbet mozog oldal irányban.
(#) szalaysculpt válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Az még lenne.
De a rajzon szereplő megoldás is egy fordulat alatt produkálja a 14-centit, ezt viszont a motor nem bírja.Emiatt nem jó az excentrikus tárcsa sem, kivéve ha raknék egy lassító hajtóművet a motorra, akkor viszont már nem is volna olyan egyszerű.
(#) webinas válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Ha egyszer hazaérek, akkor teszek fel egy képet a motorról ami nekem van. Az biztosan megbírkózik a 14 kilóddal, és ha pesti vagy, akkor adok is egyet.
(#) szalaysculpt válasza webinas hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
ÜDV Webinas Nem akarok visszaélni a kedvességeddel, bár nagy a kísértés.
Viszont nekem meglehetősen lassú mozgást kell produkálnom, tehát valamiféle áttételre van szükség.
Erre talán mégis az irányváltás és a csőrlőzés a legegyszerűbb megoldás.
Vagy egy lassú(10fordulat/perc) motor,léptetőmotor, viszont az nincs.
(#) Action2K válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
1:1-es karhossznál csak 7kg-ott kell emelnie.
1:2-es karhossznál csak 4,67kg-ott kell emelnie.
1:3-as karhossznál csak 3,5kg-ott kell emelnie.
Folytassam? Itt a módosított rajz, ennél az erőkarok a motornak kedveznek.

excenter.JPG
    
(#) webinas válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Nem fogom visszaélésnek tekinteni.
De ha ettől jobban érzed magad, akkor 5 ft az ára. Csak mert 1 ft-os már nincs. (Remélem a modik nem orrolnak meg az "üzletelés" miatt)

A motor nem nagyobb mint az ablaktörlő motorja, és meglehetősen nagy áttélel van benne. Ez egy "Fürdetőszék" motorja volt, ami be, ill. kiemeli a személyt a kádból. A sebessége is elég lassú, (bár mihez képest) és fogóval nem tudtam megállítani.
(#) szalaysculpt válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Ez okosság.Ezt megépítem.
De akkor is egy fordulatnyi idő alatt teljesül a mozgás szóval ehhez másik motor kell, nem jó ami van.
(#) Action2K válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Miért kéne másik? A mostani hány fordulat alatt teljesíti?
(#) szalaysculpt válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Szeva
KB 6ford-fel 6-le össz 12fordulat alatt
(#) Action2K válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Ne add ösze az oda vissza fordulatokat, mert a visszaúton már mínusz távolságot tesz meg.
A 14 centi is úgy van, hogy 7 oda, meg 7 vissza? Mert akkor összesen csak 7 centi az úthossz, azaz ekkorát kell emelni, amit 6 fordulattal bírja. Tehát 1:6-os áttétel kel.
(#) szalaysculpt válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Nem
Az út 14cm azt teszi meg egyszer oda aztán vissza.
Azért adtam össze a fordulatokat, mert az összes út 28.
És a te megoldásod időben egy fordulat alatt megy végbe az enyém 12alatt
(#) Tanyasipeti válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Szerintem leglátványosabban SMA-al lehetne hajtani. Hangtalan, és hozzá-nem-értőnek érthetetlen.
Ha nem ismered, sma, musclewire, nitinol, flexinol kulcsszavakat írj a keresőbe...
(#) proba válasza Action2K hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Ha az utat meg a fordulatot nézzük sehogyan sem lesz ez a megoldás nyerő.Ha a 14 cm konstans ,akkor ha ez egyik oldalra rakod a motort akkor ugyan elvileg nagyobb az erőkar a motor meg a bovden között ,de a motornak nagyobb átmérőjű tárcsát kell forgatni (itt viszont arányosan nagyobb lesz az erőkar...
Tehát mindenképpen kell egy áttétel.Ez a tárcsás megoldás áttétel után viszont jó lehet (Esetleges buktatója a helyigény,ha túl kis helyen csinálja meg oldalirányba nagyon igénybe veszi a bowdent és könnyen kikopik /eltörik,max egy megvezetéssel meg csuklóval lehet rajta segíteni.
(#) proba válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Esetleg olajszivattyú/kompresszor meg egy dugattyú ?(bár nem tudom hol lehetne találni ilyet.)
(#) webinas válasza szalaysculpt hozzászólására (») Dec 10, 2010 /
 
Csatoltam 2 gyors képet.
12V-os, terheletlenül 1.2 A-t vesz fel.
Majd még lemérem, hogy mennyit fordul a nagy kerék/perc.
Ezzel Schwarzenegger-t is meg emelheted.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem