Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED-es világítás
 
Témaindító: xodak, idő: Aug 6, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   124 / 178
(#) proli007 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 21, 2018 /
 
Hello! Már meg ne haragudj, de cseppet zavaró amit oldalakon keresztül előadsz..
"Lehet, hogy másmilyen az elmélet és teljesen meglepő a gyakorlati nagy valóság?"
Elsőként ezt kellene a fejedből kiverni. Ez egy meglehetősen primitív soros kapcsolás, semmi ezotéria nincs benne. Mint tudjuk, soros kapcsolás esetén az áram, annak minden elemén azonos. A feszültség-áram-ellenállás összefüggését az OHM törvény írja le. Ha abban eltérés van, akkor valami nem igaz. Nagyobb értékű ellenálláson, nagyobb a feszültség esés. Ha mégsem, akkor nem jó értékek vannak megadva. De azt írtad, sokat méregettetek. A hozzászólásaid alapján nem ez derül ki.
(#) FAZ1 válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 21, 2018 /
 
Én a műszerfallal egyáltalán nem foglalkozom.
Az általános - autó-béli + 12V-ra kisérletezgetem - pl rendszámtábla megvilágítással, a gyári nappali fény átvariálásával, és persze a "szofita kategóriában" (nálam a kocsiban a csomagtartó és a kesztyűtartó világítása) már évek óta LED-es.
De nem akarom 2 hetente cserélgatni, mert mondjuk "túl lett kissé küldve".

A szobai 7-10-13-20 W-nak megfelelő (gyárilag áramgenerátoros) és 220V-ról üzemelők persze teljes egészében és mértékükben mások. Azokat már évek óta nagy tételben javítgatom s variálgatom ...
(#) FAZ1 válasza tothbela hozzászólására (») Jún 21, 2018 1 /
 
Azért egy ledes világításhoz nem igazán kellene az 1%-os pontosságú ellenállás!
Mi van mondjuk olyankor, ha pl. az a 270 ohm a valóságban CSUPÁN 233?
Szerintem és egyszerűen semmi!
A csöves erősítők korszakában se foglalkozott azzal soha senki, ha a 2Mohm csak másfél volt ...
Az Univ ohm meg - nem igazán volt ám az a hűű de annyira komoly műszer.
(#) Bakman válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 21, 2018 /
 
Idézet:
„Lehet, hogy másmilyen az elmélet és teljesen meglepő a gyakorlati valóság?”
Elnézést, hogy beleszóltam a dologba, nem kellett volna.
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2018
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 21, 2018 /
 
Na akkor a fene ette meg. Hol hallottál olyasmit, hogy egy ilyen müszert hálozatrol táplálj????

Az szerintem már a szemétbe sokkal jobb, mint mérésré Nekem is volt több ilyen müszerem, a 9 V-s elem legalább 1 évig birta, némelyikben évekig (az alkali tipus).

Szoval sok helyen vérzik az elöadásod!

De már kezdem unni..
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2018
(#) tothbela válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 21, 2018 /
 
A hangsúly nem a pontosságon van, hanem a tévedési lehetőségen. 1, vagy 10, esetleg 20% nem jelent gondot, de nem mindegy viszont, hogy vörösbe hajló narancs, vagy narancsba hajló sárga, esetleg barnásfekete.

Az 1% alatti pontosságra azért tértem ki, mert ott nem ezüst, illetve arany a végződés. Ha egy ilyen ellenállás kerül a kezembe, nem tudom eldönteni melyik végéről kezdjem olvasni. Na meg két számjegy+nullák, majd valami, vagy három számjegy+nullák, majd valami.

Nekem 10 évesen mindössze egy egyenfeszültség mérőm volt. 4 kOhm/V belső ellenállásával számolni is kellett. Ezzel mértem ellenállást is, vagyis csak az átfolyó áram okozta feszültségesést, aztán kockás papír ceruza.
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 21, 2018 /
 
Félre ne érts, de görcsöltök egy olyan kapcsoláson, ami csak műszerfalra való. Erre kérdeztem rá hogy mi a szándékod vele. Erre nem válaszoltál. Ha nappali menetfényt szeretnél csinálni, akkor az ilyen előtétes kapcsolást el kell felejteni. Ma jött velem szembe egy olyan autó, amelyiken olyan menetfény volt, mint a Tiéd, 10 m-ről lehetett észrevenni hogy valami világít rajta. Ahhoz hogy 2-300 m-ről észre vegyenek, a 0,2W nagyon kevés, ahhoz legalább 4W kell. Enek a megvalósításában tudnák Neked segíteni, egyszerű, olcsó megoldással. Ha érdekel, írd meg.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 22, 2018 /
 
"De már kezdem unni.. "
Nem kötelező elolvasni, de még válaszolni se rá. Simán ki lehet hagyni ...
(#) FAZ1 válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 22, 2018 /
 
Köszi a segítő hozzáállást, de nekem már van a kocsimon LED nappali fény, de van mellette egy tartalékom is. (Azt Kínából rendeltem)
Nem akarok ilyesmiket csinálni, de javítottam már meg gyárit (persze szintén kínai). Szerencsétlen diódákat a nagy fényerő miatt annyira túlhajtják, hogy sajna nem sokáig bírják. (Vagy csupán a minőségük nem az az "igazi").
Persze lehet kapni utólag a kocsira szerelhető E4 jelzésű menetfényt - 2 ezerért, de akár tizen-ezerért is. Az ár és a minőség - bizony a jelen esetben nagyon összefüggenek.
(#) Massawa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 22, 2018 /
 
Idézet:
„de javítottam már meg gyárit (persze szintén kínai)”


Nem kéne nagyon kinaiznod, mert semmi ok nincs erre, föleg egy ilyen küzdelem után a 3 alkatrészes "hálozattal". Csak egy hajszálon mulott, hogy nem irtad át Ohm törvényét.
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 22, 2018 /
 
Összedobtam egy kapcsolást a menetfényedről, az általad megadott adatok alapján. Hát, érdekes dolgok derültek ki a Kínai "gyári" megoldásról. Az egy leden átfolyó áramokat mértem, a rákapcsolt feszültség függvényében. 12V esetében 37,1mA áram folyik keresztül az ellenálláson és a sorba kapcsolt 2 leden, ami már necces egy ilyen led esetében, hűtés nélkül. 14,4V-nál már 51,5mA-t mértem, ami már bőven több, mint amit egy ilyen led képes elviselni, hosszabb időn keresztül. A kapcsolás elé tettem egy 120 Ohmos ellenállást, így 270 ohm lett az 2 ellenállás értéke, így már elfogadható a ledeken átfolyó áram, 12V-nál 20,8mA, 14,4V-nál 29,2mA.
Viszont a menetfény össz teljesítménye 12V-nál 0,5W lett, 14,4V-nál 0,75W, ami helyzetjelzőnek elegendő, de menetfénynek nagyon kevés, pláne világos nappal. Amit említettél, a tizenezres menetfényt, az biztos hogy nem ennyire gagyi, az inkább 4W-os, vagy inkább több. A 4W-ost, amit korábban említettem , 2 ezerből ki lehet hozni. a meglévő burkolatba betéve.
(#) FAZ1 válasza Massawa hozzászólására (») Jún 23, 2018 /
 
Való igaz, de aztán ma a legvégére kiderült - a műszerem nem adott hiteles értéket.
Ma délelőtt szétszedtem és kipucoltam a benne levő nagy programválasztó Jackley összes érintkező felületét, és attól máris jobban viselkedik. (régen Ruwidó pasztával kentem be, de az mára elfogyott)

Mellesleg - itt nem oly régen valaki megjegyezte nekem - mi az hogy én egy ilyen műszert hálózati tápról járatok az eleve bele tehető (amúgy mindig benne van) 9 voltos elem helyett.
Egy magyarázat azért van rá.
Amikor mi a gimiben fizika órán elektronikát tanultunk, a laborban mindig Orivohm-mal vagy Univekával mértünk. Ha jól emlékezem, azok még mind hálózati műszerek voltak, s 220-ról mentek.
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2018
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 23, 2018 /
 
"12V-nál 1,5W az már kissé jobban megy, mint az általad felemlített 0,75W. (helyzetjelző fényerő)"
Nem akarlak megbántani, de ha nem fogadod el hogy oldalanként minimum 4-6W kell, akkor számomra Te reménytelen eset vagy. A kismotoromban az indexben 3W-os led izzó van, elől is meg hátul is.
(#) Moderátor hozzászólása Jún 24, 2018
 
Kérjük a vitázást és a személyeskedést abbahagyni!
(#) Josi777 válasza V8engines hozzászólására (») Jún 24, 2018 /
 
Szia!
Nekem van egy LED-es kérdésem, ha már kértél egyet, felteszem. A gond csak az, hogy ez is alkalmat adhat vitára, ami nem baj, csak ne veszekedés legyen belőle. Szóval akkor a megoldandó feladat a következő:
Adott egy kb. 2*5-6 polc (jobb és bal oldalon, kb. 1m az egyik és kb. 2,5m a másik oldal), melyekhez pillanatnyilag 230V-os hagyományos kis teljesítményű izzókkal van megoldva a világítás (2 ill. 4 db), valamelyest rejtett módon, azaz maguk az égők nem látszanak. Ezt kell kiváltani LED-es megoldással, elsősorban azért, hogy ne fűtsék a polcon lévő árut. A vezetékük közvetlenül egy kapcsolóhoz megy, hely nincs semmilyen szerelvényhez, viszont van álmennyezet. 2 féle megoldás jutott az eszembe, mind a kettőnek vannak előnyei és hátrányai, de lehet, hogy van aki tud más megoldást is. Az egyik megoldás az, hogy felviszek egy 230V-os vezetéket az álmennyezetre, ott van bőven hely, elfér egy olyan 12V-os tápegység, ami képes meghajtani az összes LED-et. Viszont az összes LED-ekhez menő vezetéket vagy cserélni kell, de minimum hosszabítani, viszont mivel 12V-os lesz, érintésvédelmileg nem nehéz. A hátránya, hogy plusz vezetékezést igényel a helyszínen. A másik megoldás, hogy meghagyom mindenhol a 230V-os vezetékeket és helyileg rakok apró, kisteljesítményű 230V/12V-os tápegységeket. Ilyeneket, pl. https://www.hestore.hu/prod_10037176.html. Ezek elférnek a LED szalagok végeinél, természetesen kettős szigeteléssel ellátva! Így nem kell külön vezetékezni, az erősáramú részhez nem kell nyúlni, és egy ilyen kis tápról 2-3 LED szalag (hossztól függően) is elmegy. A szereléshez jól elő lehet készülni, viszonylag keveset kell a helyszínen dolgozni.
Tudom, hogy sokat számít egy egy megoldásnál a hely ismerete, de remélem, hogy a leírás eléggé érthető volt.
És akkor a kérdés: Ti melyik (esetleg más) megoldás mellett döntenétek?

(Kizárólag az előzmények miatt írom, hogy kulturált hozzászólásokat várok, amúgy nem írnék ilyet, mivel alapvető dolognak tartom, de remélem, most kivételesen elnézitek nekem. Köszi.)
(#) nedudgi válasza Josi777 hozzászólására (») Jún 24, 2018 /
 
Ha az izzókat elbírta a vezeték, LED esetén miért kell cserélni?
Több LED, kisebb árammal már könnyen eltávozó hőmérsékletet produkál. A levágott 220-as villásdugó helyére lehetne a tápegységet rakni.
(#) Josi777 válasza nedudgi hozzászólására (») Jún 24, 2018 /
 
Nem szükséges feltétlen a csere, de toldani mindenképpen kell, ha egy központi tápról menne. És nincs 230-V-os villásdugó, minden fixre van kötve, egyáltalán nem átlátható módon. Ha a kapcsoló elé rakom a tápot, akkor egyrészt a táp állandóan feszültség alatt van és a kapcsoló néhány amper egyenáramot kapcsolna, ami nem a feladata, mivel 230V-os váltófeszültségű, nem lenne tartós, hamar beégne az egyenáram miatt. Külön egyenáramú kapcsoló kéne szerintem.
(#) nedudgi válasza Josi777 hozzászólására (») Jún 24, 2018 /
 
Azért van valahol egy közös pont betáplálásnál.
A lényeg, hogy a LED nem melegíti a cuccot, csak ha túlzott teljesítménnyel van meghajtva. Az eredeti izzók mekkorák?
(#) Josi777 válasza nedudgi hozzászólására (») Jún 24, 2018 /
 
Kicsik, 15-25w körül lehetnek. A közös betáplálással az a baj, hogy a jó ég tudja, honnan jön, nagyon kusza az egész. A kapcsolóig minden stimmel, de az előtt szinte követhetetlen, egy lambéria nehezíti erősen a dolgot.
(#) nedudgi válasza Josi777 hozzászólására (») Jún 25, 2018 / 1
 
Egy 15W-25W izzólámpa körülbelül 150-300 Lm körüli fényt ad. Ezt simán ki lehet váltani 2-4 darab 1W körüli LED felhasználásával, amit elég 80% körül kihajtani, de hűtőfelület akkor is kell, a hűtőcsillagnak előléptetett szerelőlapka akkor sem elég. Ha ez valami kirakat, vagy bemutatópolc, akkor szórt fény kellene, tehát LEDszalag is szóbajöhet. A közhiedelemmel ellentétben annak is kell hűtés, egy 10mm széles alumínium csik már megteszi.
Termésetesen a táp nagyfeszültségű oldalát a meglevő kapcsolóval kell kapcsolni, de meg kell győződni arról, hogy galvanikusan le legyen választva a hálózatról a világítás, ami valószínűleg nem teljesül a jelenlegi felállásnál. A legjobb, ha a régi vezetékek helyett kéteres vezetéket húzol be a lámpatestekhez, de akkor arra is oda kell figyelni, hogy a hálózati feszültséggel közös csatornában nem mehetnek az új vezetékek.
Szumma szummárum, a helyi, kisteljesítményű tápegységekkel a legegyszerűbb megoldani, akkor nem kell újravezetékezni semmit.
A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2018
(#) FAZ1 válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
Én most megpróbálom az egyik oldal lámpatestébe (mivel az általam kicserélt piranha LED-ekből már újfent 2 behalt) beapplikálni az 1W-os de lencseszemű LED-eket. Így aztán a 8 darab - talán kiad 8W-ot.
Az pediglen a két oldalra kiszámolva (mert időközben a másikkal is erőteljesen foglalkozom) talán meglesz a kb. 15W. Annyival már fényes nappal jobban láthatóvá leszek, bááár
- maguknak a diódáknak a hűtési megoldása - rögtön /és külön/ jó kis feladat lesz.
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
Hidd el hogy segíteni szeretnék. Nem muszáj 8 db 1W-os leddel kezdeni, először próbáld meg 4 db-al. Azoknak is erős a fénye. Kösd sorba azokat, és tegyél eléjük egy 12V-os stabilizátor IC-t, a test felé egy diódával, így 12,6V-ot kapnak, amit kibírnak. Melegedés ellen akkora alumínium sínre kell ragasztani a ledeket, ami elfér a burkolatban. Én pillanatragasztóval ragasztottam fel 4 db 1W-os ledet. A hűtés fontos, mert ha túlmegszenek, tönkre mennek. Szerintem meg tudod csinálni, ha valami nem tiszta szívesen segítek.
(#) nedudgi válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
Nem igazán jó ötlet a pilanatragasztott LED. A hővezetés visszafogottan valósul meg, a hűtőcsillagnak nevezett szerelőlap már csavarozható, jobb hűtést lehet megvalósítani. A hővezető paszta minden szerelési módnál erősen ajánlott, nem elspórolható.
Valamilyen áramkorlátozást mindenképpen be kell építeni, főleg járműveken. Még akkor is, ha stabil feszültséget kapnak.
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2018
(#) ITI47 válasza nedudgi hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
Lehet hogy Neked van igazad. Bár nálam a ragasztás bevált. Az 1W-os ledeknél nincs hűtőcsillag, ezért választottam a ragasztást. Ha egy led stabil feszültséget kap, akkor mitől változna meg a rajta átfolyó áram?
(#) Bakman válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
Húmérsékletváltozástól (hőmegfutás és társai).
(#) nedudgi válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
A réteghőmérséklet változása okozza. A LED hajlamos megfőzni magát. Áramkorlátozás nélkül a hőmérséklet emelkedésével a nyitófeszültség csökken, ez az átfolyó áram növekedését hozza magával.
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2018
(#) ITI47 válasza nedudgi hozzászólására (») Jún 27, 2018 /
 
Ebben abszolút igazad van. Ezért fontos a hűtés.
(#) FAZ1 válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 28, 2018 /
 
Köszi a segítő szándékot, de akkor a kérdésem - semmiféle ellenállást nem teszel az áramkörbe? Csak direktben megy a 4 LED dióda a 12 voltos stabilizátor-kocka kissé emelt feszültségén?
Én viszont azért betennék - már csak biztosíték gyanánt is - legalább egy 10 ohmosat.
A legtöbb LED lámpában található ilyesmi.
(#) ITI47 válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 28, 2018 2 /
 
Nagyobb teljesítményeknél nem alkalmaznak ellenállást. Az ott semmire sem jó. Az igazi megoldás az áramstabilizátoros kapcsolás, de az kicsit drága, ennél sokkal egyszerűbb és olcsóbb a feszültségstabilizátoros. Természetesen mindkét esetben meg kell oldani a hatásos hűtést. Írtad korábban hogy javítottál 230V-os ledes izzót, akkor biztosan észrevetted hogy milyen komoly hűtése van egy, akár csak pár wattos izzónak is. Ha a 4W-os menetfényt választod, ott is lényeges a hűtés, elegendően nagy alusínnel, vagy egyébb hatásos hűtővel. itt küldök egy rajzot az általam javasolt megoldásról, amit 840 Ft-ból el lehet készíteni (ledekkel együtt), plusz a hűtő, amit én itthoni anyagból csináltam.

P1050368.JPG
    
(#) nedudgi válasza ITI47 hozzászólására (») Jún 28, 2018 /
 
Nem elfogadható megoldás, nincs áramkorlátozás semmilyen szinten, legfeljebb a stbilizátor IC belső korlátozása, hővédelme. Az hogy még nem ment tönkre, az nem jelent semmit.
Következő: »»   124 / 178
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem