Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Nekem a tápom készült ilyen trafóból. Még csak melegedés sincs egy-két óra után.
Sziasztok!
Tudtok ajánlani valakit Budapesten, aki meg tudna tekercselni egy önindító behúzómágnesét? A behúzótekercs jó, a tartótekercs szakadt. Minden segítség jól jönne, előre is köszi!
Sziasztok! Valaki meg tudja mondani, hogy a SU 75a hiperszil transzformátor hán
y Wattos?
Sziasztok! Van valakinek 5-10 Watt körüli hipersil vasmagja?
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2019
Nekem van kis méretű (saccra kb.: 10-15W-os lehet) hipersil-em.
A pontos méreteket csak otthon tudom levenni.
A magkeresztmetszetet számold ki, azután a voltonkénti menetszámokat, primer, szekunder, és a többi már jön magától,
pl. mérések, üresjárati feszültség, terhelési feszültség, leadott P. névleges áram alapján is..
Ne idegeskedjél! Több témakörben is firkál összevissza mindenfélét.
Ha nem tudjátok kiszámolni az N/V-t akkor nem sok közötök van a trafók méretezéséhez, azok teljesítményének kiszámolásához, meg a felhasználáshoz..
Köszönjük Emese! Így ~40 év gyakorlat, és tanítás után, valóban ideje lenne megtanulnunk trafót méretezni.
Bocs, hogy még csak most...
Mellékeltem a fotókat. A vasmag keresztmetszet: 3,2 négyzetcentiméter. A vasmag méretei így összeszerelt állapotban: magassága: 5,6 cm szélessége: 5,7 cm vastagsága: 2 cm Ha érdekel neked adom, csak azt találd ki, hogyan jut el hozzád. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2019
Semmi baj. Látom pont ilyenre gondoltam, irtam privit!
Sziasztok,
Egy mások topikba (Ez milyen alkatrész-készülék) feltettem az alábbi transzformátort: trafó Beüzemeltem, de a szekunder tekercselése/működése nem egészen világos. A nagyáramú 18V az renden van. A másik szekunder tekercs egy középleágazásos, a képen látható módon egy 20µF/400V-os kondenzátor van kötve a tekercs két végére (kék és barna vezeték), ezen 400Vac mérhető, a kondenzátor kék vezetéke és a középleágazása között mérhető 230Vac. Erre próbaképpen rákötöttem egy 550W-os fúrógépet, szépen vitte. Ami furcsa, ha leveszem a kondenzátort, akkor a 230Vac helyett csak 180Vac van ugyanazon a két pont között. Igazából leválasztó transzformátornak használnám, de nem tudom így lehet-e használni?
A működéséből ítélve váltakozó feszültségű stabilizátor lehetett. Megfelelően méretezve bizonyos teljesítmény tartományban stabil AC kimenő feszültséget tud biztosítani.
Egykor az NDK-ból lehetett beszerezni hasonlókat. A gyenge áramellátású helyeken TV-k tápfeszültségének biztosításához használták. Azok csak egy feszültséget adtak ki, akkoriban 220 V-ot. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2019
Írtam, hogy beszámolok, de eddig elmaradt...
Szóval: Eljutottam odáig, hogy megmérjem azt a trafót, -azazhogy nem pont azt, csak közben megvettem az ikertestvérét is, aminek viszont el vannak vágva a "madzagjai", így hát rá kellett szánnom magam Tehát fogtam a 12V-os trafómat (ami terhelés nélkül 13,1), rákötöttem ennek a transzformátornak a 17V-os kivezetésére a 12V-ot, és méregettem. -Fekete-barna 90V körül -piros-sárga 90V körül Összekötöttem csokival a piros-barnát: -fekete-sárga 181V tehát a rózsaszín vezeték valóban elhagyható. 17/13,1X181=234,88 -elég jó szám alakult ki Úgy néz ki, a kép szerinti elgondolásom beigazolódott (bár volt rá sansz, hogy másképp lesz)
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy középleágazásos 240/120V-os feszültség csökkentő trafó méretezésében, 160W teljesítményre. Nem biztonsági trató kellene, minnél kisebb méretre lenne szükség. Köszönöm.
"Minél kisebb méretben": autótrafó, ha tényleg nem szükséges az elválasztás. 120 V, 160 W-ot kell tudnia? Állandó teljesítményre, vagy rövid időszakokra? ~10-12 cm2 vas kell hozzá.
És az egyik fele vastagabb huzalból tekerve...
Tévedés. Mivel felező autotrafó, végig azonos vastagságú lehet a huzal.
Átszámoltam, és kb. 120W lenne ami szükséges úgy 2 órára, majd csökken a teljesítmény.
A 160W kicsit túlkalkuláltam. Igazából egy akkutöltőhöz lessz, amihez találtam itthon egy megfelelő méretű trafót, át is tekertem, csak a primért nem bántottam mondván az jó lessz, hát erre faragtam rá, amikor a végén kiderült hogy 120V- ra volt megtekerve. Bár a végén már gyanus volt, amikor alig fért rá a drót. Itt tartok most, és ehhez kell a kiegészítés. Azért gondoltam hogy más egy autótrafó mivel a primérrel sosincs tele a cséve, így talán kissebb vas is elég lenne, amivel még helyet is tudnék spórolni. A drót gondolom ugyanolyan vastag lenne, mint a 120V-os priméren. Köszönök minden segítséget. A hozzászólás módosítva: Ápr 13, 2019
Hogy lehet úgy nekiállni trafót tekerni, hogy meg sem nézed hogy a primer egyáltalán megfelelő-e? Hiszen pont az a lényeg, a szekunder könnyebben variálható, lévén hogy hozzáférhetőbb, meg használható négyféle egyenirányítási mód hozzá.
Én inkább azt tekerném újra, minthogy tekerjek még egy trafót a másik elé.
Inkább a primert tekerd újra. Előrébb leszel vele mint egy másik trafó beépítésével. És még biztos is lehetsz a saját tekercselésed minőségében, ami egyáltalán nem gyenge szempont.
Abban igazad van, hogy a legegyszerűbb úgy megtekerni a "felező" trafót, hogy teletekerjük ugyanazzal a huzallal, és csinálunk egy középleágazást. Működik és egyszerű, de kisebb lesz a teljesítménye, mint normálisan megtekerve.
Mivel az autótrafó mágnesesen a teljesítmény különbséget viszi át, ezért a két tekercsen nem egyforma áram folyik. A kisebb áramú tekercshez vékonyabb huzal is elegendő, ugyanakkora áramsűrűség mellett. Ugyanígy az sem mindegy, hogy melyik tekercs van alul, és melyik felül. Már ugye ha a teljesítmény és hatásfok is szempont.
Arra a kérdésre hogy "a primer egyáltalán megfelelő e?" azt tudom mondani, hogy megnéztem és a következők voltak:
- a primer huzal átmérője megfelelt a 240V-ra számolt értéknek, (ezt én sem értem...) - hálózatra kapcsolva semmi jelét nem mutatta hogy nem oké, csendes volt, az áram sem volt túl nagy, - a szekunderen pedig 24V-ot mértem, ami megint csak nem volt feltünő, - amúgy ezt a trafót akitől kaptam, 10 egynéhány évig használta 220V-ról tápegységnek. Ezek után vágtam bele, amivel nem is lett volna bajom, csak minden szekunder fesz a számolt értékek duplája lett, ebből vettem hogy 120V-os lehetett. Amúgy igazatok van hogy inkább tekerjem újra, lehet hogy ez is lessz, de ha már itt vagyunk én szeretek mindent kivesézni, és komolyan érdekelne az autótrafók lelki világa, sehol nem írnak róluk.
Az a baj, hogy amiket leírsz azok a dolgok teljesen ellentmondanak egymásnak. Ha valaki azt a trafót mindenféle előtét és hókuszpókusz nélkül használta 220V-ról, akkor nem lehet 120V-os. Ha meg mégis 120V-os, akkor nem úgy használta, plusz elég érdekes hangot kellett volna adnia 230V-ról, meg elég durva áramfelvételt kellett volna produkálnia. Ha meg mégsem csinálta, akkor mégis 200V-os. Vagy, nem jól mérsz, nem jól kötötted be, stb, stb.
Bízom benne hogy újratekered, és akkor derül majd ki hogy mégsem kellett volna, mert 220V-os a primer.
Nekem volt 110 V-os Siemens csengőreduktorom (öklömnyi), ami sok-sok évig működött (pákatrafóként), melegedés, zaj nélkül 220 V-ról; igaz a szekunder feszültségek duplázódtak (de ez természetes).
Takaréktranszformátor működése
Idézet: „A Lenz - törvényből levezethetően a szekunder gerjesztés ellentétes a primerrel, ezért a közös tekercsrészen a két áram különbsége folyik.” Ebben is tanulmányozhatod |
Bejelentkezés
Hirdetés |