Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » BLDC brushless motorok működése
 
Témaindító: Pixi, idő: Jan 1, 2020
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Pixi hozzászólása Jan 1, 2020 /
 
Sziasztok,
Mivel nem találtam olyan topikot amiben a BLDC brushless motor működése lenne a téma, így gondoltam indítok egy témát ezzel a címmel, remélem nem gond.
Van egy BL gimbal motor aminél a 3 fázis úgy van bekötve, hogy a 9 mag közül 3-3-3 egy tekercs, és csillagban vannak kötve, és a képen látható, hogy van két "tranyó" és egy kondi, és így jön ki a 3-3-3 osztás, mert a 3 egymást követő mag van együtt. A forgó résznél pedig vasporral próbáltam a mágnes gyűrű pólusait megjeleníteni. Nem igazán értem a működését, és nem találok a neten róla semmit sem. A lényeg, hogy valahonnan tudja az elektronika, hogy merre van az előre. De ha másik motorról teszem át a forgó részt, akkor már nem tudja merre van és nem úgy működik mint az eredeti mágnessel.
Esetleg tud valaki segíteni ebben?
Köszönöm!
üdv, PIXI
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2020
(#) (Felhasználó 1947) válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Az a két tranyó hall elem lesz....És már tudja is az irányokat...
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Maga a motor egy háromfázisú szinkron motor. A hozzá épített elektronikától lesz BLDC motor.
Az elektronika dolga, hogy előállítsa az egyenfeszültségből a három fázisú forgóáramot.
Ezt sokféleképpen el lehet érni, így a tényleges megvalósítások meglehetősen széleskörűek.
(#) Pixi válasza (Felhasználó 1947) hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Azokat próbáltam mérni forgatás közben, de végig 510 körüli érték van a multin mind a kettő esetén.
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Azt multiméterrel nem tudod mérni. Amikor a tekercs átfordul a holtponton, akkor kapcsol egy pillanatra, amiről az elektronika tudja, hogy át kell adni a meghajtást a következő tekercsre.
(#) Pixi válasza pucuka hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Ugye ez úgymond tartó motor, mert egy gimbalban van ami kamerát stabilizál egy drónon. Csak arra nem jövök rá, és sok más sem a nagyvilágban, hogy ilyen sok pólus esetén miért nem áll be másik forgó résszel ugyan oda az adott motor.
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Fogalmam sincs, de általában egy adott feladatra készült céleszköz ritkán működi egy idegen alkatrésszel. Feltehetően még akkor sem, ha egy másik hasonló eszközből származik a cseredarab.
(#) Pixi válasza pucuka hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Hát ez az! Amúgy nem idegen, mert ugyan olyan alkatrész, csak nem abban a gimbalban volt gyárilag. Sőt, van amelyik új motor teljesen. Ott ugye nincs átrakás sem, mert kompletten kerül be a gépbe a régi helyett.
(#) Pixi hozzászólása Jan 1, 2020 /
 
Ebből van kettő a tekercsek közt, és alul pedig 100nF kondi van.
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Nem vagyok otthon a gimbalok világában, de feltételezem, hogy van a szerkezetben egy giroszkóp, és ennek a jelei alapján mozgatja a szinkronmotort, hasonlóan, mint a szelszineknél. Nem ugyanaz egészen, de a szelszin tengelye is a meghajtás fázisviszonyainak megfelelő helyzetbe áll be.
A gimbal esetében is ez történik. Ezt takarja az általad tartó motornak nevezett dolog.
Ezért a vezérlő áramkör egy elég bonyolult dolog, és a motorod sem egy közönséges BLDC motor.
(#) Massawa válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Miután azok a motorok joval kevesebb mint 180 fokot fordulnak, eleve nem az a feladatuk, hogy forogjanak, hanem az, hogy szervoként figyeljék a kamera pozicioját és azt mindig az adott szögben tartsák. A kamera tarto elemen van valahol egy szenzor ami a vizszintes állást méri és a processzor ugy vezérli a 2 motort, hogy azok a kamerát (szenzort) vizszintesen tartsák. Azaz nem is BLDC motorrol van szo hanem inkább digitális szervorol. (Azért megy bele egy halom vezeték). Valoszinü a két hall szenzor csak a mágneses tér pillanatnyi állását méri és hasonlitja össze a vizszintet mérö szenzor jelével. A különbség a kameramozgato jel.
(#) Pixi válasza Massawa hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
3 tengelyes a gimbal, és a kamera mellett van a giroszkóp chip. A motorba 8 szál megy, a 3 fázis, és az 5-ből kettő ugyan az, a két hallból ugye 2-2 ugyan az, és a 2 hall kimenő. Így jön ki a 8.
(#) Massawa válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Ez rendben van. A BLDC motorban nincs hall szenzor és csak 3 kivezetése van. Itt a motor csak ugy van vezérelve "mintha forogna" ( a 3 fázis teszi ezt lehetövé ami itt 3x3 polusra van osztva, azaz 120 helyett 40 fok a polusok osztása) de végül is nem forog, hanem a három fázisba annyi áramot adnak egyenként hogy oda billenjen ahova kell. A hall szenzorok jelzik vissza ezt az állapotot.
(#) Pixi válasza Massawa hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Igen, ezt tudom, csak azt nem tudjuk, hogy miért csak a gyárilag összerakott forgó résszel áll be a megfelelő alap pozícióba. Mert nem csak egy pólus pár van, hanem elvileg 8.
(#) Massawa válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 1 /
 
Mert az digitális szervo ( már irtam) és nem motor. A BLDC motorban az adott pillanatban 1 vagy két tekercs van áram alatt, itt mind a 3. Az eredö mágnes tér adja a forgorész pozicioját. (Éppen kerestem az enyémet, csak nem tudom hol van a darurol leszedtem és jol eltettem. . ) nézd meg jobban, hogyan van az a forgorész mágnesesen kialakitva. A BLDC motorban csak 2 mágneses polusa szokott lenni.
(#) Peter65 válasza Pixi hozzászólására (») Jan 2, 2020 /
 
Szia!
Meglepő, hogy nem találtál anyagot. A motor felépítéséről nekem legtöbbet a modellező oldalakon található anyagok adták, mert a modellezők gyakran tekercselnek/építenek az egyéni igényeiknek megfelelő motorokat akár CD-romokból kibontott vasmagokra. Bővebben: Link
A működési elvről, a vezérlési módokról a legtöbb mikrovezérlő gyártónak van valamilyen App Note-je, és példája, hogy az ő vezérlőivel hogyan is lehet ilyet csinálni. A Microchipnek különösen sok ilyen irodalma van: Bővebben: Link
A konkrét kérdéseddel kapcsolatban több probléma is felmerülhet:
1. Nem írtad, hogyan a kettő forgórész "mágnesporos" vizsgálata megegyezik-e. Ha nem, akkor simán lehet másmilyen pólusszámú a kialakítás. Csatolok egy ábrát, amin a különféle fogszámok és tekercselrendezések, tekercselési irányok szerint hány pólusú mágnessel bírhatók valamilyen működésre.
2. Lehet nagyon pici mechanikai eltérés is probléma; ha a forgórész mágneses terét nem jól látják a Hall szenzorok, akkor máris nem fog működni a motor.
(#) Pixi válasza Peter65 hozzászólására (») Jan 2, 2020 /
 
Szia,
Találtam több félét, csak pont ezt a 9 tüske 8 pólus verziót nem. Köszi a képet.
A másik forgórész is pont ugyan ilyen, ugyan úgy 8 pólus. Itt már csak arra tudok gondolni, hogy minimálisan el van fordulva a gyűrű, és nem nézték a beragasztáskor, hogy azonos legyen mind, hanem hozzá állították a vezérlőt. Majd amikor motor csere van, nem lehet hozzá tanítani az új pólus állást. Néztem a hall leírását, és ha jól értettem, elég tág bemenő fesszel működik, de a kimenő mágesesség függvényében 0-2V közt változik. De ezt majd le is poróbálom ha sikerül kivezetékelnem egy hallt. Valahol tuti meg van adva, hogy hány volton kell neki egyenesen állni, vagyis mennyinál van a középállás. Arra már rájöttek, hogy ha hátsó karokra állítva csinálnak egy autó kalibrálást a gimbalon, és az egyik kar alá magasítást tesznek, akkor azzal ellentétesen fog arányosan kitérni a középállástól. Vagyis valamennyire tanítható az elektronika, mert utána minden bekapcsoláskor ugyan ott lesz a középállás.
Amúgy egy DJI Phantom 4 Pro gépről van szó.
(#) drozi hozzászólása Jan 17, 2020 /
 
Szia! Gimbalok amivel éneddig találkoztam az úgy nézet ki hogy a kamera környékén(tehát a mozgási lánc legvégén, lehetőleg távol a motoroktól) van egy gíró, iránytű, gyorsulásmérő (egyetlen alkatrészbe belefér). Ennek a jelei alapján szabályozza a rendszer a motorokat (vagy fázisokat ha úgy jobban tetszik). A másik kritikus tényező a vezérlőben az adot motorhoz(tengely) beéllított PID paraméter. Úgyan olyan (azonos gyártó és gyártmány) motoroknál is érdemes finomhangolni ezeket a paramétereket ha meg teljesen más BLDC motorra cseréled akkor megkerülhetetlen a PID beálítása. Gondolom ilyesmit nem lehet piszkálni a Phantomon paraméterei között.
(#) DJozso hozzászólása Ápr 27, 2020 /
 
Sziasztok! Én mostanában ismerkedem ezen motor típussal, és felkeltette az érdeklődésemet. Van a kisfiamnak egy elektromos gyerek quadja, amit 2 db RS550-es kefés motor hajt(2*45W). Ahogy nő a gyerek, egyre kisebb neki a szufla, amit a kis motor tud. Mostanában beszereztem nagyobb kefés motrot, RS795 (180W) 2 db-ot. A beépítés viszont most elakadt, mert lehet hogy ez a kefe nélküli 3 fázisú motorral jobban járnék? Azt gondolom, hogy nagyobb a nyomatéka, de lehet jó nekem a fenti célra? Az ár az most másodlagos(mindent az egyszem gyerekért). Gondoltam vennék 2db motort, olyan 30-50A tartományban, ami 11.1V-on legalább 14000rpm forog(ennyit forgott a régi kefés motor), elé 1-1 ESC, amit egy PIC-cel szabályoznék, a pic bemenetére menne a hall IC-s gázkar. Szerintetek, lehet így jó?
(#) foxi63 válasza DJozso hozzászólására (») Ápr 29, 2020 / 1
 
Szia!
jó lehet, de a szénkefés motort sokkal könnyebb "kézben tartani" nyomaték és teljesítmény szempontjából egy egyszerű pwm szabályzással. (Főleg, ha már megvannak a motorok)
A mikrokontrollerrel pedig inkább a gyorsulás ,végsebesség, max. áramfelvételt és az akku lemerültség figyelését oldanám meg.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2020
(#) DJozso válasza foxi63 hozzászólására (») Máj 1, 2020 /
 
Köszi az infót, akkor maradok a kefés motornál.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu