Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Opel Astra elektromos hibák
 
Témaindító: nrgie, idő: Júl 19, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   85 / 137
(#) freddyke hozzászólása Feb 3, 2018 /
 
A tempomat-hoz kapcsolódó kérdéshez: Astra G Z14XEP gázpedál jeladóhoz kapcsolási rajza van valakinek? A gázpedál belső működése érdekelne, illetve a csatlakozón a lábak kiosztása, melyik láb hova van kötve.
(#) tompo911 hozzászólása Feb 5, 2018 /
 
Sziasztok
Az lenne a kérésem Simtec71 ecu hanyas pontja a betáp +
Opel astra g z18xe
(#) mlaci989 hozzászólása Feb 5, 2018 /
 
Tudom ez nem a DIAGNOSZTIKA topik,de szerintetek használhatnám-e F Asztrámhoz 95 ös x16xel motoros diagnosztikára.?
Ez lenne az Vagy esetleg ki milyet ajánlana,tapasztalatok.?
(#) freddyke válasza mlaci989 hozzászólására (») Feb 5, 2018 /
 
Hasonló kérdést tettem fel néhány hozzászólással korábban. Úgy tudom a Tech2 (a GM sajátja) és Op-Com (magyar fejlesztés) a legelterjedtebb és legjobb. Az eredetik ára megfizethetetlen kisemberek számára és egy-két autóhoz értelmetlen is. Klónt gondolom használnak páran. A megbízhatósága kérdéses (kárt is tehet az autóban, olvastam ilyen esetről) és nem legális. Esetleg el tudod vinni olyan helyre, ahol rendelkezésre állnak az eredeti készülékek és még értenek is hozzá. Az általad linkeltet nem ismerem, de ha nekem kellene, nem vennék ilyet.
Ha elég kiolvasni a hibakódokat, akkor itt van egy leírás kivillogtatáshoz.
A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2018
(#) mlaci989 válasza freddyke hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Ez a kivillogtatós módszer rendben van meg nagyon is jó. Ma kipróbálom. Gondoltam jó lenne itthon kommunikálni kocsi ecu-jával. Kitörölni a hibát ha van mert biztosan van,nem ég egyáltalán a chek engine lámpa. Gondolom le lehet ragasztva vagy kivan véve. Villanyszerelő volnék meg az elektronikával is foglalkozom és ezzel is szeretnék megbarátkozni.
(#) mlaci989 hozzászólása Feb 6, 2018 /
 
És beigazolódott a gyanúm. Ki volt véve a check engine lámpa. Beraktam egy másikat a biztonsági öv jelzőt átraktam. Villogott is mint a karácsonyfa. Két opció van. Vagy az ecu bolondult meg vagy én. Egy nagy rakás hibát kivillogott mindenféléket. Hozzáteszem gázos a kocsi. Egy univerzális emulátoros valami van benne ami állítólag elhiteti az ecu-val hogy mennek az injektorok akkor is ha gázon megy. Így kellene működnie. Vagy lehet régebbi felhalmozódott hibákat is mutat amik nem voltak törölve.?
(#) freddyke válasza mlaci989 hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Valósak kell legyenek a kivillogott hibakódok. Nem ismerem az F Astra-t. Ha több információra van szükséged a hibákról, nem tudom, hogy egy diagnosztikai eszköz nyújtana-e bármi többletinformációt az esetedben. Ezt egy ezzel foglalkozó vagy témában jártas tudná megmondani. Ha csak törölni szeretnéd a hibakódokat, próbáld meg levenni az akku negatív saruját 10 percre. G-nél működött.
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 7, 2018 / 1
 
F Astra Z14XEP tempomatot román srácok megoldották.
Itt egy link a megoldásról:

https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=53806&postdays=0&p...tart=0

A srác elérhetősége is ott van a topikban. Egy ismerős felhívta: működik a dolog.
Hogy miként lehet Vele üzletelni,azt nem tudom.

Zoli
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Szuper, köszönöm. Megpróbálok a végére járni annak, miért is nem működik az ECU-val, a gyári módon. Alternatívaként gondoltam egy ehhez hasonló megolásra. Biztonsági szempontból egyáltalán nem játék. Csak úgy építeném meg, ha van benne független védelem, amely meghibásodás esetén azonnal leválasztja az áramkört és visszakapcsolja az eredeti gázpedált.
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 7, 2018 /
 
Az ECU gyári progiját teljesen lebutították,azzal felesleges agyalni:ez van,ehhez kell a tempomatot illeszteni. A linkelt megoldás (is) jó. Nem tudom,mit értesz "független védelem" alatt, mit és mitől akarsz védeni?
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Idézet:
„Az ECU gyári progiját teljesen lebutították,azzal felesleges agyalni”
Nem tartom kizártnak, de hogyan bizonyosodtál meg erről? Egymásnak ellentmondó dolgokat olvastam és tudtam meg. Valaki szerint van olyan Z14XEP motoros G Astra, amelyen működött az ECU-val.

Idézet:
„Nem tudom,mit értesz "független védelem" alatt, mit és mitől akarsz védeni?”
A megoldás lényege (legalábbis én így oldanám meg), hogy a gázpedál csak a procinak ad jelet, a proci pedig ettől függetlenül az ECU-nak. Ha a saját kis áramkör megbolondul, akkor folyamatos gázjelet is adhat, rosszabb esetben teljes gázt. De az is baj, ha nem lehet gázt adni, amikor kell. Hatástalanná válhat az összes kikapcsolási mód (0-ás gomb az index kapcsolón, kuplung vagy fékpedál lenyomása), mert ezek mind a saját áramkörhöz futnak be. Ha teljesen tökéletes az elektronika és a szoftver, akkor is meghibásodhat, bármikor. Védelem alatt azt értem, hogy egy ettől független megoldás (mégegy proci) hibás működés esetén leválasztja az egész modult és visszakapcsolja a gázpedált az ECU-ra.
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2018
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 7, 2018 /
 
Csak a félreértések elkerülés végett: Astra G Twinport 1.4 16V Z14XEP ECU-ja nem kezeli a tempomatot. Ezekben elektromos gázpedál van és motors mozgatású a pillangó szelep.
Az ECU-ban engedélyezni lehet a tempomatot,de ezt az ECU egyszerűen figyelmen kívül hagyja.
Ezért született az a megoldás,hogy: a gázpedál potik vezérelnek egy tempomat egységet. Ez az egység fogadja a potik jelét,az ABS jeladó forgás jelét, a kezelő kapcsolókat. Ezek állapotától, vagy állásától függöen ad vezérlő jelet az ECU-nak,ami aztán intézi dolgokat.
A mutatott linken kidolgozott kapcsolás figyeli a gáz, a fék,a kuplung pedálok működését. A gázadásra gyorsítani fpg,a gáz levétele után visszaáll a tempomat sebességre. A fék és a kuplunk
fasználatára kikapcsolja a tempomat funkciót.
Nem tudom,milyen védelmet akarsz kiépíteni,de kíváncsian várom a megoldást!

Fenti szgk.-ban nem tudok róla,hogy itthon műlödne tempomat.
Akkor arról az Opel topikban már beszámoltak volna....

Zoli
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 7, 2018 /
 
Idézet:
„Az ECU-ban engedélyezni lehet a tempomatot,de ezt az ECU egyszerűen figyelmen kívül hagyja.”
Próbáltad személyesen vagy honnan tudod biztosan? Sok kijött ebből az autóból és nem biztos, hogy mind egyforma. Emberek tévedhetnek is. Az én autóm kapcsolási rajza szerint (Motronic 7.6.1 ECU) nincs felsorolva a motorkód a tempomatos index karhoz, sem a kuplungpedál kapcsolóhoz, csak a fékpedál kapcsolóhoz. Elég baljós.

Eljutottam eddig a fajta utólagos megoldásig én is. A sebességjel a rádiónál a kék-piros színű vezetékről levehető elvileg (nekem ott kellene, a gázpedálhoz minél közelebb). A többi alkatrész (kuplungpedál kapcsoló, dupla fékpedál kapcsoló, tempomatos index kar) mind megvehető gyáriban. Az opelforum.hu-n fórumtárs aláírásában van szerelési útmutató Z14XE-hez, amely részben felhasználható.

A védelmet alapvetőnek tartom, mert egy ilyen átalakítás nem játék. Olyasmire gondoltam, hogy a felügyelő prociban ugyanaz a szoftver fut, de passzív, figyelő módban. Minden bemenő adatot megkap, amit az aktív proci, plusz A/D-vel figyeli mennyi gázt ad. Ha a normálistól eltérő a viselkedés, relével leválasztja az aktív proci "gázpedál" kimenetét és rákapcsolja a gázpedált közvetlenül az ECU-ra (kiiktatja az áramkört). Mindkét proci külön, független tápkörön. Két proci valószínűtlenül hibásodik meg egyszerre. Ha van egyszerűbb ötleted a védelemre, kíváncsian várom.
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2018
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 8, 2018 /
 
ECU működése: elhiszem,hogy iígy működik és eszem ágában sincs széttúrni a kocsit,hogy igazoljam az állítást.

Opel fórom leírás a Z14XE-hez jó (az se biztos,hogy Z14XEP vezetékelése azonos a EX-el!)

A védelmi proci is meghibásodhat,sőt,még az azt védő proci is... (űrhajók is 3x védelemmel rendelkeznek)
A gázpedál jel átkapcsoló meghibásodását,hogyan védenéd ki?
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
ECU: Több független forrás alapján mindig aktívnak látja a kuplungpedál kapcsolót. Felmerül a kérdés, hogy a szoftver vizsgálatára, debug-olására van-e mód.

Z14XE-hez a leírás bemutatja a gyári típusú kiépítési módját a felhasználandó alkatrészekkel. Ennek egy része ugyanaz alternatív projektnél is. A Z14XEP rajza szerint az ECU kivezetések egy része hiányzik. Talán szoftverből nincs hozzárendelve egy kivetéshez sem a kuplungpedál kapcsoló. Amíg nem lehet a szoftverbe belenézni, addig ez csak találgatás.

A kérdésedre válaszolva, azt a megoldást dobtam. Ehhez a fajta redundanciához három áramkör kell, hogy el tudják dönteni egymásról melyik hibásodott meg. (Arduino-val nem találtam a redundanciára általánosan kidolgozott megoldást. A megvalósítása nem kis munka.) A három áramkörről kimenő "gázjel" befut egy analóg multiplexerbe és a procik eldöntik melyik kimenő jele legyen aktív. Természetesen akkor ez a multiplexer lesz a single point of failure (SPOF, nem tudom a magyar megnevezését). Elkerülhetetlenül lesz egy SPOF a rendszerben. Arra kell törekedni, hogy ez minél egyszerűbb legyen, minimális meghibásodási eséllyel. Maga a szabályozás PID elven könnyen megoldható, de kísérletezést, utólagos finomítást igényel. Az eszköz teljes letesztelése (autóba építés előtt) sem kis munka. Kell egy bontott gázpedál, jelgenerátor és még lehet más is.

Ami a román megoldást illeti, zárt a forráskódja. Nem lehet tudni mit csinál a kód. Még ha profi programozó készítette is, rejtett hibákat tartalmazhat. Részemről eleve kizáró ok ennek a felhasználása. Mindenképpen új kódot kellene fejleszteni, nullából, de ez a legkevésbé fájdalmas része számomra. Nem analizáltam a kapcsolást, de egyértelmű, hogy nem redundáns.

Nem árt vele tisztában lenni, hogy egy beragadó gázpedál mit okozhat. A gázpedál jeladó egy dual poti, amit az ECU elvileg két különböző feszültségen hajt. Egy utólagos áramkör ennek a védelemnek a kiiktatása átvágva az ECU-t. Innentől annak a felelőssége mi történik, aki átalakította. A befektetett idő/energia és/vagy a kockázat túl magas ahhoz, amit az egésszel nyerni lehet. Valószínűleg inkább leteszek a tempomatról.
A hozzászólás módosítva: Feb 9, 2018
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 9, 2018 /
 
Vegyél egy univerzális tempomatot (sacc. 70kHuf),hidd el,hogy sosem fog elromlani és máris lesz tempomatod.

https://tempomatbeszereles.hu/

És hogy eláruljam,hogy processzor nélkül is megoldható a tempomat:

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/394659-u...p.html
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Gondoltam rá, de nem szeretnék külön karokat a műszerfalra. A gyári karral és gyári működéssel azonos módon nem gondolom, hogy meg lehet oladani. Az olcsóbbaknál mechanikusan kezeli a gázpedált. Elektronikus gázpedálhoz 160 feletti árat mondtak rá egy helyen.

A processzor nélküli megoldás inkább csak érdekesség. Egy finomhangolható PID szabályozót analóg módon nem egyszerű összehozni, szerintem. Tárolt sebességre való visszaállást, léptetést felfelé, lefelé szintén. Nem szeretnék visszamenni az őskorba.
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 9, 2018 /
 
"A processzor nélküli megoldás inkább csak érdekesség"
A mutatott linken egy GYÁRI PORSCHE TEMPOMAT kapcsolási rajza van!
Részletes működési leírással...
Az "őskor": a nincs tempomat!
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Nem néztem meg rendesen, rajta van a rajzon a gyorsítás és lassítás. De szerintem ebben ki is merül a tudása. Az analóg megoldás nem vonz.

Néztem már ezeket, itt is 100 felett van elektronikus gázpedálhoz. Ennek talán a harmadát áldoznám rá. Mechanikus megoldás szóba sem jöhet. A vezérlés nem oldható meg a gyári módon, amihez ragaszkodom. Az utólagos tempomatnál egyébként is az az elvi probléma, hogy átvágja az ECU-t és az ECU nem tud róla, ha beragad a gázpedál. Ez már végképp fekete doboz. Ezekben még annyira sem bízom, mint az említett román kapcsolásban.

Jó lett volna a tempomat, de nem mindenáron.
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 9, 2018 /
 
80KHUF: http://www.metroman.hu/termek/elektronikus-e-gazas-tempomat-ap900

Mit éretsz az alatt,hogy:"beragad a gázpedál"?
Milyen gázpedál ragad be tempomat üzemben?
BÁRMELYIK tempomat meghibásodhat (a GYÁRI IS!)!
Kinyomod a kuplungot vagy lenyomod a féket,vagy kikapcsolod a bajúsz kapcsolóval.
Ha egyik sem:akkor marad a gyújtáskulcs.

Csak melleseleg:a román srác egy opel szervizes.

"Néztem már ezeket, itt is 100 felett van elektronikus gázpedálhoz. Ennek talán a harmadát áldoznám rá": ennyiért, az életben nem lesz tempomatod. Ebben az egyben egészen biztos lehetsz!
(#) freddyke válasza lesi fotos hozzászólására (») Feb 9, 2018 /
 
Kedves tőled, hogy kikerested, de tényleg nem szeretném ennyiért. Az utólagos tempomat jóindulattal is csak egy workaround, ne említsük egy lapon a gyári megoldással.

Beragadás alatt azt értem, hogy meghibásodás miatt folyamatos "gázt ad" vagy teljes gázt és nem reagál a kikapcsoló jelekre. Ez előfordulhat áramköri és szoftverhiba miatt is. Persze, mindent le lehet állítani, de ebből nagyon komoly baj is lehet.

A srác 2010-ben írta, hogy akkor tanult meg dolgozni azzal a bizonyos PIC típussal. Én nem vagyok kezdő és szeretném látni a kódot. Meg lehet tőle venni beprogramozva, nem adja ki a kódot. Innentől részemről felejtős. Egyébként 2013 óta nem írt a fórumra.
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 10, 2018 /
 
Ezek szerint Neked eredeti Opel tempomat az elfogadható megoldás.
Semmi gond, olyan autót kell venni,amiben gyárilag benne van,vagy extraként beépítik.
Azt mondanom sem kell,hogy az Opel tempomatnak nemhogy a forráskódját,de még a kapcsolási rajzát is elfelejtheted.
A román gyerekkel kb. egy hónapja beszéltünk. A tempomat működik és be is építik a kinti gépekbe.(Egyelőre nem tervezem,hogy csak ezért kimenjek Romániába!)
Minek írogatna a topikba: címe,telefonja ott van,elérhető. Abban biztos lehetsz,hogyha nem működne,akkor vagy törölte volna a topikot,vagy rég megírták volna,hogy felejtős a dolog (arról nem is beszélve,ha "komoly baj"-t okozott volna...).

Szerintem itt le is zárhatjuk ezt a diskurzust,mert amiről beszélünk az nem tartozik a "meghibásodás" kategóriába és csak untatjuk a topikozókat.

Zoli
(#) zoly15 válasza freddyke hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Miért ne működhetne egy utólagos tempomat kiválóan?
Én F Astrába építettem be tempomatot.
Mondanom sem kell, teljesen típusidegen, mert F Astrában gyárilag sohasem volt tempomat!
B2-es omegából való a tempomat, át kellett alakítani a pillangószelepet, gáz bowden tartó konzolt, kuplung pedál kapcsolót beépíteni. Két áramkörös féklámpa kapcsoló kellett... kábelezés, tempomatos index kar. Visszajelző a műszerfalba...
De az élmény miatt megérte, bár elég sok munka volt, de nem sok ilyen létezik
(#) lesi fotos hozzászólása Feb 12, 2018 /
 
A G-s Atránál ezt nem lehet megcsinálni.
Elektromos a gázpedál és a pillangószelep állítás is.
Ezért kell belenyúlni az ECU vezérlésbe.
(#) mlaci989 válasza zoly15 hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Nagyon szép munka.
A fogyasztás mérő hogy van megoldva mint látom 4,4L /100km
(#) zoly15 válasza mlaci989 hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Köszönöm!
A fogyasztásmérő egy BC (fedélzeti számítógép) ami a GSI és pár extrásabb Astrába volt gyárilag.
Tud megtehető távot (benzinből) számolni, pillanatnyi fogyasztást, átlag fogyasztást mérni.
Vannak kiegészítő érzékelők amik figyelmeztetnek is, pl hűtővíz szint, ablakmosó szint, motorolaj szint.
Van lámpafigyelő elektronika is, ami figyelmeztet kiégett izzóra. pl: Tompított fényszóró bal/ jobb, hátsó helyzetjelző bal/jobb, féklámpa bal/jobb.
(#) freddyke válasza zoly15 hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Szép munka, de ez Astra G-hez tényleg nem jó. Astra G-nél az elektronikus gázpedálban két poti van (redundancia miatt), amelyek 3-3 lábon az ECU-ra vannak kötve. A potikból egy-egy lábon, a gázpedál állásától függő analóg feszültségjel megy vissza az ECU felé. Egy utólagos tempomat átvágja az ECU-t, legenerálja a kívánt feszültségjelet. Ez tulajdonképpen a gázpedál szimulációja. Kell még egy kuplungpedál kapcsoló, egy fékpedál kapcsoló és egy tempomatos irányjelző kar, illetve valahonnan lenyerni a sebességjelet. Ezekből dolgozik a egy utólagos tempomat.

Lehet kapni készen, nagyon drágán (az AP900 ráadásul kínai).

Néhányan építettek már ilyeneket utólag, meg lehet csinálni és működik. Ha meghibásodik (vagy eleve nem megfelelően működik), súlyos balesetet is okozhat. Egy váratlan padlógáz vagy menjen el a gázhatás előzés közben. Persze le lehet állítani, amikor már megvan a baj? Balesetnél komoly bajba kerülhet az, aki átalakította az autóját.

A román megoldásnak a kapcsolása nem redundáns (egyébként is feleslegesen túlbonyolítottnak gondolom) és nem adja ki a program forráskódját, tehát egy fekete doboz. Még akkor sem fogadnám el, ha már ezer autóban működik, mert én lehetek az ezeregyedik, aki megjárja egy kis hibával.
Gondolkodom egy saját megoldáson.
A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2018
(#) freddyke válasza zoly15 hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Astra G-nél lehet fedélzeti számítógépet készíteni házilag, a gyári kétsoros kijelző alsó sorát felhasználva: http://www.opelforum.hu/topic/2102-fed%C3%A9lzeti-computer-automene...page=1

Nem tudom F-nél működne-e. Csak egy kis infó.
(#) zoly15 válasza freddyke hozzászólására (») Feb 12, 2018 /
 
Köszönöm!
F Astrához is van a gyári "TID" kijelzőhöz ilyen "okosítás" de nekem van "jobb"
Következő: »»   85 / 137
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem