Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   2203 / 3954
(#) reloop válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 4, 2014 /
 
Jó, a tranzisztort zárjuk ki. Az R1 tényleges értéke, és az árammérés esetleges hibája merülhet még fel. A fotó lehet elárul még valamit.
(#) proli007 válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 4, 2014 /
 
Hello Szerintem az áramgenerátor 680ohm-os ellenállás értékét elnézted, vagy a szabályzótranyó valamelyik lábánál szakadás van. üdv!
(#) szamfpj válasza reloop hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Hazaértem és elvégeztem a méréseket a rajzod alapján. Az eredmények:

- az 1,33 V nálam 1,43 V,
- a 698.79 mV nálam 683 mV,
- az árammérés viszont nagyon eltér: nagy nehezen sikerült kiszabadítanom a tranzisztor kollektorát és aztán 1,05 mA helyett 75(!!!) mA lett a végeredmény...

Még egy érdekesség, hátha ez segít: miután visszakötöttem, gondoltam megmérem hátha változott valami. Ügyesen azonban árammérésben hagytam a műszert, így a két elektróda-pontot ezzel sikeresen rövidre is zártam. Ennek a legfelső led nem örült, egy nagy villanással elbúcsúzott és ha nincs beforrasztva vagy így, hogy ki van sülve, akkor nincs a kimeneten semmilyen mérhető érték. Ez így normális?
(#) szamfpj válasza proli007 hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Köszi az ötleteket, az ellenállást kiforrasztottam és újra megmértem (bár beépítés előtt mindig le szoktam mérni mindent) - de hátha... De jó az alkatrész, 672 lett az értéke. A panelen megnéztem a vezetősávokat is, nincs szakadás sehol...
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
(#) Collider válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Az oldal tetején a kapcsolás értem, hogy mit csinál, de micsoda is ez pontosan?
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
(#) nedudgi válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Másképpen kérdezem: A transzformátor primer tekercsének áramát mi korlátozza? A dugasztáp szekunderének ellenállása?
(#) reloop válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Sajnálom, hogy az árammérés mikéntjére nem tértünk ki, gondoltam egy fotó bemutatása lesz még csak a következő lépés.
Az elektródákat kellene egy 47k ellenállással összekötni, azon helyes galvanizáló áram esetén 47V fog esni.
A 75mA-től természetes, hogy a LED a veszteséglistára került, és hiányában nem jön létre semmilyen áramfolyás.
Az áramkör félig-meddig azért működik, az R1-en ott az 1mA! Ennek kéne a kollektorán is kijönni, ha minden klappol. A két PN átmeneten együttesen mért 1,43V (ha jól mértél) viszont túl sok.
Jó lenne látni, hogyan is néz ki amit építettél.
(#) reloop válasza nedudgi hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Szia! Úgy látom a kapcsolás végletesen kihasználja a parányi transzformátor belső ellenállást. Ha az 51V-os zener nem kapott lángra, az a szerző elgondolását igazolja.
(#) nedudgi válasza reloop hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
No, ez az! Egy 10Ft értékű alkatrész hiányáról van szó! Ha nem is kap lángra a Zdióda, vagy a túlfeszültséglevezető, de akár ki is forraszthatja magát. Ebben az esetben pedig a tranzisztorok is veszélybe kerülnek.
(#) vladcepes hozzászólása Jan 5, 2014 /
 
Sziasztok! Egy olyan kérdésem lenne hogy ezek az akkuk szerintetek milyen típusuak lehetnek? Semmi nincs ráirva a másik oldalra sem.Hány mA- osak lehetnek? Most oda raktam tőlteni majd megmérem, gondolom 1,2V - osak lehetnek. Ez egy mórzsa porszívó.A lényeg hogy valami nagyobb mA-t szeretnék belerakni hogy tovább bírja.
(#) nedudgi válasza vladcepes hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
A nagyobb kapacitás nem minden. Olyan akkura van szükség, ami bírja a strapát, a nagyáramú kisütést, és mivel sorba vannak kötve, a túltöltést. Ha már így szétszedted, akkor érdemes beletenni egy akkufigyelő elektronikát, ami figyelmeztet, ha tölteni kellene - az akkuk feszültsége 3V környékére csökkent.
A legegyszerűbb lenne, megmérnéd a motor áramfelvételét.
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
(#) vladcepes válasza nedudgi hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
És azok milyen akkuk amit te említesz? Este megmérem a motor áramfelvételét, most mielött vissza csavaroztam az akkukon mértem 1,3V -ot ha esetleg ez jelent valamit, de nincs még feltőltve.
(#) nedudgi válasza vladcepes hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
NiCd lehet benne. Nincs ráírva, a dobozára, vagy a töltőre?
(#) golem hozzászólása Jan 5, 2014 /
 
Sziasztok!

Van egy EINHELL akkus csavarozóm 18 V -os és a az adaptere valószínűleg le éget. Van egy 18v adapterem ezt szeretném hozzá használni lehetséges?
(#) vladcepes válasza nedudgi hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
A doboza nincs meg. Enyi van rajta
(#) szamfpj válasza nedudgi hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Remélem ez már a szakaszkérdés, mert műkedvelő amatőrként nagyon nehezet kérdeztél tőlem... De remélem, hogy "igen" a válasz...
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
(#) szamfpj válasza nedudgi hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Van esetleg ötleted, hogy hová és mekkora értékű ellenállásra lenne szükség (vagy hogyan kell méretezni azt) az áramkorlátozáshoz? Köszi!
(#) szamfpj válasza reloop hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Semmi gond, a hibákból is tanulok valamit (remélem)... A LED-et kicseréltem, vadásztam itthon 47K-s ellenállást (ami a valóságban 48.8k, de sajnos 5% tűrésűnél nem nagyon van itthon pontosabb).

Az indításkori áram így 74,7 mA lett, majd nagyon lassan kezdett tizedenként csökkenni. De tíz perc után még mindig 68,4 mA volt az eredmény. Tovább nem akartam járatni, nehogy megint valamit kinyírjak... A csökkenés gondolom megint jelent valamit, bár ha közben a terhelés nem változik akkor az okát nem annyira értem.

Arra is van elképzelésed, hogy mi okozhatja az 1,43 V-os értéket az 1.33 V helyett? Köszi!
(#) reloop válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Hogyan, illetve hol méred az áramerősséget?
(#) szamfpj válasza reloop hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
A rajzod alapján jártam el, teljesen kiforrasztottam csak a tranzisztor kollektorát a panelből, a DC árammérésre állított multiméter egyik mérőcsúcsát egy krokodillal a kollektor lábra tettem, a másik mérőkábelt pedig a 10k-s ellenállás föld felőli pontjára.

Már megint nem jól csináltam valamit?
(#) reloop válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Nem rossz a módszered csak bonyolult. Az elektródák között ugyan ezt mérhetted volna.
A mért érték annyira irreális, hogy inkább be kéne vetni a 47k ellenállást, tehát azt bekötni az elektróda kivezetések közé és mérni a rajta eső feszültséget.
Az 51V-os zener-diódán mekkora a feszültség? Tapasztalsz-e nála jelentős melegedés?
(#) adamka199 hozzászólása Jan 5, 2014 /
 
Sziasztok! Autós erősítőben, valószínűleg a rezonálások miatt, egy tranzisztor, és pár ellenállás az alaplapból "kiszakadt" valószínűleg a nyomtatott áramkörrel együtt. Még mielőtt elkezdeném forrasztani, rákérdezek hogy ha az alábbiak szerint járok el, az megfelelő lenne-e.
Alacsony hőmérsékleten kiforrasztom az alkatrészeket, az ónt eltávolítom, majd csiszolópapírral a lakkréteget eltávolítom a vezetősávról. Visszaültetem az alkatrészt, majd forrasztóónnal végigfuttatom a vezetősávot. Az alkatrészfelöli oldalon pedig ragaccsal rögzítem a vibráció miatt az alkatrészeket. Ha lenne jobb megoldás szívesen meghallgatnám. Köszönöm!
(#) reloop válasza adamka199 hozzászólására (») Jan 5, 2014 / 1
 
Szia! A legközelebbi ép forrpontról rugalmas (többerű, sodrott) vezetékkel kösd be a lábakat!
(#) erdgab válasza golem hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Szerintem igen,de nézd meg,hogy a tönkrement adapter mekkora áramot tudott szolgáltatni s,ha ez a másik is tud annyit,de inkább többet,akkor jó lesz.
(#) szamfpj válasza reloop hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Az elektróda kivezetések között 65,2 V van induláskor és nagyjából olyan ütemben emelkedik a feszültség, ahogy az áram csökkent a másik esetben. Az első váltásig 69,8 V-ig ment fel. Utána már csak a polaritás változik a váltásoknál.

A Zener nem különösebben meleg, kézzel fogható. 54,1 V-ot lehet mérni rajta. Lehet, hogy érdemes lenne azt is kicserélni? Vagy az 51 V-os értékét figyelembe véve ez még belefér?
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
(#) reloop válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Az nagyon nincs rendben, hogy az elektródákon magasabb a feszültség mint zener-diódán. Váltig a fotót erőltetem.
(#) golem válasza erdgab hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
18V 2200mA de nem értem mitől ment tönkre a másik. Hogy lehetne azt megcsinálni ha eléri a szintet akkor le kapcsoljon.
(#) nedudgi válasza szamfpj hozzászólására (») Jan 5, 2014 / 1
 
Nézzük végig az áramkört. Az 555-höz tartozó részeket lehagyhatjuk, az rész valószínűleg jól működik, a relé kattog.
A bemeneten van egy 12V "adapter". Az ténylegesen, terheletlenül mekkora feszültséget ad le? Ha csak 12, akkor is a D1 szupresszor a hálózati feszültség minden csúcspontján alaposan beterhel, a (12x1,41) 15V feletti része arra megy el, hogy melengesse az adapter trafóját, és a diódát. Itt a 170mA biztosíték elé jó lenne egy ellenállás, ami korlátozza az átfolyó áramot. Hogy mekkora, arra még visszatérek.
A D2 szupresszor szintén határol, csak ő a körülbelül 14,1V csúcsfeszültség 9-10szeresével találkozik, tehát 125V csúcsfeszültséget fogja meg, hogy csúcsértéke 68V legyen... Monhat ere bárki bármit, ez nem az üzemszerű állapot. Ez az eszköz arra való, hogy meghibásodás esetén önfeláldozóan magán keresztül vezessen annyi áramot, hogy a csúcs 68V legyen. Adatlapja szerint ezt percenként 4 alkalommal, 8,3ms ideig tudja, akár 1500W teljesítményig. Percenként négyszer, nem 6000 alkalommal.
Ezek után a ZD51 kapja meg az 51 és 68V közötti maradékot. Neki is kellene egy kis segítség, egy második ellenállás, hiszen az áramgenerátornak elég körülbelül 50V, ráadásul ott van a két tranzisztor, ami 60V környékén már meglehetősen izzadhat, hiszen ennyi a garantált elviselt feszültségük.
Induljunk el visszafelé. A ZD1 katódja és az egyenirányító közé kell egy ellenállás. 5 mA Zener áram esetén, mivel az egyenirányítón 68V csúcsfeszültség van, 17V, 6mA legyen, ez 2,7-3,3 kOhm. A kondenzátoron pirossal 60V van jelölve. Ez mért érték? Akkor a Zener megadta magát.
Saccolva 6-7mA az igényelt áram a 12V/110V trafó szekunder árama. Ez a primeren 60mA áramot jelent. A D1 körülbelül 1-2V feszültséggel kap többet, mint illene. 1V 60mA ellenállás, azaz 15-18 Ohm sorbakötve a 170mA biztosítékkal nem szól bele az áramkör működésébe, de megkönnyíti a félvezetők dolgát.
(#) bandi777 válasza reloop hozzászólására (») Jan 5, 2014 /
 
Szerintem simán lehet. A zeneren vágott tetejű pulzáló DC-t mérünk (effektív értéket), és ezt egy diófával visszük tovább a pufferkondiba. És a pufferkondi terhelés nélkül kb. a csúcsfeszültségre megy fel. Hogy viszont egy 51V-os zeneren ez hogy lesz 70V az valóban különös.

szamfpj:
Milyen zener van az áramkörben? Ha valami lassúműködésű teljesítménydióda, akkor az megmagyarázhatja a jelenséget.
egy ~10k-s ellenállást ha párhuzamossan beteszel a pufferkondi mellé, akkor miket lehet mérni?
(#) depi52 hozzászólása Jan 5, 2014 /
 
Üdv!

A véleményetek szeretném kérni speakon és hagyományos audio csatlakozókról, miért jobb használni a speakon-t és érdemes-e olyan rendszert alkotni ahol az erősítőn speakon csatlakozó van a hangfalon pedig egyszerű banán csatlakozó.
Következő: »»   2203 / 3954
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem