Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3647 / 3949
(#) proli007 válasza jan5650 hozzászólására (») Szept 24, 2021 / 1
 
Hello! Lerajzoltam, hátha nem érted meg amit Suba írt, ha így fogalmaztál. "De valamit magyaráztak a kollégák az eredő ellenállásról"..
- A valóságos áramforrás egy Ug forrásból áll, és egy Rb soros ellenállásból. Ha erre valami terhelést teszel (jelenleg ez az osztód), akkor az Rb-n feszültség fog esni és a mért forrás kimenetén ettől a feszültség kisebb lesz. Hogy mennyivel, az attól függ, hogy a belsőellenállás és a terhelés viszonya milyen arányú.
- A valóságos műszertáramkörnek is van belsőellenállása, (ami a végtelen ellenállású) műszerrel páthuzamosan kapcsolódik és terheli amit mér. Az ábrán ezt az Rt szimulálja.
- Ha megtekinted az ábrát, akkor láthatod, hogy az Rb sorosan kapcsolódik az osztóddal, míg az Rt párhuzamosan kapcsolódik az osztó alsó tagjával. Ideális esetben az Rb=0 ohm, míg az Rt végtelen nagy. Ekkor nem befolyásolják az osztó mérést. De ha nem ideális, akkor számolni kell vele, Rb sorba kapcsolódik az R2-vel, Rt pedig párhuzamosan R1 értékével. Tehát ha ezek összemérhetők az osztó értékeivel, akkor az osztó számításnál figyelembe kell venni az eredő ellenállások értékét. Persze a megkívánt pontosság is befolyásolja hogy figyelembe kell venni ezeket vagy sem, elhanyagolható vagy sem. Minden esetre az Arduino bemeneti ellenállása közelíti Rt végtelen értékékét.

Mérés.png
    
(#) Régi motoros válasza jan5650 hozzászólására (») Szept 24, 2021 /
 
Szerintem te téveszted a fogalmakat (vagy én nem értem a kérdésed rendesen).
Pontosságon szoftveresen te nem tudsz javítani.

Az a hardver egyedi tulajdonsága, pl Atmega 328 analóg bemeneténél 10bit a pontosság,
ami annyit tesz, hogy ha 5V -os referenciafeszt használsz, azt 1024 értékre tudja elosztani
(ebben a nulla érték is benne van). Azaz 0.0048 V lesz egy egység, a 0 és 5V közötti mérőskálán.

Ha négyszeres mérőskálát használsz 0 -tól 20 V -ig, a felbontásod negyedére csökken.
Tehát ezen a skálán egy osztásod 0.0048*4=0.0192V lesz.

Te pontosság ügyében maximum annyit tehetsz, hogy minnél kisebb tűrésű, pl 1% vagy még jobb ellenállásokat használsz az osztódhoz. A másik, ha hőkompenzációt is figyelembe veszed, de attól tartok, az már nem amatőr téma. Esetleg az arduino mellé csapsz valami feszültségmérő cél IC-t,
ami még jobb esetben hőkompenzált is.

Amit te a szoftveres beavatkozással csinálsz, azt kalibrálásnak hívják.
Tehát ha rámérsz egy DVM -el a mérendő feszültségre, és az arduino nem pont annyit mutat mint a műszered, akkor esetleg hozzá igazíthatod, hogy ugyan azt mutassa.
A kérdés itt az, vajon ki mér pontosan, a CPU vagy a DVM?

A megadott értékekre kiszámoltam a feszültségosztó kimeneti feszültségeit, amit a CPU mérni fog.

Tehát 20V bemenet = 4V kimenet.
18V bemenet = 3.6V kimenet,
12V bemenet = 2.4V kimenet,
10V bemenet = 2V kimenet,
7V bemenet = 1.4V kimenet,
5V bemenet = 1V kimenet.

Mivel az osztód olyan arányú osztást végez, hogy a 20V is mérhető vele, tehát nincs átkapcsolás,
így alapból a 0.0192V pontosság lesz aktuális minden mérésednél.
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2021
(#) Tomadam hozzászólása Szept 24, 2021 /
 
Sziasztok!

Autómban van a lámpában gyárilag egy nappali menetfény izzó. Az autóvillamossági szerelö bekötött a lökhárítóba egy nappali menetfény csíkot. Bekötésileg úgy oldotta meg, hogy a meglévö izzóval kötötte össze, így ha kapcsol a drl akkor mindkettö világít. Ez viszont nekem nem tetszik, felesleges a lámpában a halogén izzónak világítania, bután néz ki. Cold/warm check nincs ezen az izzón, ha kihúzom nem ad hibakódot a kocsi. Viszont akkor egy buta lyuk lesz a helyén. Úgy szeretném megoldani, hogy maradjon az az izzó, de ne világítson! Ha szigszalagot teszek az izzó végén lévö kontaktokra és úgy bedugom a foglalatba, azzal okozhatok kárt a kocsiban? Vagy hogyan kellene szakszerüen megoldani? Már arra is gondoltam, hogy ki kéne égetni valahogy ezeket az izzókat, akkor nem világítanának többet. A kocsi úgysem ellenörzi öket.
Ha kapok segítséget, elöre is köszönöm!
(#) Régi motoros válasza Tomadam hozzászólására (») Szept 24, 2021 / 1
 
Nagyobb feszültségtől biztosan kipurcan, ha azt akarod.
Vedd ki, és adj neki 24 voltot, rögtön kiveri.

Persze az kérdéses, hogy az utólag felszerelt menetfény megfelel -e a KRESZ előírásainak...
(#) pipi válasza Tomadam hozzászólására (») Szept 24, 2021 /
 
A szigszalagot idővel lehet "átszúrja", elkoptatja, inkább valami kemény szigetelőanyag kell, pl vékony nyáklemez fólia nélkül
A KRESZ-t biztos nem teljesíti az elvárásod...
(#) Gabó válasza Tomadam hozzászólására (») Szept 24, 2021 / 2
 
Akkor az már elvileg szabálytalan
Bővebben: Link
(#) Tomadam hozzászólása Szept 25, 2021 /
 
Köszi! Osram drl van beszerelve, szabályos. A helyzetjelzö, minden úgy kapcsol ahogy kell. Csak a gyári drl izzó nem kell, mert minek világít 2 valami egyszerre mint drl. Ez így valóban szabálytalan lehet. De ha csak a lenti led csík megy az a szerelö és a müszakiztató srác szerint rendben van.
(#) jani1987 hozzászólása Szept 26, 2021 /
 
Szerintetek mennyire elvetemült az ötlet? A DY88 cső alig 1,4V-ról üzemel így többet rákötve a napelemre termelne valamennyi hőt. Kisebb helyiségben terveztem bevetni mint mondjuk a fürdőszoba. Abszolút passzív a rendszer.
(#) pucuka válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
DY86 . . . Fűtés 1,4 V / 0,55 A = 0,77 W. Jó sokat kéne felhasználnod, hogy érezhető legyen a hőmérséklet emelkedés. Ha jó a helység hőszigetelése, akkor hamarabb befűtöd magad, meg a melegvíz hőtartalma.
(#) Suba53 válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Egyszerűbb, ha sima teljesítmény ellenállásokat használsz. Az is 100%-ban elfűti a teljesítményt, és nem ég ki idővel. Ha mindezt egy jó hőleadású hűtőbordára szereled akkor kész is a fűtőtested.
Mekkora teljesítményű a napelemed? Mert azért pár watt nem fogja érezhetően javítani a helyzetet.
(#) nedudgi válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Akkor már inkább sörkollektor...
(#) jani1987 válasza Suba53 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Most tervezek venni.
(#) tbarath válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Fűteni leginkább télen kell, a napelem pedig leginkább télen nem termel: Bővebben: Link.
(#) vision61 válasza tbarath hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Idézet:
„..a napelem pedig leginkább télen nem termel:”

Azért ez erős túlzás, hogy télen nem termel. Igaz, kevesebbet mint a hosszabb nyári napokon, de a napelemet nem érdekli az alacsonyabb hőmérséklet, ha süt a nap, termeli az áramot. Itt inkább ezzel a csekélyke teljesítménnyel lesz gond fűtés szempontjából.
(#) antikzsolt válasza tbarath hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Ha csak segítségében gondolkodik akkor is megéri, főleg ha nyáron visszatermel esetleg kisegíti a hálózatot azaz napelemmel megy a klíma(x).
(#) jani1987 válasza antikzsolt hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Sok kicsi rendszer sokra mehet.
(#) vision61 válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Szia!
A kérdéseidből én arra következtetek, hogy csak kis teljesítményű (1-2 darabos) napelem "rendszert" szeretnél, ergo ez csak sziget üzemben fog termelni. (Visszatermeléshez a szolgáltató felé ez nem lesz elég, elég szigorú előírásaik vannak.) Vagyis csak akkor lesz használható a napelemed, ha süt a nap, vagy költséges akku telepben tárolod az energiát.
(#) Gafly válasza vision61 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Kezdenek elérhetők lenni, bár DY86-hoz még mindig nem érzem hogy passzolna...
(#) tbarath válasza vision61 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Hát igen, ha süt a nap termel, ha jól tudom télen kb. a 15%-át annak, amit nyáron. És azt is nap közben, amikor elég ritkán fürdik az ember, reggel és este már sötét van.
(#) antiktelefon válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 26, 2021 /
 
Inkább hőszívattyús klímára gyűjts, az 300%-os "hatásfok" felett dolgozik és olcsó H tarifát is lehet rá kérni később.
Sok kicsi sokra megy, de ez kb a vicc kategória, ha villannyal akarsz ingyen fűteni vegyél videókártyákat (moderneket) és bányássz, még keresni is fogsz rajta. Viszont drágább elsőre, mint a hőcserélős klíma.
Tudom nem ez volt a kérdés, de neked pár száz wattnyi napelem táblát venni abszolút pénzkidobás lenne, akármilyen olcsón is.
Az elektroncső ilyen formában csak egy rezisztív fogyasztó, egy darab ellenálláshuzal is pont ugyanúgy 100% hatásfokon melegítene. Vagy egy izzó is elég hasonló lehet.
A hozzászólás módosítva: Szept 26, 2021
(#) antikzsolt hozzászólása Szept 26, 2021 /
 
Na ha már ítt tartunk elmesélem hogy én mire gondoltam. Sokan akikkel beszéltem hátast dobtak.
Hozzáteszem kényszer vitt rá erre a megoldásra mert max 5kw rendszert tehetek fel a házra mert a fő hálózat elavult.
Lesz egy hálózatra visszatermelő és egy vissza nem termelő inverter a lakásban. Két különálló napelemes rendszerrel. Téli viszonylatban a vissza nem termelős fűti a puffert hogy a fűtésre segítsen átmeneti időszakban, nyáron a ház energiarendszerébe termel áramot ezzel is csökkentve a fogyasztást. Nyáron klima, hűtő , számítógép, bojler és egyebek mennek róla majd. Amit meg megtermelt a hálózatba az is télen megy el majd mint fűtés rásegítés.
Munkámból adódóan a ház napközben egyedül van nincs fűtés este 11 és délután 4 közt. pusztán elektromos fűtésben nem gondolkodom. Ide még a posta is galambokat küld ki nem hogy a szerelők kijöjjenek ide.
(#) jani1987 válasza antiktelefon hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Azért bocsátottam vitára a témát mert valaki említette, hogy egy komolyabb csöves erősítővel akár a műhelyt is fűthetné. Gondolom tapasztalatból beszélt.
(#) Gafly válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 27, 2021 / 1
 
Akkor már inkább egy ilyennel.
(#) jan5650 hozzászólása Szept 27, 2021 /
 
Sziasztok!

Köszönöm az eddigi tippeket. Kicsi túl szakmai válaszok születtek, de a lényeget leszűrtem.

Következő hiba:
A feszültségosztó áramkörre véletlenül fordított polaritással dugtam rá a tápot. Bárminemű védelem híján csak idő kérdése volt hogy mikor következik be

Egyetlen megoldás jöhet szóba a dióda...

Olyan diódára lenne szükségem ami elbír max 20V-ot és megvédi az áramköröm a fordítottan bekötött táptól.

Én ERRE gondoltam. Szerintetek jó lehet?

Feszültségosztó esetén gondolom az 1A-es bőven elég...
Egyik ismerősöm valamit magyarázott, hogy pl. a zéner nem jó, mert az adott feszültségre állít be, illetve ha gáz van akkor rövidre zár és a tápot nyírja ki.

Nekem csak arra lenne szükségem, hogy semmit ne csináljon csak ne engedje átfolyni az áramot ha fordítva kötök be.

Illetve a másik kérdésem, hogy ennek a feszültség esése 550mV. Ez teljesen statikus, mindegy mekkora feszültség van rajta ez mindig ennyit ejt? 20V-on és 12V-on is?
(#) nedudgi válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Kérdés, hogy kinek mi a komolyabb erősítő (talán atadionhangosításra gondolt)?
Tisztázni kell még, hogy mekkora az a műhely, milyen a hőszigetelése.
Az nem vitás hogy fűti a műhelyt, de mennyivel csinál melegebbet, mondjuk egy-két század fokkal?
Tapasztalat?
(#) jani1987 válasza nedudgi hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Itteni fórum tag írta.
(#) nedudgi válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Körülbelül két kilowattos katonai rádióadó plusz vevő, termosztátokkal együtt alig fűtött egy tíz négyzetméter körüli híradóskocsin. A nyári időszak más tészta, csak a hőérzetet növelte.
A hozzászólás módosítva: Szept 27, 2021
(#) Ge Lee válasza jani1987 hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Bárki is írta az nem tanácsként írta, hanem cinikusan szokták megjegyezni, hogy másra úgy se jó csak a lakást fűteni vele... Engedd el a dolgot.
(#) nedudgi válasza jan5650 hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Neked nem a feszültségosztót kell védeni, hanem az Arduino bemenetét. A legegyszerűbb megoldás olyan csatlakozó használata, amit nem lehet fordítva bedugni.
(#) jan5650 válasza nedudgi hozzászólására (») Szept 27, 2021 /
 
Érdekes módon az arduino bemenete túlélte. Azóta is szépen működik. A GND vezetőszál égett ki a nyáklapon ami közös volt az 5V-os és a feszülségmérő áramkörrel...

Sajna csatlakozó nem jöhet szóba. Így marad a dióda. Kérdés hogy amit belinkeltem az erre a célra megfelel-e?
Következő: »»   3647 / 3949
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem