Fórum témák
» Több friss téma |
Ehhez hasonló a gép, dehát bármilyen jó ha a lentebb taglalt funkciót teljesíti. Igen kell egy dekóder, ami szétválasztja az impulzusokat irány szerint. A mellékletben mutatotthoz hasonlóra(!) gondolok. Az iker optokapuban kettő fotodióda van, a távolságuk egymástól az alkalmazott fogazáshoz van illesztve. Mint az egérben. Ha 2-2 kivezetése van a cuccodnak, akkor valszeg jó lesz. Ha tetszik az ötlet, akkor folytatom, a számológépet bekapcsoláskor fel kell tölteni a konstanssal, vagyis az egy egységhez tartozó magasságkölönbség értékével. Vagyis be kell billentyűzni pl hogy 0,025. Ezt egy futófényhez hasonló áramkör teheti meg. Van egy hátránya a kalkulátoros útmérőnek: Lassúcska lehet. Különösen az ujabb, kis fogyasztásúak. Még mindig nem vonz a PIC?
De beszéljünk már komolyan. Ez ez egy nagyon MCU-ra álló feladat! TTL IC-kből ezt bonyolult lenne felépíteni!
Szia!
Bocs, csak most néztem rá megint a topicra... Az adatlapot a konkrét típus ismeretében lehet a neten megtalálni, de utána én is a PIC-re szavaznék! Steve
Hat nem tudom mi a komplikalt , egy IC-ben benne van szamlalo ,decoder es 7 szegmentes LED kijelzo is.Egybe vagy kulon az IC es a kijelzo.
Radioskalak most is leteznek LCD-vel csak az impulzusadot es az iranyvaltozas erzekelot kell hozza megepiteni.Ez utobbiakat a proceszorhoz is meg kel epiteni. Egy voltmerovel merni egy potenciometeren a fezsultseget .Digitalis voltmero mar nagyon olcso. A potmeterre a stabilizalt feszultseget ugy allitjuk be vogy a csuszkajan az elmozdulassal megeggyezo szamerteku feszultseg jelenjen meg . Idézet: Melyik tipusra gondolsz? „Egybe vagy kulon az IC es a kijelzo” Idézet: Rádiófrekvenciává akarod átalakítani az elmozdulást??„Radioskalak...” Idézet: Elegendően pontos lesz ez? Szerszámgépről van szó!„Potméter...” Feri! A tácsádon hány osztás van?
Kikeresed egy katalogusbol , van tobb tipusu IC ,4 digit-es egybe minden .
radioskala kijelzo is egy szamlalo , egy programozhato szamlalo ,ilyet is lehet kapni biztossan .A helyi oszcillator frekvenciajat "szamlalja" es ugy van a programozas hogy eppen a veteli frekvenciat jelzze ki.Talalsz leirast hogy mukodnek a programozhato up/down Counter-ek. De a legeyszerubb a voltmeteres megoldas.Ennek a 3 & 1/2 digites kijelzoje pont megfelel a 14,00 cm -t kijelezni vagy 1399mm . A radioskalaknal a programozas esetleg be van egetve ,gondolom ami cel IC-s annak mar eleve be vannak "egetve" a kulombozo savokhoz a kulombsegi szamertekek es nem biztos hogy at lehet programozni. De egy szamlalo/decodolo/kijelzo modul az OK csakhogy tulajdonkeppen egy voltmetert kell epiteni , kell hozza igy is ugy is egy A/D converter ,Igy inkabb direkt egy cel-voltmero IC a legjobb. Radiotechnika lapjain ugy emlekszem egyik evkonyvben van frekvenciamero kapcsolas tobb is ott van megadva egy par ilyen komplex IC amivel egyszeruen lehet tobb digites szalalot+kijelzot osszeallitani . A voltmero eseteben az kijelzi a1999 mm -t is. Marcsak a "potmeter" kell elegge pontos es strapabiro legyen hogy a hitelesites utan ne keljen vele torodni.. Jo lenne egy nagyatmeroju huzalpotmeter ( egy regi cuccbol kiszedni) amibol ki lehet venni az ellenallast.Ezekben egy "pertinax" lemezkere van feltekercselve az ellenallas-huzal.Ha szetszeded kiegyenesitheto ( hogy ne keljen linear-forgatas atalakitas.) Igy aztan lehet hogy mondjuk 100mm -es hosszusagu ellenallasunk adodik.Errol egy "kefevel" letapogatjuk a feszultseget . Ha egyetlen egy ellenallas "drot"-al oldjuk meg akkor az ellenallas elegge kis erteku igy nagyobb aramerosseg kell hogy modjuk 1,5V feszultsegeses jelenjen meg rajta.De a pontossag es felbontas sokkal jobb.Ki kell szamitani hogy a legmegfelelobb az adott anyagoktol fuggoen.A stabilizalt tapegysegtol, ami az ellenallason kelti a feszultsegesest , fugg a pontossag . A kepen lathato potmeter egy ilyen huzal ellenallasos potmeter .Ket csavar tartja a szigetelolemezt ha kiveszem az ellenallas-lapocskat ez kiegyenesedik.Igy lehet linearis elmozdulast direkt "letapogatni" kulonosebb attetel nelkul.Potmeter eseteben a felbontas kisebb a "menet lepes" miatt valamint a "letapogatas" finomsaga kisebb mivel tobb menetet is erint a kefe de gondolom gyalupadhoz eleg pontos . Ha nem lenne elegge pontos a potmeter akkor marad az egyetlen egy huzal ( hur ) megoldas ez esetben a az ezt taplalo aramgenerator tobb aramot kell szolgaltasson stabilan. It egy C520D IC-vel epitett 3 digites voltmeter , ez egy keszen vett KIT-bol allitottam ossze .Kijelzes maximum 999. Letezik KIT ICL 7106 es icl7106 IC vel LCD vagy LED kijelzohoz. De mar olcsobb venni egy kesz gyari muszert . A kepen lathato multimeter kb. ugyananyiba kerult mint a C520d-s KIT .Es van olcsobb multimeter is ami csak kb. 5 Euro egy olcso muszer ami megfelelo sok fele mereshez ahol nem kell 11Mohm-os belso ellenalasu muszer.
Megnéztem a tárcsát 51mm átmérőjű és 36 luk van rajta.De mutatok egy képet most így néz ki.
Es tulajdonkeppen ez a "felbontas" a 36 ?.
Nalunk az asztalosmuhelyben muhelyben a gyalugepen nem ilyen volt hanem menetes . Nem tudom milyen ez a te geped ,mit is alit az a 36 pozicio?.Ha ezt a 36 allast kel kijelezni akkor egy hozzaepitett kapcsoloval lehet megoldani ami a tengelyre lenne szerelve. Ha mar talalgatok ez a deszkavezeto ami oldalrol allitana a vagasi szelesseget ?. Megneztem az elso kerdesedett , gyalugep megis es nem furesz. Es magassagot allitanal. Mit alit ez a tarcsa?.
-Ha igy adódik a négy kivezetés, akkor attól tartok, az irányérzékelés miatt kell rá még egy optokapu. Vagy azt hogyan akarod megoldani?
-Hány mm-t mozdul a szán egy fordulat alatt?
amit a foton látsz az egy tárcsa egy optokapuval.Amit most szereltem össze.Egy rudazat segítségével az asztal függőleges irányú mozgását alakítja át forgó mozgássá. Ez még nem része a gyalugépnek ezért nem is látszik a gép.
Sejtettem hogy ez nem egy pár.Gondolom teszek még egy ilyet mellé? A rúd 43mm-t mozdul a tárcsa egy fordulatára.
1,2mm/lyuk...kevés lesz az, de gyakorolni jó lesz. (?)... Ja, kellene még egy opto...
Ahhoz, hogy az irányt is lehessen érzékelni két optó kell (kicsit eltolva), mivel egy le-fel számlálót kell működtetni. A másik a felbontás, sokkal többet kellene forduljon a tárcsa (vagy több lyukas kellene ) ahhoz, hogy megfelelő legyen a felbontás! Így kevés lesz az impulzusok száma, és így kicsi a felbontás (nagy ugrások ). Én 10mm-re tettem 30 lyukas tárcsát, és én nekem métereket kellett mérni! Ja van megfelelő áramkör valamelyik topikban, meg is kerestem (alig fél óra) 2X7 szegmenses számláló. Ebből el lehet indulni, csak több digit kellene (pl. 4 számjegy)
Tehát azt mondjátok hogy ez a tárcsa nem jó?Pedig egy vasárnap délelőttöm rá ment mire össze hoztam (tengely,tárcsa,fogaskerék,fogasléc stb.)na és a rudazat. Ez egy kissé elkeserítő.És ha ezzel nem jó akkor milyet és honnan vegyek?
Nem a tárcsával van a gond, hanem az áttétel kellene nagyobb legyen! Egy kotyogásmentes gyorsító áttétel. Jó lenne megtízszerezni a fordulatok számát! Akkor már jó lenne a felbontás. Egy kis segítség a mellékletben! Én már csináltam hasonlót Kiss Bútornak!
-Az lenne a lényeg, hogy 0.1mm elmozdulásra adjon egy (vagy inkább 2) impulzust. Az elektronikát illetően a lenti képen csaknem tökéletes példát láthatsz, csak meg kell toldani legalább 2 digittel. Sajnos kikapcsoláskor felejtős. De erre is volna ötletem.
Ha csak áttételezed az enkódertárcsát, azzal bonyolódna az áramkör, ugyanis nem egységnyit kellene mindig hozzáadni, hanem...X-et.
Ezt úgy szokták megoldani, hogy az egész elektronikát (kivéve a kijelzők) ráteszik egy kicsi akksira, és ezzel hetekig elvan (Cmos). Majd ha áramot kap a kijelző is feléled. Én több gyári készülékben találkoztam ezzel a megoldással! És kész is van kompletten! Csak el kell kezdeni csinálni!
Arra találták ki a tizedeket, a kijelzett érték úgyis 40mm körül lenne, így meg 40,00. De ez 99,99 bármi lehetne! Idézet: Igen. De elég csak a számlálókat táplálni a Stand-by-ról.„Ezt úgy szokták megoldani..” Idézet: Ezt nem értem, de tudtommal, 0-160mm-ig megyünk. „kijelzett érték úgyis 40mm körül lenne”
Hát igazad van egy digit kb. 400Ft is felemészt! Legyen 199,99, remélem így már jó! és így csak fél digit. Bár szerintem az is megoldható, hogy a hátsó digitet nem jelzed ki, csak számolod!
Azt meg, hogy az áramkör többi része hogyan viselkedik ha elveszed az áramot, majd visszaadod, azt nem tudom, így nem mennék bele! Én kipróbálnám! De ennyi idő alatt (a két hozzászólás között) már meg is lehetett volna próbálni! DE ezt feri2-nek kellene megtenni! Az biztos, hogy én tisztán cmos ic-ket használnék! De annyit felajálnék, hogy ami most össze van rakva (dugdosós panelon) ha leugrik hozzám feri2 szívesen megmutatom!
Attetellel kell forgatni ,egy tengelyfordulasra a jelado tarcsa forogjon 30-szor es megvan a nagy felbontas.
Most jut eszembe az egyik kazettas magnomba van digitalis szamlalo a jeleket a motorrol vettek le kb 300-400 Hz volt a tachogenerator jele ugyanez a jel adta az impullzusseszesseg vezerlonek a jeleket. Erdemes szerezni egy regi ilyen magnot es kiszedni a szamlalot.( el is feledkeztem rolla valahol a pinceben van). Ebbol kiindulva jo egy mechanikus magnoszamlalo is ha nem muszlaly elektronikus legyen. Tulajdonkeppen az elektronikus azert jo mert tovabi automatozalasoz hasznaljak a mert szam-adatokat. A kazettas magnot is beprogramozott poziciora lehetett magallitani visszaorsozaskor. Persze ehez ott volt az elektronikus motorvezerles , fekezes , megalitas/inditas.
Sziasztok! Végiggondolva 1:11-hez áttételt használnék,mert így a 40mm-re 400 Lyuk lenne, és így 0,1 mm lenne a felbontás. Ez lenne a tökéletes. Az már más kérdés, hogy ez hogy lehet kialakítani. Én ezt a problémát programozható előosztóval oldottam meg, így bárhova be tudom állítani az egy alapegységre eső impulzusok számát.
Sziasztok!
Látom szó van optokapus dolgokról, ezzel kapcsolatban lenne egy kérdésem. Az oldalon látott >kapcsolás< alapján kötöttem be egy PIC-re az optokaput. Ha a PICet kiveszem a foglalatból, a megfelelő láb helyén szépen ugrál az 5 és 0V ahogy megforgatom a kereket. Ha a PIC-et berakom, 0V-ot mérek mindig. A láb a programban bementként volt beállítva. Telefon kamerával ránéztem az optora, és látni, hogy világít. Mi lehet a gond?
Bocs, de csak most vettem észre a kettő közzé Schmitt trigger lehet TTL vagy CMOS gondolom a táp 5V így mind a kettő szóba jöhet! A CMOS nagyságrendel kevesebbet fogyaszt! Bár én mégis TTL-t használtam, jobban tetszett a működése!
Ha a PIC lábát bemenetnek definiáltad ( biztosan?, radix hiba? !), akkor ha jó a PIC működnie kell!
Steve
Felhúzóellenállásokat nem kapcsoltad be véletlenül?
Szkrep már írt, hogy a hardverrrel akadt gondja ez okozta a problémát!
Ezt hol írta "ez okozta a problémát!" ?
Steve
A felhúzóellenállások nem tudják elrontani!
Steve |
Bejelentkezés
Hirdetés |