Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   230 / 230
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 15:00 1 /
 
Nem értetted! Leírom: A járművek átalakítása engedélyköteles, anélkül illegális! Az okokat nem részletezem!
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») Sze, 16:10 1 /
 
Ok akkor szólok az adminnak hogy ez a fórum rész törölje mert illegális ezek alapján.

Nem jogi tanács érdekel hanem a technikai rész. Az engedélyezés meg legyen az én problémám ha közútra akarom vinni.
(#) SKY válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 16:56 /
 
Magánúton azt csinálsz amit akarsz, én úgy tudom... De ha közúton baleseted lesz még az is lehet hogy rád vernek mindent akkor is ha egyértelműen nem te voltál a hibás. Egy apróság és a felelősség megosztás a minimum. Biztosításod lenne? Elég gáz, ha évekig fizetnéd másnak az új autóját...

De a műszaki részéhez: feltétlenül robogóból akarsz egyet? Én évente elhessegetem a gondolatot hogy építsek egy villanybringát legalább 1-1,5kWh-ás akkupackkal (kell a tömeg miatt), gondolkodtam a hajtásba integrált motoron (Bafang, kb. 2x nyomaték), meg a BLDC agymotoron is. De az elektromos roller sem rossz ötlet, mert az még könnyebben szállítható vonaton és ingázáshoz tök jó.

Kezdjük azzal, hogy mindkettőn elázol. Ha lerobban akkor mégiscsak egyszerűbb 30km-ről hazajutni egy 20-25 kilós géppel amit lehet tekerni, mint egy nehezen tolható robogóval.
A bringa töredék súlyú, sokkal kisebb súrlódással, de még légellenállással is. Sokkal kisebb energia kell a működtetéséhez. Szerintem ha ugyanolyan paramétereket tudna a bringa és a robogó (max sebesség, hatótáv), akkor a robogóba minimum akkuból lényegesen több fog kelleni. De szerintem egy negyven is szép sebesség lenne, ha elmegy mellette 20-30km-ert minimum.

A hajtásba épített szabadonfutós motorral nem lehet visszatölteni, de az agymotorral még ez is megvalósítható. Nagyobb hatásfok, de a nyomaték miatt a gyorsulás korlátozottabb. Szerintem az nincs szabályozva, hogy miért 5-ször akkora motor és vezérlő van beleépítve... túlbiztosítás. Meg lehet csinálni a vezérlést hogy ha elkobozzák és bevizsgálják, nélküled sose adjon ki 300W-nál többet.

Néha nézelődök jófogáson és vannak ebringa maradványok 50-80 ezer forint körül, ami jó alap lehetne. Vannak kisebb kerekű gépek is 20" körül, ez pörgősebb lenne. De igazából ha agymotort használsz, akkor egy mezei aluváz is megfelelő, sőt a monoblokk helyére építhető motorhoz is jó. Nem kell ide méregdrága Bosch, meg Yamaha motor egyedi rögzítéssel.

Én biztos hogy nem pazarolnám az időm egy robogóra, bár nemrég jött kolléga valami spéci elektromos segédmotorkerékpárral, 5kWh körüli akkuval és több kilowatt motorteljesítménnyel, komoly kis gép volt. Az lehet hogy kompletten így kapható.
A hozzászólás módosítva: Sze, 17:01
(#) antikzsolt válasza SKY hozzászólására (») Sze, 17:42 /
 
Igen a motor adott a kerékpár meg nincs és nem is tervezem. Ezen a trükkön én is gondolkodtam hogy meg lehet oldani hogy csak max 300w adjon le ha nem úgy van elindítva. Az elázás nem érdekel. Mivelhogy télen is megyek motorral mint futár. Hidegen hagy.
Igen terveztem hogy a nagyobb súly miatt. 5-6 kwh aksi csomagra gondoltam vagy amennyit elfér/elbír kényelmesen. A sebesség amit megadtam elég képlékeny mert szabályozható. Normál módban nekem se kell több mint 45-50km/h.
De a hatótáv vége az ami a turbóhoz lenne igazítva ami legalább 100km vagy akörül lenne.
A hajtás az át lesz alakítva. Láncos megoldásra fix áttétel. A szíj nem bírná azt amire igénybe lesz véve.
(#) SKY válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 18:31 /
 
Megnéztem mit ír a KRESZ szó szerint:
Idézet:
„Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.”


Én ezt úgy értelmezem, hogy nem a motor által leadott valóságos teljesítmény számít, hanem megnézik mi van a motorra írva névleges teljesítménynek... ha pedig az 301W vagy 500W, akkor az már segédmotoros kerékpár, punktum.

Akkor azzal lehetne trükközni, hogy elől és hátul is van egy-egy 300W-os motor, természetesen az egyik kizárólag melegtartaléknak (+zsebben a paranoid személyiségzavar szakvéleménye) Meg jó hűtés esetén, rövid ideig túl lehet őket terhelni.

Ha ennyire fontos a hatótáv pláne 100km-es nagyságrendben, akkor nem értem miért nem akarsz a minimális súlyra törekedni. Ha meg úgy nézzük hogy ennyi akkut összehozol (18650-es cellából ez legalább 4-450db), akkor sokkal jobban kihasználhatod egy könnyű gépben ugyanazt a pakkot. És itt jön képbe az, hogy azért kell a nehéz masszív szerkezet, mert a rengeteg akkut csak az bírja el.
Most kézbevettem a 60 cellás pakkot, ez kb 3kg. Méretre elég kicsi, de 750Wh. Szerintem egy férfivázas bringán elférne 2-3 középen a vázba, pláne ha a megfelelő kortúrral építed a pakkot és mondjuk kettő a csomagtartó két oldalán, az már egy komoly 3,75kWh és "csak" 15kg plusz. A motorvezérlő meg mehet a csomagtartóra.

Egy minőségi bringa rettentő sokat bír, én vagyok most 110kg, a bringa cuccokkal 14+5kg és több ezer kilométer alatt sem megy csak úgy tönkre a csapágy, meg más sem, csak a láncot kell kenni, persze mondjuk a tárcsafék alap nagy tömeghez. Ha te mondjuk 75kg körül vagy még akkor is 75kg +14kg bringa +15kg akku + 8kg motor+vezérlő már bőven 110kg, de szerintem még tempósan lehetne haladni egy vékony gumival.

Ezzel szemben a robogón van egy rakás műanyag dizájnelem, feleslegesen merev és túlméretezett a váz, valamint sokkal nagyobb gördülésű ellenállású a lényegesen szélesebb gumi (én 28mm-ert használok sima trekkingen), amit ráadásul csak alacsony nyomással (mennyi 2-2,5 bar?) használhatod, míg a bringára minél keskenyebb a gumi, annál nagyobb nyomást bír, 30mm alatt már simán gyárilag bír 5-6 bar-t minimum és ez még nem országúti. A guminyomás rettentően sokat számít, amikor érezni kell hogy mennyivel haladósabb. Na meg ha agymotoros kereket építenél be, azok általában robogóméretben robosztus alumíniumöntvények, egy küllőshöz képest sokszoros tömeg. Ha pedig a motor és a kerék közé lánchajtást iktatsz annak további vesztesége lesz, igaz a lánchajtás is bőven 90% feletti hatékonyságú.
(#) antikzsolt válasza SKY hozzászólására (») Sze, 19:55 /
 
Az ok egyszerű hogy miért robogó. Megcsípett a bogár és ez tetszett meg. Ebből nem engedek ez a fix ideállom.
A gyári elektromos robogok nem tetszenek. Ez meg a szívemhez nőt.

Gondolkodtam az agymotoros megoldáson is. Az még talán bele is férne mint kiegészítő meghajtás, mikor dombot mászok. Van olyan domb ahol a 125ccm is látványosan lassul. Mivelhogy nem folyamatos üzem így nem is kellhet majd akkora teljesítmény. 1000w motor esetén már +40% jelentene teljesítményben. Csak a fránya kinézet zavar.
Amúgy a robesz 3,5kw. 115kg vagyok mégis tudok tempósan haladni vele pedig a motor is megvan cirka 100kg körül szárazon.
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 21:39 /
 
Mintha úgy emlékeznék, hogy régebben egy futárkodáshoz használt gyári négykerekű elektromos járműre is volt terved, amely akkujainak bővítését emlegetted...
https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2643437.html#2643437
A hozzászólás módosítva: Sze, 21:46
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») 7:54 /
 
Igen azóta pár km elmentem és rájöttem hogy a 4 kerék az sok. Azaz azzal nem tudok haladni úgy a forgalomban. Úgy mint motoros és mintha kocsival lennék. Az utr érték sokat eset vissza ha kocsi üzemmódban megyek. A parkolási dijról ne is beszéljünk.
De attól függetlenül még jó lehet az autó ingázni.
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») 9:20 /
 
OK...értem. De vajon a futárcég engedi, hogy a rájuk bízott szállítmányokat egy házilag összebütykölt járgánnyal fuvarozgasd?
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») 10:48 /
 
Az érvényes jogsit nézik csak. A többi már rajtunk múlik hogy üzembiztos legyen az adott jármű.
Kocsi akkor kocsi ha robogó akkor robogó legyen használva.
(#) SKY válasza antikzsolt hozzászólására (») 12:12 /
 
Mondjuk jelen pillanatban van egy 2-300 ezer forint értékű komplett motorod, amit ha átalakítasz elektromosra még rá kell költeni 2-300 ezret legalább. De ha el tudnád adni a fenti áron, akkor az már elegendő lenne hogy nulláról egy elég jó elektromos járgányt csinálj.
Ha ez valami újságkihordás és lényeges súlyt akarsz szállítani, talán ahhoz is találnál olyan vázalapot ami robosztusabb kerekekkel rendelkezik 20" körüli méretben, vagy valami tricikli féleséget, erre találták ki a cargo bike-ot.

Én 18650 cellában gondolkodtam, de te mit használnál 5-6kWh pakkhoz? Mennyi lenne az összköltsége? Ha egész nap ezzel mennél, akkor 2-3 év alatt kuka lenne a li-ion, csak a LiFePO jöhet szóba!

Mondjuk 2db "olcsó" 12V/200Ah LiFePO4 akku az 2x22kg tömeg és 5,1kWh. Ehhez tényleg motor váz kell. Árban legalább 250 ezer lenne az akku, meg még legalább 100 ezer a motor, a vezérlés és az átalakítás. Ebből 545L benzint tankolhatnál, ami kb. 22 ezer kilométer egy robogó esetén. 250 munkanappal és napi 50km távval ez majdnem 2 év. Igaz akkuval a járgány a ciklusállósága miatt több mint 10 évig is jó lehet.

Ha így nézzük a fogyasztást, akkor benzinnel 1280Ft/100km, a kész elektromos robogó esetén meg 400Ft/100km lenne az üzemeltetési költség. Utóbbiról viszont gyakorlati érték kellene, de szerintem 200kg körüli össztömegnél inkább reálisabb a napi 50km hatótáv, mint a 100. Mondjuk egy gyári e-robogóra 1kWh körüli pakkal is megadnak 50km hatótávot... szóval elméletben ez lehet akár ennek az ötöde is.

Viszont a tankolás helyett az áramért kell fizetned (évi kb. 50000 forint). Tölthetnél napelemmel is, napi 5kWh energiához legalább 3kW-os rendszer kell, csakhogy egész nap kellene töltened és éjjel terítened, különben a napi megtermelt energiát el kellene tárolnod egy akkuban, hogy aztán éjjel áttölthesd a motorba...

Megnéztem mennyibe kerül egy elektromos robogó használtan és 200-300 ezertől már van eladó, szerintem amennyiért eladnád a meglévőt és amit még ráköltöttél volna abból tudnál venni egy gyárit, sőt még az akkut is megbuherálhatnád benne... ezen gondolkodtál?
(#) antikzsolt válasza SKY hozzászólására (») 13:40 /
 
Igen jól sejted hogy lifepo4 aksi a cél. Szerencsére ilyen van itthon a napelemre kötve igy ismerem. Akár cserélni is lehet a rászerelt aksikat azaz dokkoló állomás is kell építeni.
Amúgy megoldott a töltés a munkahelyen és itthon is. A futár csak másodállás jelenleg
Azt mondod hogy 2kwh/100 lehet számolni. Számoljunk 2.5kwh/100km mert tartalék kell hogy legyen. Egy 48v 130ah lifepo4 aksi ami 16 cellás 55kg teher. bms és szállítással együtt kb 500 euro. Ami kétszer kell. Azaz 400.000ft
Az elméleti távolság kb 200km elég a megnövekedett súlyt is számolva.
A motor 100.000ft.
500.000Ft esetén a benzin 833liter(95 benzinnel számolva, 100 benzin drágább amit használok) . Ami 6 literes fogyasztás esetén felfelé kerekítve 14.000km lenne elég ha nem tévedek.

Idén 2x jelzet a motor hogy időszakos karbantartás ideje van. 4000km 1 ciklus. Tehát éves szinten legalább 15.000km bele fog menni ha nem többet. 1 év kell hogy a ráfordított alkatrészek árát megspórolja. De ha 2 év alatt terül meg(nem emelkedik a benzin ára) akkor is jobban járok.
Napelem terén meg elég ha bővítem a meglévő rendszer még 3 panelt teszek fel(40%+). Párhuzamosan meg annyi aksit teszek fel rá amennyit akarok. 14 kwh megvan 1 nap alatt már így is és nem tudom tárolni a többit. 20kwh simán megvan egy nap ha tudnám tárolni. Ha meg hálózatról kell tölteni még mindig olcsóbb mint a benzin.

Igen gondoltam rá hogy használt e robit kellene venni és aksit bőviteni. De van amikor az ész felett az érzelmek győznek. Tudod az a fránya rózsaszín köd van. Mondjuk még mindig olcsóbb mint egy barátnő és kevesebb macera is. Na meg nem is annyira veszélyes mint a barátnővel járó anyós
A hozzászólás módosítva: 13:41

rob.jpg
    
Következő: »»   230 / 230
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem