Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Ventilátoros hűtés
 
Témaindító: Alkotó, idő: Szept 16, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   5 / 5
(#) kismukk válasza proli007 hozzászólására (») Aug 15, 2020 /
 
Többszöri szét- és összeszerelés is eredménytelen maradt. A tengely hosszirányban 1 mm elmozdulást mutatott, a fogaskerékáttétel felőli oldalon a bronzperselynél vékony alátétet tettem, ekkor meg beszorult. A propeller felőli végen a tengely fél-egy mm elmozdulást mutatott a csapágyban, valószínűleg javíthatatlan kikopás, emiatt a rotor néha hozzáér az állórészhez. A fogaskerékáttétel egy üllőszerű műanyag merevítéssel van ráfogatva az állórészre, két lába közül az egyik el van törve, gondolom emiatt nem fekszik passzentosan, emiatt mehetett tönkre a persely, és emiatt súrlódhat a forgórész.
Azt hiszem, ezen a ponton feladom és megköszönöm az eddigi segítséget, a magyarázatot!
(#) Busz hozzászólása Máj 8, 2021 /
 
Adott egy szobai klasszikus állóventilátor. Búg de nem forog, ha meglököm nagyon lassan forog, megszorulva nincs.

Gondolom kondibaja van, kapható bele, ha igen milyen ajánlott?
(#) Gafly válasza Busz hozzászólására (») Máj 8, 2021 /
 
Nem szokott benne kondenzátor lenni...
(#) Tomi111 válasza Busz hozzászólására (») Máj 8, 2021 /
 
Hát én több olyannal találkoztam, amiben volt kondi.
Hasonló.
Fekete szögletes kondi szokott bennük lenni, sokszor kis füllel, ami rögzíti. De nézz bele, hogy mekkora kapacitású! Sőt nem biztos, hogy a kondi rossz. Már találkoztam szakadt segédfázis tekercsűvel is, akkor kuka az egész. Feleslegesen ne vegyél előre kondit!
(#) Gafly válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 9, 2021 /
 
Tehát szét kell szedni, és megnézni mi a baja.
(#) ferci válasza Busz hozzászólására (») Máj 9, 2021 /
 
A szokásos hiányosság: egy jó kép, lehetőleg a bemenő kábelekkel együtt.
Ha kondi van hozzá, az kívül van, nem a motoron belül.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2021
(#) Alkotó hozzászólása Júl 17, 2021 / 1
 
Proli007 leleményes ventilátor szabályzójához korábban már rajzoltam egy paneltervet, ami akár kézzel is megrajzolható, egyoldalas konstrukció volt.
Most ismét szükségem lesz ilyen vezérlésre, és mivel idő közben részben megnyílt az olcsó és minőségi kétoldalas panel gyártásának lehetősége, másik részben megbarátkoztam a felületszerelt alkatrészek nagyobb méretű tagjaival, ezért rajzoltam egy másik paneltervet is.
Az alapáramkör érintetlenül hagyása mellett, kiegészítettem azt egy stabilizátor résszel, mert korábbi építéseim során általában gondot okozott a szükséges 12V-os egyenfeszültség, amit külön kellett létrehoznom. Most már váltakozó feszültségről (is) működik a panel, ami széles határ között változhat, de magasabb feszültség esetén a bementi puffer feszültségtűrését hozzá kell igazítani, és a stabilizátort is esetleg fel kell szerelni egy hűtőlemezzel (a 7812 a panel legszélén van, ezért szükség esetén jól hűthető).
A huzallábas és a felületszerelt alkatrészeket úgy választottam meg, hogy lehetőleg minél kisebb panelon elférjek, de ez ne kívánjon semmilyen műszaki kompromisszumot. A panel most 31,8x67,3 mm, tehát éppen csak a felfogó furatokkal nagyobb mint a LED-sor, így minimális előlapi helyigénnyel szerelhető.
Egyenlőre még csak virtuálisan létezik a terv, amiről mellékeltem néhány képet. Ha a panelek megérkeznek, és elkészül a tesztpéldány, akkor beszámolok mennyire talált egymásra a terv és a valóság.
(#) Busz válasza ferci hozzászólására (») Aug 8, 2021 /
 
Kondicsere után jólett, de viszont a lassú sebességben túl lassan megy és melegszik, vélhetően tekercszárlatos az a kör így azért ment el a kondi is. Maradék sebességfokozatokban jó.

De van egy másik, több mint 20 éves, a 90-es évek lengyelpiacán lett vásárolva. Ablakban volt, megázott, reggel kapcsoltam volna be, beindult de néha furán torpant a motor. Sebességet akartam váltani erre pukkant egy óriásit és büdös lett.
Azóta se nem búg, semmit nem csinál, csak ég benne az izzó.

A kondi nem a motoron hanem a gomboknál lett elhelyezve. Mikor szétkaptam kiderült hogy megázott egy kicsit és nedves volt belül. A kondinak a szigetelése is el volt válva tehát belemehetett a víz, ahogy a motorba is.
A kérdés, létrejöhetett-e benne olyan zárlat ami teljesen leégette a motort ( az is mintha büdös lett volna) vagy jóseséllyel csak a kondi szállt el? 1,5 percet üzemelt aztán sebváltáskor jött a pukk. Tehát érdemes bele kondit venni?
1500Ft bele a kondi, 3 ezertől meg kapok komplett ventit.

http://keptarhely.eu/view.php?file=20210808v00wbpqti.jpeg

http://keptarhely.eu/view.php?file=20210808v00wl5ake.jpeg

Amúgy érdemes megnézi a műszaki tartalmat. Egyszeres szigetelésű kábel, mindenféle rögzítés nélkül a dobozban, belül kritikán aluli forrasztás, mozdításra rögtön leesnek, 15W-is izzó ami kiégeti a mellette futó kábeleket meg magát a burkolatot is.
Motor forgórésze műanyag! tengelyen forog.

Csak azért működött még mert több éves mint ahány üzemóra van benne. Csak ez a nyár előhozta a pincéből de felrobbant. Ha nem ázott volna meg szerintem még mindig működne.
De érdekes, csak javult a fogyvédelem meg a kínaiak is fejlődtek, mert szerintem már a legutolsó aluljáróban meg piacon sincs ennyire bóvli. Made in Taiwan, Alpine Air a márkája..
(#) ferci válasza Busz hozzászólására (») Aug 8, 2021 /
 
A leírásod alapján vedd meg az újat...
(#) erbe válasza Busz hozzászólására (») Aug 8, 2021 /
 
Idézet:
„mert szerintem már a legutolsó aluljáróban meg piacon sincs ennyire bóvli.”

Ezzel a kijelentéssel én óvatosabban bánnék.
(#) Busz válasza erbe hozzászólására (») Aug 9, 2021 /
 
Régen minden jobb volt, de mostanság szemlélem ezeket a ventiket, fejlődtek. Pl a védőrácsba már tartozék a csavarozás, mert felborulás esetén a rögzítőfülek leugrottak és tört a lapát.
Mostmár teljesen zárt, benyúlás elleni lapot is raknak a burkolat közepére.
Régen betekerték a 15W-os izzót, azóta rájöttek hogy a glimm kevesebbet fogyaszt és ki se gyullad tőle a burkolat.
A motortengely már nem hornyos, hanem van rajta egy keresztrúd, a propeller így már nem tud hátracsúszni kimarva a közepét.
Mostanság kettős szigetelésű a kábelük is, a kapcsolói is tartósabbak.
Kondit a motor mögé teszik, ahol optimális esetben hűtése is van a motoron a propeller által átszívott levegő által.
Cserébe a lapátokat csinálják olyan vékonyra hogy elhajlik és forog de nem fújja a levegőt.
De érdekes, csapágyasat még egyet se láttam, mindnél a kondi vagy a tekercs hibásodik meg előbb.


Mindenesetre érdekel hogy milyen meghibásodási sorozat vezetett az enyém halálához. A kondi halt meg vagy maga a motor is leéghetett?
(#) erbe válasza Busz hozzászólására (») Aug 9, 2021 /
 
Idézet:
„Régen minden jobb volt, stb...”

Ez így nem igaz. Régen is láttam a leírt változatokat, meg most is előfordul. Gyártófüggő. Hogy valamelyik égőt rakott bele, az nem jelzőfény, hanem világítás lehetett. Na olyant még nem láttam. Glimm vagy inkább semmi. Ugyanez vonatkozik a kábel, a kapcsoló és a kondenzátor minőségére is. A csúszócsapágy egyik nyárról a másikra meg szokott szorulni, ez a leggyakoribb hiba. Ha leég a motor, kár a fejed törni rajta, olcsóbb az új, mint a tekercselés meg a többi velejáró munka. Akad, aki már a megszorult csapágy miatt is kidobja, minthogy szerelőt keressen, ...
(#) Busz válasza erbe hozzászólására (») Aug 10, 2021 /
 
Pedig ott a képemen az égő, én meg glimmeset láttam alig.

Ha leégett a motor akkor kuka, világos.

A kondi ami amúgy 150Ft, több mint 1000-ért adják, ha neten rendelek akkor meg 1900 a postaköltség..
Nem is csodálom hogyha nem viszik szerelőhöz, pláne vidéken ahol + utazás+alkatrész+szerelő többe van mint az új.

De a kérdés hogy 1,5 perc alatt, a víz okozhatott-e olyan zárlatot vagy egy zárlatos kondi hogy a motor is kiégett?
Annyira nem ismerem a pontos működési mechanizmust.

De az unió érdekes mód az ilyeneket nem szabályozza, szénkefés fűnyíró meg 1 év alatt beálló csapágy.. .
(#) Alkotó válasza Alkotó hozzászólására (») Szept 2, 2021 / 1
 
Kipróbáltam az új paneltervet. Hibátlanul működik.
Proli007 kitalált egy másik lehetőséget is a ventilátor induló feszültségének létrehozására (nem kell hozzá a darlington tranzisztor), amit önkényesen NTC-FAN 4.1-nek neveztem el. Minimális ügyeskedéssel az eredeti áramkörhöz készült panelon is létrehozható ez az új változat.
A mellékelt fotókon az átalakított állapot látható.
A piros LED-ek fényereje jelentősen erősebb volt mint a zöldeké, ezért ezek fényét párhuzamos ellenállással csökkentettem.
Van még néhány többlet panelon, aki szeretne ilyet annak tudok küldeni (részletek itt).
Következő: »»   5 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem