Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
 
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   95 / 117
(#) tothbela hozzászólása Szept 20, 2020 /
 
Mivel nem egészen erősítős téma, ezért ide rakom fel.

Egy autós szivargyújtóról állít elő kettős tápot. Gyakorlatilag majdnem a bemenő feszültséget kapjuk a kimeneten. Eredetileg arra készült, hogy autó fejegységhez lehessen bármilyen kütyüt kötni földhurok probléma nélkül. Azóta gitár effekt táp is készült így, csak ott több szekunder került teljesítmény toroidra. A meghajtó toroid 4X22 menet 0,2mm huzalból 10mm átmérőjű zöld színű vason, a teljesítmény trafó 4X17 menet 0,5mm huzalból 20mm átmérőjű zöld vason.
A fet meghajtás Skori oldaláról származik, kicsit játszani kell a menetekkel, de utána atomstabil.

Nyugalmi áramfelvétel 35mA, 2-3A (60W) terhelésen sem esik a kimeneti feszültség jelentősen.
(#) tothbela válasza tothbela hozzászólására (») Szept 20, 2020 /
 
Ez pedig maga az áramkör.
Azért ilyen csintalan, mert egy 70X45X20mm-es helyre kellett betenni, ami egy üres SMPS táp doboza.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2020
(#) tothbela válasza tothbela hozzászólására (») Szept 20, 2020 /
 
Egy kis áramú is készült régebben tipikusan BT táplálására.
IR izolátor
(#) Zoltan.ms válasza tothbela hozzászólására (») Szept 25, 2020 /
 
Szia, köszönöm a segítségedet, megint elcsúsztam a válasszal de rengeteg volt a munkánk így nem tudtam ezzel foglalkozni, mellékelem a képeket a tápokról. Ezt a két félét használjuk, mindkettőből kb azonos mennyiség van...
Kondenzátorból akkor legalább 400Voltos kell nem? Esetleg le tudnád rajzolni az alkatrészek bekötését és leírni a típusait, paramétereit? NTC, Graetz, Kondi.
(#) tothbela válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Szept 27, 2020 /
 
Nem felejtettelek el, csak azon tanakodom, hogy az NTC bele is mehetne a halogén trafó házába, és csak a kondenzátort kellene kivezetékelni. Az ugyanis nem fér bele.
(#) zsoltee0001 hozzászólása Szept 30, 2020 /
 
Sziasztok

Javítok egy 24/5V-os TOP 234gn ic-vel szerelt tápot, a primer kondi volt elpukkanva, ami vitte magával az IC-t, ezeket kicserélve a 24v-on kb 2 V, az 5V-on 0,5V van, ami nem terhelhető.
Nincs sehol zárlat a szekunder körbe.
Az Ic tápkondija (C lábon) 47µF/35 v kicseréltem, itt kb 4V mérhető (ennyi szokott lenni)
Az összes dióda oké, szekunder pufferkondik oké, mi a fene szivathat?
Van valakinek tippje?
Eddig még az összes javítás simán ment, már másik IC-vel is próbálkoztam, ugyanaz a helyzet
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Szept 30, 2020 /
 
Szia!
Az ic táp diódája is megvan?
Azért nem ártana visszafelé megtáplálni a 24 voltos kimenetet 23...25 volttal, vagy/és az 5 volt kimenetet 4.5-5.5 volttal és le tudnád ellenőrizni az optocsatoló működését.
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Szept 30, 2020 /
 
Ha az optó tranyóját is elvitte az ic és zárlatos lenne, totál visszaszabályozódna például..
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Szept 30, 2020 /
 
Köszi, ez jó ötlet! Ez az opto, hogy működik? Bizonyos feszültség fölött a vele sorba kötött zener ad egy visszacsatolást az IC felé, hogy csökkentse a kitöltési tényezőt?
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Szept 30, 2020 / 1
 
Ha a zener fesz+kb. 1.1 voltra nő a kimeneti fesz, akkor az optó diódája vezetni kezd, megvilágítja az optotranyót, az pedig a rá kötött két pont között vezetni kezd és összességében csökkenti a kitöltési tényezőt, vele együtt az ellenőrzött kimenetet.
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Szept 30, 2020 /
 
Az adatlapon a zener helyén egy ic van és az 5 voltos ágat méri, ha 5,1V fölé emelem a feszültséget akkor kapcsolja a opto-t és az opto kimeneten ilyenkor kb 60 ohm körül mérek.
Szerintem kimondhatjuk, hogy ez a része okés.
Nekem ami még homály, az az M kivezetés ami egy 4,7 mOhmos ellenállásal kapcsolódik a +-ra, ez a boot lehet?
most mondanám, hogy *** ezek a aliexpresszes ic-, de már ebből a szállítmányból 3 tápot megcsináltam és egyik ic-vel se volt gond, nem értem ezt a helyzetet, megpróbálok szerezni egy jó panelt, mert elakadtam

Ezen az oldalon a káromkodást nem díjazzuk!
A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2020
Moderátor által szerkesztve
(#) ferci válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Szept 30, 2020 /
 
Igen, a 4.7 Mohm... ha megvan.
Nézz körül az adatlapokon, mennyire lehet csökkenteni esetleg ( 3 Mohm pl..)
A táp diódája remélem, jó..
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2020
(#) zsoltee0001 válasza ferci hozzászólására (») Szept 30, 2020 /
 
Egy pici 10 ohmos smd ellenállás volt szakadt, pontosabban pár Kohm, az IC C körébe, valószínűleg zárlatkor odavert neki (nem látszódott rajta) így nem kapott elég naftát a működéshez, pótolva jó lett!
Köszi a segítséget, különösen az optos rész miatt.
Üdv
(#) jimmi12 hozzászólása Okt 2, 2020 /
 
Sziasztok,
Van egy a csatolmányban található tápegységem ami 24V/15A. A kapcsolás teljesen megegyezik. Lehetséges ezt átalakítani kb. 2x35V-os kimeneti feszültségre?
(#) Epu2 válasza jimmi12 hozzászólására (») Okt 2, 2020 /
 
A szekunder áttekercselésével és a referencia szükségszerű beállításával. Ha a menetszámok pontosak, lehet nem is kell. Persze a teljesítmény marad. Kb 5..5,5 A tud majd. Az alkatrészeket a megnövekedett feszültséghez kell igazítani.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2020
(#) ferci válasza jimmi12 hozzászólására (») Okt 2, 2020 /
 
Szia!
Plusz még a két diódát, amik a (+) feszt adják, további kettővel ki kell egészítened, hogy graetz legyen és a mostani (-) lenne a közös, az újabb 2 dióda anódja pedig az új negatív.
(#) tothbela válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Okt 2, 2020 / 1
 

előtét.jpg
    
(#) zaza99 hozzászólása Okt 8, 2020 /
 
Sziasztok!
A képen látható HBG-240-36V led tápegység nem ad ki feszültséget a ledek másik tápegységről mennek.
Az ic-k 10-12V tápfeszt kapnak.
Mit vizsgáljak rajta? /Dso-nanom is van/.

Köszönöm előre is.
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2020
(#) Zoltan.ms válasza tothbela hozzászólására (») Okt 10, 2020 /
 
Köszönöm szépen a segítségedet és munkádat, megpróbálom ezzel a módszerrel amit írtál, de még engedj meg két kérdést, a mellékelt fotókon a panelon van egy kerek sárga alkatrész VAR1 néven -varisztor, annak funkciója miben különbözik a termisztorétól itt a táp esetében?
és 320V egyen fesz. nem lesz probléma a táp 230V váltó bemenetének?- úgy értem nem erre tervezték a tápot működik ennyivel nagyobb és egyen bemeneti feszültséggel is?-lehet belőle esetleg melegedés, zárlat vagy tűz hosszú távon?
üdvözlettel és köszönettel Z.
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2020
(#) tothbela válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Okt 10, 2020 /
 
Az varisztor, vagy más néven VDR. Egyszerű szóval túlfeszültség védő. A 230V váltónak egyenirányítva, és egyenirányítás nélkül is 325V körül van a csúcsa. Ezen a feszültségen még nem vezet a VDR. Ebből a szempontból nincs változás.
Ami viszont fontos, hogy ezentúl a kimenetre nem köthetsz izzószálas lámpát, mert ott már 15-16V lesz. A te ledes lámpáidnak viszont ez előnyös is.
(#) Zoltan.ms hozzászólása Nov 17, 2020 /
 
Sziasztok szeretnék egy kis segítséget kérni egy problémában.
Van egy laptop tápegységem 18,5V 3A és ennek a feszültségét szeretném valahogyan levinni 18V-ra, tehát 0,5V-ot csökkenteni kellene a feszültségén. Megoldható-ez valami egyszerűbb úton módon?
Egy 4S Li-Ion BMS panelt szeretnék rákötni aminek az adatlapján az szerepel, hogy max bemenő feszültség 18,1 V.
Előre is köszönöm az ötleteket és a segítséget.
(#) vision61 válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 17, 2020 /
 
Szia!
Legegyszerűbben egy soros diódával tudod csökkenteni.
(#) Epu2 válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 17, 2020 /
 
Ahogy a fórumtárs jelezte, de az az más sok, akkor Shottky diódával. Az 4...5 tized volt, míg a sima dióda 6...8 tized volt. A Ge dióda 2...4 tized V.
(#) pipi válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
Megoldható, csak a kimeneti részt kicsit vissza kell fejteni, a kimneten van egy fesz osztó, amin keresztül figyeli a kimenő feszültséget, azt kell módosítani.
A diódás soros kötést én nem javaslom, azt mindig elfelejtik, hogy a diódán eső fesz az áram függvénye, ugye adatlapban szép diagram van rajzolva, pici áramnál biza nem esik rajta az a bizonyos 0.xV fesz, ami adott esetben nem biztos hogy szerencsés...
(#) tothbela válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
Szerintem kezdjük az elején. 4s li-ion töltőt készítesz. A BMS az igazából az túlmerítés, túltöltés, valamint a cellák közti kiegyenlítés miatt lényeges. Neked 4 soros cellát kell töltened. A BMS-en gyakorlatilag nem esik feszültség bekapcsolt állapotban, mivel csak néhány mOhm áramfigyelő sönt, valamint szintén néhány mOhm rdson mosfet van az útban.
A cellák maximális töltési feszültsége 4-4,2V tipustól függően, én saját töltőmön ezt 4,15V-ra maximalizálom. De 4,2V esetében is ez 4 cellánál 16,8V-ot jelent. Neked ezt a feszültséget kell a BMS kapcsaira adnod.
A BMS nem tartalmaz továbbá töltés vége lekapcsolót, azt neked kell megoldanod. A töltés végét az jelenti, hogy a maximális töltőfeszültség mellett az akkuk áramfelvétele egy bizonyos szint alá esik. Ez többnyire az Ah-ban kifejezett érték 3-6%-a. Ennek elérése után a töltő feszültséget le kell csökkenteni 4V-körülire, vagy alá.
Szerintem ne bántsd a laptop töltőt, hanem egy kis köztes áramkört csinálj a BMS elé. Megfogja hálálni. Ha megírod a celláid pontos típusát, valamint hogy milyen az akupackod, (4SXP)szerkesztünk hozzá töltőáramkört. Az "X" az esetleges párhuzamos cellákat jelenti.
A laptop töltő is átalakítható közvetlenül erre a célra, de nem egyszerű bontani, valamint nem biztos hogy bele lehet tuszkolni még egy kis panelt a segéd áramkörrel.
(#) Zoltan.ms válasza tothbela hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
Nagyon szépen köszönöm a sok segítséget és hozzászólást, mellékelem a képet a bms panelemről, az akkukat még nem vettem meg de valószínűleg használt 2000-2200mAh cellákat fogok vásárolni 8 db-ot, én azt hittem ez a panel a töltésért is felel, mert akkor miért adták meg, hogy 16,8-18,1V a bemenő (töltő) fesz. a Li akkukat nagyon pontos feszültséggel kell tölteni tehát csak 16,8V lehetne a töltő feszültség 18,1 Voltnál már 4,525Voltot kapna egy cella ami tönkretenné- ebből gondoltam, hogy a panel állítja be a pontos feszültséget...
Szívesen megcsinálom a kiegészítő áramkört ha szükséges. Köszönöm

4s.jpg
    
(#) Zoltan.ms válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
...És amit még elfelejtettem egy digitális végfokot szeretnék majd meghajtani a 8db akkuról. a végfok képét is mellékelem.
Úgy tervezem, hogy vagy akkumulátorról vagy a laptop tápról közvetlen tudjon üzemelni egy átkapcsoló segítségével. Plussz a táp tudja feltölteni az akkukat is...
(#) tothbela válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
16,8V felett vélhetően lineáris módban működnek a BMS mosfetjei, ezért disszipálni fognak. 18,1V feletti bemeneti feszültség esetén még éppen el tudja fűteni a töltőáram és a dropfeszültség szorzatából eredő teljesítményt, ami akár több W is lehet. Mivel a BMS többnyire az akku csomagban kap helyet, ez fűti az érzékeny akkukat. Ez elkerülendő, ezért kell csökkenteni a bemenő feszültséget. Természetesen a BMS nem enged 4,2V feletti feszültséget a cellákra.
Van még néhány részletkérdés. A cellák közti kapacitás és belső ellenállás különbségeit a balancernek kell lenyelnie. Ezek a BMS panelek sönt balancerrel rendelkeznek, aminek áramát a te esetedben a "430" azaz 43 Ohmos ellenállás korlátozza. Magyarul ha a gyengébb cella elérte a 4,2V-ot, akkor a többi sorosan kapcsolt már csak kicsivel 100mA alatti árammal tud csak töltődni, ezért jól össze kell válogatni az akkukat. Viszont ez már inkább a saját topikjába tartozik, mert van ilyen.
A lényeg, hogy neked 4000-4400mAh kapacitásra kell előtét 18,5V bemenő feszültségre 120-240mA töltésvégi árammal. Kicsit gondot okoz, hogy a balancer áramát figyelembe kell venni a töltéskor, ezért kell néha egy lassú, balancer áramnál kisebb áramú töltést csinálni. Viszont a csepptöltést nem szeretik a liion akkuk. Ezért nem egyszerű ez a feladat. A 120-240mA-es áramot el kell vetni, és mondjuk 90mA-legyen a záró küszöb. A balancer áramot is lehetne növelni, de akkor jobban fog melegedni a BMS panel, ami nem jó.
(#) tothbela válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
Átkapcsoló nem kell, mert 18V- ról egyetlen csatorna is csúcsban 4A felett eszik 4 Ohmos sugárzóval. Három csatorna akár 10A felett is fogyaszthat, ez pedig messze van a töltő 3A-es limitjétől. Nekem ólom akku van két mobil hangoskodóban az egyikben kettő, a másikban három. A töltés a kivett csúcs áram tizede csak, de folyamatosan csúcson járatva is elégnek bizonyult. Az akku maga a puffer.
Dobok össze egy rajzot nemsokára.
(#) Zoltan.ms válasza tothbela hozzászólására (») Nov 18, 2020 /
 
Rendben köszönöm szépen, pici pontosítást még írok, a töltő 3,5A 65W-os pontosan és a műszer amivel kimértem 18,7V-ot mutatott.
A végfok panel pedig maximális bemeneti jelszint mellett, mielőtt elkezdene torzítani-kásásodni a kimenő jel összesen (a 3 kimeneten együttvéve) 94W teljesítmény jön ki belőle tehát ez a maximum amit ki lehet venni belőle torzítás mentesen.(bőven elég, nem is akarom ilyen nagy teljesítménnyel hallgatni) így kisebb teljesítményen 65W-ig (ami bőven elég nekem) tudom a tápról is járatni...
Esetleg valami stabilizátor IC-s megoldás 7824 állítható feszültségű kapcsolásban(16,8V-ra beállítva)+tranzisztoros kiegészítéssel nagyobb áramhoz - erről mi a véleményed?
Következő: »»   95 / 117
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem