Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Nem nincs benne kókánykodás.
A linken található kapcsolással érdemes lenne próbálkoznom? regeneráló Még a trafók is forrók... A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2015
Igen én anno ilyet tekertem magamnak és a regenerálás úgy történt hogy jól felfűtöttem a csövet és egy pillanatra rácsaptam a nyomógombra ha kellett többször is.
Szerintem igen. Nekem is meg van valahol még egy ilyen rádiótrafóból faragott regeneráló. De vigyázni kell vele, mert nincs áramkorlát, és rövid idő alatt ledobja az összes emittáló réteget a képcső katódja. Csak pillanatokra kell a nyomógombot lenyomni, szikrázást kell látnod a képcsőben. Utána próba. Ha nem lett jó, újra kell szikráztatni. De sajnos ha gázos a cső, akkor másnap újra gyenge lesz a fénye. Akkor csak a csere segít. Az egy pontba összefutó kép kikapcsoláskor sajnos arra enged következtetni.
Bocsánat, hogy közbeszólok.
Nekem asz oszcilloszkópom szokja azt csinálni, hogy kikapcsoláskor egy nagyobb pontba fut össze a zöld vonal, majd kicsit megnagyobbodik ez a pont, felhőszerűvé válik elkezd vándorolni a bal felső sarokba majd eltűnik. Ez nagyjából 5-10s alatt megy végbe. Lehet hibás a cső? A fényereje amúgy tökéletes, sőt nagyon is erős amikor fel van tekerve.
Nem hinném hogy cső hiba ez lehet kioltási gond is ezért meg kell nézni a rajzán miként van megoldva a pontkioltás, de ha nem égeti ki a csövet nem egy fókuszált pontba világít sokáig akkor nem kell vele foglalkozni szvsz.
Köszönöm. Eddig nem foglalkoztam vele, de most kicsit megijedtem.
A szkópoknál nem a cső szokta okozni fénypontot, ha egyébként jó a fókusza, inkább a kioltóáramkör hibája. Vagy egy rosszul beállított munkapont. Az EMG szkópoknál 3 glimm sorbakötve oltja ki a fénypontot, az is szokott rossz lenni.
Üdvözlet! Lehet hogy megbuggyantam ebben a melegben, de egy kérdés foglalkoztat! Mégpedig vajon próbált már valaki varázsszemeket regenerálni a képcsöveknél bevált módon?
Az a tapasztalat, hogy az EM4-ek 60-70 %-át lehet regenerálni túlfűtéssel. 20-30 percig szoktam fűteni, 14V-ot is kibír gond nélkül. Jobb az eredmény, ha közben rajta van az anódfesz is. Az EM80-nál más a helyzet, azokból eddig csak egyet sikerült így feléleszteni, pedig próbálkoztam egypárral. A regenerálás után a cső anódját a készülékben található legmagasabb feszültségre szoktam átkötni (első elkó) vagy külön tápot csinálok neki egy 2N4007-tel meg egy kis 5-8 µF-os elkóval, a cső lábára kötve.
Egy olyan kérdésem még volna, hogy ha én a 6,3 volt helyet 9-et adok a fűtésnek lesz valami baja?
Azért kérdezem, mert nekem nincs ilyen bontott rádió trafóm hamen úgy oldanám meg, hogy egy toroi amin van 25 és 9 volt a 25 voltra menne egy 5 volt/230-as trafó a szekundereket párhuzamosan kötve... Ez mennyire lenne így jó? Egyébként egészen elkezdett kifényesedni miután meg takarítottam a csatlakozókat és járattam már vagy 2 órát... Ha ez sem segít és cső csere akkor ugye a képcsőre gondolsz?
Legegyszerűbb a jó öreg csengőreduktor. A 8 V-os kimenetére kel kötni a képcső fűtését, a helyét pedig rövidre kell zárni, hogy ne legyen szakadt a fűtőkör. A 70-es években minden harmadik TV így működött évekig.
Nem csak képcsőhiba okozhatja a kép halványságát!
Lehet a videokör, az AGC, KF-körök (elhangolódás)... Mindenképpen tv-javító szakkönyv átolvasását javaslom. (Mellékelek egyet. Total Commanderrel lett szétvagdalva, azzal össze is tudod rakni.) Lehet, hogy a sorkimenő köre sem jó, az ad vissza tápfeszt egyes áramköröknek (booster-feszültség) és a kapuzott AGC-nek is vezérlést. Kapcsrajz alapján végig kell méricskélni a feszültségeket, mert elöregedett, hibás alkatrész (megnyúlt ellenállás, szivárgó/zárlatos kondenzátor, elöregedett csövek) is lehet a hiba oka. A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2015
Itt az elektrotanya LINKJE, igaz, TH662 típussal, de csak nincs nagy különbség, tán a káva meg a hangolókörök (esetleg a képcső típusa). Nézd össze a készülékeddel.
Az elektro tanyás rajz elég sok mindenben eltér az én készülékemtől sajnos, de nagyvonalakban meg egyezik...
Csengő reduktoros megoldást nem akarok gyűjteményembe akarok gyári állapotban amennyire csak lehet... A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2015
Olvasd el a könyvet, amit feltöltöttem (djvu formátum, tudsz a netről letölteni olvasót hozzá), ismerkedj meg a különböző tv-áramkörökkel és feladatukkal, illetve a hibajelenségek okaival.
Igen olvasom és már ki is próbáltam a könyv által javasolt ellenállás cserét már csak azért is, mert nagyobb érték van benne mint a kapcsolási rajzon...
Érdekesség, hogy ellenállás csere előtti is meg volt az a jelenség, hogyha a kontrasztot le tekerem akkor elhallgat teljesen a készülék és enyhe nagyfrekis zajt ad ki...
Akkor szépen át kell nézni a hibajelenségeket, hiszen a könyv taglalja.
Több alkatrész lehet még hibás! A különböző körök hatnak egymásra - miként a vázolt hiba is mutatja -, de fontos lenne mindenképp megnézni, hogy a sorkimenő köre okés-e? Pl. booster-feszültség az előírt-e? Ha nincs egyensúlyban a sorkimenő köre (lehet zárlat-átvezetés is, magában a trafóban is), akkor egy csomó egyéb áramkörre lesz hatással, ami onnan kapja a tápfeszt és/vagy vezérlőjelet. Pl. a képcső segédrácsfeszültségei a sorkimenőről mennek, így gyenge kép lehet is a jelenség. A kontraszt a videojel szintjétől is függ, de az összehasonlítási feszültség (mihez képest fekete a fekete és fehér a fehér) is a sorkimenő függvénye. Jó kis meló lesz, de hálás feladat, ha sikerül feltámasztani a készüléket.
Hát a nagyfesz részről elég érdekes nagyfrekis zajok jönnek...
De nem fogom föladni egykönnyen...
Akkor lehet, hogy akadozik a sorkimenő-kör. A segédtekercseken szkóppal jelet kéne mérni és megnézni, hogy a jelalak, frekvencia, feszültség a megadottakkal egyezik-e meg.
De mindenekelőtt nézd meg, hogy a booster-kondenzátoron a feszültség a megfelelő-e? Nincs elégett alkatrész? A VDR-eket nézd meg (pl. a sorautomatában!), hogy épek-e? Ha törött-repedt (vagy látszólag ép, de megmozgatva "leporlik"), elégett, akkor csere. Anélkül ne nagyon működtesd a tévét! Mert ha nincs korlátozás, akkor a sorkimenőn a feszültség felmehet túl magasra (pl. a booster-feszültég), ami egyéb gondokat is okoz - pl. az AGC feszültség is megugorhat, ami visszavesz a KF-erősítésből, ezért a képjel lecsökken, akár annyira is, hogy a hangszívókör már nem tud jelet adni a hang-KF-re... A booster-feszültségből áll elő az a feszültség is, amit a kontraszt-szabályozáshoz használhat a készülék.
Köszönöm kipróbálom
Üdv mindenkinek. Most nem egy öreg rádióról, hanem egy öreg autó tartozékáról szeretnék írni.
Ismerősöm újít fel magának egy kocsit, OT rendszámot szeretne rá, igy fontos lenne, hogy minden tartozéka lehetőleg eredeti legyen. Szóval Ő hozta ezt a valaha hangszórónak nevezett valamit, aminek kosara össze volt gyűrve. Vagy karamboloztak, vagy átmentek rajta kocsival, nem tudom. Normál esetben azt mondtam volna, hogy kifelé menet dobják a kapu melletti kukába, de hát ez egy BOSE ami nem terem minden bokorban. Ráadásul egy szetnek a része, és nehéz lenne pótolni, ha meg megrendelnek egy újat a márkaszervizben, többe kerülne, mint maga az autó jelen állapotában. Feltört bennem a kalandvágy, mármint hogy innen szép nyerni, hát megpróbálom. Először a mágnest feszítettem le róla, annak nincs baja. Könnyen lejött, mert már csak pár szegecs tartotta. Aztán a lágy részeket kellet kibányászni. A peremgumit nem akartam megsérteni, ezért a vegyszeres oldás, vagy a tapétakés nem jöhetett számításba. Hátulról hőlégfúvóval melegítettem fel a fémet így felpuhult a ragasztó, és viszonylag könnyen elvált a gumi a kosártól. A pillét nitrohigítóval áztattam le, az is lejött kb 20 perc alatt. Ezután jött a lakatos munka, jó két órát kalapáltam egyengettem hajlítgattam, mire visszakapta a formáját. Külön csináltam neki kis feszítő csavart 10-es menetes szárból, azzal feszítettem szét a peremét. Maradt még egy jó nagy nyolcas is benne, azt is ezzel kellett helyrehozni. Mikor már elfogadható lett lefújtam ezüsttel, majd visszaszegecseltem rá a mágnest. A lágy részeket is ki kellett kicsit igazítani, mert nagyon megszokták az összegyűrt állapotot. Gumi alapú ragasztóval lett összerakva, a légrést röntgenfilmmel állítottam be. Kapott egy új porvédő kupakot is. Bár még kicsit gyűrött a gumi perem, remélem hamar megszokja a visszaállított formát, és ha használják, majd teljesen kisimul. Nagyon szépen szól, megérte vesződni vele. Meg az öreg autó is visszakapta eredeti alkatrészét. A többi a képeken. A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2015
Azannya.... Ez nagyon szép munka!
Le a kalappal!!
Tisztelem a kitartásod. Ez már inkább művészet mint javítás. Az eredeti állapotot látva meg sem kíséreltem volna rendbe hozni. Gratulálok hozzá.
Elképesztő. Valószínűleg rajtad kívül senki nem nyúlt volna hozzá, tán még kesztyűben sem.
Biztosan középen van a cséve, vagy csak a habszél puklis ilyen kisméretben? Remélem nem merci OT..
Ebben igazad lehet. Valószínűleg nemis nyúlt volna senki hozzá ha, nem az a cél, hogy szépen nézzen ki. Szerintem Janó Bácsi is csak viccnek szánta.
Nem kérdeztem a kocsi típusát, valami falusi pajtában sportolnak rajta, de még nagyon az elején tartanak a felújításnak. A gyári rendelés azért olyan drága, mert egy hangszórót nem hozatnak meg, az egész szettet meg kellene rendelni, 4 hangszóró + 2 hangváltó, állítólag veri a 6 számjegyet a végösszeg. A lengő tekercs középen van, 2X0.2 mm filmmel lett beközepezve. Egyébként még nincs egy napja hogy kész, és már is sokat igazodott a peremszél, már alig gyűrött, szerintem pár nap múlva meg sem látszik rajta, hogy hónapokig, talán évekig állt deformáltan.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |