Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Szia,
Pár dolog amire figyelj: - a kaszni festésének hővezető képessége (szerintem nagyon rossz-nem használnám) - a kaszni hővezető képessége(a hűtőbordák anyaga alu illetve réz,mert ezek hővezető képessége megfelelő.Vas /acél nem jó) - a led megadott réteghőmérsékletét ne lépd túl.A hűtést úgy kell megtervezni,hogy a csomagtér nyári maximális hőmérsékletét kell alapul venni.Bővebben: Link van számolási segédlet.Kapsz egy °C/W értéket.Ennek megfelelő bordát kell választani - a meghajtásnál (áramgenerátor) figyelembe kell venni a csomagtérben előforduló hőmérsékletet(az átlagos meghajtók nem mennek 0°C alatt) Most ennyi jutott eszembe
Túl sok energiát nem szánnék rá, mert:
1, nem tartósan fog világítani, legfeljebb néhány perceket. Szerintem max 10-15. 2, relatíve keveset fog üzemelni, naponta nagyon durván számolva összesen 1 órát. A normál belső világítás izzója sem nagyon ég ki, legalábbis autóvillamosságis ismerősöm a nem túl gyakori hibák közé sorolta (évente 1-2 eset/sok autó ![]() Ezek miatt gondolkodtam el azon, hogy hűtőcsillag helyett közvetlen a fém karosszériához rögzítem a ledet. Ez ugye rendszerint acél, ami nem túl jó hővezető a rézhez képest. Az élettartam drasztikus csökkenése nem lenne gond, ha az ígért 50000 óra helyett "csak" 5000-et menne az is 5000 nap, ami közel 14 évet jelentene. Azt hiszem a köztes megoldás az lesz, hogy valami kisebb méretű lapos cpu hűtőre szerelem fel a ledet, azt pedig majd a karosszériához. Természetesen így nem lesz megfelelő a légáramlás, de mivel nem is tartós üzemről van szó a kritikus hőmérsékletet talán soha nem is fogja elérni. A nyári időszak mondjuk érdekes lehet, de majd az idő ezt megválaszolja. Köszönöm az építő jellegű hozzászólásokat!
Ha már a hűtésnél tartunk: ismeretlen alakú - "fiókban talált" - hűtőborda hőellenállását hogyan lehet megállapítani ? Mondjuk pl 5 X5 cm-es, kb 2 cm magas bordázatú alu hűtőnek (régi 486-os gép prociját hűtötte) mennyi az értéke ?
Ok, nagyon szépen köszönöm !
![]()
Sziasztok!
Egy olyan kapcsolásra lenne szükségem, amivel led szalagokat 0-100%-ra és 100-0%-ra 20 perc alatt kapcsol. Vagy elemről, vagy a 12V-os tápról kapná az áramot a vezérlő. Továbbá kéne egy olyan áthidaló kapcsolónak is lennie, amivel az áramkörön kívül kézzel is tudom kapcsolni a led szalagot de azt már nem 30 perc alatt. A segítségeteket előre is köszönöm! Üdv, Peti
Hello! Nem baj, hogy készítettem számodra már egy ilyen rajzot, amire azt sem mondtad, hogy "bakfitty"?
![]()
Szia! Én csak egy villogóra emlékszem
![]()
Akkor különböző helyeken és meglehetősen figyelmetlenül teszed fel a kérdéseidet... SUN-SIM
Igen, ezt valóban nem láttam még. Több helyen próbálkoztam mert a másik helyen pl. novemberi hozzászólás volt az utolsó. No mindegy, köszönöm és bocsánat a kellemetlenségekért
![]()
Nincs semmi gond, csak nem tudom honnan van a kényszerképzetetek, hogy ha valamibe nincs írva az halott. Ha nem írtok bele kérdést, persze hogy az..
Ez a hűtőborda vajon hány W-os power ledet tudna hűvösen tartani? 10W-os ledeket tennék rá amennyit elbír. Mennyezeti világítás lenne, előtte enyhén matt üveglap lesz.
Én nem költenék ennyit hűtésre.
Használj sima vastagabb alulemezt. Nem kell hűvösen tartani, az már elég ha 50 fok körül vannak. Én 2,5W os ledekre tettem egy 50x50x1mm alulemezt amit beleszorítottam a 20W-os beépíthető konyhai halogén izzó foglalatába. Az eredmény 6 x 2,5W legalább van olyan jó mint az ócska halogének. Egyedül a ledekre költöttem többet. Nagyon jó fajta Citizen ledek 120lm/W-on járnak 2700K és 80-as CRI vel nagyon kellemes a fényük. A 6db volt 5500Ft.
Azért nyáron a 40 fok alapból meg tud lenni... Mindenképp a meglévő 10W-os ledeket szeretném felhasználni! Te 6x2,5 -> 15W-ot használsz én meg majdnem az ötszörösét!
Nálunk a konyhában nyáron sincs 22 foknál melegebb. Hűtőbordának csak arányokat írtam, ha te 5x teljesítményt akarsz akkor aszerint méretezd.
Nem kell feltétlenül maximum járatni egy LEDet. Alacsonyabb áramerősségnél javul a hatásfok, és kisebb lesz a réteghőmérséklet. Az eredmény egy tartósabb világítótest. A hatásfok javulása minimális ugyan, az alacsonyabb réteghőmérséklet azonban jelentősen csökkenti az öregedést.
Ha mennyezeti világítást szerelsz, a szellőzésre jobban oda kell figyelni, a hőmérséklet ott a legmagasabb, légáramlás viszont a leglassabb a plafon közelében. Nagyobb teljesítmény esetén a ventillátoros hűtést is megfontolnám.
Nő a hatásfok, és emellé kevesebbet fűt a led, mert a karakterisztikájának a lineáris tartományában üzemel. Érdemes a gyári max áramhoz képest 25-30%-al kisebb áramról járatni, és meg fogja hálálni a led! A fényerő nem csökken jelentősen, viszont az elfűtött teljesíttmény, na az igen! Én mikor az 1W ledemet beüzemeltem rezisztív előtéttel, sose hittem hogy egy pár ohmos(talán 4-5, vagy lehet kevesebb) ellenállás beiktatása vagy kivétele a körből mennyit tud jelenteni hatásfok szempontjából...
![]()
Akkor ezeknél a ledeknél a 300 mA-es érték "kímélő" üzemmódnak számít ?
Nem nagyon van adatlapom, sajnos, ilyen tokozásról, de 280-290mA tűnik a kímélő üzemmódnak. Azért a 300mA sem az ördögtől való, ha megfelelő hűtést használsz. Ökölszabályként írom, ha kézzel meg tudom érinteni, akkor biztosan kímélem, de ugye ez szubjektív. Így 5W lapka a "műhelyemet" kellően bevilágítja a plafonról, és még nem égeti a kezemet.
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2014
A munkahelyemen így van megoldva az akvárium világítás.
Télen kb 30 fokos, nyáron forró, de azért még kézzel meg lehet fogni.
Nyaron lejjebb kell tekerni a kek potit. Mar ranezesre is allaithato aramgenerator.
Ez ránézésre 10W lednek tűnik. És előtte egy szabályozható áramgenerátor. Javaslom hogy valahogy köss vele sorba egy árammérőt, és vegyél visszább az áramból egy kb 15%-nyit. Biztos hogy nyáron is csak meleg lesz max, nem forró!
![]()
Ez nem csak ránézésre 10W-os
![]() Amúgy az írásom lényege pont az, hogy ez a hűtőfelület nyáron is elég! ![]() Ha kézzel meg tudom fogni akkor a hőmérséklet biztosan a megfelelő tartományban van! Az áramkör amúgy nem áramgenerátor, csak sima dc/dc konverter... Meleg állapotban van belőve 800mA-re
Akkor nagyon gyorsan javaslom elékötni egy áramgenerátort, ugyanis a ledeket áramgenerátorról illik hajtani. Legalábbis a helyedben így tennék. Egyébként a panelről tudsz képet feltenni? Mert ha szerencséd van, minimális ráfordítással lehet csinálni rá egy áramgenerátoros részt is.
![]()
Tisztában vagyok ezekkel!
![]() ![]()
Esetleg ki lehetne egészíteni egy ventilátorral is, akár hőmérsékletfüggő vezérléssel, akár fix fordulatúval.
Kapcsolóüzemű átalakítód van, tehát teljesítményt alakít át. Nem analóg az áramszabályzás, tehát a bemenő és kimenő áram nem ugyanakkora!
Srácok!
Tisztában vagyok a led meghajtással stb Pusztán azért tettem fel a képet, hogy akit érdekel lássa mekkora hűtőborda kell passzív hűtéshez! A kapcsolóüzemű táp működésével is tisztában vagyok. Kis utánaszámolással pedig 12V/800mA->9.6W, vagyis DC/DC konverter 100% hatásfok mellett sem tudná túlhajtani a 10W-os ledet. De A táp 850mA-nél kapcsol le, 12V/850mA>10,2W, viszont dc/dc konverter legjobb hatásfoka 96%, vagyis 10,2*,96=9,792W
Sziasztok!
Akarok építeni egy set-up-os LED meghajtót. 6db 18650-es aksival lenne táplálva(névleges feszültségük 3,7V, feltöltve 4,2V. Tehát kb 22-25V lenne a tápfesz. ) A LED nyitófeszültsége 32-36V , áramerősség 700mA. A lámpa nem üzemelne egy huzamban sokáig. Viszont fontos a minél nagyobb fényerő. Ezért legalább 600mA-el meg kellene hajtani. Ehhez kellene nekem egy kapcsolási rajz. A válaszokat előre is köszönöm. |
Bejelentkezés
Hirdetés |