Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   19 / 102
(#) Magorh válasza baloghzoli1 hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Sajnos ěgy sem jó.
(#) baloghzoli1 válasza Magorh hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Bocs
H20=1-re
(#) Magorh válasza baloghzoli1 hozzászólására (») Júl 24, 2012 /
 
Igen, igen. Közben én is rájöttem. Köszönöm szépen a segítséged!
(#) Orbán József hozzászólása Júl 26, 2012 /
 
Üdv!
Ha valakinek volna tapasztalata egy ősrégi MITSUBISHI U-120S ER-el kapcsolatban.
Potenciométeres frekvencia állításnál nem tudom beállítani a teljes átfogást - 0 - 120 Hz között.
A 22-es paraméternél feltekert poti állásnál beírtam a "100" -as, sőt 120-as értéket, de csak 0- 75 Hz közé megy a szabályzás.
Ha a konzolról viszem be az adatokat, simán működik minden.
Emlékszik valaki ilyen ügyre?
Bővebben: Link & PDF
(#) baloghzoli1 válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szia
Próbáld meg gyári beállitásra vissza állitani
Clr=1
1=120
79=2 vagy 4-re állitva
(#) Orbán József válasza baloghzoli1 hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Szervusz!
Próbáltam, hasztalan...
A PDF 10. oldalán esik szó a dologról, de el vagyok zárva az infótól, nyelvtudás híján. Azért halványan az az érzésem, mintha azt írnák, 50 Hz a plafon potméterről. A potira 5V-ot küld ki a szerkezet, elképzelhető, ha külső 10-et engednék rá, feljebb menne a freki.
FR500-asnál volt hasonló problémám régen, de valami menüpontokkal be tudtam állítani, hogy hallgasson a potméterre is.
Tulajdonképpen 50 Hz fölé nem bírom vinni, csak amennyiben az alapfordulatot (20-as menüben, vagy 21-ben) feljebb viszem. Viszont akkor az ott beállított érték az alap, az alá nem megy.
Ez elég régi vas, kevés menüponttal, de ott se írnak mindről.
A 79-4-nél azt hiszem a konzolról kell indítani, vagy ilyesmi, ott a (79) a 2-es a poti és a külső indítás.
(#) baloghzoli1 válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 26, 2012 /
 
Igy jobban megnézve az lehet hogy 10v-ot várna de csak 5-t kap.A 21. oldalon lévö ábra lehet jó neked amivel ujra kalibrálod a C-2 alsó freki,C-3 felsö freki paramétert
(#) Orbán József válasza baloghzoli1 hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Esküszöm, ez a keleti gondolkodás...? Ha külső 10V-ot adok a potméterre, szépen végigmegy.
De, hogy miért nem csináltak 10V-os kimenetet, azt nem bírom kitalálni....
Van egy egyszerű 2x-ezőm, most azt fogom melléakasztani.
A későbbi Mitshu váltókon már nem kell így vacakolni, eddig meg ezt az egyszerűbbiket nem akartam potival szabályozni és most tessék.
Arról nem beszélve, a felkínált PWM vivőből bármelyiket jelölöm ki a 15-ből, mindegyikkel "zenél" a motor...Még szerencse, hogy ajándék árban vettem.
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Hali!

Szerintem a 21 és 22-es paraméterrel (Frequency setting voltage gain és bias) be tudod állítani úgy, hogy 5V-os referencia tartozzon a max. kimenő frekvenciához!

A motor mindig is fog zenélni, hacsak nem 20kHz-nél nagyobb PWM vivőt állítasz be, de azt biztos hogy nem lehet.
Egy kimeneti LC szűrővel hangtalanná tehető a motor.
Akkor viszont az LC szűrő fog zenélni...
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Szervusz!

Állítgattam én már ezt oda-vissza, hálistennek/sajnos kevés paraméter és értéket kellett variálnom, így szinte meg is voltam vele reggeltől késő estig tegnap.
60Hz volt a plafon (#22=120-ra) a saját 5V-ról, ha a 0-tól kívántam szabályozni.
Amennyiben a 21-et felvittem akár 40-50-es értékre, akkor ez lett a szabályozás alja és ca. 85Hz a teteje.
Ezek a régi kis magkezdemény Mitsuk mind zenélnek, ugyanazzal a mocival az Omron-Yaskawáék olyan csendben vannak, mint akik lopni mennek.
Ma a kelő nap sugaránál aztán a kétszerezőt beintegráltam a burkolat alá és hegyen-völgyön hepiend, 0-106Hz közt futkos a fordulat.
A 2x-ő 2 diódája miatt az 5V-ból nem tudott 10V-ot csinálni az erre kiképzett IC és a #22=120-as értékkel ennyit tudtam elérni, elégedett vagyok az eredménnyel.
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Hali!

Mi is használunk Yaskawa-t (Omront). Mind zenél kivétel nincs. Bár főleg ilyenekből csak kicsik vannak.
Csak LC szűrővel van csendben (ilyet néhány ventilátoros hajtásnál kellett alkalmazni a motor csapágyáramok elkerülése miatt).
Talán van olyan változat amiben van beépített kimeneti szűrő is, azt nem tudom. De nem lehet túl gyakori, mert egy ilyen szűrő mérete kb. azonos az egész frekvenciaváltó méretével, a tömege pedig kb a háromszorosa-négyszerese annak.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Szervusz!
Ezekről a csapágyáramokról eddig nem hallottam, tudnál segíteni valami ismeretterjesztéssel felőle?
Pontosan a Mitsu működtette mocinál véltem is felfedezni a csapágyház körüli észrevehetőbb langyosodást. Aztán csaqpágyat is cseréltem illendőségből, de nem voltak annyira rosszak, hogy miattuk legyen a meleg.
Van nekem pár LC szűrőm, de még nem vitt rá a lélek, hogy használjam - úgysem fizetnék ki...
Most használtam először egyébként 4-nél több pólusú motort, remélve a nagyobb nyomatékot indulásnál, hamarosan 8 pólusú motorral is próbát teszek.
A 2 pólusúak némi csalódást okoztak, még vektoros szabályozásnál is túl gyengén indultak az alkalmazásban. A kínai VFD-L viszont ellenkező értelemben lepett meg, sima V/f üzeme ellenére is nagyon konkrétan tekert indulásnál, lassú felfuttatásnál. Bizonyára ellesték valahonnét a dolgot, bár nem szokták...
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Üdv József!

Idézet:
„Ezekről a csapágyáramokról eddig nem hallottam, tudnál segíteni valami ismeretterjesztéssel felőle?”


Van róla szakirodalom, de most nem tudom előkeríteni hirtelen.
Nagyobb teljesítményű frekiváltós hajtásoknál lehet gond vele (10-20 kW és fölötte).
Ha a motor felépítése aszimmetrikus, akkor az álló és forgó rész olyan zárt hurkot képez, amiben feszültség indukálódik. és mivel zárt, áram kezd folyni.
Mivel a motor tekercsein nem 50Hz-es színuszos áram folyik, hanem kHz nagyságrendű lüktető egyenáram ez az indukció már nem hanyagolható el.

A fesz. nem jelentős (talán mV-okról van szó) de az áram már igen. És ez az áram csak a csapágyakon keresztül tud folyni. Ez tönkreteszi a csapágyat (szikra nyomokat hoz létre a gördülő felületeken).
A probléma tünete nem a melegedés (a másodlagos tünete lehet az, mert a rossz csapágy már melegszik)
A motornak csapágy hangja lesz, egyre hangosabban kezd morogni és a csapágyat cserélni kell. (akár havonta is). Egy 132kW-os motornál egy ilyen művelet százezrekbe kerül és órákig tarthat (pláne ha a motor hozzáférhetetlen helyen van beépítve). Termelés kiesés, stb.
Gyakori zsírzással a probléma nem kerülhető meg.

Több megoldás van: LC szűrő a frekiváltóra, a motor forgórészének elszigetelése az álló résztől (szigetelő gyűrű beépítése) de ez a motor átalakításával jár.
Esetleg elektromosan nem vezető (kerámia) csapágy beépítése, ami drága.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Szervusz!
Teljesen kielégítő a válasz. "Kis felhasználó" lévén nem ütköztem ilyen bajba és talán nem is találkozom ekkora hajtásokkal, de jó tudnom róla, köszönöm!
Igen, talán egyszerűnek tűnik a megoldás - csapágy kiszigetelés - de egy borjú nagyságú motoron, csapágyházain nem lehet olcsó...
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Üdv József!

Nálunk viszonylag sok nagyobb frekiváltós hajtás van (50-60 10 kW fölötti, a legnagyobb 500 kW-os) de ezzel együtt is csak egyszer futottunk ilyen problémába.
Illetve egyszer volt szükség utólag emiatt LC szűrőt beépíteni.
Igaz a soknál gyárilag van a szekrényben LC szűrő...

Van hátránya is neki. Egyrészt nagyon zenél (igaz a motor teljes csendben jár utána) másrészt nagy és jelentősen melegszik.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Szervusz!
Mint gyakorlati szakember, mik a tapasztalataid kisebb motoroknál - gondolom, talán 1-2kW-os is akad szabályozott - a póluspárok száma és a szabályozhatóság tekintetében?
A mezei, egyszerű alkalmazásaimnál kívánatos a terhelés alatti, több 10mp-es (0-ról) felfutási idő és általában az egyszerűbb váltók és 2 pólusú motorok nem adnak jó eredményt. Emiatt parlagon hever jónéhány motorom abból az időből, amikor még erről nem tudtam.
Az inverter gyártók terméklapjain pedig nem ütköztem erre utaló ismertetésekkel, vagyis nem óvnak a 2p motorok alkalmazásától.
Megengedem, hogy az én ismereteimben van a bibi...
Próbálgattam már a minimális frekvenciához nagyobb kimenőfeszültséget rendelni, de nem vettem észre jelentős javulást. No, persze a motorok egy része sem volt frekvenciaváltós hajtáshoz tervezve, az orosz motorok például egészen meg vannak lepődve, ha próbálkozom.
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Üdv József!

Idézet:
„Mint gyakorlati szakember, mik a tapasztalataid kisebb motoroknál - gondolom, talán 1-2kW-os is akad szabályozott - a póluspárok száma és a szabályozhatóság tekintetében?”


Kicsikből lényegesen több van (több száz). Bár ilyen alkalmazás amit említesz ritka ott. A terheléssel indulás az jellemző, de a nagyon hosszú rámpaidő nem. 1-2 mp-es rámpa a jellemző vagy rövidebb.
Ventilátoroknál van hosszabb rámpaidő, de ott a nyomaték változik.

Szerintem csak vector controlt tudó frekvenciaváltónál van esélyed nagy nyomatékkal indítani. Illetve a legtöbb újabb ilyet tudó típusnál van torque boost lehetőség ami még segítheti az indulást.
A nyomaték karakterisztikát is általában lehet állítani (négyzetes, köbös, állandó) neked itt az állandó kell.

Megoldást jelenthet az egy (vagy két) fokozattal nagyobb motor és/vagy frekiváltó beépítése.
Nálunk ilyen kritikus alkalmazásoknál 5.5 kW-os motorhoz 7.5 kW-os frekvenciaváltót építettünk be hogy az indítási nyomatékkal ne gyűljön meg a bajunk (ez egy emelőmotor volt).

Esetleg javulhat a viselkedése ha zárt hurkú szabályzást alkalmazol, tehát visszacsatolást (encoder a motor tengelyen). A legtöbb típus erre is fel van készítve, de nyilván ez nehezebben megvalósítható, mert ki kell építeni.

Teljes sikert szerintem csak visszacsatolás alkalmazásával és speciális motor alkalmazásával lehet elérni. Bár nyilván megfontolandó hogy erre tényleg szükség van-e ott.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Szervusz!
Nagyon köszönöm a segítséget, akkor nálam a nagyobb váltó fog esetleg jól szolgálni. Vannak 750W-osak, viszont motorban a céljaimra nem kell 400W-nál nagyobb szinte soha. Ki fogom próbálni, hátha nem vész a fél köbméter 2p motrom oda. Vagyis fel tudom használni és nem kell tőlük kilós árban megválni.
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Júl 30, 2012 /
 
Üdv József!

Annyit tennék még hozzá, hogy alacsony fordulaton (ha nem is 0 rpm-től) ugyan lehetséges a motor névleges nyomatékát elérni, de ez azt jelenti, hogy az elvégzett munka a névleges fordulat töredékénél a névleges teljesítmény töredéke lesz.

Tehát egy frekvenciaváltós motor nem úgy viselkedik, mint egy fokozatmentesen változtatható áttétel.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Aug 1, 2012 /
 
Szervusz!
Újabb élmények, kérdések.
Elég heterogén váltó készletem van, legutóbb olyan érdekesség lépett fel, hogy nem volt közbenső frekvenciához rendelt feszültség beállítási lehetőségem.
Az alacsony fordulathoz rendelt feszültséggel nagyon jól indult, de a lassú felpörgés miatt sokáig tartózkodott a motor a nagynyomatékú rásegítő üzemmódban, így elég szépen melegedett.
Kompromisszumként kisebb nyomatékot (feszültséget) állítottam be, így használható az együttes.

A kérdés, bár sejtem, hogy igaz lehet.
Adott egy 680n/p 250W motor. Ha egy ilyen teljesítményű váltóval (250W) 2x fordulattal járatom, akkor hogy alakulnak a teljesítmények, igények?
Nagyjából 2x lesz a leadott teljesítmény?
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Üdv József!

Idézet:
„2x fordulattal járatom, akkor hogy alakulnak a teljesítmények, igények? Nagyjából 2x lesz a leadott teljesítmény?”


A névleges teljesítmény fölött a motort nem tudod tartósan járatni, mert túlmelegszik (leég).

A névleges fordulatszámnál jelentősen magasabb fordulatszámmal az a gond, hogy a motornak a névlegesnél nagyobb feszültség igénye lenne. Ez 2x-es fordulatnál olyan nagy, hogy a frekvenciaváltó nem tudja biztosítani.
Mivel ha a fv. 230V-ról üzemel, akkor max. 230V-ot tud a motor számára biztosítani.
Olyan megoldás viszont elképzelhető, hogy 400V-os fv-val 230V-os (deltába kötött) motort üzemeltetünk és a fv-ban a motor névleges feszültségét 230V-ra állítjuk be. Így marad feszültség tartaléka a névlegesnél nagyobb fordulathoz.

Mivel a motort nem tudjuk tartósan a névleges fordulat fölött teljes nyomatékkal járatni, ezért nyomaték csökkenéssel mindenképpen számolni kell.

Persze rövid ideig vagy csökkentett nyomatékkal, vagy a névlegesnél nem sokkal nagyobb sebességgel lehet működtetni.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Szervusz!
Köszönöm a választ, logikus lett volna, hogy magamtól is rájöjjek...
Nyilván az én alkalmazásomban nem szükséges, csak a névleges nyomaték bizonyos hányada, ezért nem jelentkezett eddig ilyen túlterhelési probléma.
Ma a 2p motorokkal kísérlek meg kellő nyomatékú indulást programozni, illetve megfelelő invrtert alkalmazni.
(#) erikruzsa hozzászólása Aug 2, 2012 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni. Választottam egy háromfázisú motort (Siemens 1LE1001-1BA23-4FB4-Z), ehhez szeretnék frekvenciaváltót választani, hogy a motor 60 Hz frekvencián üzemeljen, mert nagyobb fordulatszámra lenne szükségem.
Mire kell figyelnem frekvenciaváltó választása esetén.
A motor mely paramétereit kell figyelembe vennem?

A segítséget előre is köszönöm.
(#) Szirty válasza erikruzsa hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Helló erikruzsa!

Idézet:
„Mire kell figyelnem frekvenciaváltó választása esetén. A motor mely paramétereit kell figyelembe vennem”


A motor fajtáját (szinkron, aszinkron, DC stb). De Nem néztem, de ez a motor nyilván aszinkron.

A motor teljesítményét. A frekvenciaváltó tengely teljesítménye (kimenő) legyen ugyanekkora vagy egyel nagyobb.

A frekvenciaváltó és a motor feszültségét. Ha ez egy 400/690V-os motor, akkor a frekvenciaváltó 400V-os legyen.

Az alkalmazási területet is érdemes figyelembe venni. Mert vannak speciális területre szánt frekvenciaváltók. (Pl. AQUA, HVAC). Ha ez a motor pl. nem ventilátort fog hajtani, akkor egy HVAC frekvenciaváltó nem lesz jó hozzá.
(#) erikruzsa hozzászólása Aug 2, 2012 /
 
Igen, ez egy aszinkron motor. Ha jól értem akkor a frekvenciaváltó teljesítményének meg kell egyeznie a motor teljesítményével, vagy egyel nagyobb teljesítmény osztályba kell esnie.
A frekvenciaváltó kimeneti áramerősségét és a motor által felvett áramerősséget nem kell figyelembe venni. Mert láttam frekvenciaváltó katalógusokban, hogy megadják a 100%-os és a 125%-os terhelés alatt a frekvenciaváltó felvett és leadott áramát.

Köszönöm a segítséget!
(#) Szirty válasza erikruzsa hozzászólására (») Aug 2, 2012 /
 
Hali erikruzsa!

Idézet:
„A frekvenciaváltó kimeneti áramerősségét és a motor által felvett áramerősséget nem kell figyelembe venni.”


Nem, mert a motor teljesítménye és névleges feszültsége ezt meghatározza.
(#) erikruzsa hozzászólása Aug 2, 2012 /
 
köszönöm
(#) rognork hozzászólása Okt 4, 2012 /
 
Sziasztok,

Nordac SK500E frekiváltót használok, és most jöttem rá, hogy kb 15mA szivárog le a földelésen. Ez normális dolog? A kézikönyv írja, hogy nagy szivárgó árama van, de csak annyit ír, hogy 3,5mA-nél nagyobb. Használt és új eszköz is ugyanezt csinálja.
(#) Mályi László válasza rognork hozzászólására (») Okt 4, 2012 /
 
Ehhez egy friss élménnyel csatlakoznék (van régebbi is), Grundfos 20 Kw Leírás szerint 5 mA szivárgó áramnál letilt. Adott 18 Kw szivattyú ellenállás mérő 50 M ohm feletti értéket mér, még is letilt a váltó. Próba: védő föld nélkül Ugyan úgy letilt. konklúzió kapacítiv szivárgó áram, na nem az 50-60Hz-től. Ezek A frekvencia váltók 5-20 Khz frekvencián működnek a burkoló görbéjük 0-60 hz, tehát ez okozza a magas szivárgó áramot. Talán szinusz szűrő megoldja ezt a problémát ? Talán a gyártók szándékosan nem mondanak (írnak) mindent le. Egyébként a szivárgó áram értékét nem lehet állítani, ezt sem értem miért ? Talán az új frekvencia váltó nem is jó. De kisebb motorral működik. Talán ez érzékelteti nem minden okés a modern frekvencia váltók körül. Van olyan leírás ahol már néhány problémát meg említenek diszkréten.
(#) Thomas10100 hozzászólása Okt 8, 2012 /
 
Sziasztok!

Gyárunkban beüzemelésre fog kerülni egy 3,5kW-os motor ami szivattyút hajt meg.
400/690V-os a motor, frekvenciaváltó lesz hozzá hogy lehessen szabályozni a fordulatszámot.
Valószínűleg egy OMRON J1000 4kW-os 3x400V-al(ez még nincs megrendelve)

A motort ugye deltába kell bekötni, viszont nem tudom hogy a jelenlegi 16A-es kismegszakító és a 4x1,5mm2 vezeték elég lesz-e? Én személy szerint 2,5mm2-sre cserélném, bár nem lesz egyszerű eset.

Köszönöm a segítséget!
Következő: »»   19 / 102
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem