Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » [OFF] Pihenő pákások témája - Elektronika, és politikamentes topik
Témaindító: Topi, idő: Nov 18, 2007
Mint említettem, berzenkedek én is az újdonságok sokaságától. 5. generációs e-CVT hajtásrendszer, több mint két tucat vezetést támogató és biztonságot fokozó elektronikai rendszer, amik egy része határozottan képes beavatkozni a vezetésbe, vagy például az elektromosan állítható deréktámasz (azt se tudom mi a fene ez), és további szinte végtelen lista a "jóságokról".
Na de nekem annak idején a Trabantom is megfelelt, sőt talán jobban örültem neki mint ennek a mostaninak fogok majd. De a lényeg, jó egészséget kívánok az autózáshoz is, és az esetleges karbantartáshoz is. A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2025
Idézet: Az egy nagyon jó dolog „elektromosan állítható deréktámasz” ![]() ![]()
Csak hozzá kell szokni.
Elsőre hű, de kenyelmetlen, hogy nyom. Aztán ráérzel: egész nap autóztam, megsem szakad le a derekam. A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2025
Pont erről beszéltem én is. Nagyon jó dolog, ha kényelmes az ülés. Emlékszem annakidején a volvo xc60-ba beültem a szalonban. Amikor az eladó érdeklődött, akkor csak annyit tudtam mondani, hogy bár az xc60-ra nincs pénzem, azért az ülést elvinném
![]()
38 éves autónál még inkább találni olyan alkatrészt, amit még bontásból is úgy kell vadászni, mert az utánpótlása rég megszűnt. Ebben a korban ráadásul már az összes műanyag, szigetelés eléggé elfárad, az a kevéske villamosság is mindenféle kontakthibával, szakadással, testzárlattal tudja szórakoztatni az embert, olyan alkatrészeknél jelenik meg kopás, aminek a cseréjére senki nem gondolt a gyárban.
Ha valamiért macerásabb amúgy új autót javítani, az szerintem amúgy sem az elektronika, hanem a sokkal zsúfoltabb motortér, ami miatt néha egy izzócseréhez is le kell bontani ezt-azt. Szóval szerintem egyéni ízlés kérdése, kinek melyik serpenyő a nehezebb összességében. Én is járkáltam pár évet 30+-os autóval, aztán tavaly újítottam egy 23 évessel ![]() Idézet: „nem a kor számít, hanem az állapot” Nos igen, hozzátéve persze, hogy az az állapot sokban múlik a rászánt időn (esetleg pénzen), odafigyelésen. De én abszolút egyetértek, ill. még inkább sose értettem egyet az automatikus "régi --> megbízhatatlan, vacak" következtetéssel. Nekem ugyan csak biciklim van, ami úgy 45-50 éves lehet, 1980 előtti: régi német vas, városi kivitel 3-as agyváltóval. Pesten belüli városi közlekedésre használom kb. 6 éve, napi szinten. Alkalmi túrázásra persze mást. Anyagiakat tekintve meg vehetnék autót is, nem is rosszat, de a főváros majdnem közepén teljesen értelmetlen lenne a fenntartása. Egy éve volt nálam, amikor pénzt nem sajnálva elvittem Csepelre egy specialistához (kb. korombeli, 30 körüli gépészmérnök srác) agyváltó felújításra - akkor kapott gyárival megegyező tulajdonságú kenőanyagot, cserélt egy repedt gyűrűt benne, meg beállította a csapágyakat az újrakenést követően. 2020 tavasza óta, ha csak a napi 2x2 km ingázást számolom, akkor is van benne 4500 km (de volt olyan év is, mikor ezen felül heti 40-50 km további táv volt az általános.. úgyhogy lehet az akár 7-8 ezer is). Ez alatt elfogyott pár fékbetét és egy szett külsőgumi, egyszer elszakadt a váltó-bowden, ill. most nyár elején cseréltem láncot. (Persze a megvételkor az első fékszerkezet és a váltókar kenést igényelt, lámpát újra kellett kábelezni, a pedálok is csereérettek voltak, de akkor valószínű, hogy tizenéves garázsban állásból került elő.) Na most, előtte alsó-középkategóriás, 2007-ben újonnan vásárolt Schwinn-Csepelt hajtottam a gimis éveim alatt, meg aztán a koliból vidékre hazajáráskor. Nincs tényszerűen felírva a szerviznaplója, de érzésre jóval többet kellett foglalkozni vele már az első pár évében is, hogy megbízhatóan működjön napi használatban (kb. hasonló távokkal). Igaz, azon 7 sebességes láncváltó volt, ami a környezeti hatásokra (hó, sár) érzékenyebb. Meg alufelni V-fékkel, aminek kb. 2 éves korára szétkarcolódott a felülete a sáros vízben fékezéstől, és onnantól pár havonta felzabálta a fékpofákat, veszettül csikorogva párásabb időben. Ha ezt nézem, a kor még negatívan is befolyásolhatta a napi használatot. Persze tudom, hogy 2007-ben is lehetett volna tartós új kerékpárt venni, csak épp nem 40, hanem 150 ezerért. 50 éve meg nem létezett a 40 ezres kategória, akkor a bicikli hosszú távra vásárolt, értékes holmi volt. Azt viszont nem kell letagadni, hogy vannak kihívások is egy öreg gép fenntartásában. Az említett váltóbowden-szakadás pl. legalább egy hétre kivonta a forgalomból - mivel nem kapható akárhol hozzá való bowden már! Marad a külföldről rendelés (drága), vagy a csepeli szervizhez kijutás (munkaidővel nehéz egyeztetni). Egy "modern" járgányhoz meg két sarokkal arrébb kaptam volna hozzá valót, kb. 500 Ft-ért. Vagy az "ékes" hajtókar szerelése, amit már sok Bp-i szerviz helyből el sem vállal. Szóval azért némi tudás nem árt hozzá. De ha ezt megkapja, akkor vissza is kapom tőle a szolgálatot. Idézet: „nem a kor számít” Pont ma futottam össze egy öreg csajjal. Ott óbégatott a buszmegállóban, egyik keze telibe gipszelve, teleakasztgatva bevásároló táskákkal, hogy segítsen már valaki. Most jövök az orvostól. Ismerem már, inkább elsétáltam a következő megállóba, időmbe belefért. Hát nem felszállt a következő megállónál (amiben semmi meglepetés nincsen) és jött a következő fázis: Hová lett az arany fülbevalóm? Dehát mi történt magával, hogy így be van gipszelve? Elütött egy kocsi. ![]() Micsoda emberek vannak. ![]() Ki, és hol? Plázában, a takarító, pont a WC előtt. ![]() Erre elkiabáltam magam (nem szokásom) ne dőljönek be, mert ismert zsebes, meg ott áll a rendőrautó. Ennek az lett a következménye, hogy seperc visszakerült az arany fülcsi a néni fülébe, és gyors leszállás történt a buszról...
Szerencsére nekem van bontott alkatrészem dögivel. Az elmúlt harminc évben legalább tíz ilyen autót bontottam és abból van a padláson bőven. Plusz egy ugyanolyan színű donor autó az udvaron. Mondjuk már eléggé hiányos állapotban. Valamint mivel ennek a Santana változata volt Kínában a taxi egy időben, a mai napig szinte minden alkatrészét gyártják. Például tavaly vettem hozzá vízlehúzó gumit az ajtókba, meg sebváltó gumiharangot onnan. A kevéske villamosságban nincsenek kontakthibák, mert tisztán tartom a csatlakozókat. A vezetékek vastagsága meg szerintem többszöröse egy mai autóénak. Szóval nekem marad ez.
![]() Cd lejátszó tesztCD lejátszó teszteléshez keresem az alábbi sorozat darabjait.Az első, Bizet - Carmen megvan. Ha valakinél már nem kell, elfogadnám. Köszönöm szépen.
Jó irányban gondolkodsz!
Mikor a 10éves Fordom lerohadt az út közepén, a trélerest kérdeztem meg, milyen autót nem szállított még. Mire mondja, hogy ő már vitt mindenfélét, s sorolja is a márkákat. Aztán egyszer csak kilökte, Toyotát még nem vitt. Mikor odahaza a szerelő mondta, hogy nem tudja mi a baja a Fordnak vigyem fel Pestre a márkaszervízbe, ismét tréler, ismét kérdés, ismét Toyota volt a válasz. Én hülye vagyok az autószereléshez, ráadásul ambícióm sincs hozzá mint sokaknak, ezért a használtat kizártam. Bementem egy Toyota kereskedésbe, és ami ott rögtön megtetszett egy tota feketeség a sarokban. Megalkudtam, megvettem. Azóta csak 10ezrenként olajcserénél beviszem szervízre, és használom gond nélkül immár 4éve. Megbízható, kiforrott technika.
Tegnap levizsgázott. Még az irodából is kijöttek megnézni, már ritkán látnak ilyen öreg, de szép autót. (Leginkább csak az enyémet kétévente.)
![]()
Miért nem tudok neked üzenetet küldeni?
Jó kérdés, mindjárt megkérdezem.
Pontosabban nem tudom megkérdezni. De nem én tiltottalak le, az biztos. A hozzászólás módosítva: Pé, 20:16
Csak egy félrekattintás tiltani a másikat. A korábbi üzenetek megtekintése felett közvetlenül van hozzá a gomb. A feloldás is ugyan ott van, ha már egyszer tiltottad.
Tudom, de ez itten nem így van.
![]()
A trollkodás és a rá adott válaszok eltávolítva.
Egyszer sikerül rendberakni, én a HE-nek szurkolok.
![]() Biztonsagi öv hasznalatatanak ellenőrzése?Azért ennek:Bővebben: Link a vegrehajtásanak igazsagos módjára kíváncsi vagyok. -Az csak egy dolog, hogy "olyan autóbiszon, amely álló utasokat szállíthat" nem kell bekötni (én még nem is utaztam olyan buszon, smelyik ne tehetné). Oké, a buszokat nem büntetik, megoldható. -de még a '90-es evekben is gyartottak (és adtak rá típusbizonyítványt) olyan teherautókat, smelyben NINCS biztonsagi öv. Ha megvolna még a Robur, és naponta elszaladnék vele a maglódi VÉDA alatt, akkor mindennap szaladgálhatnék a postára, tértivevényes levélként feladott fellebbezéssel? Vag (ha van ügyfélkapum) minden este írkálhatnek ott? -a muzeális személyautók tulajdonosai ugyanez: ott a '70-es évek elehén meg kaptak típusbizonyítvanyt olyan autók, amiben nem volt biztonsagi öv. Hogyan rendezik ezt vajon? (Nem jó valasz, hogy szereltessék be. A szabály kimondottan tiltja azt, hogy oda kössenek be biztonsagi övet, ahol nincs kifejezette erre gyártó által kialakított pont) A hozzászólás módosítva: Vas, 8:42
Ahogyan a megkülönböztetett autóknak a sebességtúllépésére se számláznak, úgy a különleges rendszámokat valószínűleg be fogják tenni kivétellistára. Bár a KÖKIR rendszerben nem emlékszem, hogy lenne olyan menüpont, ami a biztonsági öv megléte/hiánya kérdést tárolná, de a VÉDA rendszernek van olyan fehérlistája, amelyik autókra nem büntet.
Én arra lennék inkább kíváncsi, hogy a hátul ülőket (pláne egy hétszemélyesnél) hogyan nézi ![]() A hozzászólás módosítva: Vas, 9:39
Hát, ha van ilyen (atombiztos) nyilvantartasuk erről -akkor megnyugszom ebben.
Azt pedig nem is fogom bánni, ha ez alapján jól megbírsagolják azt az üzembentartót, aki szakosan eltüntette a Mercedes teherautóban a biztonsagi öv gyári helyét is. Dolgoztam olyannal. Idézet: „Én arra lennék inkább kíváncsi, hogy a hátul ülőket (pláne egy hétszemélyesnél) hogyan nézi” Hú, ez külön érdekes! Szerintem maximum a középen ülőt látja közülük -és a nejem kicsikocsijában pont a hátul középen ülőnek nem jut öv ![]() (Eredetileg, gyárilag ilyen) A hozzászólás módosítva: Vas, 10:00
‘93 végén a taxikra vezettek be sok megkötést (akkor még nem volt korhatár). Biztonsági öv, jobbos tükör, hátsó fűtött szélvédő és hasonlók lettek hirtelen kötelezőek. Aki nem teljesítette, a következő vizsgánál nem kapott engedélyt…
Igen, vannak ilyen megkötések.
Azonban ez nem valtoztat azon: magánszemélyeknél is, egyéb kisvállalkozasoknál is szaladgalhatnak (szaladgálnak is) olyan autók, amelyekben eredetileg nincs biztonsagi öv (és nincs hova, tehat nem is szabad felszerelni) A hozzászólás módosítva: Vas, 16:09
Na igen... S azok, amelyiknél csak kétpontos biztonsági öv van? Na azokat vajon hogy fogja nézni? Kíváncsi leszek, amikor tényleg beindul a rendszer, akkor mi lesz.
Szép az autód, használd egészséggel. Ehhez hasonló lesz az enyém is (más szín), csak valamit elbabráltak rajta, hogy rá lehessen húzni a 2025-ös jelzőt. Remélem én is elégedett leszek vele, és megszokom majd a sok furcsaságot, az új funkciókat, és a pedál hiányt.
Trapézlemez lefogatásTöbb gyártót és tetőfedőt is megkérdeztem arról, hogy enyhe lejtésű tetőn (mondjuk 10°), kis magasságú trapézlemezt (mondjuk 20 mm) a trapéz tetején vagy az árokban kell-e lecsavarozni? Meglepve tapasztalom, mennyire nem egységes az álláspont, volt aki nem tudta, volt aki egyik, és volt aki a másik álláspontot látta jónak. (Külön érdekesség, hogy több pdf-et is találtam szerelési utasításnak elnevezve, amikben több dolgot is említenek de még érintőleg sincs szó, erről az alapvetően fontos részletről. Van ahol még abban sem tesznek különbséget, hogy tetőre, vagy éppen oldalfalként kerül beépítésre a lemezelés, pedig szerintem ez is fontos.)Szeretnék véleményeket, és magyarázatokat kapni ezzel kapcsolatban, kinek mi a véleménye, és esetleg mivel indokolja azt. A trapéz "dombján" vagy az "árokban" jobb-e elhelyezni a csavarokat 10°-os lejtésnél és 20 mm vastag trapézlemeznél.
Én az "árokba" csavaroztam a 27nm sufnin vagy 25 éve, de még nem lett semmi baja. A tetőbe egy minimális lejtés van. Ha a dombra szeretnéd, ahhoz kell még egy közdarabbal is játszadozni.
A hozzászólás módosítva: Hé, 15:38
Én csak annyit tennék hozzá, hogy amikor én műanyag (talán akril) átlátszó hullámlemezt szereltem fel tetőfedés gyanánt, akkor ahhoz olyan szereléket adtak, amit a "domb" alá kellett tenni. Én a dombot javasolnám, mivel ott kevésbé áll meg a víz, lefolyáskor nem torlódik a csapadék a rögzítő csavaroknál, kisebb a beszivárgás esélye.
Én is így alkalmaztam, a garázs tetejénél, sőt, a "szakemberek" is így használták a csavarokat a terasz tetőjénél. (Azért az idézőjel, mert nem szakképzett emberek csinálták, hanem olyanok, akiknek csak gyakorlatuk van benne.) Természetesen, ha valaki a dombtetőre akarja tenni a csavarokat, akkor egyrészt hosszabb csavarok kellenek, másrészt szükésges alá tenni egy ellendarabot (nem tudom, mi a hivatalos neve, de arra szolgál, hogy a domb ne tudjon összenyomódni a lecsavarozáskor sem, és utána sem). Ami még tény, hogy a hivatalos forgalmazó olyan csavarokat adott a lemezhez, amelyek a dombtetőn nem is érték volna át a lemezt. (Megj.: a forgalmazó kérés nélkül biztosította a színazonosra szinterezett csavarokat, rajtuk gyárilag felsajtolt vízzáró alátéttel.)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |