Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Áramlökés határoló lágyindító
Lapozás: OK   36 / 36
(#) Bakman válasza Alkotó hozzászólására (») Kedd, 22:12 /
 
Idézet:
„Azt feltételezem, hogy a szolgáltató ad nagyobb teljesítményt”
Elvileg. A gyakorlat nem mindig mutatja ezt, kb. két hete voltam olyan helyen, ahol ez napi szintű probléma, az áramszolgáltató pedig csak rázza a fejét.
Idézet:
„Ha a rendelkezésre álló hálózat nem alkalmas bizonyos gépek működtetésére, akkor ott nagy valószínűséggel a lágyindító sem segít.”
Induláskor veszik fel a legnagyobb áramot, a lágyindító nagyon is segíthet. Felmerülhet olyan eset is, amikor a mechanika védelme/tartósságának növelése érdekében érdemes lágyindítást használni.
(#) Marty McFly hozzászólása Kedd, 22:27 /
 
Vidéki kis műhelyben működik egy cnc eszterga. A tulaj állítása szerint minden műveletnél jól bírja a hálózat viszont inditásnál sűrün előfordul hogy leveri a szolgaltato automatáját. 13kW 3 fázisú motorról van szó de csak a lágyindítás miatt talán túlzás lenne a frekvenciaváltó.
(#) Alkotó válasza Bakman hozzászólására (») Kedd, 22:47 /
 
Igen, igazad van. Vannak olyan esetek, amikor racionális/szükséges egység a lágyindító. És szerintem vannak olyan esetek amikor nem ez a jó irány. Éppen ezért írtam a "Érdemes vizsgálni miért szükséges a lágyindítás." mondatot.
(#) Alkotó válasza Marty McFly hozzászólására (») Kedd, 22:52 /
 
13 kW-os motor az már nem játék. Annak beindítása mindenképpen igényel valami furfangot. Munkahelyemen ezek csillag-deltában indulnak (szivattyúk)
Azok a CNC-k amiket én láttam (nem sokat tanulmányoztam közelről), eleve komoly motorvezérlővel rendelkeznek, a fordulatuk fokozatmentesen állítható széles határok között.
(#) Bakman válasza Marty McFly hozzászólására (») Kedd, 22:53 /
 
Csinálj egy egyszerű tesztet. Szerezz/kérj kölcsön ~100 m, 6 mm2 keresztmetszetű négy vagy öt eres (igény szerint) kábelt és mint egy hosszabbítót, iktasd be a gép és a hálózat közé. Könnyen lehet, hogy ennyi is elég a boldogsághoz.
(#) Marty McFly válasza Bakman hozzászólására (») Kedd, 22:57 /
 
Első körben arra gondoltam hogy készítek egy kapcsolást1-2kW motorokhoz. Ha beválik akkor már csak a dimenziot kell növelni! A mai kábelárak mellett szerintem érdemes elgondolkodni
A hozzászólás módosítva: Kedd, 22:58
(#) Bakman válasza Marty McFly hozzászólására (») Kedd, 23:00 /
 
Kábel, duvilla, dugalj ára vs. feljesztés, a ráfordított idő, alkatrészek, beépítés stb.

Ön dönt.
(#) Josi777 válasza Marty McFly hozzászólására (») Kedd, 23:01 /
 
Sok helyen működik ilyen, én pl. szivattyúknál találkozok ezzel a megoldással.
(#) Alkotó válasza Marty McFly hozzászólására (») Kedd, 23:10 /
 
Bakman ötlete nagyon is ígéretes.
Ha van kéznél 3 fojtótekercs (pl. régi 500 W-os higanygőz), az is jó néhány másodpercre. Aztán ha felpörgött, akkor át kell kötni egy mágneskapcsolóval.
(#) Peter65 válasza Marty McFly hozzászólására (») Sze, 6:43 /
 
Szia!
Van "gyári" megoldás is erre, antiparallel tirisztorokkal futtatják fel a motort. Kisebb készülékekben általában aszimmetrikus a felépítés, az egyik fázis egy direkt kötés, és csak kettő fázisban vannak tirisztorok, viszont benne szokott lenni a rövidre záró kapcsoló elem is. Különösen jó ez olyan esetekben, mint ez is, ahol üres-járásban kell felfuttatni a motort.
Az új ára lehet hogy még ennek is magas lesz, de használtan is elérhető. Külföldi oldalakon "softstarter" néven keresném.
Házilag is össze lehet hozni, ha nagyon lelkes vagy, de a többiek által javasolt megoldás sokkal egyszerűbb, robusztusabb.
(#) Marty McFly válasza Peter65 hozzászólására (») Sze, 8:01 /
 
Miért jobb a tirisztoros megoldás a triakostól?
(#) Marty McFly válasza Bakman hozzászólására (») Sze, 9:00 /
 
Ez jogos de szerintem nem azt várják tőlem hogy dobjak be a gép mellé egy tekercs kábelt
(#) Bakman válasza Marty McFly hozzászólására (») Sze, 18:20 /
 
Attól függ, mennyi időd van rá. Vannak gyári lágyindítók is, alig valamivel olcsóbbak, mint a frekvenciaváltók. Igaz, utóbbinál azt is meg kell nézni, bírja-e a motor a frekvenciaváltót, nem vagyok ebben olyan biztos (szigetelt csapágy, örvényáram stb.).
(#) Marty McFly válasza Bakman hozzászólására (») Sze, 19:46 /
 
Igen igen sajnos en is tapasztaltam egész jó árakon adják a gyárit. Azok a frekvenciaváltóhoz hasonloan működnek? Gondolom nem tirisztorokkal dimmerezgetnek azok. Nekem az az elképzelésem hogy a dimmer körben a kondenzátor feltöltődését PWM el szabályoznám a kitöltés folyamatos emelésével. 25A os triakokat építenék be, a felfutás 1 és 10 sec alatt megtörténne, ezután pedig egy mágneskapcsolóval tehermentesíteném a lágyindítót.
(#) Bakman válasza Marty McFly hozzászólására (») Sze, 20:03 /
 
Milyen kondenzátor és milyen PWM? Figyeled a nullátmenetet és ahhoz szinkronizálva gyújtod a triakokat. Valahogy így: Bővebben: Link.
(#) Marty McFly válasza Bakman hozzászólására (») Sze, 20:12 /
 
Én egy hétköznapi dimmerre gondoltam ahol a potméter helyén valamilyen tranzisztort kapcsolgatnék nagyfrekvencián ki be változó kitöltéssel.
(#) Marty McFly hozzászólása Sze, 20:14 /
 
Jó lenne kerülni a mikrovezérlőt és analóg alkatrészekből összerakni így nem kell programozni.
(#) Bakman válasza Marty McFly hozzászólására (») Sze, 20:20 /
 
Parancsolj: Bővebben: Link.
(#) Marty McFly válasza Bakman hozzászólására (») Sze, 20:28 /
 
Na ez már jó kiindulási alap
(#) pont válasza Marty McFly hozzászólására (») Sze, 21:53 /
 
Ahogy már írták egy CNC motorján eleve van fordulatszám vezérlés, ami eleve lágyindítás. Az sem biztos, hogy a motor veri le az automatát. Tudni kéne hogy azonnal, a főkapcsoló elfordításakor, vagy a hajtás bekapcsolásakor, vagy a (gondolom főorsó) motor indulásakor fordul elő, az utóbbi két esetben csak a hálózatfejlesztés segíthet, azokban olyan elektronika van, hogy egy triakos szabályzásra jó esetben hibával letilt, rosszabbik esetben tönkre mennek.
(#) Marty McFly válasza pont hozzászólására (») Sze, 22:15 /
 
Főorsó motor es munka közben sosem tilt le mindig az indulási aramlökés okoz problémát. A kezelő elmondása alapján direktbe indít gondolom csillag delta. Semmilyen spéci szabalyzas nincs.
(#) erbe válasza Marty McFly hozzászólására (») Sze, 22:58 /
 
Idézet:
„A kezelő elmondása alapján direktbe indít gondolom csillag delta.”

Szerintem először derítsd ki, mi az igazság! Ugyanis a direktben indít és a csillag-delta két jelentősen eltérő fogalom.
(#) Marty McFly válasza erbe hozzászólására (») Csü, 7:54 /
 
Úgy értem hogy nincs semmi spéci vezérlőelektronika nem mai gép már ez. Viszont nem hinném hogy ekkora teljesítménynél (13kW) kihagyták volna a csillag-delta indítást.
(#) Peter65 válasza Marty McFly hozzászólására (») Csü, 10:38 /
 
A tirisztoroknak több paramétere lényegesen jobb mint a triakkoké. Itt elsősorban a du/dt álló képesség fontos, mert a félvezető kikapcsolásakor az induktív jelleg miatt kikapcsoláskor elég nagy feszültségmeredekség jut a félvezetőre, és a triak hajlamos ilyenkor a visszagyújtásra. A trisztor a szelephatása miatt se tud ilyet tenni.
Továbbá a félvezetőket vonali feszültségre kell méretezni, ami legalább 1200V-os zárófeszültséget feltételez. Ilyen triak nem nagyon létezik. Létezik egy bizonyos szimisztor nevő nagy zárófeszültségű viszonylag nagy du/dt állóságú alkatrész, azzal meg lehet megpróbálni. A szimisztor nehéz beszerezhetősége miatt, szerintem egyszerűbb, és lehet hogy gazdaságosabb is 2db tirisztor. Az antiparallel tirisztorok viszonylag könnyen gyújthatók optotriakal (2-3 db-t sorba szokás kötni, mert azoknak is kicsi a zárófeszültségük).
Egy sima dimmer vezérlővel problémák lehetnek. Az induktív jellegű terhelés miatt hosszú gyújtojellel kell vezérelni (a diakos áramkörök elég keskeny gyújtójelet generálnak), és illik a három fázisban egyforma felfutást produkálni, ami a független dimmer áramkörökkel nehézkes lehet. Továbbá az áramok fázishelyzete, illetve a vezérlési szögtartomány a vonali feszültségekkel van szinkronba, ami egyrészt a vezérlő áramkör kialakításánál kell figyelembe venni, illetve egyszerre mindig kettő félvezetőt kell kapcsolni, a sikeres gyújtás érdekében. Ez utóbbihoz vagy nagyon hosszú (érdemben több mint 3,33msec-es gyújtójel), vagy ismételt impulzus kell.
A lágyindítók általában nem simán felfutnak, tehát nem pusztán hátulról előrehozzák a gyújtújelet, hanem az elején egy rövidebb időre nagyobb áramot adnak a motorra, hogy a megindulását segítsék. Pesze enélkül is működhet a dolog.
(#) Marty McFly válasza Peter65 hozzászólására (») Csü, 11:51 /
 
Akkor gondolom a meglévő 600V 25A triakok abban az esetben sem jók ha tirisztorként csak egy félhullámra hasznalom antiparalel párban?
(#) Peter65 válasza Marty McFly hozzászólására (») Csü, 12:15 /
 
Igen, 3x400V-os lágyindítóként aszinkron motor elé szerentem nem jók. A zárófeszültségük nem elég magas, a du/dt állóság nem javulna attól, hogy csak fél hullámba akarod kihasználni.
Ha éncsinálnám, legalább a BTW69-1200 tirisztort választanám. Ez Kínából viszonylag olcsón beszerezhető, a tok szigetelt (mondjuk a kivezetéseknél figyelni kell a kúszóútra), az áramterhelhetősége megfelelő lehet, még ha le is értékeljük a kínai beszerzés miatt.
(#) Marty McFly válasza Peter65 hozzászólására (») Csü, 14:45 /
 
Ez már egész komolynak tűnik. Akkor még arra sem jók a triakjaim hogy egy kis teljesítményű motorral mondjuk 250W tudnám tesztelni a meghajtókört?
(#) ferci válasza Marty McFly hozzászólására (») Csü, 16:51 /
 
Ekkora géphez szereznék egy régi hegesztőtrafót - azt szétszedve és a primereket 3 fojtóra átalakítva kipróbálnám, mennyire pörög fel és még nem csapja le az automatákat.. Aztán jöhetne a csillag, villamosan már "előle".
Egy 250 wattos teszt semmire se jó ide, csak "gyakorlás". Utána meg jönne a pénzkidobás a gyakorlatban.
(#) Peter65 válasza Marty McFly hozzászólására (») Csü, 17:22 /
 
Ha 3x400V-on akarsz tesztelni, akkor sajnos nem lesznek jók a triakkok.
Ha teszthez kell olcsóbb, gyorsan elérhető kisteljesítményű tirisztor, a HR elektronikánál láttam TYN1012-t, viszonylag olcsón. Ez csak 1000V-os, de azért tesztre jó lehet.
A teszteléshez inkább ohmos fogyasztót javasolnék (pl.: csillagba kötött 3db nagyobb teljesítményű hagyományos izzó, de a csillagpontot ne kösd le a nullára), azzal nem okoznak gondot az esetleges gyermekbetegségek. Ha már azzal megvan a felfutás, akkor érdemes motort rátenni.
Következő: »»   36 / 36
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem