Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Blaupunkt autórádió (magnó)
 
Témaindító: tibi0531, idő: Aug 21, 2006
Témakörök:
A rádiók kód ügyében, nem tehetünk semmit, forduljatok a gyártóhoz!
Lapozás: OK   17 / 17
(#) uniman válasza japam hozzászólására (») Júl 8, 2025 /
 
Idézet:
„"gyújtás nélkül is kellene működnie"”

Ez azért sántít, DIN A/7 - KI.15/Ignition. Ha ezt nem kötöd be, nem tudod bekapcsolni sem ! Más dolog, ha már működés közben megszakítod.
(#) Massawa válasza uniman hozzászólására (») Júl 8, 2025 /
 
Ez a legujabb trükk az autorádiokban. Az ujakon a gyujtässal csak a belsö procit inditod azaz az áramot továbbra is a 4-s poluson kapja. A 20 éves JVC ben még forditva volt. A 4es vezeték csak a backupra kellett ( kis áram) a 7-es vezeték a gyujtásrol adta a rádio teljes áramát. Amit most vettem, azon már forditva van a 4 -s poluson megy az egész áram. ( több amper is lehet, és ott állandoan feszültségnek kell lennie mig a 7-s csak inditja a procit, ami figyeli hogy van ott feszültség vagy nincs. Ha nincs bizonyos idö multán kikapcsol.
Én is nemrégen egy ilyen rádiot épitettem be a konyhabutorba, mert sokkal jobb a tunerje, mint a mezei konyhai rádioknak. Sajnos az enyémen nem állithato az automatikus kikapcsolás és csak kb 20Wh-orás akku van a 4-pontra kötve, az viszont áramkiesés esetén tovább hajtaná a bekapcsolt rádiot amit természetesen nem bir el, mert 4x65W az erösitöje ( igaz csak a felét használom). Igy csak a rádio ON/OFF kapcsoloja garantálja a jo müködést, azaz nem veszti el a programozást. (Az akkut természetesen a külsö táp folyamatosan tölti). Elvben ha nincs külsö táp es nincs bekapcsolva a rádio,,akkor az akku tartja programozott adatokat. De ha menet közben szünik meg a külsö táp akkor csak pillanatokig megy a rádio es utánna ujra kell programozni.
(#) Tomi111 válasza Massawa hozzászólására (») Júl 8, 2025 / 1
 
Szia! Én is csináltam ilyet idős édesanyámnak a konyhába ( bár én Sony rádióból - az volt kéznél ).
Én 12v 1.2Ah-s "zselés" ólomakkut tettem bele memóriának. A tápja/töltője egy gyári DC12V 1A-es trafós dugasztáp, ami után egy PB137-es töltő IC tölti az akkut. ( tapasztalat alapján nem tölti 13,7V-ig csak 13,5-ig, de jobb is). Ez az akku sem bírná sokáig áramszünet esetén a rádiót, de úgy oldottam meg a dolgot, hogy a dugasztáp után a pozitívba tettem egy soros diódát a PB137 elé és a 7-es vezeték szintén egy diódán és egy kis billenőkapcsolón keresztül kap 12V-ot - így indul a rádió. ( a dugasztáp terheletlenül lead 18V-ot is! A PB137-nek így megfelelő) A dióda a dugasztápra van kötve, ahová a másik dióda is. Így áramszünetkor a dugasztáp kondija hamar kisül, a 7-es vezetékre nem jut 12v - a rádió kikapcsol. Az akku nem merül le, mert ilyenkor minimális áram folyik. Édesanyám nem is tudná újraprogramozni, így csak a billenőkapcsolóval kapcsolja, a hangerőt kell csak állítania, meg csatornát váltani, ha mást akar hallgatni. A rádió RDS-es, így látja, melyik rádió szól.
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2025
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Júl 8, 2025 /
 
Csakhát ez nem igaz;
Idézet:
„A 4es vezeték csak a backupra kellett ( kis áram) a 7-es vezeték a gyujtásrol adta a rádio teljes áramát. Amit most vettem, azon már forditva van a 4 -s poluson megy az egész áram. ( több amper is lehet, és ott állandoan feszültségnek kell lennie mig a 7-s csak inditja a procit, ami figyeli hogy van ott feszültség vagy nincs. Ha nincs bizonyos idö multán kikapcsol.”

Nem igaz, mert a 4-es vezetéken (sárga) jön minden áram, a régieknél is. A 7-es vezeték (piros) vezérli (tranzisztor segítségevel), hogy minden kapjon áramot (mikor legalább az "ACC ON be van kapcsolva), vagy csak egy kis rész. (Mikor kulcs lecsavarva).
Az csak emiatt tevhit, mert a pirossal kapcsolunk, -pedig a sárgának adunk valójában engedélyt vele.
Egyébként a vezetékek vastagságán is látszik általában.
És (de ez már nyalánkság) volt még pár hete is az az autóm: a régi JVC semmit nem felejtett el akkucsere alkalmával.
Azaz: gyártanak még a görökök olyan autórádiót, amit nem kell feszt újraprogramozni
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2025
(#) Massawa válasza Tomi111 hozzászólására (») Júl 8, 2025 /
 
Kösz én is igy épitettem meg csak nekem nincs kapcsolo az áramkörben. . Csak minap merült fel a gond amikor kihuztam a tápot a stekkerböl. Én egyenesen töltöm az akkut a táp fix 12 Voltot ad ( kapcsitáp egy kicsit massivabb 12V 4,6A ) igy meg töltöáramkört sem raktam be. Nálam 2 dioda választja el a. 7-s meg a 4-áramkört. A 4-s ágban 10 Amperes Shottky van a 7-s ágban csak egy mezei 1N400x dioda van. Elvben ennek is ki kellene sülnie áramhiány esetén. Igy csak a rádio eredeti kapcsolojával kell kezelni. Az enyém is RDS-s , de vannak ott érdekes furcsaságok egyik másik adon nem jelenik meg az RDS informacio a másikon meg igen. Ezt nem tudom miért lehet. Valoszinü még igy sem optimális a vétel habár minden ado bejön ( sokkal jobban mint a régin) de mégsem jelenik meg mindegyik neve.
(#) Massawa válasza szs hozzászólására (») Júl 8, 2025 /
 
Akkor a JVC nél nem ennyi az ujon eredetileg is a 7 -s a vèkony vezetek a JVC meg a 4es. De mindegy már 12 éve igy müködik es a JVC- en egy kondi is megtartja a memoriát. A JVC nagy elönye, hogy ha megszünik az áram a 7-sen azonnal kikapcsol ( nincs utánfutás mint az ujon) igy a kondi elég a memoria backuphoz
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2025
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 / 2
 
Immár 2 honapja müködik az uj konyhai rádio egy olcso autorádiobol épitve. Ég és föld a különbség a korábban használt vagy kiprobált konyhai meg szobai rádioktól. Stabiltás meg az érzékenység egy teljesen más kategoria még a méregdrága Denon rádiohoz hasonlitva is. Az uj rádio ott is stabilan és zaj (sugás) nélkül veszi az FM sztereo adokat, ahol eddig a számomra referenciának tartott UHER világvevö rádio is bizonytalan ( a sztereo dekoder ki be kapcsol). Kezelése a sok funkcio miatt bonyolultabb ( USB, BT, telefont, DABot stb is kezelni tud), de arra néhány funkciora a konyhában megtanulhato.
Számomra felfoghatatlan, hogyan tudnak ennyi pénzért ilyen jo és stabil szerkezetet épiteni ( még a legolcsobb konyhai meg szobai rádiok is minimum 3x annyiba kerülnek mint ez került az (UHER meg majdnem 6x annyiba került 40 éve), és ez is az autorádiok között az olcsobbak közé tartozik. ( nem akartam a bizonytalan kimenet miatt azonnal egy drágábbat venni). Most már pofon egyszerüen cserélhetö, ha ilyen igény lesz.

IMG_8125.jpeg
    
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Szia!

Ez Blaupunkt? A régiekben szenzációs tuner volt, mindenhol fogta az adókat, ott is, ahol a többiek szinte mind elvéreztek. A mai autórádiókban már nincs külön tuner, egy terület az aprócska központi panelen, olyan is.
Régebben írtad, hogy 12V-al tartod szinten az akkuját, gondolom, hogy csak elnagyoltad a pontos értéket... 12,6V a feltöltött akku nyugalmi feszültsége, 12,4V alatt indul a másodlagos szulfátosodás. Csepptöltéshez is kell azért 13,2-13,6V.
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Nem ez nem Blaupunkt azt, kicsit drágáltam amikor nekifogtam a projektnek. De az volt az alternativa, ha ez nem megy ( kb féláron volt a Blaupunkthoz képest).
Egy. 12Voltos kapcsitáp hajtja és az tölti a kis 12V-s akkut igy azon sima 12 V volt van. Ezen most nem igen tudok változtatni. Az akku biztber akku, 12 Voltos teljesen zárt igy nem igen tudok büvészkedni sem a táppal sem az akkuval. Megmértem a biztonsági berendezésben is kapcsitáprol kapja az áramot és arrol töltik az akkut ( Kijárat EXIT világitotestek). Abban évekig megy, nem hiszem, hogy itt gond lesz vele.
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Szinte biztos, hogy nem 12,00V van, így egy merült akku feszültségét tartanád.
Sajnos nagyon kicsi a játéktér, 12,4V alatt indul a másodlagos szulfátosodás, 12,6-7V teljesen feltöltött akku üresjárati feszültség. 14,4V (15V ezeknél a felitatottaknál) a teljes ciklikus feltöltés végén a gázképződés határa. 10,5V-ig lehet elvileg kisütni a ciklikust, de ott azonnal megszakítva a terhelést vissza fog kúszni 12V közelébe, mint ahogy a 14V-os töltés megszakítása után is nem sokkal a már említett 12,6-7V-ra. Ha a pihentetés után többet lehet mérni, akkor a vízveszteség miatt sűrű a sav.
A "zselés" akkud oldalára van szitázva, hogy mik a paraméterei. Az is rajta lesz, hogy a standby üzem 13,5-13,8V. Az ilyen akkukat használó berendezések ezt igyekeznek tartani.
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Ez nem autoakku.
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Nagyjából ugyanazok érvényesek az ólom-savas akkukra. Az oldalán van a rá vonatkozó infó.
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Ezen semilyen ilyen info nincs, csak az hogy 12 V meg hány ampert tud leadni.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2025
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
7Ah-s, vagy kisebb? A 12V a névleges feszültség, hogy tudni lehessen, nem 6V-os.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2025
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Most nem szedem szét a kedvedért. Ugyanolyan mint a vészvilágitásokban van. Azt lemertem 12 V megy rá a táoegységböl.
De ha majd kedvem lesz betehetek egy DC-DC konvertort és megemelem a 12 Voltos töltö feszültséget. Mást aligha lehet tenni. Maga az autorádio 12-24V tartományban müködik.
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Nem hiszem, hogy az ő kedvéért kéne barmit tenned
Igen, emeld meg a feszültseget, minimum 13,8V-ra (ha 14V, az sem baj), mert 12V-on tartva jól tönkremegy az akkumulátor (ha nem ment még tönkre...).
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Persze, nem is akarok tovább okoskodni ezzel kapcsolatban. Nem tudom, hogy milyen méret van a vészvilágításokban, sem azt, hogy mindben ugyanakkora lenne...
Az autórádiók nem ijednek meg 12V alatt egy szintig, meg 14,4-re sem. Én jártam úgy, hogy a 16V-os puffert ellőttem egy régi Blaupunktban, mert elnéztem a tápom beállítását, tehát jóval többet kapott. A kondenzátor cseréje után üzemelt tovább. Az nem biztos, hogy annyira szokványos, hogy 12-24V-os, de nálad ez nem hátrány. A végfok tápfeszültsége szempontjából azért nem lenne mindegy.
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 29, 2025 / 1
 
Nincs okvetlenül szükségem a 4x65Wattra, ezért a tápot sem dimenzionáltam erre, azt hiszem hogy 12V 6A-tud ( mert olyan volt a fiokban)
A konyhában szinte mindig elég a hangerö 10-20 %-a. A hangdobozok (2) a régi Philips rádiobol maradtak meg, egész jo hatásfokkal, másra meg nincs szükség. A másik 2 erösitö üresen megy.
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Nem is azert kell növelned. Nem a teljesítmeny miatt. Máskeng fogalmazva: nrm a teljesítményét kell a tápegysegnek növelni.
De ha már alkalmazod azt a kis akkut, akkor őmiatta kellene a nagyobb feszültség.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2025
(#) Massawa válasza szs hozzászólására (») Aug 29, 2025 /
 
Nem tudom miért vagytok folyton azzal az akkuval elfoglalva semmi más feladata nincs csak backupolni a programozást áramkiesés esetén. Lehet, hogy ki is cserélem egy jo nagy kondira. Olyan gyakran nincs nálunk áramkiesés, a régi JVC rádioban a mühelyben sincs semmi backup, igy azt ujra kell programozni ilyenkor. Amugy is csodálkozom, hogy az autorádiokban még mindig igy kezelik a programozott beállitásokat, amikor már sok más, energiát nem igénylö megoldás is van.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2025
(#) Inhouse válasza Massawa hozzászólására (») Szo, 9:27 /
 
Anno a VW Alfa, Beta, Gamma rádióknál, meg talán még egy Grundignál láttam ezt a megoldást, a többinél valóban nem volt opció, hogy tápmegszakítás után is megmaradjanak a beállítások.
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Szo, 13:02 /
 

Mert csak az a problémás. (A többiről írtad is, hogy kitűnően működik.)
A kis akkud (ha éhezteted) pont azt a "backup"-ot nem fogja szolgálni.
Ne légy már mindig besértődve, ha némileg segíteni szeretnék...
A hozzászólás módosítva: Szo, 13:03
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Szo, 13:53 /
 
Idézet:
„csodálkozom, hogy az autorádiokban még mindig igy kezelik a programozott beállitásokat”

Ne csodálkozz. Autórádió, alapvető, hogy van egy nagy akku.
Ha szakember cseréli, meg arra is van tuti módszer, hogy a csere időtartamara is legyen áramellátás, minden "baleset" nélkül.

De az ogaz: a kisRenault-ban olyan JVC volt, ami kibírta a hazi akkucserét, addig az 1-2 percig nem felejtette el a beállításokat. De nem tennem rá a nagyesküt, hogy egy hétig is megőrzi. Autórádió, nem az a dolga.
A hozzászólás módosítva: Szo, 13:58
(#) Massawa válasza szs hozzászólására (») Szo, 14:45 /
 
Azert ez nincs egészen igy. Mi értelme van annak, hogy egy akkucsere eseten elveszti a rádio a beallitásokat pár oerc alatt mindent ujra lehet programozni.
Amikor ezt az agymenést kezdték akkor egy koddal voltak védve a rádiok, ott volt annak értelme, hogy áramszünet ( lopás) esetén a készülék kod nélkül használhatatlan legyen. De ez ma már nem téma - legalábbis nem ezekben a rádiokban. És valoszinü egy sima memoria sem sokkal olcsobb egy eepromnál ( ami ráadásul sokkal elterjettebb az iparban, azaz olcsobb is). Manapság az ár inkább röhej, mint arrol beszélni milyen alkatrész kerül a készülékbe. Ráadásul az ilyen tipusu autorádiok amugy is a hattyudalaikat dudolják, már alig van auto ahova ezt igy be lehet épiteni. Ép amikor ezt vetten elmentem pár boltba, hogy megnézzem mi is a választék - sehol nem tartottak már autorádiokat, csak on-line lehetett rendelni. Szoval teljesen felesleges bonyolitják a dolgot - ami pénz.
(#) Massawa válasza szs hozzászólására (») Szo, 14:47 /
 
Nem vagyok megsertödve, de csak mondjátok a mantrát én is, hogy a vészvilágototestben ugyanez az akku van és ugyannyi 12 Volttal van töltve, mint nálam és az évekig müködik.különben van 3 Goldcapom, de eddig sajnáltam berakni ( mert eddig nem is mértem mennyi az a backupáram ami a memoria tartásához kell.
A hozzászólás módosítva: Szo, 14:49
(#) szs válasza Massawa hozzászólására (») Szo, 15:14 /
 
Nem a "mantrát" mondjuk.
A vészvilágítasok, a riasztók (ezek akkujai, ha Pb-k) 13,613,8V on táplalkoznak. Nem 12. Az csak a nevleges.
Eddig tartott a segítseg -innentől teszed, amit akarsz.
A hozzászólás módosítva: Szo, 15:15
(#) Massawa válasza szs hozzászólására (») Szo, 15:34 /
 
Most veszkszel amikor én meg mérem, van itthon néhány vadonat uj.
Nem is azért irtam ide, hogy ezen rágodjunk, sokkal inkább az volt a lényeg, hogy a rádio sokkal jobban müködik, mint a 3-4x drágább asztali készülékek stb.
Következő: »»   17 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem