Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vitatkozzunk! / Beszéljük meg!
 
Témaindító: sonajkniz, idő: Okt 23, 2016
Moderátorok által fokozottan megfigyelt, és moderált topik! Kulturáltan, egymást észérvekkel meggyőzni vágyók témája!
Lapozás: OK   40 / 40
(#) lazsi válasza _BiG_ hozzászólására (») Hé, 9:15 /
 
Idézet:
„Sonajkniz kollegának meg abban van igaza, hogy elég gyengus konstrukció ez a motor, ergo, nem ilyen kihajtáshoz van kitalálva.”

Ez azonban nem a motor hibája, hanem azé, aki így beletette ebbe a szerkezetbe.
Sonajkniz kollegának nincs igaza abban, hogy a motor gagyi, csak nem idevaló! És a lavinát jelentős részben ez a kijelentése indította el...
(#) Pafi válasza sonajkniz hozzászólására (») Hé, 9:19 /
 
Nem tudom hogy jelenleg milyen az elektromos rendszer, de ha nincs indulási áramkorlátozás, akkor ez fokozza a lökésszerű terhelést. Kellene egy PWM szabályzó. (Ha jelenleg még nincs.) Ez egy nagyon hatékony lehetőség a motor élettartamának fokozására.
(#) nagym6 válasza Pafi hozzászólására (») Hé, 9:21 /
 
Idézet:
„de valamit nagyon összekevertél.”
Mit?
(#) sonajkniz válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 9:29 /
 
Idézet:
„hogy a megengedettnél nagyobb "radiális nyomaték" hatott a csapágyra és ezért tönkrement”

Már többszörösen elhangzott ez a tévedés!
Nem a csapágy ment tönkre. Annak semmi baja. A motor elülső, lemezből sajtolt pajzsa deformálódott el!

Pafi! A vonat eredeti elektromos rendszere leégett, amikor a motor megszorult, de szabályzókarral vezérelt PWM hajtás volt. Amit én építettem hozzá, szintén PWM, de pakoltam bele védelmet. Így például hiába adnak teljes "gázt" induláskor, szép fokozatosan adja rá a kakaót kb. másfél másodperc alatt. Pluszban az irányváltó kapcsoló átkapcsolására is csak azután reagál, ha a motor teljesen megáll. Remélem, ennyi védelem már elég lesz a motornak.
(#) lazsi válasza Pafi hozzászólására (») Hé, 9:35 /
 
Idézet:
„Mégegyszer utoljára: a csapágyat erő terheli, nem nyomaték.”
Normál esetben... Ha mégis, akkor tönkremegy...

motor.jpg
    
(#) lazsi válasza sonajkniz hozzászólására (») Hé, 9:43 /
 
Bocsi, akkor félreértettelek!
Azt gondoltam, ha a csapágy sajtolt háza deformálódott, akkor az egyúttal csapágy tönkremenetelét is jelenti, vagyis nem gondoltam, hogy a csapágy és a csapágyház egymástól független elemek.
(#) sonajkniz válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 9:48 /
 
Nem kellene függetlennek lennie, de miután meglógósodott a csapágyház, így azzá vált. Tehát a csapágyra nem hatott nem rá való erő.
(#) Pafi válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 12:36 /
 
Idézet:
„Ha mégis, akkor tönkremegy...”


Nos ez így van, mármint viszonylag pirinyó nyomaték nagyon gyorsan tönkre tudná tenni a nem erre optimalizált csapágytípust. Csakhogy egyrészt a meghibásodás jellege (a csapágynak semmi baja csak kimozdult a helyéről) sem utal ilyen nyomatékra, sem a motor kialakítása nem valószínűsíti. Ilyen nyomaték csak akkor alakulhat ki, ha a tengely meghajlik. Persze mondhatod hogy esetleg meghajolhatott a tengely, de ez azért sokkal kevésbé reális mint az hogy szimplán az erőt nem bírta a csapágy háza.

A rajzodon egyrészt az nem stimmel, hogy a csapágy által a tengelyre kifejtett erő felfelé hat valójában, másrészt tudtommal nem a hátsó csapággyal volt gond, így nem érdemes azon vizsgálni a nyomatékot, illetve a rajzodból semmi nem derül ki arról, hogy a nyomatékból mennyit vehetne fel a csapágy. Egy tipikus motornál ez a nyomaték szándékosan elhanyagolhatóan kicsire van méretezve a csapágyhorony profiljának segítségével. Radiálisan a kotyogás um nagyságrendű, ezzel szemben a tengelyek szögében 0,3 fok kotyogás teljesen normális, ami pl. 10 cm hosszú motoron a tengely 0,25 mm-es behajlásáig (ami brutális) biztosítja a feszülésmentes csapágyat. Ha pedig mégis ennél sokkal jobban meghajlik a tengely, akkor a lemezből sajtolt pajzs rugalmassága is engedi a csapágy elfordulását anélkül hogy a teljes nyomatékot felvenné.
(#) otvenkilenc válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 12:46 /
 
A zöld X-l jelzett csapágynál maximum csavarónyomaték lép fel s nem forgatónyomaték.
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Hé, 12:56 /
 
A nyomatékot az erővel. Szerinted az erő változatlan, a nyomaték változó az erőkar függvényében, ráadásul fordítottan arányos (?!?) lenne vele. Nem tudom hogy ezt honnan vetted. Csakhogy a motor nyomatéka van megadva, az állandó, az erő pedig a fizika törvényei szerint csökken az erőkarral. De ezt már írtam.
(#) lazsi válasza Pafi hozzászólására (») Hé, 15:18 /
 
Idézet:
„Csakhogy egyrészt a meghibásodás jellege (a csapágynak semmi baja csak kimozdult a helyéről) sem utal ilyen nyomatékra, ...”

A hiba, ami a kiindulási levélben volt éppen ez volt: a csapágyház megadta magát és ezért a csapágy kimozdult a helyéről. Emiatt nevezte gagyinak Sonajkniz.

Idézet:
„A rajzodon egyrészt az nem stimmel, hogy a csapágy által a tengelyre kifejtett erő felfelé hat valójában, másrészt tudtommal nem a hátsó csapággyal volt gond, így nem érdemes azon vizsgálni a nyomatékot,”

Én nem a csapágy által tengelyre kifejtett erőt rajzoltam be, hanem a tengely által a csapágyra kifejtett erőt. Ez az erő okozta az elülső csapágyház deformációját, és a csapágy elmozdulását.

Idézet:
„... szimplán az erőt nem bírta a csapágy háza.”

Pontosan ez történt. de ez nem a motor, hanem a tervezés hibája, szerintem...

Idézet:
„Ha pedig mégis ennél sokkal jobban meghajlik a tengely, akkor a lemezből sajtolt pajzs rugalmassága is engedi a csapágy elfordulását anélkül hogy a teljes nyomatékot felvenné.”

Mindaddig, amíg ezek rugalmassága reverzibilis és nem okoz maradandó kárt. Illetve a tengely nem hajlott meg sokkal jobban (gondolom), hanem a csapágyház deformálódott.


Ötvenkilenc kollégának:
A zöld X-el jelölt helyen fellépő forgatónyomaték az ábra bal oldalán lévő nagyobbik kék erő (amit a lánchajtás aszimmetrikus terhelése okoz) következtében keletkezik. A berajzolt piros körív ott van, ahova rajzoltam: A lapra és a tengely hossztengelyére merőlegesen, nem pedig a tengely forgásának megfelelően, a 3D-t síkban ábrázolva.
(#) granpa hozzászólása Hé, 15:31 / 1
 
"Zsibbad a karja a katonának" , de egy egész szakasznak?!
(#) nagym6 válasza granpa hozzászólására (») Hé, 15:55 / 1
 
Hát jól felfújtuk, de még a jelenség kvantumfizikai kitárgyalása hátravan.
(#) szamóca válasza nagym6 hozzászólására (») Hé, 16:03 /
 
És az sem tisztázott, hogy ezen a vonaton ülve, találkozott-e már valaki Richard Burtonnel?
(#) Pafi válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 16:16 /
 
Igen, a csapágyház adta meg magát. Nem a csapágy. Látsz itt bármit ami ellentmond annak amit írtam? Vagy épp megerősíteni akarsz engem? Nem világos hogy mi is a szándékod... Hogy ki szerint mi a gagyi, az jelenleg engem nem igazán érdekel.

Idézet:
„Én nem a csapágy által tengelyre kifejtett erőt rajzoltam be, hanem a tengely által a csapágyra kifejtett erőt.”


Akkor rossz helyre rajzoltad a nyilat. Az erő hatásvonalát a támadási pontból kellene indítani. Ha a csapágyra hat, akkor a csapágyból kellene indulnia. Vagy oda kellene írni hogy mit jelent. Meg a hossza sem reális/arányos. Már leírtam a mennyiségi és irány összefüggéseket. A berajzolt nyomaték meg ugyebár eredőben 0, hiszen nem kezdett el bukfencezni a motor.

Idézet:
„Ez az erő okozta az elülső csapágyház deformációját, és a csapágy elmozdulását.


Akkor csak megérkeztünk oda amit eddig is írtam.

Idézet:
„Pontosan ez történt. de ez nem a motor, hanem a tervezés hibája, szerintem...”


Lehet, illetve értelmezés kérdése. A kettő összefügg. Ez részben gazdasági döntés volt mindkét részről, mindenki spórolni akart.

Idézet:
„Mindaddig, amíg ezek rugalmassága reverzibilis és nem okoz maradandó kárt.”


Természetesen. De ettől valószínűleg nagyon messze volt, illetve azt a szintet valószínűleg a brutális rezgés is elárulta volna.
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Hé, 16:18 /
 
Csak ahhoz óvodásokat kell hívni segítségül...
(#) sonajkniz hozzászólása Hé, 16:55 /
 
Még egy utolsó gondolat a gagyi - nem gagyi témakörben.

Mint így utóbb megtudtam, a vonat magyar gyártmányú. A gyártó a Zimmermann cégtől vásárolta a motorokat, kapcsolókat, sönt ellenállásokat. A most tönkrement vonat elektronikája már újítás volt.
Amikor a motor odalett, a vonat tulajdonosa felvette a kapcsolatot a gyártóval, aki rögtön megrendelt két motort a Zimmermanntól. Ma megérkeztek a motorok. (Miután megküzdöttem a tönkrement felélesztésével.)
A motor teljesen szerelten érkezett. Felfogatókkal, lánckerékkel.
Láss csodát! Nincs elülső pótcsapágyazás, de van öntvény csapágyház! Ezek szerint még sem volt az a lemez vacak jó konstrukció.
(#) kadarist válasza sonajkniz hozzászólására (») Hé, 17:28 /
 
Amikor először lett megvásárolva a gyártótól, akkor is lánckerékkel együtt kapta meg a vonat gyártója? A motor gyártója akkor tudta, hogy a motorja mire és hogyan lesz felhasználva?
(#) Kovidivi hozzászólása Hé, 17:36 / 2
 
Bárcsak nekem is ennyi időm lenne, hogy egy ennyire túlrágott csonton napokkal később is találjak még valamit Süt a nap, menjetek sétálni inkább egyet, veszekedés helyett! A vonat már meg van szerelve, és viszi az utasait, ez a lényeg.
(#) sonajkniz válasza kadarist hozzászólására (») Hé, 17:37 /
 
Valószínűleg az eladó Zimmermann cég tudta, mivel mint írtam a kapcsolókat és a söntöket is tőlük vette, ráadásul a kapcsolók direkt erre a célra készültek. Az egyik ugyanis irányváltást és az akkuk soros - párhuzamos átkapcsolását intézte egyidejűleg, a másik pedig jobbra 4 fokozattal a hajtást kapcsolgatta söntökön át, balra 4 fokozattal pedig fékezett. Tehát elég valószínű, hogy kifejezetten erre a célra megalkotott kapcsolók. A lánckerék motortengelyre rögzítésének technikája pedig ugyan az.
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Hé, 18:25 /
 
Itt a bonyolult erőszámítás ábrákkal, mert a jelek szerint nehéz térben gondolkodni.
(#) otvenkilenc válasza lazsi hozzászólására (») Hé, 20:36 /
 
"Ötvenkilenc kollégának:
A zöld X-el jelölt helyen fellépő forgatónyomaték az ábra bal oldalán lévő nagyobbik kék erő (amit a lánchajtás aszimmetrikus terhelése okoz)

Azaz a túlfeszített lánc húzóereje? A lánckerék és a csapágy közötti tengelyrészre nem hajlítási erő hat? Vagy azt mondod, hogy az ott fellépő erő Húzó, hajlító) egy az egyben a hátsó csapágyra szerinted mint forgatónyomaté hat?

következtében keletkezik. A berajzolt piros körív ott van, ahova rajzoltam: A lapra és a tengely hossztengelyére merőlegesen, nem pedig a tengely forgásának megfelelően, a 3D-t síkban ábrázolva. "

Hmm hmm Az a fekete téglalap lenne a tengely síkban (2D-ben) ábrázolva?
(#) kalmi.kalmi hozzászólása Hé, 20:54 /
 
Egyesek szürke betűvel írnak hozzászólásaikban és a moderátorok nem vadásszák le őket.
Miért ?
(#) nedudgi válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Hé, 21:12 /
 
Az OFF bizonyos határig megengedett.
(#) otvenkilenc válasza Pafi hozzászólására (») Hé, 21:13 /
 
Hol van ábrázolva az M1, M2, F1, F2 stb? Maga a rajz sem igazi. A csapágymetszet mellett mi az a sraffozás? Mit jelölne? Mi az M és a 4 mind. Az átmérő megadásnál nem szokás a méretvonalat a méretnyilakon keresztül húzni.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Hé, 22:56 /
 
A Boschnak van egy hasonlo motorja, aminek egy szép flansa is van, amivel meg lehet fogni a csapágyházat. Ezen ezt nem, látni, megint csak egy öszvér konstrukcio. (Lehet, higy a Zimmerman gyártotta az uj homloklapot.).
Következő: »»   40 / 40
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Frissek
2017. Máj, 23. Kedd
5:18:32
Jelenleg 82 fő olvassa az oldalt
Online tagok:
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu