Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
A három felső csavar teljesen független. Egy 6G kábel (ha jól írom, 1-5-ig számozott + PE) van ide behúzva. Ebből 1-2-3-PE bekötve úm. a "motorhoz". A 4-5-6 pedig az elektromos fékhez van felhasználva. Csak mivel a szekrényben lévő része a levegőben lóg és nincs semmi feliratozva, így kikötöttem a fényképezéshez.
Szia! Én ezt gondoltam előzőleg, hogy ezt a panelt így lehetne bekötni.
![]()
Nekem is ilyen tippem van, ha csak a nyákot vesszük alapul és a józan paraszt ész mellett maradunk. A 6G kábel igazolná az állítást is, mert a maradék 4 - 5 számú vezeték a fék vezérlő feszültsége.
A trafó használata is leválasztás céljából volt valószínűleg és annak is a 0/220V-os kimenete volt használva szerintem. Ki kell próbálni, de legyen megfelelő biztosíték betéve . A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2025
Bocsánat, fénykép jellege miatt lehet nem látszik - az a nagy piros alkatrész a nyákon nem inkább egy varisztor?
Nincs miért bocsánatot kérjél hisz igazad van, én írtam és rajzoltam hülyeséget de ettől eltekintve működnie kell a bekötésnek. Ha jobb szögből készült volna a felvétel ahol látszana is aminek kellene de láthattam volna, hogy a korong alakú alkatrész az inkább varisztor.
![]()
A csillagpontra nem lehet kötni semmit mert felborul a szimetria. (hacsak nincs behúzva a 0 szál)
De egy 3 F motornál nem biztos, hogy szükséges. Ha a trafón van 380 a primeren, akkor azt kell a 2 F-ra rákötni, és a szekundert meg az egyenirányítóra és a fékre. Üdv. M. A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2025
Idézet: „és a szekundert meg az egyenirányítóra és a fékre.” Ezen rész miatt kértem a segítséget.
Egy ilyennel próbálkoznák.
Üdv. M.
Idézet: „Középkivezetéses a trafó. 1-es = 0. 2-es = 110 V, 3-as = 220 V.” Ez alapján kötöttem be, tökéletesen működik. Köszönöm szépen a segítségeteket!
egyfázisú villanymotor bekötése kondenzátorralBizonyára volt már a történelemben ilyen kérdés feltéve, de most nincs időm mind a 300+ oldalt elolvasni, ezért kérdezek: van egy egyfázisú, 400 wattos villanymotorom (nem új, de biztosan jó). 3 db vezeték jön ki belőle, tehát semmi sorkapocstábla, meg ilyesmi, sima 20 cm-es "kanócok". Ezek küzül az egyik vezeték sárga-fekete, a másik barna, a harmadik fekete (ha ez jelent valamit). Van hozzá egy kondenzátor is, de nem tudom, hogy indító, vagy üzemi (mindenesetre működik, mert a bekötési próbálkozások során jól *** többször is). Laikus vagyok a villanymororok bekötésében, mivel a faiskolában, és a tánciskolában nem ezt tanultam - ezért kérdezek most itt.Tehát a kérdés: melyik "kanócot" hova kell kötni? Eddig bármit is próbáltam, háromféle eredmény volt: 1. leverte a villanyórát, 2. búgott a motor, de nem indult, 3. nagyon lassan elkezdett forogni. És még egy kérdés: ha sikerül elindulnia, de nem megfelelő a forgásiránya (ami most nem mindegy), akkor azt hogyan lehet megfordítani? Tudom, hogy ez szakmailag egy nagyon nehéz kérdés, de azért reménykedem benne, hogy valaki nem bikkfanyelvű szakzsargonnal, hanem ÉRTHETŐEN meg tudja válaszolni. Előre is köszönöm a KONSTRUKTÍV válaszokat. A fgalmazásod módján finomíts, légy szíves! Ezen felül a kereső használata sem egy agyműtét bonyolultságú... A hozzászólás módosítva: Pé, 5:18
Moderátor által szerkesztve
csillag - delta bekötésÜdv Mindenkinek!Egy kis segítségre lenne szükségem 2 kérdés erejéig. Van egy 3kW-os 220/380V-os EVIG mocim, ami 230V-al lesz használva. Egy saját készítésű téglaszeletelőn 6db 230-as vídia korongot kell meghajtania, szóval lesz terhelés. 1. Akitől vettem a mocit, állítja, hogy 230V-al lehet használni csillag kötésben, nem lesz baja. Bekötöttük 1db 160-200µF-os indító és 1db 20µF-os üzemi kondival (kép) és tényleg gombnyomásra szépen indul és forog, jó hangja van. De én azt olvastam itt a fórumon, hogy 230V-al csillagban nem lehet terhelni és folyamatosan használni a motort, mert leég. A kérdés, hogy lehet csillagban terhelésen használni vagy sem. 2. Át lett kötve deltába is (kép), de akkor csak 2db 160-200µF-os indító kondival volt hajlandó elindulni, és kellett a 20µF-os üzemi is, hogy szép hangja legyen. A kérdés az, természetes-e, hogy 2db indító kondi keljen az induláshoz, vagy van valami jobb megoldás. Tudom, hogy a frekvenciaváltó lenne a legjobb megoldás, de azt nem szeretnék használni. Előre is köszi a segítséget.
Ha nagyon lassan forog meg a korábbi tüneteket produkálja, gyanús, hogy menetzárlatos.
A továbbiakhoz mindenképpen műszer kell. Ki kell mérni a három szál ellenállásait. Ellenőrizni kell a kondenzátor kapacitását. Minderről rajzot és listát feltenni. Utána folytathatjuk a tanácsadást.
Üdv.
Ott van az adattábláján: 380V delta, 220V csillag. A 230V bekötés esetén kell mindenképpen, hogy deltában legyen, a tekercsekre kell a megfelelő feszültségszint, azaz munkára is fogható legyen a motor. Másfelől azonban a 3kW motor egy fázisra kötve már nem lesz 3kW, inkább "másfél" de még inkább 1kW. Egyetlen fázist kap, a másikat a kondi általi eltolással. De az is csak 90 fok és nem 120. Célszerűbb lenne egy frekvenciaváltó. A lényeg, hogy olyan kell, aminek 1x230V a bemenete, azaz egy fázisú. A kimenetén 3x230V fog megjelenni, tehát ezt a motort szépen deltába kell kötni rá. Persze remélve azt, hogy valóban nem menetzárlatos. A durva menetzárlatot éppen ki is lehet mérni. Ellenállásmérés vagy feszültség két pontra és áram mérés majd ugyanezt másik két pont között és végül összehasonlítás. A hozzászólás módosítva: Pé, 0:07
Bocs de véletlenül elírtad. Az adattábán 380v Y 230v ∆. Egy fázisról deltban kell üzemeltetni
Üdv.Egy fázisról deltába kell kötni a 160-200µF indító kondi az jó lehet , de 3 kw-nál a 20Fµ-os üzemi az nagyon kevés azért nem akar elindulni.Ehhez a teljesítményhez 50-70µF/kw üzemi kondi kell.Kísérletezni kell , hogy könnyen induljon de az üzemi hőfoka ne legyen magas.Itt a fúrumon a 70µF/kw -ot preferálják sokan , nálam ez soknak bizonyult .
Üdv!
Igen tudom, hogy 230V-nál deltába kell kötni, de mivel ott a műhelyben ahol vettük, az ember mutatta be, hogy 230V-on csillagba kötve (ahogy a képen látod) 1 indító és 1 20µF-os üzemi kondival pöccre indult és gyönyörű hangja volt, ezért is kérdeztem, hogy lehet-e így csillagba kötve használni, mert az ember állította, hogy igen. A képen az indító kondi nem látszik, de a rózsa és zöld-sárga kábel között van a nyomógombbal együtt. Azt is tudom, hogy 230V-on csökken a teljesítménye, csak azt nem, hogy mennyit, mert nagyon megoszlanak a vélemények itt a fórumon is. Van aki az 1/3 teljesítményvesztésre esküszik, van aki a 2/3-ra. ??? Menetzárlat biztos nincs, mert mérve lett és minden tekercs ellenállása ugyan annyi, másrészt vételkor kipróbáltuk 400V-on, 230V-on csillagba és deltába kötve, és nem nyög nem búg, mindenhogy szépen indul, forog, hangra erős a moci. Illetve deltába kötve, 1 indítókondival nem indul el csak búg, 2 kondival elindul. Tudom, hogy a frekiváltó lenne a jó megoldás írtam is, meg azt is, hogy azt nem szeretnék venni. Ennek az az egyszerű oka, hogy ez a téglaszeletelő egy házi projekt, 1-1,5 raklap tégla felvágása a cél, ezért gondoltuk építünk egyet, hogy ne kelljen 300eft-ért venni. De ha venni kell még egy 3kW-os frekvenciaváltót is, akkor az már nem gazdaságos.
Üdv!
Igen, de deltába 1 kondival nem indul el csak búg. 2db 160-200µF-os indítóval indul csak el. Ez volt a kérdésem is, természetes hogy, 2 indító kelljen? A 20µF-os kondi csak sacc volt, mert kisebbel próbáltuk, de a 20-asnál volt sima a hangja. Az lehetséges, hogy ha rakunk rá nagyobb (60-70µF/kW) üzemit, akkor 1 indító kondival is elindul?
1 állandó és egy indító. Az ilyen motoroknál szükségmegoldások játszanak.
Idézet: „Menetzárlat biztos nincs, mert mérve lett és minden tekercs ellenállása ugyan annyi,” Ellenállásmérővel csak nagyon sok menet zárlatát tudnád kimérni. Néhány menet zárlatát nem lehet így kimérni, pedig annak is durva következménye van.
Értem, de egy indítóval deltában nem indult el. Csak úgy, hogy 2db 160-200µF-os indító párhuzamosan kötve, + 1db 20µF-os üzemi kondi volt bekötve.
"bojtorlaszlo" írta, hogy a 20-as üzemi kevés lehet, ezért kérdeztem, hogy ha az üzemit növelem 70µF/kW környékére, akkor lehetséges-e, hogy elég lesz 1db indító kondi is. Nem azért kérdezek ennyit mert értetlen vagyok, csak ahhoz, hogy kikísérletezzem az ideális üzemi kondi értékét, elég nagy mennyiség kellene ami nincs. A hozzászólás módosítva: 14:00
Értem és köszönöm.
Valóban multiméterrel lett mérve az ellenállás, de azt esetleg meg tudod mondani, hogy laikusként hogyan tudnám biztosan kizárni a zárlat lehetőségét? Illetve, az nem zárja ki a menetzárlatot, hogy a motor minden bekötési módban nagyon szépen jár? |
Bejelentkezés
Hirdetés |