Fórum témák
» Több friss téma |
Az egy zéneres táp, ami tulajdonképpen nem "igazi" stabilizátor (komolytalan megoldás). A stab ícéknek szinte tökéletes brumm-elnyomásuk van és sokkal kevesebb zajt generálnak.
hát.. viszonylag olcsó amit mutattál... meglévő alkatrészek miatt... a 4700µF os kondik elég drágák.Nekem 10000µF os van, az is jó oda, meg a többi sem egy nagy dolog.
Az a két nagy négyzet az nem tudom hogy mi... a "Vin, GND, -15V" feliratos....Talán ez lenne a stabIC, ketté bontva?
1000µF-os kondikat tegyél bele, az is bőven elég. A kérdéses "feliratos négyzet" a stabot jelöli, még a lábak is számozva vannak. A D3,D4,D5,D6 diódák elhagyhatóak, de ha nem gond akkor legyen inkább benne. Töltsd le a PDF-jét a 7815 - 7915-nek és ismerkedj velük :yes:
Az egésznek kb 500Ft az anyagköltsége, nyákostól- mindenestől.
Amit a bezárt gitáros topicban említettél hangszín szabályzót, annak elkészítettem a komplett dokumentációját a albertkreuzer.com nyomán
A képeket onnan másoltam be, nyákot átrajzoltam sprintbe, így szerintem simán elkészíthető. Én is meg fogom csinálni, azért is készült el ez a teljes doksi. Akinek kell használja egészséggel.
Fali éjszakai lámpácskából vettem ki! Több mint 2Mohm a zsugorcsövezett ellenállása!
![]()
A huzalozas okozza altalaban az altalad halhato bugast .Elemmel nem hallatszik de adapterrel hallatszik.A szures ha jo akkor a huzalozastol fugg.Eleg egy szimpla adapter en tobb ilyet hasznaltam es nem volt a legkisebb bugas sem.
IC-k eseteben a brumot az IC is elnyomja de a huzalozasra kell ugyelni. A trajzon latszik hogy a nulla pont a szurokondi kivezetesen van . Ez a nulla pont nem kapcsolodik a sasszihoz/dobozhoz, ernyekolashoz .Csak a bemeneti csatlakozo foldpontjarol kotik az emlitett arnyekolodobost /sasszit stb a foldhoz. A tobbi GND a szurokondenzator "null"-hoz lesz kotve. A "foldhurok" okozza a bugast. Masik eset amiert kerdeztek hogy mikor bug az maga a hangszedo altal "begyujtott" brum lenne amit a halozati trafok es kabelek szort magneses terenek a hatasa.
priviben elmondom, amit tudok, nem akarok ide offolni. írj rám! nem vagyok nagy tálentum, csak volt a kezem ügyében pár hangszer, és szeretem a régi főleg japán gitárokat, ellenben utáloma mostani csilli villi kínai tüzifa "hangszereket"
Valahogy nem sikerül ez a levélírás...részemről... :no:
Lenne még egy két kérdésem.
A teljesítmény számolást pl.:+/-40V nál 80V ot kell négyzetre emeljek? P=80^2/8x8 Ohm ? Ha fölveszem a terhelési ellenállást 16 ohm-ra az ront a hangzáson,vagy egyáltalán meg fog szólalni az erősítőm? pl.:2db 8 Ohm os hangszóró sorbakötve.
Igen a tapfeszultseg az a ket feszultseg osszeadva .
A felerositett jel a minusz csucstol a plusz csucsig vezerelheto ki torzitas nelkul .A tranzisztorokon meg marad kb 1V ,FET-eken sokkal jevesebb. Tehat 80V tapfeszultsegbol teoretikussan egy 80V csucs-csucs jelet lehet "kihozni" egy vegerositobol. Szinusz hullamforma eseteben a 80Vpp ( peak-peak =csucstol -csucsig) efektiv erteke 28V . 80V/2 = Uki=40V lenne a kimenojel amplitudoja ennek efektiv erteke Ukieff= 40 /1,42 = 28V Ha 4Ohm-nak vesszuk a Z erteket . Pout =(Ukieff^2 )/Z Ohm ......=(28*28)/4 Ohm =196W Ami kb ugyananyi mint az (Utap ^2)/ 8*Z keplet szerint . (80*80)/ 8*4 Ohm =200W Innen lathato hogy ha nem "osztunk" 1,42-vel az amplitudot ,vagyis nem szimuszos jelet feltetelezunk hanem 1:2 kitoltesu negyszogjelet a kimeneti ero igy valtozik : Varhato maximalis kimeneti feszultseg Ukimax =40V !!! Pout =(Ukimax ^2 )/Z Ohm 40*40=1600 ....1600/4Ohm - 400W !. Ez tortenhet ha begerjed az erosito egy mikrofonnal ,vagy a gitarral . Egy hatarolo aramkor segithet de az megoli a gitarjatek eloadasmodjat . 16 Ohmos hangszoroval (Ukieff^2)/16 = 50W 16 ohm-on allitolag a dinamikai viselkedes egy kicsit roszabb .ez talan a DISCO cuccoknal erezheto gitarnal gondolom eppen jol jon. De vigyazat az emlitett tulvezerles eseten igy is felmehet 100W-ra . Mar emlitettem hogy kb. ketszeres terhelhetosegu hangszoro/hangfal kell egy gitarerositohoz. Eppen a fent emlitett tulvezerleskor magjeleno erotoblet tulelesehez. A hangszorok terhelhetoseget manapsag "megszorozzak" 10-el kommersz okokbol. Ugy hogy jo ha egy 1000W-os hangszoro kibir 100W-ot. Gitar eseteben mar eleve veszelyes a helyzet mikor mar torzitott jelet vezetek az erositobe aminek a kitoltesi tenyezoje igencsak elter a szinuszostol .Eleg csak a csucsig kivezerelni mar a kimeneti ero nagyobb mint tiszta hang eseteben. Aztan ha keszakarva "futyulteted" (Larsen effect) es jo melyhangon begerjeszted biztos a maximalist veszed ki az egesz cuccbol. Recseg ropog minden. Altalaban a dupla erot az gitar-erositok tapegysege hatarolja ami egy kompresszio hatast ad . Csoves erositoknel pld. van olyan hogy Double Rectifier amiben van csoves egyeniranyito es Diodas egyeniranyito.A gitaros cserelheti egy atkapcsoloval igy a csoves eseteben nagyobb es lagyabb kompresszio hatast kap. Tulajdonkeppen egy maximalisan 70W -os erosito kell de 100dB SPL-es hangszorokkal . Ha lehet 4 x12" -os lada a megfelelo. Egy drb 12" /100W halkabban szol mint 4x12"/100W ( pld 4x25W-os hangszorokkal )ami +6dB-el hangosabb mint az egy darab 12"(1x100W)-os hangszoro. Most mar csak a szallitas a problema hogy mi eri meg jobban.
Sziasztok!
Szeretném a véleményeteket kérni egy projekttel kapcsolatban. Érdekelne, hogy szerintetek ez működőképes konstrukció-e. Tehát az elképzelésem: az előerősítő szerepét a "tubescrewer3_schematics.jpg" képen látható kapcsolás töltené be. Ez lényegében egy szimpla, IC-s, vágódiódás gitár torzító egy hangerő (VOL) és egy torzítás szabályzó (DRIVE) potival. Az A2-3, B1-2 pontok egy 3 állású kapcsoló helyét jelölik, amivel a diódákat lehet variálni. Az előerősítő jelét egy három utas (?) hangszínszabályzóval lehetne szabályozni ("eq_schematics.jpg"). A végerősítő ("power_amp_schematics.jpg") pedig egy TDA2050-re épülő kapcsolás lenne. Erre rákötnék egy 50 Wattos, 4 ohm-os, 10 colos Jensen hangszórót, és lényegében ennyi. (A rajzon több helyen van "VCC" és "VCC/2" csatlakozás, erre a műveleti erősítő IC-k miatt van szükség.) A sarkalatos pont az erősítő tápellátása. Arra gondoltam, hogy egy viszonylag nagy teljesítményű hálózati adapterrel (230VAC->15-24VDC, 3-5A) oldanám meg. Például egy ilyennel. Ez azért lenne jó, mert nem kellene transzformátorokkal szórakozni, stabilizálni, meg minden. Csak tennék egy DC-csatlakozó aljzatot az erősítő dobozára, és kész. A TDA2050-et nyilván aszimmetrikus módon táplálnám róla. (Az adatlapi diagram szt. 20 volt tápfesszel el lehet érni 30 watt körüli kimenő teljesítményt.) Tulajdonképpen ez a kritikus pont, hogy megoldható-e egy ilyen max 30 Watt körüli teljesítményű erősítő táplálása hálózati adapterrel, van-e valami hátulütője, stb. Minden véleményt, ötletet, javaslatot szívesen várok! ![]()
Az adapter amit linkeltél, nem lenne szerencsés megoldás. Inkább próbálj meg beszerezni egy ilyen trafót. Ez még két 2050-et is lazán elhajt és olcsóbban kijössz.
Először is köszönöm a gyors választ.
![]() Lehet, hogy tényleg veszek egy ilyet. Akkor viszont kellene hozzá egy megbízható egyenirányító, stabilizáló áramkör. A neten, könyvekben mindenképp szétnézek, de azért hadd kérdezzem meg, nem tudsz ajánlani egy konkrét kapcsolást?
A TL 071-eknek kell csak stabilizálás, ezt egy 7815/7915 párossal egyszerűen megoldhatod. Nekem most perpillanat nics elérhető közelségben táprajz, de ha jobban szétnézel a fórumon akkor találni fogsz egy csomót. A végfoknak nem kell stabilizálás, elég egy Graetz és 2 db 4700µF 35V-os puffer. Addig is nézd meg az Elliot sound féle tápokat.
Na, szétnéztem az oldalon, amit linkeltél, találtam is egy jó kis kapcsolást, meg egy cikket, amiben elmagyarázza a technikai hátterét az egésznek, majd átrágom magamat rajta.
Rákerestem a 7915-ös IC-re, és találtam egy modellvasút-tápegységet, ami egy az egyben olyan, mint amire nekem szükségem van, még a trafó is 2x18 voltos. ![]() Azt hiszem, így már sikerülni fog, nagyon szépen köszönöm a segítséget. ![]()
Cak a stabilizator IC kimeneteig a ket 100nF -os kpndenzator utan mellozni kell azt a fezsultsegosztot a potmeterrel es az utanna kovetkezo IC-t es tranzisztorokat .Ez alami modelvasut cucc ami a sinekre [+} vagy [- ] elojelu fezsultseget ad a "Nullahoz" kepest,igy elore hatra tolathat a mozdony .Olvasd el a leorast nekem nincs turelmem ott le van irva.
Nyilván csak a táp-részét fogom megépíteni, de köszi az észrevételt.
![]()
Arra jutottam , hogy újraépítem az előerősítőt.
Vettem nyáklapot meg a kiforrasztás során elrontott alkatrészeket... Amikor még a régi nyáklapon volt azt mondta a tanárom hogy csak az egyik oldalon kell a házhoz kötni a GND-t, hogy ne legyen földhurok. Kipróbáltuk, nem szólt. Amikor visszaforrasztottam akkor pedig nagyon búgott. A kapcsolási rajzon is úgy van hogy a házhoz kell kötni mindkét oldalon.... A potiknál van egy "CW" felirat, ez mit jelent?
A "CW" annak a rövidítése, hogy "clockwise", azaz "óramutató járásával megegyező irányban".
Lehet találkozni olyannal is, hogy "CCW", az a counter-clockwise, tehát az "óramutató járásával ellentétes irányban". ![]() Tudomásom szerint arra utal, hogy a poti érintkezője, ami forog a poti belsejében, melyik oldalon van, amikor teljesen eltekerjük, magyarul, hogy fel kell-e cserélni az 1-3 lábakat beforrasztáskor, vagy nem. ![]() Ez az egész arra jó, hogy sima "A" jelzésű logaritmikus potméterekből lehet anti-logaritmikusat ("C" jelzésűt) csinálni. (A lineáris potiknak egyébként "B" a jele.) Remélem, tudtam segíteni. ![]()
Ha nem tevedek eppen neked valasoltam a huzalozassal kapcsolatba .
NEM MEGSZAKITANI kell a fold vezeteket hanem megfelelo nulla potentialra kotni " es kapcsolasi pelda- rajzot is tettem valahol itt lejebb. A dobozt ,az arnyekolo foliat meg ilyeneket ami kivulrol arnyekol , a saszit ,azt kotik a bemenet fizikailag hozza legkozelebbi fold pontjara .Hogy ne keringjen semmifele kobor aram amit aztan felerosit az eloerosito.Tehat az egesz arnyekolo kulso ami antennnekent is felvehet zavarjeleket a bemenet nulljara lesz kotve igy ezek a jelek le vannak "nullazva" a bemenet szempontjabol.
A pontosság kedvéért: mifelénk az "A" a lineáris, "B" a log poti jelölése. És léteznek még japán gyártók, ahol ez pont fordítva igaz. Ld: Alpha
Szép ez a szabványos világ ![]()
Tube driver megint, ahogy Ford Fairlane mndaná, eszem fszom megáll, átnéztem, és a panel jó, jók az alkatrészek de csak sexuál működni, a 4558 as táplábain 0.30- 0.60 V ig tendálnak ha benvan az ic ha nincs akkor megvan a tápfesz, ez olyannyira így van hogy, már a pufferkondikon is a kapcsolás elején ilyen paróra esika fesz, 12V 1.2A trafóval! Nah ez mi a paszulykenőcstől lehet? Kevés lenne neki a táp? Esetleg kínáljam meg a fűtést teljesen külön tápról? Kapcsrajz, hozzávalók:Bővebben: Link
![]()
D1 ,D2 -et nem kototted forditva ?
Futes 150mA 12V vagy 300mA 6V.Gondolom jo lenne kulon egyeniranyitott megszurt korrol futeni.. Az a ket felhullamos megoldasu egyeniranyitas a soros 470 KOhm valamint 1KOhm a negativ agban 8mA aramot enged meg .Innen nem lehet futeni. A szekunderrol direkt kell hogy mukodjon a futes 12V/150mA kell vigyen egy 1,2 A-es trafo melegedes nelkul.Brumm eseten lehet egy graetz es egy elko-val egyenaramrol futeni termeszetessen leszabalyozva 12V-ra a 17 voltrol egy stabilizatorral.
Nem. Jól van bekötve.... ma néztem át 35ödjére, és minden a helyén van.
Igaz elfelejtettem az IC-rol irtakat.Feszultsegeket merni ..IC aramat merni .Ha IC nelkul OK minden ott a baj.IC nelkul merni a feszultsegeket .IC-t cserelni .Nem volt forditva beteve az IC ? bar az aram kicsi az ellenallasok utan,csak par miliamper.
Ilyesmit kell nezni.
ampert nem is tudtam icvel mérni, ma/holnap megmérem, helyesen van bekötve, mert néküle az aljzatban is megvan a fesz mind a negatív 4es lábon mind a pozitív a 8 ason, ahogy betvan leesik... és az ic nem pukkant meg 4 et próbáltam végig, a nyák rendben van, a forrasztások is. Létezhet hogy a táp a hibás? Csak elviszi a felét a fűtés, de akkor is marad még a a cső többi részének, ileltve az ic nek 600mA... Kevés lenne?
A transzformator szekunder tekercsen mered a 12V-ot mikozbe van vagy nincs IC bekotve. Nem szabad lecsokkenjen a feszultseg.
A csonek a futeset kiiktatod , az fogyaszt a legtobbet 150mA t.A cso futese 12 V kell legyen a rajzban a 12 V-os futes kapcsolas van bekotve.A rajzba levo csovet lehet 6V-rol is futeni de akkor a 12V-tol kieghet . Az a transzformator tenyleg 1,2A-es ?. Mint mar irtam a tapegyseg hatarolja az aramot kb 10mA-re ( 470 Ohm+1KOhm .Ha ennel tobbet hasznal a kapcsolas akkor esik a feszultseg. Ha az IC biztos jo ( nem fogyaszt sokat , katalogiusban irja menyi a fogyasztasa "uresjaratba'" . Megoldas az IC-nek kisebb elennallasokat tenni egy egy Zener diodaval stabilizalni .Igy kapna 20mA koruli aramot es nem esik a feszultseg.Az az 10mA ( ha jol szamoltam ) igencsak kevesnek tunik. Ahogy mind nezegetem a rajzot szerintem el van rajzolva . A ket 1KOhmos ellenallas csak a ket vedodiodanak kell .Az IC tapfeszultseget esek elott kell bekotni.Valahogy ahogy a rajzot modositottam , a 470 Ohm utan ne legyen az IC-vel bekotve nagyobb a feszultseg mint 15V!.ezert jo lenne egy egy Zenert tenni az esetleges halozati feszultseg ugras esetere.
Ahham, értem, és ezzel a módosítással a csőre jutó -v rendben lesz? A táp biztosan 1.2A tud, Myrra nyákba forrasztható, sorszámát most nem tudok adni, nem vagyok otthon.
Sziasztok, sok gondolkodás után belevágtam a gaussmarkov féle Dr. Boogey projektbe. Ma föléledt, működik
![]() ![]() ![]()
Kezdo "web kutato" kollegaknak itt egy oldal es hozza par" tip" hogy hogy lehet konyebben ratalalni egyes keresett temara.
A GOOGLE-nak van tobb kereso kulcsaszava amivel be lehet hatarolni/leszukiteni a kereset ,de ezeket meg kene tanulni/szokni . Itt lehet talalni GOOGLE -hez linket kulombozo gitarhoz valo kapcsolasok szerint .Aztan a megjeleno GOOGLE oldalakon ott a rengeteg cikk.Ha "image"-ra kapcsolod a GOOGLE-t akkor meg konyebben kivalaszthato a megfelelo cikk mivel lathato kicsiben a kapcsolasi rajz . itt http://www.diy-central.com/BuildYourOwnStompboxes.aspx (igy is ide tettem a cimet mert nem tudom miert az elobb nem jelent meg es a hozzaszolas vegen is megvan a cim .Remelem.) Az oldal jobb oldalan lejebb vannak a GOOGLE (related) linkek kulombozo temaban.Kivalasztunk egy temat peldaul : "booster guitar stompbox project" rakattintva bejon a GOOGLE az ehez fuzodo osszes cikkel a temaban.Ezutan atkapcsoljuk az oldal felso reszen talalhato "images"( kepek)-re.Ide jutunk a kepekhez.Innen aztan a kepeket nezve kivalasztjuk a leg remenykeltobb kepet.Pld az elso kepre kattintva kinyillik egy oldal .Itt a kep . .A kicsi kep ,amit fell lehet nagyitani ,melett ott van a kephez tartozo cikk cime .Ha muszaly akkor rakattintva erre a cimre az eredo cikbe kerulunk. A link kimentesenel ezt a cimet kell tarolni mart a kep cime nagyon hosszu es akombakomokkal teli amit ha CD-DVD iro nem fogad el. A Google Guide cimeBasic Examples.Biztos talalhato magyar nyelvu valtozat is valahol. Itt az oldal a "Referral" cimekkel .A hozzaszolas elejen beszurt link nem tudom hogy megjelenik e ,most modositom es ide a vegere is belinkelem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |