Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Audiofil, High End Audio
Idézet: „Attól mert még nincs pontos kapcsolat a mért adatok és a hangminőség között az egyáltalán nem jelenti ennek a kapcsolatnak hiányát.” Igaz, igaz... De maradjunk a megfoghatatlan dolgok helyett a tényeknél ebben a témában.
Egyetértek. De a bejáratási naplódat nem tekintem ténynek, mint ahogyan az egyedi építési koncepcióid és a minőség közti szoros kapcsolatot sem.
De mi az, ami megfogható? Arra egyre többen jönnek rá ahogy látom, hogy az igazságot (ahogy az lenni szokott és ha van olyan) most sem a végletekben kell keresni, mert nem ott van. Tehát az a véglet sem játszik, hogy megalkotom a világ legjobb kapcsolását, összedobálom valamilyen alkatrészekből és eljött a nirvána, ahogy az sem, hogy ócska kapcsolásba beteszem a világ legdrágább alkatrészeit és azzal majd jól szól. Ha ezt a dolgot elfogadjuk tényként, akkor el lehet kezdeni fejet vakarni, hogy akkor most hogyan is tovább. És mivel nem tudjuk hogy hogyan is tovább (nyilván van aki igen, őszerinte) ezért kísérletezünk, már amíg van hozzá türelmünk.
Ezért vannak nekem fenntartásaim ezekkel a VF izékkel kapcsolatban is. Azt én nem kétlem, hogy javul valamit ettől attól, de nem fog tudni az soha egy adott szintet átlépni pusztán attól, hogy ezüstöt teszel bele, meg üveggyöngyöt, meg karikába rakod az elkókat a nyákon.
Milyen látnokiságról beszélsz? Keress vissza néhány évet, írtam róla, hány féle képpen épült meg nálam annak idején a VF2 de a VF3-at is kipróbáltam. Találsz képeket is. A 400W-os példány a mai napig megvan, na nem a jó hangja okán hanem mert csak.
Egyébként ahhoz, hogy az ember lássa (azaz hallja) hogy egy kapcsolásban, elrendezésben rejlik-e valami plusz és mennyi, ahhoz nem kell milliókat költeni, egy ilyen deszkamodell is elég ahhoz, hogy el tudjam dönteni, van-e értelme az egésszel tovább foglalkozni és többet költeni rá. Ezen az OSB lapon ez az ötödik kapcsolás amit így összeraktam és meghallgattam. Ugye milyen szép és audiofil? ![]() Csodák nincsenek. Idézet: Hát akkor a "hívők témája"? Szerencsére ezt továbbra sem Te döntöd el, bárm,ennyire is szeretnéd. „....e téma nem a kételkedők témája.” ![]() Idézet: „....megnéztem, és a véleményemet megtartottam magamnak.” Úgy csinálsz, mintha nem éppen Te lettél volna az, nem is olyan régen, aki a ki mi épített témában állt neki leszólni más munkáját, olyasmit, amihez hasonlót (jobbat meg pláne nem) akkor sem tudnál készíteni, ha az életed múlna rajta. De gondolom csak neked nem tűnt fel ez az ellentmondás. Továbbra sem tudnám egyértelműen eldönteni, hogy ez nálad spontán így adódik, vagy szándékos trollkodás. Csak jelzem, hogy ott sem jött be igazán a trollkodás (már ha az akart lenni), csak azt érted el ezzel, hogy már kezdik megtanulni, hogy nem kell komolyan venni amiket írsz, mert....
Lemaradt, hogy azért mérni is szoktam, bár nekem is a fülem az elsődleges műszerem. Téged ez nem érdekel, de hátha valakit igen. Itt van pl. egy PCL82 meghajtás, a triódája erősít a pentódája meg katódkövető. Az egyből látszik, hogy ez így nem jó egy 300B elé aminek 58V RMS kell a rácsára hogy 425V anódtáppal kijöjjön belőle 6,5W. Ebből 50V csak brutális torzítással jön ki. Kékkel odaírtam mindenhova a katódkövető kimeneti feszültségét.
A csöves meg akkor szól igazán szépen, ha úgy néz ki mint a legfelső képen, hogy semmi más nincs abban az 50-60dB-ben csak az alaphang meg a páros harmonikusa. A képen a dB skála el van csúszva, a felsőn -10dB az alaphang az összes többinél 0dB.
Elek, válassz egy erősítőt, tetszőleges olyan kapcsolással, ami szerinted jó. Válassz hozzá neked tetsző alkatrészeket. Aztán én megépítem azokból az alkatrészekből a te kapcsolásodat, egy általad kiválasztott helyre elvisszük és MEGMÉRJÜK a teljes spektrumon vagy még tovább (vízesés diagram, ha mond valamit).
Aztán szétszedem, és ugyanazokból az alkatrészekből te is megépíted ugyanazt a kapcsolást, a te izlésed szerint. Elvisszük ugyanoda, és ugyanazzal a forrással (emiatt a Dankó rádió kiesik) ismét megmérjük. Kapunk egy másik vízesés diagrammot. És ezek után neked meg kell mutatnod a két diagrammon, hogy mik azok az eltérések ami miatt jobbnak hallod ezt vagy azt az erősítőt. És meg kell magyaráznod, hogy MIÉRT változott az a valami olyanra amitől jobbnak hallod. Ha erre nem vagy képes, akkor nem érted, hogy mit jelent a mérés. Az audiofil filozófia nem arról szól, hogy misztikus, soha meg nem magyarázható dolgokat próbálunk csodaszernek feltüntetni. Ez a topik azért jött létre, hogy megkeressük az okokat, amik miatt bizonyos összetevők csodaszernek minősülnek, és megpróbáljuk megmagyarázni a HATÁST, hogy mások tanulhassanak belőle. És legfőképp, nem a te vagy az én izlésem az etalon, ezért a személyeskedést légy szíves kerüld.
Egy hasonlatot írnék a témához. Veszel egy trabantot, majd feljavítod a lehető legtöbb alkatrészét, és megtankolod a legjobb üzemanyaggal. De akkor is kényelmesebb, jobb, biztonságosabb, és gyorsabb lesz akár pl. egy ősöreg Ford is, és még kevesebb üzemanyagot is fog fogyasztani.
Ha a kiindulási alap, a kapcsolás nem az igazi, akkor rakhatod bele a legdrágább anyagokat, akkor sem lesz lényegesen jobb. Be lesz határolva a maximum amit tudhat. Ezt egy szakember hamar felismeri, mielőtt nagyon elszállnának a költségek, és más utat keres. Idézet: „Sok információ, kísérlet, és főleg a tapasztalatok visznek a témában előre.” Mivel leketronikáról van szó, kimaradt az egyik legfontosabb: a szakértelem.
Ó hagyjátok már ezt. Ezzel van tele az egész téma. Ez egy parttalan vita. Elek nem mért, nem mér, nem fog mérni.
Mindenki másképp csinálja. (Boccs Elek, hogy a tiedre válaszoltam, de így egyszerűbb mint simán, mert mindenféle címet kell adni)
Csak két végfokra való Hitachi FET-em van, a harmadikban Exicon lesz. A hat nyákot egyszerre ültettem be, pontosan ugyanazokkal az alkatrészekkel. Tehát a 2. és a 3. végfok csak a végfetekben fog különbözni egymástól. Majd meghallgatom lesz-e hangzásbeli különbség köztük. Ezek az Exicon-ok nem pontosan ugyanolyanok, mint a Hitachi-k, de hasonlítanak. (Uds=20V)
Ids= 100mA -------- 1A -- - 2A Ugs= 720mV - - 2.22V -- 3.5V ----- 2SK1058 Ugs= 350mV --- 2.16V -- 3.6V ----- 2SJ162 Ugs= 480mV ----1.52V -- 2.4V ----- ECX10N20 Ugs= 965mV --- 2.11V -- 3.1V------ ECX10P20 Viszont a 2SJ162-nek nagy szórása. 12 darabból az Ugs 2 A-en 3.25-4.01V között változott. Az Exicon-okból 2A-nél (4 párat vettem) az N csatornás 1%-ot, a P csatornás 4%-ot szór. A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2025
Idézet: „Egyetértünk! Ebben a témában adott személy finomhallása a feltétel, nem a műszaki háttér...” NEM értünk egyet. Szakértelmet írtam. A hallás legfeljebb adottság, de semmi köze a szakértelemhez. Szakértelem nélkül, a kísérletezés csak "vaktában lövöldözés", ami drasztikusan csökkenti a valós eredmények elérésének az esélyét. A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2025
Most sem változott a véleményem. Mindenkinek joga van ide írni, és bárki figyelmen kívül hagyhatja akit nem érdekel. Idős korban is lehet új dolgokat tanulni, legfeljebb kicsit lassabban megy, (vagy nem jön össze
![]() ![]()
Időnként akkor is jobb a konfliktus elkerülése, amikor teljesen igaza van egy társaságnak. Mert semmibe sem kerül, sőt az kerül többe, ha minden marad a régiben. Ez néha nem gyengeség és nem behódolás a világ általános, értelemnek nem kedvező tulajdonságainak, de nyilván ez is csak egy nézőpont. És csak ennyit akartam.
A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2025
Az ide nem illő, személyeskedő bejegyzéseket töröltük. Amennyiben a témát továbbra is szeretnétek fenntartani, kérjük az ilyen hozzászólások mellőzését!
Legyen most már elég az OFF-ból!
alkatrészek, szinergiaKérték tőlem ezeket a képeket privátban, beteszem ide itt megmarad, képküldő oldalakon nem. Plusz, ez úton megkövetem akit sok évvel ezelőtt kinevettem ez ügyben, mármint, hogy akár egyetlen alkatrész is nagyon el tudja rontani egy eszköz hangját. Na meg, pörögjön a topik.![]() Itt van ez a HK610 belső, azaz 2db, teljesen egyforma a két erősítő csak más sorozat. Annyi eltérés van csak köztük, hogy más a végfok előtti csatolókondi, meg az nvcs-ben lévő elkó gyártója (meg még egy segédtáp szűrő elkó de az lényegtelen). Az egyikben a kék színű Matsushita-k vannak, a másikban a fekete színű Marcon-ok. Nos, ég és föld a két, egyébként tökéletesen megegyező kapcsolású erősítő hangja. Aki nem hiszi, járjon utána. Amelyikben a Matsushita elkók vannak az jól szól, amelyikben a Marcon elkók az meg egyáltalán nem szól jól. Ami még érdekes lehet, hogy abban nem mind a 4 elkó más hanem csak 3, és ez a későbbi sorozat, azaz olyan érzésem van, mintha kifogyott volna a jobbik elkó a raktárból, és aztán kezdték el a maláj kislányok (vagy az ültetőgép) beültetgetni a rosszabbat. Most egy ideig majd vakaródzok, mert nekem is lett ebből a rossz hangú szériából két darabom, hogy majd vajon lehet-e oda bármi mást betenni amitől aztán a hangja megjavul és olyan lesz mint a másik vagy sem. A logika a Panasonic elkó kipróbálását diktálná első körben, de hát a lehetőségek száma elég nagy, sok féle gyártó sok féle elkóját kéne megvennem és bepróbálnom oda. És az sem biztos, hogy a legdrágább lesz majd a legjobb, hallottam már olyat nem egy helyről, hogy pl. csatolónak a Silmic II leszerepelt pl. egy low esr Samwha mellett, na meg vannak már hamis Elna (sötétkék színű) elkók is amiknek állítólag semmi köze ahhoz a gyártóhoz ami rá van írva. ![]()
Ha már logika: meg kellene cserélni a jelzett alkatrészeket a jobb és a rosszabb hangú példány között, úgy lehetne igazolni az elképzelést.
A Matsushita SU sorozatú kondikat ma is megkapod, csak Panasonic gyártásban.
Na de, mi a garancia arra, hogy az egy az egyben ugyanaz? Hogy ugyanazon anyagok felhasználásával és ugyanazon gyártástechnológiával készül? Mivel egyik gyárban sem jártam, kevés esélyét látom ennek. Egyébként meg bár lenne igazad, akkor rengeteg időt és pénzt megspórolhatnék.
kb. 200Ft/db a 330µF/6.3V, az azért nem dönti romba a családi költségvetést....
Körbe néztem a neten meg a mousernél hirtelen, sima SU-t csak elfekvőben láttam, újban csak a bipoláris van, vagy csak nem jól kerestem.
Panában itthon találtam FR-t, FM-et, FC-t meg Ak-t.
Meg van axiális Marcon, de ugye azzal marcona hangja van. ![]()
Na azt az bipoláris SU-t tenném bele. Majd kipróbálom a Silmic ellenében. Van itthon néhány db.
Idézet: „Na meg, pörögjön a topik” Elismerésem a bátorságodért! Csak is a magam nevében, bár én nem vagyok a gyári erősítő híve. A VF3 idején azt tapasztaltam, hogy az Elna sem kielégítő becsatolónak. Ha nagy lenne a kapacitás mindenképp megfejelném fólia kondival. Persze nem Wima MKP-re gondoltam, annak ellenére, hogy egy hét után az is lineárisabbnak tűnt az Elnánál. A hozzászólás módosítva: Kedd, 15:05
Én meg azt tapasztaltam amit egyre többen, hogy nem lehet általánosítani. Egyik helyre (kapcsolásba) mondjuk jó lesz az Elna csatolónak, a másikba meg nem. Tegnap találtam a tableten egy írást arról, hogy miért nem jó különféle kondikat párhuzamosan kötözgetni, sajnos bezáródott a lap és mire rányomtam volna már nem volt lehetőség visszahozni pedig be akartam linkleni ide.
Valami olyasmi volt, hogy ahány féle kondi annak mindnek nem csak saját hangja lesz hanem különböző ilyen olyan hibája és ha ezeket párhuzamosan kötöd akkor a többi még annak a tulajdonságait is lerontja ami amúgy jó lenne, főleg a jelútban lévőre igaz ez. Idővel majd ki fogom azt is próbálni, hogy kihagyom azt a csatoló elkót is és direktbe kötöm a forrást a bemenetre. Elvben attól ugye javulnia kéne a hangképnek, de vagy fog vagy nem, erre sem lehet fogadni, találkoztam már olyannal, hogy jobb volt ha ott volt a kondi a jelútban mint ha nem volt ott. A Silmic II-re azt mondta nekem nemrég egy srác a telefonba, hogy valami régi Luxman-ba tették be, színezett, betettek valami Samwha-t az meg nem, helyre állt vele a rend. Egyik helyre jó, másik helyre nem.
Ahogy írtad, amit Te tapasztaltál a Te tapasztalatod, amit én, az az enyém. Ezzel mi ezzel el is vagyunk. Akinek tetszik próbálja ki, és akkor neki is lesz egy tapasztalata. És ebben van az egésznek a valós haszna.
És egy kicsit bonyolultabban e mérhetetlenül bonyolult dologról...
A fejhallgató erősítő témában volt olvasható... CHZ írta: Idézet: „Nem csak elméletben minősítem a két felvételi módszerek hangzását (mint néhányan)! Összeszedtem egyik kedvencem együttesem lemezeit LP és CD formátumban (több nem fért a képre), ezek összehasonlíthatóak, meghallgathatóak, ha akarod még 20-30 lemez párosítást is bemutathatok (régebbi felvételek CD és LP, CD-K sem másolt vackok)!. Sok ismerősöm, haverom, barátom meghallgatta az általuk kiválasztott lemezeket, CD és LP minőségben. Senki nem CD-t hozta ki jobbnak, volt, aki nem tudott dönteni… ” Alkotó felvetése: Idézet: „Annyit pontosítanék, hogy nem a felvételi módszerekben van különbség csak az adathordozóban, mert mindkét technológiának lehet azonos a forrása (és csak ezeket lenne illő összehasonlítani). Egyáltalán nem vitatni akarom a véleményed, többen is hasonlóan vélekednek. De azt neked, és mindenki másnak is el kell fogadni, hogy ez a jelenség szokatlan, nehéz rá értelmes magyarázatot találni. Az LP minden műszaki paramétere elmarad a CD-től, és ha nektek igazatok van a minőség megítélésében, akkor valami mágia kell legyen a háttérben. Erre az utóbbira próbáltam rákérdezni az elején, ugyan mi lehet a titok? ” Miről is lenne szó? Ha már van egy jó rendszere valakinek, azt etetni is kellene hasonló minőségi eredményű elvárásokkal. És innentől bonyolódik a helyzet. Két alapvető lehetőség kínálkozik, az analóg, és a digitális. És természetesen az azon belül elérhető jelentős minőségi eltérésű kiadványokkal. Naiv dolog adott hordozót ideálisnak gondolni, mivel az igen eltérő minőséget mutathat. És innentől általánosítani nemigen lehet, hogy melyik fajta hordozó jobb a másiknál. Vagyis nem árt pontosítani. Például: ha veszünk egy jó minőségű CD-t, és egy ugyanolyan jó minőségű LP-t, akkor mi tapasztalható... És ezután jön az adott rendszer fajtája, fejhallgatós, vagy hangfalas üzemmód. Koránt sem mindegy, mivel a műszaki elvárások igen eltérőek, nem beszélve az érzékelések közti eltérésekről. Én azt mondanám, ha hobbista szinten gondolkodom, ha az adott körülményeket is belekalkulálom, hogy a fejhallgatós üzemmód jobban lehetővé teszi egy zenei műsor elemzését. És ha hangszórós üzemmódban gondolkodnánk, azt csak ugyanolyan rendszerrel szerencsés összehasonlítani. Folytatva a hordozók milyenségének elemzését, esetemben fejhallgatós üzemmódban. Az általam az utóbbi időkben adódott hallgatások során az a véleményem alakult ki, hogy egy jó minőségű LP-hez hangzásban jelentősen elmarad egy digitális anyag hordozófüggetlenül. Hogy mért állítom ezt? Ha LP-s anyag után digitális kerül a lejátszóba, akkor hiányérzetet érzek. Ez alapvetően kétféle, ami együtt is előfordulhat. A hangok mesterségesek, és a térhatás is az. A másik, hogy a hangzás nem szabadon szárnyal, és ez a hangképben egyedileg, ps egészben érezhető. És ezt nem keverném össze az emlegetett "nagy" dinamikával. Úgy vélem, hogy sokan összekeverik e dolgokat. Ez valami olyan, mint mikor torzít egy erősítő. Ha ez így van, akkor halkan is torzít. Vagyis, ha egy hangzás zárt, akkor a dinamika nem fogja megnyitni, hanem csak hangosabbá teszi. Megmondom őszintén, engem az ilyen idegesít, mivel ismerem az LP-k hangzásszabadságát, és nem tekintem nagy dolognak, ha néha pattan egyet, vagy hallani egy kis alapzajt, mert kárpótol érte az imént említett hangélmény. Magyarázat, számomra, ez nem titok, és nagyon nem is keresek erre magyarázatot, mivel a zenehallgatás milyensége fontos a számomra. Persze azért én is úgy tudom, hogy nem műszaki, hanem biológiai lények vagyunk, így csak analóg jeleket tudunk érzékelni. És innen talán érthető, hogy a digitalizáció az nem természetes dolog, vagyis azt kellene úgy analógizálni, mintha eredetileg analóg lett volna. Innentől meg legyen már az mindenkinek jó, amit Ő annak érez.
Még egy ideális kondenzátor is befolyásolja a frekvencia- és a fázismenetet. Egy valós kondenzátor meg gyakorlatilag egy RLC kör, egy sajátos, rá jellemző impedanciamenettel.
Tehát találhatsz jól sikerült kombinációkat, amikor az egyik hibát egy másik kompenzálja, vagy legalábbis elnyomja. Az elkók ESR-je viszonylag nagy főleg egy fólia, vagy kerámia kondiéhoz képest. Sokszor ez egyfajta problémamegoldó, mert az ESR csillapítja a különféle nemkívánatos rezonanciákat azzal, hogy a parazita LC körök jóságát lerontja. Hasonló hatást el lehet érni jobb minőségű kondival + szándékosan berakott soros ellenállással. Csakhogy ebben az esetben már nincs szó misztikumról, hanem tudatosan lehet méretezni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |