Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   84 / 86
(#) berez hozzászólása Ápr 3, 2021 /
 
Máskor is sokat és hathatósan segítettél ,mégegyszer köszönöm ,és Boldog ÍHúsvétot kívánok Neked
és aki olvassa még a fórumot.
(#) Josi777 hozzászólása Aug 29, 2021 /
 
Sziasztok.
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e tapasztalata valakinek nagy áramú vezérlés építésében. Átnézve a hozzászólásokat, nem találtam visszajelzést, hogy valaki megépített volna ilyen áramkört és arról beszámolt volna. Találtam egy régebbi hozzászólásnál egy rajzot: https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1645927.html#1645927
és ugyanerről meg egy videót:
PWM vezérlő, de hogy sikerült-e megépíteni, arról nincs info.
Nézegettem gyári vezérlőket is, amiken található egy sereg kondenzátor (ami viszont ezen a rajzon nincs). Viszont a méretezésükre megint csak nem találtam semmit. Tudja valaki, hogy mitől függ az értékük?
(#) Bakman válasza Josi777 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Mennyi az a nagy áram? Mekkora feszültség? Milyen fogyasztó?
(#) ferci válasza Josi777 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Szia!
Ezt úgy kellene elkezdened, hogy kicsit tanulmányoznád a vezérlő IC adatlapját, aztán megépítenéd a meghajtó párig az áramkört. Addig még nem nagy űgy se áramkörileg, se pénzügyileg.
Ha ez megvan és szkóppal is le tudod ellenőrizni, utána jöhet egy külön kis paneled 1 db FET és a hozzávalók, kisebb motor ( arányosan ).
Lesz már annyi tapasztalatod, hogy a "nagy áramú" rész már nem elérhetetlen feladat.
Ha közben elakadsz, akkor kell inkább kérdezni, mérési pontokkal, eredményekkel együtt.

Nagy áramú vezérlést már sokan építettek, de nem mindig egy motorhoz kapcsolódik.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2021
(#) Josi777 válasza Bakman hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
60V 200A DC motor, pontos típust nem tudok.
(#) Josi777 válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Köszi. A meghajtása nem erről az IC-ről lenne, hanem egy kontrollerrel, meghajtó IC-vel, erre gondoltam: Driver IC. Igazából a végfok érdekes, ill. a kritikus része.
szerk.
6 db. IRF1407-es FET-et gondoltam, ami 75V 130A. A kérdés, hogy mennyire kell túlméretezni a feszültség tűrését, azaz 60V DC bejövőre jó-e a 75V-os FET.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2021
(#) Bakman válasza Josi777 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Párhuzamosan kapcsolt több FET-et már nem olyan egyszerű jól meghajtani, a hozzávezetéseknek is szerepük lehet. Lásd Safe Operating Area az adatlapban.

Lehet kapni ilyen nagy áramra is IGBT-t, FET-et, azzal kicsit egyszerűbb dolgod lenne. Igaz, erősen zsebbenyúlós a dolog.
(#) ferci válasza Josi777 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
A folyamat akkor is hasonló.. célszerű a vezérlést egy kisebb "öcsi-panelen" megcsinálni.
A sok darabos fet-csomagnál pedig az egyenlő áramelosztás lényeges - ezzel is foglalkoznak pl. tápos topikban.
A feszültség tűrés szempontjából: 75 voltos feteket nem tennék be. Ezért kell először kisebb "méretben" összehozni az egészet, hogy lásd, milyen tüskéket találnál pl. a draineken és hogyan szorítsd le "minimálisra".
Nagy áramú, gyors dióda(-ák) is kellenek - a tápnak is bírni kell a nagy áramimpulzusokat, a vezetékezésnek is rövidnek és "vastagnak" kell lenni a panelen, stb.
(#) Josi777 válasza Bakman hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Egy nagyon kicsi tapasztalatom van a párhuzamos kapcsolásban (ez 2 db. 200A-es IGBT-t jelent), úgyhogy szerencsére a KiCad, amit majd a tervezésre használni fogok, tud vezetékhosszt párhuzamosan kezelni.
És igen, anyagi okból lenne az olcsóbb FET, kb. a duplája lenne IGBT-vel. Amúgy van is néhány 600V 200A-es IGBT-m, de azokat csak végszükségben használnám el erre.
(#) Josi777 válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
A terv az, hogy egy próba panelen lenne a jövő héten egy teszt, terheletlen motorral. De oda már a teljes kapcsolást vinném, csak nem a nyákos verziót. A táp az gyári biztonsági akkupakk, áramhatárolt, az bírja.
Milyen feszültségű FET kéne szerinted 60V-ra?
Ahogy nézegettem a gyári kivitelűeket, vannak olyanok, melyeken van egy csomó kondi. Ezekről tudsz valamit? Talán a tápkábel terheléseloszlása miatt vannak?
(#) ferci válasza Josi777 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
100 voltost inkább.. ott még kompromisszumos az Rds(on) és a feszültségtűrés.
A 600 voltos igbt már nem jó, mert magas az Uce(sat) is.. számolgass oda-vissza.
Igen nagy lenne a felesleges disszipáció.
Vannak jóval alacsonyabb feszültségűek is.
A kondis kérdésedre nem tudok válaszolni, mert így egyáltalán nem látszik, hol vannak azokban a kapcsolásokban.
Az idézett rajzod végéhez annyit, hogy az igbt-k vagy fetek alá pár század ohmokat tervezz be az áramelosztás miatt, természetesen a majdani amperre, wattra szánolva.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2021
(#) Peter65 válasza Josi777 hozzászólására (») Aug 29, 2021 / 1
 
Szia!
Ilyen nagyáramú motorvezérlést illik rendesebben megcsinálni, nem csak egy potival tekergetni a pwm-t, vagy valami mással létrehozott pwm jelet csak úgy kiadni a motorra, és azon meg lesz valamekkora áram. Korrekten fordulatszám szabályzó kellene alárendelt áramszabályzóval.
Az erősáramú kör kialakítása nagyon nem mindegy hogyan történik. Nekem volt olyan kb. 300A-es pwm vezérlőm (nem dc motort táplált, de ebből a szempontból mindegy), amiben a rossz konstrukció miatt a nagy áramok mágneses tere annyira megzavarta a meghajtó elektronikát, hogy annak a működése bizonytalanná vált. Jól érzed, hogy szükséges egy kondenzátor telep a fet + dióda nyakára, ami minden kapcsoláskor át tudja venni/adni a 300A-t. A kondenzátor telepet elsősorban áramra kell méretezni. A sínezést rétegesen célszerű kialakítani rövid bekötéssel, kis hurkokkal, kis induktivitással, hogy a kapcsolások során minél kevesebb feszültség indukálódjon rajtuk.
(#) JZoli hozzászólása Jan 27, 2022 /
 
Egy 42 V-os motor bekapcsolásához keresnék, valamilyen elektronikus kapcsolást. A motor kb 30A-t vesz fel működés közben. Gondolom a bekapcsolás pillanatában ennek a többszörösét. Csak egy kis áramú kapcsoló áll rendelkezésre, ezért valamilyen elektronikus kapcsoló rajza kellene. Tudtok ilyent ajánlani?
(#) Chipmunk1960 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 27, 2022 /
 
Szia, Létezik 30- A -es vagy nagyobb relé. Ha lágyindítóra gondoltál, PWM-el megvalósítható.
(#) JZoli válasza Chipmunk1960 hozzászólására (») Jan 27, 2022 /
 
Egy 60-80A-es relé elég drága, meg hely sem nagyon lenne neki. Teljesen elektronikus megoldásra gondoltam, de oda is írtam. Valamilyen FET-es kapcsolásra gondoltam.
(#) Massawa válasza JZoli hozzászólására (») Jan 27, 2022 /
 
Itt van egy, ami elvben müködhet, de hüteni fog kelleni. A srác 12 V-ról 20A-t huzott a FETek éppenhogy melegedtek.
Biztos elérhető a kapcsolási rajza is.

60A motorvezérlő
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2022
(#) Massawa válasza JZoli hozzászólására (») Jan 27, 2022 /
 
Ha csak be akarod kapcsolni, akkor a FETek elé nem kell az a sok hokusz pokusz, akkor elég csak egy sereg FET - t bekacsolni, arra a pár pillanatra, ha van elég tartalék akkor nem lesz gond.
A berakott megoldás azért bonyolult, mert ott PWM vezérlésröl van szo, azaz ott kezelni kell az impulzusok közötti átmeneti állapotokat.
(#) JZoli válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Nos akkor inkább elmondom mi ez. Ez egy áttekercselt régebbi gyártású "nagyflex". Ezt kellene bekapcsolni Most 42 V-os lett, és induláskor a szkóp szerint 74 A-t vesz fel. Ezt kellene bekapcsolni. Az eredeti kapcsolója nincs meg, de ezt az áramot amúgy sem bírná szerintem. A markolata meg a motor töve most üres ide kellene elhelyezni valamilyen elektronikus bekapcsolót, mert amit találtam nagyáramú kapcsolót, azt esélytelen beépíteni a nagy méretei miatt. Láttam már akkus flexeket azokban is félvezetős kapcsoló van, ez miatt gondoltam erre a megoldásra, Néztem is egy olyant ami talán jó lenne (bár a 42 V sok lenne neki, mert 28V-os eredetileg), de a feszültség miatt, na meg az ára miatt nem szívesen használnám.
(#) Massawa válasza JZoli hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Probálj meg több kis Rds ellenállásu MOSFETet párhzamosan kapcsolni. Azok között vannak olyanok amik darabonként 30 A-t tudnak, 3-4 már tökéletes biztonságot adnak. A 0,05 Ohm körüli Rds meg teljes áramnál is csak kb 3 A fütene el elosztva 3-4 FETre. Ráadásul a flex ritkán megy hosszu ideig teljes teljesitményen. Meglátod mennyire melegszenek lehet, hogy még hütö sem fog kelleni, vagy a motor hütö levegöjének az utjába kell szerelni. Épp a minap rendeltem fillérekért egy marékkal 55 V-s 30A,Rds=0,035 Ohm Mosfetet egy hasonlo feladatra…
(#) ktamas66 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Valami High Side Switch-et keresék a helyedben. Pl: BTS555 vagy BTS282

A BTS560-at javasolnám, ha lehetne kapni valahol.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2022
(#) Massawa válasza ktamas66 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Azért érdekes amikor 2 olyan alkatrészt javasols, aminek a gyártását pár éve abbahagyták ( érdekes - vajon miért, csak nem volt tul jo a BTS555-s ).
Az egyetlen elérhetö áráért egy jobb boltban 40 nagyobb teljesitményü MOSFETet adnak.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2022
(#) erbe válasza JZoli hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Honnan veszed a 42 V DC-t? Akkuról? Vagy trafóról egyenirányítva?
(#) Josi777 válasza JZoli hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Én nem látom annyira egyszerűnek a feladatot. Nem rég kísérleteztem egy hasonló paraméterekkel rendelkező szabályozóval, de az méretileg kb. a tízszerese az általad említett helynek. Gyakorlatilag 2 probléma van, az egyik, hogy egy ilyen motor kikapcsoláskor jó nagy energiát küld a kapcsoló elem felé, ezt még gyors nagyteljesítményű diódával meg lehet oldani, de ha sűrűn van kapcsolgatva, akkor már hűteni kell. Ez egy TO-247-es tokozású alkatrész, nem kicsi. A másik pedig a kapcsoló FET segéd feszültsége, az a kb. 15V, amit elő kell hozzá állítani. A stabilizátorok többségének ez már túl sok, úgyhogy HV verzió jó csak, de ami nekem a legnagyobb kihívást jelentette, hogy ezt kell a legjobban védeni az áramlökéstől, mert azt tapasztaltam, hogy hihetetlenül érzékeny rá. De az is lehet, hogy csak az én konstrukcióm volt hibás. Mellékelek egy kapcsolási rajzot, amiből én kiindultam.
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2022
(#) Massawa válasza Josi777 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Egy kicsit eltértél a feladattol. Az adott gépben csak be kell kapcsolni a motort, ami egész más feladat, mint a sebességet szabályozni.
(#) Josi777 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Akkor oda elég egy tirisztor is, az bekapcsol és minden rendben
(#) Massawa válasza Josi777 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Majdnem igen, de mivel kapcsolod ki, a 48V valoszinü egyenáram. Meg a 60A-s tirisztor sem tul kicsi.
(#) Josi777 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
De hisz te írtad:
Idézet:
„Az adott gépben csak be kell kapcsolni a motort”

Kikapcsolásról szó sem volt. Még a kérdés feltevője is csak bekapcsolást említ. Ezt értettem félre és vetettem fel, hogy kikapcsoláskor van a nagyobb probléma. De ha nem kell kikapcsolni, akkor azokkal nem kell foglalkozni
(#) Massawa válasza Josi777 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Flexröl van szo én csak arra értettem, hogy nem szabályozni kell a motort csak bekapcsolni meg értelemszerüen ki is kell kapcsolni. ( csak a nagyáramu kapcsolo helyettesitéséröl van szo.).
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2022
(#) ktamas66 válasza Massawa hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Nagyflex esetén én azért elgondolkodnék a lágyindításon is.
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Kedves kérdezőnk hallgat (nincs jelen). Pedig a DC 42 V nem túl szokványos, ha pedig trafóról kapja, máris jobb lenne a tirisztoros lágyindítás és be-ki kapcsolás. Hacsak nem 42 V 100A-es kapcsolóüzemű DC tápot használ.
Következő: »»   84 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem