Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorvezérlés H-híddal
Lapozás: OK   14 / 17
(#) gondoltam válasza gondoltam hozzászólására (») Nov 29, 2018 /
 
Semmi nem kritikus, lehető legegyszerűbb kialakítás megteszi ( mondjuk 555 időzítő )
Segítségeteket előre is megköszönöm.
(#) ferci válasza gondoltam hozzászólására (») Nov 29, 2018 /
 
Szia!
Ha arra gondoltál, hogy a H-híd bármelyik oldalát időzítve zárlatba akarod állítani, akkor vázold azt is, mi célból - hol lenne az az induktivitás egyáltalán.
Egy skiccet tegyél fel erről.
Első közelítésben erre a célra a H-híd felesleges, elég oda egy 555 vezérelte nagyáramú fet is, igazodva az induktivitásod áramához ( és a kiegészítők..).
Így is előidézheted a " zárlatot".
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Nov 29, 2018 /
 
Köszönőm a gyors reagálásodat !
Rajzolni már /pill. nincs időm, de lényege, hogy három sorbakötött induktivitásból a középsőt akarom H- hídba tenni ( kivezetéseit cserélgetve a 'szélső tekercsekhez ), miközben a középső tekercsnek kell a rövidzár.
Kísérlet ''
Köszönöm, tisztelettel.
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Nov 30, 2018 /
 
Üdv, Mindenkinek is.

Mint említettem, ez egy kísérlet. Tulajdonképpen egy elektromágnes vasmagjának alternáló mozgását akarom a leghatékonyabban munkára fogni.
Számoltam, méreteztem rengeteget, míg végtére arra az elhatározásra jutottam se képlet, se számolás, ezt ki kell próbálni.
A mágneses körökről, működési fázisairól mellékelem vázlatrajzomat. Az L2 tekercs polaritásának váltásához- rövidzárásához gondoltam a H-hidat.
Gondotam, mielőtt nekifogok tekercselni, megkérdezlek Titeket- nem- e 'agyrém az egész.
Ha mégis az, akkor 'agyalásnak jó volt.

Tisztelettel, és megköszönöm pro-kontra véleményeiteket.
(#) Bakman válasza gondoltam hozzászólására (») Nov 30, 2018 /
 
Idézet:
„egy elektromágnes vasmagjának alternáló mozgását akarom a leghatékonyabban munkára fogni.”
Éppen ellentétes hatást fogsz elérni azzal, ha az elektromágnes tekercsét rövidre zárod.

A rajzodon a kettes és négyes fázis ábrázolása hibás. A rövidre zárt tekercsen nem folyik áram, nincs benne mágeses mező, közömbös lesz az alső és felső mágnesre, nem hat rá semmilyen vonzó vagy taszító erő (eltekintve a vasmag hatásától).
(#) gondoltam válasza Bakman hozzászólására (») Nov 30, 2018 /
 
Köszönöm.
A rövidzár fenntartását addig annyi ideig gondoltam, amíg az L2 tekercs mágneses tere leépül- visszaépől. ????? No most akkor hogyan alakulnak közben az erőviszonyok. ???
(#) ferci válasza gondoltam hozzászólására (») Nov 30, 2018 /
 
A kérdés végülis az, hogy az L1, L3 tekercs hol lenne?
Ha csak az L2 terének a leépülése a kérdés, azt a híd szabadonfutó diódái megoldják és a 2 alsó vagy felső, stop helyzetben vezető fet vagy tranzisztor páros.
Természetesen ez az idő így nem változtatható.
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
Üdv, és köszöntök Mindenkit.

Nos, hogy miben 'spekulálok, ahhoz mellékelem az elvi összeállítási vázlatot.
Elméletem: ha egy 'nyitott ( légrés ) mágneses kör légrésének közepére elhelyezel egy lágyvasat, akkor az, ha picit elmozdítod, valamelyik mágneses pólus felé azonnal elindul. Alaphelyzet az, hogy a légrés szélein a mágneses pólusok azonosak, tehát taszítják egymást.
Namost: ha ugyanebbe a mágneses térbe egy mágnest helyezek bele, az gondolkodás nélkül, bármilyen helyzetből azonnal elindul a neki kedvező pozicióba.
Eddig igaz, mert a jelenség egyszerű ajtómágnesekkel összeállítva bármikor igazolható. ( megtettem )

Gondjaim ezután keletkeztek:

Támadott ötletem, hogy ezeket a mágneseket elektromágnesekkel helyettesítem, és a légrésbe elhelyezett elektromágnes pólusait váltogatom, akkor az a gerjesztett lágyvasdarab hol ide - hol oda akar ugrálni. Még ez is 'megmagyarázható.
És mi történik akkor, ha az a gerjesztett lágyvasdarab már már szélső helyzetben van kényszerítve, és ebben a pillanatban megfordítom mágneses pólusait azáltal, hogy a gerjesztő -gerjesztett tekercsét rövidre zárom, ( önindukció ) Utána pedig a gerjesztő tekercset fordítva kötöm rá a tápfeszre. ( H- híd )
Nos, ez már nem gond, hanem teljes káosz a fejemben. Ezért jutotam oda, hogy ezt ki kell próbálni.

A kísérletnek mindenképpen eredménye lesz, mert ha 'jól sül el a dolog akkor büszke vállveregetéssel díjazom magamat, hameg nem- akkor megint tanultam valamit a 'villanyáramról.

Tisztelettel
(#) ferci válasza gondoltam hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
Nálam még nem világos a dolog, mert az írásodban nem látszik, mi történik az L1, L3 tekercsekkel időben.
AZ L2-ről írsz több esetben is ( gerjesztő, gerjesztett...), de közben L1, L3 állapota hanyagolva van..
Előző beírásomban leírtam, mikor van rövidzárva az L2: amikor stop helyzetben van a H-híd.
Az már tőled függ, mikor milyen állapotot idézel elő a 3 tekercs esetében és erre egy idődiagram kell, hogy jobban vagy jól lehessen látni, mit szeretnél.
Elképzelhető 2 szinkronozva járatott híd is, ahol L1, L3 külön van kapcsoltatva L2-től, vagy cifrább esetben mindhárom tekercs is.
Sok pillanatnyi variáció lehet, nem ragozom.
É-D ( L1 ) - É-D ( L2 ) - É- D ( L3 )
É-D ( L1 ) - vas ( L2 ) - É- D ( L3 )
É-D ( L1 ) - D-É ( L2 ) - É- D ( L3 ) ... és közben nem nyúltam még L1..L3-hoz..
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
Köszönöm.
Hát, ez a kérdés- gond mint említéd, hogyakkor mi történik, mi zajlik le az L1, L3 tekercsben, mágneses körében ? Előző gondolatmenetemben vázoltak szerint az "ugráló vasmag szélső helyzetében történő polaritás váltásakor létrejön egy taszítóerő, de ekkor ehhez mit 'szól a két szélső induktivitás. ?? Szélső helyzetben ugyan nyertem 'taszíítóerőt, de ezt valahol el kell veszítenem ! ( energiamegmaradás ) De az már számomra eredmény, ha az 'ugráló lágyvasdarab szélső helyzetéből kimozdul ( rövidzár ) pillanatában.
Nos, hogy még egyszerűbbben átlátható legyen 'spekulációm, ezért:
- képzeljél el egy egyszerű 'paker dugattyús motort, aminek a hengerét ide-oda mozgatja a hajtókar, meg a főtengely forgása
- támadott ötletem szerint ebből a helyzetből ki akarom zárni a hajtókart főtengellyel együtt, és a dugattyú kényszermozgatását kizárólag a mágneses terekre bízni. ??????

És ekkor mi zajlik le a 'szélső elektromágneses körökben ???
(#) ferci válasza gondoltam hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
Szerintem lépkedd végig gondolatban és magadnak ábrázolva ( leírva ), milyen és hány állapot lehet vagy legyen.
"Lelassítva" nagyjából végig tudod vinni, a max gyorsaságba pedig beszól majd a tömeg és a mechanika.
Nyilván L1, L3-at is neked kell közben vezérelni, a semmitől nem fog ide-oda mozogni L2.
Utána jönne a hogyan.
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
IGEN !!!!!!!! mind igaz.

................ de most megint visszajutottam alapkérdésemhez a " rövidrezárt H- hídhoz Mint említéd, mostmár több is kellene !
Ugyan van- e értelme kísérletezéssel folytatni, avagy az 'agyament gondolatmenetet zárjam le. ?????
Tisztelettel
(#) ferci válasza gondoltam hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
Már 2x írtam: "Stop" állapotban rövidre van zárva a motor, ill. nálad az L2.
Kénytelen leszel gondolkozni és kísérletezni.
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Dec 2, 2018 /
 
Ok, köszönöm, tudom jobban értesz az egészhez, de hiszem ha látom, ezért a kísérlet mellett döntöttem. Visszatérek ezért alapkérdésemhez:

" szükségem lenne egy olyan vezérlő áramkörre, amely a H- hidat meghatározott/szabályozható ideig ÖSSZEZÁRJA ! "

Frekvencia: 20- 100 Hz. Összezárás ideje: 0,5- 5,0 milisec.( állítható ) Folyó áramok: 0,8 A max.

Eredményéről mindenképpen beszámolok. ( de az áramkör mindenképpen nagy segítség lenne )

Tisztelettel, köszönettel
(#) gondoltam hozzászólása Dec 13, 2018 /
 
Köszöntök Mindenkit tisztelettel 'ismeg !
Témámban nagy csend van, mi történik ? Ne az 'agyament elméletem legyen fő a témámban, hanem a kért segítség:
"" szükségem lenne egy olyan vezérlő áramkörre, amely a H- hidat meghatározott/szabályozható ideig ÖSSZEZÁRJA ! "
Kísérletem eredményét én sem tudom, Ti sem értitek, -avagy nem akartok segíteni ?
Tisztelettel
(#) ferci válasza gondoltam hozzászólására (») Dec 13, 2018 /
 
Úgy látom, nem nagyon értjük, mit is akarsz csinálni, ill. elérni.
Megpróbálom mégegyszer leírni, hogyan kezdjél hozzá a témádhoz.
Építs meg egy H-hidat - gondolom, ehhez már találtál megfelelő kapcsolást a képek között.
L2 helyére tegyél 2 izzót, soros diódákkal, hogy lásd az "irányt".
Kapcsolókkal vagy nyomógombbal oldd meg a két irány, ill. a stop helyzet beállítását. Ezt az illető rajz leírásánál megtalálod biztos ( bemenetek 1-1, 1-0, 0-1, 0-0).
Ebből egyelőre a stop helyzet az érdekes, ami legyen pl. 0-0, amikor is az L2 rövidre lesz zárva, erről már írtam.
Ha továbbra is csak kérdezel és nem állsz neki ezt kivitelezni, nincs értelme a témának.
Ha eddig készen leszel, utána jönne az, hogy a kapcsolókkal beállítható vezérlő jeleket elektronikusan "felgyorsítsd" annyira, hogy a stop helyzet idejét tudd variálni ("Összezárás" ideje: 0,5- 5,0 ms, ekkor lenne L2 rövidre zárva! ).
Itt már az izzók helyére beteheted az L2 tekercset, ami 0,8 ampert fogyasztana.
Attól függően, milyen ciklussal akarod működtetni, a "program" futását neked kell megtervezni.
Ehhez kell majd szinkronoznod L1, L3 működtetését, természetesen külön meghajtással.
(#) gondoltam válasza ferci hozzászólására (») Dec 13, 2018 /
 
Köszi !
A csévék már készen vannak.
(#) aviator17 válasza ferci hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Sziasztok!

Megépítettem a képen látható H-hidas kapcsolást IRF9540 és IRL540 NBPF MOSFET-ek, és BC548-as tranzisztorok felhasználásával, illetve tettem rá egy AVR alapú PWM-et. Alapvetően szépen teszi a dolgát, a problémám az vele, hogy a 12V-os motor kapcsai között 100%-os kitöltésnél (1 kHz PWM frekvencia mellett), 12V helyett csak 8,5V körüli feszültség mérhető, ennek megfelelően a teljesítménye is kisebb. A tranzisztor után még megvan a 12V. Lehetséges, hogy a MOSFET-ek nyitásához szükséges feszültség hiányzik? Ezek ilyen 2-4V körüli értékek, azzal kijönne a matek.
Ilyen esetekben lenne érdemes a logic level FET-eket használni?
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2019

H-híd.jpg
    
(#) wbt válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Nagyon úgy néz ki, hogy alulra logic-NFET illene. Persze a nyitófeszültség áramfüggő. (mellesleg 100%-nál nincs PWM freki ugye
(#) aviator17 válasza wbt hozzászólására (») Aug 28, 2019 /
 
Olvasgattam már párszor az IRL540 adatlapját, de az eddig sosem tűnt fel hogy ez Logic FET. Mostmár tudom hogy az L betűből fel kellett volna tűnnie. Tehát alul logic-NFET van.

Így viszont már eggyel érdekesebb, mert a helyzet ugyanaz, hiányzik 3,5 V, az NFET az adatlap szerint 1-2V között nyit, az áram 2A körül van

A PFET nyitófeszültsége -2..-4 V az adatlap szerint. Ez ugye megvan akkor, amikor a tranzisztor bázisárama nem 0, tehát nem szakadt a FET gate-je. Ezzel a negatív feszültséggel hogyan kell számolni? Okoz valamilyen feszültségesést?
(#) proli007 válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Hello!
- Nem kell logikai Fet mindenképpen. Mert mind két Fet vezérlését a 12V táp adja. Csak a tranyók kapnak 5V-os vezérlést.
- Valami áramköri hiba van. De igazából nem korrekt az ilyen kapcsolás, átváltáskor kinyithat mind két Fet és ez akár le is gyilkolhatja Őket.
- A negatív feszültséget úgy kell értelmezni, hogy a PFET forrásához képest a Gate negatív vezérlő feszültségű. A forrás pedig a +12V-on van, ehhez képest minden negatív feszültségű.
(#) ferci válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Alapvetően nem értem kristálytisztán, amit írtál, ha szépen teszi a dolgát az áramkör...
1., mivel mértél a motor kapcsain ( és a többi ponton ) ?
2., " a tranzisztor után még megvan a 12 V" - ez konkrétan hol értendő és megint: mivel mértél? - olyan, hogy a tranzisztor UTÁN 12 volt van, ez helytelen megfogalmazás.
Ha az egyik BC kollektorán +12 volt van, akkor a másik elvileg teljesen nyitott ( vezérlés + ) és a p-fet szintén totál kinyit. Ugyanakkor ennek a drainjéről az átlóban alul lévő n-fet szintén kinyit, mert a gate-je a p-fet draintől közel +12 voltot kap.
Ha van szkópod, kép kellene.

Ha nincs, akkor kösd le a vezérlést, adjál az egyik tranyó 10 kohmra +5 voltot az arduino helyett, a másikat kösd gnd-re és úgy mérjél a motor kapcsain. Ebből meglátod, mennyire vannak kinyitva a fetek átlóban.
Utána ugyanezt tedd meg fordítva. Maximális sebességgel megy a motorod jobba és balra. Itt és most mérhetsz multival, különben nem.

Még annyit: ha tudod progizni az arduinot, írd át a "pwm"-et úgy, hogy pl. 30 sec bal irány és 30 sec jobb irány - mintha kézzel kapcsolnád át.. - nem kell szétkötni semmit és a multinak is van ideje DC-t mérni..
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2019
(#) aviator17 válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Idézet:
„Alapvetően nem értem kristálytisztán,”

Elég kezdő vagyok még, úgyhogy néha én sem, de próbálom elmagyarázni
Idézet:
„mivel mértél a motor kapcsain”

Egyszerű multiméterrel. Később írod, hogy multiméterrel csak akkor mérhetek, ha nem használom a PWM-et. Ennek mi az oka?

A 2-es pontnál amit írtam az marhaság valóban. A tranzisztor CE feszültségét mértem meg ami 12V lett mivel nyitva volt. Nem tudom mit akartam kihozni belőle őszintén...

Szkópom nincsen, megmértem PWM nélkül 5V-al a motor kivezetéseit, egyik irányba 7.5V a másik irányba 5V körüli értéket mértem. Sajnos könnyen lehet, hogy az előtted hozzászóló kollégának lesz igaza és áramköri hiba lesz benne, mivel a FET-ek eléggé melegedtek, vagy lehet, hogy már sokat kaptak az eddigi kísérletezgetések közben, előfordulhat, hogy volt egy kis félrekötés.

A lényeg akkor hogy ennek a kapcsolásnak ha a rajz szerint van összerakva, ezzekkel az alkatrészekkel, tudnia kellene a kimenetén a 12V-ot?
(#) ferci válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
A multiméterrel átlagot mérsz és pwm üzemben becsap.
Csináld meg, amit leírtam és akkor tiszta dc jut a motorra: egyik oldal totál nyitva fent, a másik pedig átlósan lent kinyitva.
Ha az egyik BC-t kinyitod, a kollektora gnd-t kapcsol a felette lévő p-fet gate-re, amitől az is teljesen kinyit ( - Ugs: 11,.. V ).
Ugyanakkor a nyitott p-fetről átlósan az alsó n-fet gate kap +11,... voltot, amitől pedig az nyit ki és a motorod 11,.. voltot kap így.
Gondold át... mintha két átlós kapcsolót bekapcsolnál.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2019
(#) ferci válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Az ardu kimenet helyett kapcsolj a D5 helyre +5 voltot, a D6-ra pedig gnd-t és mérjél.
Ha ezzel megvagy, fordítva ugyanezeket.
(#) ferci válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
A fetek rövid idejű összenyitása miatti melegedés természetesen lehetséges, de ezt programból korrigálhatod.
(#) aviator17 válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Idézet:
„Gondold át... mintha két átlós kapcsolót bekapcsolnál.”


A H-híd működési elvével nincsen gond részemről, értem, hogy működik, meg mit kell hova kötni, kísérletezek vele már majdnem egy hónapja. Az nem volt tiszta, hogy multiméterrel nem jó PWM-et mérni. Amit írtál megcsináltam, mint írtam az előbb, és az egyik irányba 7,5V-ot mértem a másik irányba 5V-ot a motor kapcsain. Szándékosan nem csináltam hirtelen irányváltást, hogy ne nyissanak össze a FET-ek, de még így is melegedtek. Ezért gondolom, hogy valami elkötés van, vagy egyéb probléma.

Ezért kérdeztem, hogy elméletileg ennek a kapcsolásnak tudnia kellene-e a 12V-ot.
(#) ferci válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Valamit biztos nem jól kötöttél.
Az utolsó, amit még megtehetsz: pl. a bal felső p-fet gate menjen a gnd-re, a jobb alsó n-fet gate pedig a +12 voltra. A másik 2 fetet vedd ki és adj az áramkörre 12 voltot. Ekkor hány volt lesz a motorodon?
(#) aviator17 válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2019 /
 
Átnéztem a bekötéseket elméletileg minden jó. Úgy tűnik viszont, hogy a 4-ből 2 FET döglött, azokat ki is vettem a rendszerből. A másik 2 akár tranzisztoron keresztül akár a gate-k direktbe kötésével csak 8,75V-ot ad a motornak
(#) ferci válasza aviator17 hozzászólására (») Aug 30, 2019 /
 
Rajzold le a pillanatnyi bekötést direkt üzemben, ardu nélkül.
Következő: »»   14 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu