Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Zselés akkumulátor töltése
Lapozás: OK   40 / 50
(#) nolan válasza kendre256 hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Köszi, Lidl -ös nekem is van. Az alapprobléma az, hogy alapvetően 12 egész valamennyi Volt van az akksiban, rákötöm a töltőt, "motor módban" elkezdem a töltést, akkor szépen elkezd növekedni a feszültség, kb. 1 percen belül felmegy 13 egész valamennyire, ott a töltő azt érzékeli hogy fel van töltve és befejezi a töltést. Ezután pár perc alatt a feszültség megint lemegy 12 V közelébe. Talán fontos lehet: 6 éves akksi, és a múlt szezonban már voltam gondjaim a motor indításával.
Ma voltam egy akkusnál azt mondta nem a legjobbak ezek az olcsó automata töltők, próbáljam meg tápegységről, 1 Amperrel tölteni. Sajnos nem kérdeztem meg mit jelent az 1 A -es töltés, ezért jöttem ide .
(#) kendre256 válasza nolan hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Amit leírtál, az azt mutatja, hogy szinte biztosan tönkrement az akku. Biztosat csak kapacitás méréssel lehetne mondani. De ha túl gyorsan felmegy az akku feszültsége a töltött szintjére, az nem jó. Kapacitást egyszerűen úgy tudsz mérni, hogy teljesen feltöltött akkura ráteszel egy 12V 5W-os izzót, meg egy feszültségmérőt. Az akkud a leírt adatok alapján 4-5Ah-s lehet, ezzel az izzóval kb. 8-10 óra alatt csökkenne le a feszültsége 10,8V-ra. A kisütési időből kiszámíthatod a jelenlegi kapacitását. Ha pl. 3 óra alatt lemerül, akkor kb. 1,5Ah-s. De ez csak a kapacitás, elromolhat úgy is, hogy a kapacitása kb. megvan, de a motor indításához szükséges nagy áramot már nem tudja leadni.
Tápegységgel meg úgy lehet tölteni, hogy a táp feszültségét beállítod 14,2V-ra, az áramkorlátját meg 1A-re. Ha nincs ilyen (labor)tápod, akkor elég macerás házilag beállítani a töltőáramot, meg a töltési végfeszültséget figyelni.
12V-os adapter nem tudja feltölteni az akkut, nincs elég feszültsége!
(#) nolan válasza kendre256 hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Köszi, kipróbálom.
Tehát az a bizonyos 1A a max. áramot jelenti, nem pedig azt hogy annyit kell áthajtani az akksin ha akarja ha nem .
Az 1 A áramkorlát asszem az én esetemben lényegtelen, mert próbaképpen rákötöttem 14 V körüli feszültséget, és csak párszáz mA ment bele, az is elég gyorsan csökkenésnek indult, tehát nem nagyon veszi a töltést. Attól tartok tényleg kuka . ( Vagyis szelektív hulladékgyűjtő .
(#) pucuka válasza nolan hozzászólására (») Márc 17, 2021 / 1
 
Egy 12 V névleges feszültségű ólom akkumlátor töltésénél vannak kritikus értékek.
A legfontosabb talán az a 14,4 V körüli érték, ennél a feszültségnél kis szórással indul be a vízbontás, gázképződés. Ennél magasabb feszültség nem lehet töltés alatt. Ha mégis felmegy a kapocsfeszültség ezen érték fölé, akkor az akku már halódik, nagy lesz a belső ellenállása.
A 13, 6 - 13,8 V a teljesen feltöltött akkumlátor feszültsége. Ezen a feszültségen használják csepptöltésen, ill szünetmentes alkalmazásban.
A 12,6 - 12,8 V az akkumlátor üzemi feszültsége, a megengedett terhelésnél. Ez a feszültség előbb lassabban esik a terhelés hatására, majd egyre gyorsabban a lemerülés felé.
A 10,6 - 10,8 V a lemerült akku kapocsfeszültsége, megindul az ólomszulfát kiválása, ami a kapacitás csökkenéséhez, az akku tönkremeneteléhez vezet. Akkor is, ha ezen a feszültségen hosszabb ideig tároljuk.
Ami ajánlott áramadatot láttál, annak a jelentése
Normál esetben, kíméletes töltéssel 1 A, 5 - 10 órán át. (ez általában 0,1 C, azaz a Ah kapacitás tizedének megfelelő árammal 10 - 14 órán át)
Gyorsított töltést is kibír a gyártmány, ez 5,5 A, ezzel kb 1 óra alatt lesz feltöltve. Ennél nagyobb árammal tölteni nem illik, mert veszélyezteted az akku épségét.
(#) nolan válasza pucuka hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
De akkor ezt a kíméletes meg gyorstöltés dolgot ugye úgy kell érteni, hogy ha kíméletes töltést szeretnék akkor addig növeljem a töltőfeszültséget amíg 1 A nem lesz a töltőáram, ha pedig gyorstöltést akkor addig amíg 5,5 A nem lesz ? De 14,4 V a töltő fesz fölé nem vihetem semmiképp hiába nincs meg esetleg az 5,5 A ?
(#) pucuka válasza nolan hozzászólására (») Márc 17, 2021 / 1
 
Igen, gyakorlatilag ezt kell(ene) hogy csinálja egy intelligensnek nevezett töltőnek.
Beállítja(tod) a max töltőáramot, és 14, 4 V -nál több feszültséget nem enged.
14 V tájékán már biztos nem lesz meg az 1, vagy 5,5 A, mert a feszültség határolás görbéje nem annyira sarkos, mert az akkunak is van azért belső ellenállása, ha kicsi is. De ez már nem lényeges.
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Idézet:
„De 14,4 V a töltő fesz fölé nem vihetem semmiképp hiába nincs meg esetleg az 5,5 A ?”

Nem egészen így.
A töltési áramot kell beállítni, a töltő végső feszültsége lényegtelen is lehet, nekem olyan is van, ami közvetlenül a 230-ról tölt egy kis akkut, egy darab egyenirányítóval, és 9,4K ellenállással.
Ha az akkura rákötöd a feszültségmérőt, akkor az akku feszültségét fogja mutatni, nem azt, mire lenne képes a táp. Aztán amikor elérte a 14,4V-ot, akkor levenni (vagy, hogy ne haladja meg az akku ezt a 14,4-et beállítani egy feszültségszabályzóval)
Ha állítható feszültségű tápod van, akkor egy 20 V-ossal és 1db ellenállással is meg tudod azt csinálni, hogy mindig kb. ugyanakkora árammal töltsön, csak szinte ott kell mellette ülni, aztán mindig csavargatni kicsit feljebb, aztán azt is figyelni, mikor érte el a 14,4-et.
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
(#) Doky586 válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Idézet:
„Köszi, Lidl -ös nekem is van”

Akkor nincs mit állítgatnod. Ne bonyolítsd túl. Egyetlen amire figyelj hogy fagypont közelében csinálhatsz bármit nem fogja felvenni a töltést. Próbálkozz melegebb helyen.
(#) nolan válasza szs hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Na most vagyok teljesen összezavarodva .
Tegyük fel labortápot használok.
Rákötöm az akksira.
A kapcsokon mérem a feszültséget.
Feljebb tekerhetem 14,4 V fölé hogy elérjem az 1 A vagy adott esetben az 5,5 A töltőáramot ?
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Ha labortápod lenne, akkor nem volna szükséged csavargatásra töltés közbsn. Mert a labortápnak lényeges tulajdonsága, hogy külön be lehet állítani a kimeneti feszültségét, és külön az átfolyó áramot.
Ha labortápod lenne, akkor (mint pucuka mondta), először beállítanád a kívánt töltési végfeszültségre (14-14.4V közt), majd rákötnéd az akkura, (ekkor a kimenetet mérő műszer az akku aktuális feszültséhére esne), majd beállítanád az áramagyusztálóval a kívánt áramot. A labortáp addig töltené a beállított árammal, míg az akku el nem érné az előzőekben beállított kívánt kimeneti feszültséget. (Bár a beállított feszültség közelében már csökken)
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) nolan válasza szs hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
De az áramagyusztálóval ugye nem azt állítom hogy azt az áramot mindenképpen zörgesse át az akkuba ( akár feszültség 14,4 Volton felülre emelésével is, hiszen hogy máshogy tudná ), hanem csak azt, hogy maximum mennyi töltőáram folyhat ?
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
De, azt állítod vele. A töltés kezdetén is ugyanaz az áram folyik át, mint a vége felé közeledve, az áramgenerátor ugyanazt tudja szinte végig "áttolni" (azaz bele az akkuba)
(#) Lamprologus válasza pucuka hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Ezekkel én is egyet értek ...
Aztán olvasom a Suzuki V-Strom motorkerékpár szerviz dokumentációját és mit látok:

Töltő feszültség 5000 fordulatszámnál 14-15,5V !!!

És nem elírás, mert több különböző dokumentáció is ezt írja!
Több motoron is néztük, ill szervízben is rákérdeztünk, valóban ebben a tarotományban vannak ( kell lennie) a töltőfeszültségnek.
(#) szs válasza Lamprologus hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
És tönkre is teszi a motorakkut egy szezon alatt, és ide jönnek a kérdések utána
Ne véletlen, hogy a kocsikban általában 5 évet (némelyikben többet is) kibírnak az akkuk, 14,4V-nál tartósan egy sem tartja magasabban a töltőfeszültséget.
(#) nolan válasza szs hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Node ezt csak úgy tudja ha folyamatosan növeli a feszültséget, tehát akkor itt meg is bukott a 14,4 V határ, nem ?
Tegyük fel van egy félig töltött akku, ráteszek 14,4 Voltot tölteni. Töltőáram így beáll mondjuk 700 mA -re. Kedvem lesz gyorstöltést eszközölni, ezért felcsavarom az "adjusztálót" 5,5 A -re. A töltőfesz nyilván megemelkedik mert máshogy nem lesz nagyobb az áram. Akkor itt mi a helyzet a gázképződéssel és hasonlókkal ?
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
De ne lovagolj már folyton ezen a 14,4V-nál magasabb feszültségen.
Labortápegységről kérdeztél, de a végfeszültségre (is) beállítható akkutöltőket is vehetjük olyannal:
- a kimeneti feszültséget (jelen esetedben 14,4V-ot) beállítod rajta, akkor a kimenetet 14,4V-ig hagyja felszökni. Akkutöltésnél ez nem felszökés, vsak szép lassú emelkedés lesz.
Előtte (a szabályzó előtt) nagyobb feszültség van, abból gazdálkodja ki a táp az áramgenerátor és a feszültségkorlát feszülségesését is.
Nem kell állítgatnod tovább a kimeneti feszültségét, ha beállítottad a töltés előtt a kívántra, hiszen az a dolga a labortápnak, hogy azt igyekezzen létrehozni. Mindaddig, amíg a töltődő akku el nem éri a beállított kimeneti feszt, addig megkapja azt a nagyobbat. Áram meg annyi folyik át, amennyit az áramgenerátoron beállítottál az "adjust"-al
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) nolan válasza szs hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Nem akarnék rajta lovagolni, csak fentebb írták többen, mennyire ördögtől való 14,4 Voltnál magasabbal tölteni. Márpedig egy áramgenerátoros üzemmódban* levő tápegység fütyül a feszültségre. Ezt az ellentmondást próbálom feloldani.

* Az áramgenerátoros üzemmódra Te utaltál amikor azt kérdeztem: "az áramagyusztálóval ugye nem azt állítom hogy azt az áramot mindenképpen zörgesse át" ezt válaszoltad: "De, azt állítod vele."
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Nem azt mondták, hogy 14,4-nél nagyobbal nem szabad tölteni. Mint írtam is korrábban, nekem is van olyan töltőm, ami 230-ról tölt, egyetlen diódával és két ellenállással egy kis akkut.
Azt mondták, 14,4V-nál magasabbra ne töltsd, és ha van mivel (pl labortáp, vasz feszültségre is állítható töltő), akkor ezt állítsd be határként.

Idézet:
„az áramagyusztálóval ugye nem azt állítom hogy azt az áramot mindenképpen zörgesse át" ezt válaszoltad: "De, azt állítod vele."”

És még mindig tartom azt a választ. Csak belekeveredtél, és nem érted. De van ilyen, nekem is. Olvasgasd át mégegyszer a válaszokat, gondolkozz rajta, és majd bejön a kép.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) nolan válasza szs hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
"Nem azt mondták, hogy 14,4-nél nagyobbal nem szabad tölteni."

Fentebb Lamprologus azt írta hogy a V-Stromnál a "töltő feszültség 5000 fordulatszámnál 14-15,5V !!!"

Amire Te azt válaszoltad: "És tönkre is teszi a motorakkut egy szezon alatt"
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Hacszándékosan félre akarsz mindent érteni, hát tedd.
Én inkább egy Vilmoskörtável állok most szóba. Veled meg többé nem

Dehogynem állok veled szóba, csak most más dolgom van majd estefelé leírom, mit érts azon, de lehet, más addig is megmondja
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) pucuka válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Azok a feszültségek, amiket leírtam, láthatod vannak benne szórásokbár csak pár tized V. Ezek az eltérések elérhetik akár az 1 - 2 V értékeket is, de ez nem tesz jót az akkumlátoroknak, biztos megrövidíti az élettartamukat. Ez történik autókban, különösen motorokban, ahol nem sokat adnak az egyszerűség kedvéért a pontos, precíz szabályzásra. Egyszerűbb a szabályzó, olcsóbb is (a gyártónak), de a vásárló fizeti meg a kárát.
Nem gondolom, hogy ezt kellene követned, ha rendelkezésedre áll egy tisztességes "műszer", amivel korrekt módon töltheted.
A töltés végén a töltőáram csökkenés természetes dolog, mert minden valóságos áramforrásnak van belső ellenállása, és az átmeneti szakaszban ezeknek az ellenállásoknak a viszonyai határozzák meg az épp kialakult töltőáramot. Azért az ellenállás viszonyok válnak meghatározóvá, mert a töltési vég feszültség, és a töltő feszültsége közötti különbség egyre kisebb lesz.
Mivel belső ellenállásokat, és azok viszonyát nem ismerjük, bár akár meg is lehetne mérni, de nincs akkora jelentősége, hogy foglalkozni kelljen vele.
(#) nolan hozzászólása Márc 18, 2021 /
 
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, de sajnos amire kíváncsi voltam nem tudtam meg.
Megpróbálom nagyon leegyszerűsíteni a kérdést, ígérem az utolsó lesz . Elegendő lenne válaszként egy igen v. nem.

Labortápról töltök egy nem túl lemerült akksit 14,4 V -al. A befolyó áram mondjuk 500 mA. A töltőáram akkor emelkedik 1 A -ra ( az akksi oldalán levő cimkén szereplő normál töltési áram ) ha a feszültséget 20 V -ra emelem. Szabad ilyet tennem, vagy nem mert károsítom vele az akksit ?
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) proli007 válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Hello! Nem. De azért érzed úgy hogy nem kapsz választ, mer nem vagy tisztában alapvető dolgokkal..
(#) nedudgi válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Ha ott ülsz mellette, és tutira nem alszol el, és ha eléri a 14 voltot, leveszed a töltésről, akkor igen.
És most jön a de. Én nem ülnék mellette annyi ideig, még akkor se, ha van elég söröm, mert teljesen felesleges egy járműakkumulátort csurig tölteni, másnap reggelre úgyis beáll a feszültsége 12,8-13,8 volt környékére. Csak feleslegesen kínzod szerecsétlen agyonhasznált vénséget.
Egy csónakban használt munkaakkunál érthető a dolog, de az más állatfaj.
A károsodás már évekkel ezelőtt bekövetkezett, örülj neki, hogy ennyi ideig húzta.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Nos, kezdjük akkor a végén.
Idézet:
„"töltő feszültség 5000 fordulatszámnál 14-15,5V !!!"”

Ez kicsi félrefogalmazás, de én értettem mit akar írni. Helyesen ez a mondat úgy szól, hogy annál a motorkerékpárnál a töltés engedi felmenni az akkufeszültséget akár 15,5V-ig is, ha 5000-el forog a motor (ami forgatja azt a generátort). Ez bizony káros az akkura. Tönkre is megy hamar. A motorokban sincs, a kocsikban sincs áramkorlát, ami lemerült akku esetén (betolás után) eleve káros az akkura, de a kocsikban legalább van normális feszültségkorlát (fesszabályzó) a generátoron (vagy utána), ami 14-14,4Vra van beállítva. Ha nem sokszor meríted le az akkut, akkor ez elég biztosan szinten tart. A 15,5V-ig feltöltődő akku bugyborékol, forr. Tönkremegy egy szezon alatt akkor is, ha soha nem volt kimerítve.

A labortápos töltéstől:
Képzeld el úgy, hogy három részre bontod fejben a tápot.
-Kezdődjék egy trafóval. Ez ad (mondjuk) 20V-ot (ha már annyit említettél tegnap) Ehhez tartozzék egy egyenirányító. Ez az első egység.
-Ezután jön egy áramgenerátor. Ezzel állítod be a kívánt áramot. Igen, ez szinte az egész töltés alatt ugyanannyi lesz, amennyit "agyusztáltál".
-És csak ezután jön a feszültségkorlátozás. Ezzel állitod be a kívánt feszültséget. Ez nem a töltő és az akku közti feszültséget állítja be, hanem érzékeli a kimenetre kötött akku feszültségét, és amíg az el nem éri az őneki előzőleg beállított feszültséget, addig ő nem is aktív.
Ezért kell úgy csinálni, hogy először beállítod a kimenőfeszültséget, utána kötöd rá az akkut.
Azzal az akkutöltővel is így kell, ami nem csak áramot, hanem feszültséget is szabályoz.


Pluszként:
Idézet:
„Labortápról töltök egy nem túl lemerült akksit 14,4 V -al. A befolyó áram mondjuk 500 mA. A töltőáram akkor emelkedik 1 A -ra ( az akksi oldalán levő cimkén szereplő normál töltési áram ) ha a feszültséget 20 V -ra emelem. Szabad ilyet tennem, vagy nem mert károsítom vele az akksit ?”

Az akkor nem labortáp. A labortápon be tudod állítani külön a kívánt kimenő áramot, és külön a kimenő feszültséget. Ha ez nem megy, és a kimenő feszültséggel kell változtatnod az áramot, az csak egy (valamilyen) táp.
És nem is egy igazám jó töltő.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) Tomi111 válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 / 2
 
Nem tegyél ilyet! ( egyébként is ha 1A-től felmegy 20V-ra, akkor az az akku valószínűleg kuka).
Ha labortápról töltesz, akkor akku nélkül állítsd be a feszültséget 14,4V-ra, az áramot 1A-ra (Az akku kapacitásának 1/10-e a normál töltőáram) vagy amire szeretnéd - 5,5A-is lehet, ha a táp bírja és az akku is elviseli)
Tedd rá az akkut. Ha le van merülve, akkor valószínű felveszi a beállított A-t de a feszültség kevesebb lesz, mint amit beállítottál. Ez így normális. KB: 12,xxV-ról indul és folyamatosan nő 14,4V-ig. Az áram egy darabig állandó,( a beállított) majd a 14,4V-ot megközelítve folyamatosan le fog csökkenni. ha elég sokáig rajta hagyod, akár néhányszor 10mA-is lehet. Ekkor kész a töltés.
Ha a lemerült akku aránylag hamar eléri a 14,4V-ot és az áram lecsökken, akkor rossz az akku.
(#) szs válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Ezt írtam le neki kétszer...
(#) szs válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Kaptál többünktől választ, tényleg meg fogod érteni, ha átgondolod.
Nem baj, ha nem rögtön.
(#) pucuka válasza nolan hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Proli007 -től megkaptad:
Idézet:
„mer nem vagy tisztában alapvető dolgokkal”

Az akkumlátor életciklusa során az elhasználódás miatt folyamatosan nő a belső ellenállása. A szulfátosodás miatt egyre csökken a lemezek aktív felülete, és ez a folyamat vezet a belső ellenállás növekedéséhez. Ha a töltő feszültséget 20 V -ig kell emelni, hogy a töltőáram 1 A legyen, akkor már nagy a belső ellenállása, ezért az akku már használhatatlan, mert terheléskor sem fogja tudni leadni a szükséges áramot.
Idézet:
„Szabad ilyet tennem, vagy nem mert károsítom vele az akksit ?

Az ilyen akksival már azt tehetsz amit akarsz, mert tovább károsítani nemigen lehet, manapság javítani se nagyon, viheted a veszélyes hulladék gyűjtőbe.
Esetleg megpróbálkozhatsz valamilyen kegyszeres, vagy elektronikus szulfátoldóval, de én nem sok reményt fűznék a használhatóságának helyreállításához.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
(#) nolan hozzászólása Márc 19, 2021 /
 
Köszi szépen mindenkinek !!
Következő: »»   40 / 50
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem