Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikus szulfátoldó (Akku aktivátor)
Lapozás: OK   74 / 83
(#) Baxi hozzászólása Ápr 5, 2020 /
 
Hi Mesterek!
Anno pár.... azaz jó pár éve össze raktam egy aksi töltőt. Akkor még úgy tudtam hogy 14.4V fölé töltő feszültséggel nem érdemes menni. Itt meg azt olvasom hogy 15,6v kapcsoljátok le. Nem értem
A másik kérdésem, hogy a szulfátoldásnak az a lényege hogy le kell meríteni az aksit?

egy ismerősöm mesélte hogy egy rossz aksit fordítva töltött, fel. Majd lemerítette s polaritásnak megfelelően vissza töltötte. Elmondása szerint olyan lett mint az új. Ennek van valami értelme, mármint hogy megjavult tőle?
Válaszokat előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2020
(#) proli007 válasza Baxi hozzászólására (») Ápr 5, 2020 /
 
Hello! A 14,2V töltés azért alakult ki, mert ez az intenzív gázképződés határa. Avagy eddig töltve, nem fogy az elektrolit jelentősen a töltés alatt. De az aksiban nincs digitális feszmérő. Ez a feszültség új állapotú, 1,28 fajsúlyú és 20 fokos elektrolitra vonatkozik. Töltéskor ebből mennyi teljesül? A régi aksis utasítás szerint, addig töltötték az aksit, míg a töltési végfeszültség az utolsó két órában már jelentősen nem változott. Ekkor befejeződött a töltés és be kellett állítani a fajsúlyt 1,28-ra. Azóta sok minden változhatott, de az aksi most is ólomból van..
Egyébiránt a túltöltés azért szükséges, hogy a szétmászott kapacitású celláknál a nagyobb kapacitásúak is fel tudjanak töltődni. A kisebbek persze ekkor bontják a vizet, de azt a végén ellenőrizni és pótolni kell.
Városi legendája mindenkinek van, mint nekem is de egy adatból illetlenség statisztikát készíteni.
Ettől még gyakorlati tapasztalatok lehetnek, de ne gondoljuk, hogy az mindenre igaz szentírás.
(#) küzmös Gergely válasza Baxi hozzászólására (») Ápr 5, 2020 /
 
A fordított polarítással való feltöltés meredeken hangzik. A 15,6V pedig úgy jön ki hogy 2,6V X 6 (cella) = 15,6V A csurig feltöltött cella 2,6V-os. S ahogyan Proli mondja a cellák kapacitásának kiegyenlítésére szolgál ez a fajta "túltöltés", ami még nem is az.. Ezek mellett sok egyéb tényező is közrejátszik, mint hőmérséklet, illetve hogy nyitott, vagy zárt rendszerű az akkumlátor. Nyitottnál (desztvizet tudod pótolni, roncsolás, furkálás, ügyeskedés nélkül, akár úgy hogy a matrica alatt ott vannak a kupakok. ) Azoknál elengedem 15,6V-ig is. A zárt rendszerű ultrahang hegesztett verziójú akkukat 15V körül 15,2V.-nál legkésőbb lekapcsolom. Hiszen a gázképződés határa, amikor már "nyomja a savat rendesen" az 14,5V körül van. A gyári intelligens töltők itt átváltanak csepptöltésre, és vagy lekapcsolnak. Töltöttségtől, szulfátosságtól, kapacitás vesztéstől függetlenül. Ezért van az hogy amikor feltöltötted örülsz ,és két nap múlva "megint lemerült." Persze hogy lemerült, mikor fel sem volt töltve.. pláne a legtöbben csak töltögetik.. most két órát, holnap egyet..
A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2020
(#) Inhouse válasza Baxi hozzászólására (») Ápr 5, 2020 / 1
 
Az autóakkukon belül is vannak változások az őskor óta, bár nem olyan sok. Ahogy írták, a gázképződés határa 14,4V körül van hőmérséklettől, illetve a cellák állapotától függően.
A Ladás időszakban még az Antimon volt az ötvözőanyag, manapság már a Ca mindkét rácson, néha "szennyezik" még ezüsttel is. A kialakításuk is más és más a sima, a Start-Stop és az AGM, EPB akkuknak, mindegyikhez kicsit más töltési görbe és így feszültség szintek tartoznak. Az átlagember töltő végfeszültsége maradhat a 14,2-14,4V, efelett már komolyabb odafigyelést kíván.
Pl. itt elég sok infó van róluk
A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2020
(#) Tomi20 hozzászólása Ápr 5, 2020 / 1
 
Sziasztok

Nekem is van regenerálóm, proli007 cikke alapján. Két "műszerrel" tudom ellenőrizni az akksikat, egy Kínai indítóáram mérő, kb 5mp alatt kiírja, hogy mennyi az áram, meg hogy jó-e az aksi, illetve egy szintén Kínai kapacitásmérő, ami kb 2,6A-ral terheli az aksit, sok idő, de Ah-t, kapacitást mér. Mindkét műszert leteszteltem új akkuval, mindkettő az akkura írt adat közelében volt, egy 100Ah-s Eletric Power akku volt a tesztalany. Így a tesztelést többé kevésbé hihetőnek ítéltem. A regenerálandó akksi 65Ah-s, 30Ah-t mértem először. Lemerítettem 10,5V-ra (ennyire van állítva a kapacitásmérő is) feltöltés után 32Ah. Ez lehetett a maradéktöltés eredménye is, töltőről egyből ment a kapacitásmérőre. Utána jött a szulfátoldó, 3 napig rajta volt, mire feltöltődött, az eredmény szintén 30Ah, nem változott semmit. A teszt alany egy Banner akku, minimális víz hiányzott belőle, ez pótolva is lett. Hobbi autóban van az aksi, 2-3 hetente beindítjuk, arra jó, könnyen indul, csak a tapasztalataimat szerettem volna megosztani.
(#) Inhouse válasza Tomi20 hozzászólására (») Ápr 6, 2020 /
 
Az Electric Power akkuk 10-20%-al általában túlteljesítenek indítóáramban új korukban a többi gyártmányhoz képest. Főleg a hagyományos típusok, a japán kivitelek nem (azokat nem ők gyártják). BT301-el mérve kicsit jobban, Lancol-al (gondolom neked is ilyened van) kicsit kevésbé. Bosch Bat121/131-el mérve meg megint kicsit másképp.
(#) küzmös Gergely hozzászólása Ápr 6, 2020 /
 
Igazolva látom a komoly merítés hatásosságát is, amit Ge Lee mondott.. Ezt a Bannert egyszer már szulfátoldóztam tavaly, majd újra merülgetett ősszel. Hogy most mi miatt azt nem tudom, de tölteni kellett ha sokat állt (elektromos hiba, immo hiba csinálhat ilyet?) Töltöttem én, mikor átvittem vizsgázni, töltötte a sógorom is. Aztán mikor teljesen megadta magát az autó, egy kis szervízben 2-3 hét állás után , elhúzni sem húzhattam el, mert azt mondták le van merülve az akksi, és hogy tölteni se tudják, vigyek új akksit ezt meg dobjam ki, mert a kp.-zár és a világítás se megy, nincs benne egy fia amper se. Forgalomba így ne húzzam, mert ha a rendőr megállít, akkor lehet magyarázni. No ekkor mértünk rá. Az ő műszere 3,2V.-ot mutatott, az enyém 3,7V.-ot. Ekkor hoztam haza ,s indítottam meg a Junoszty trafóval, amivel 7V-ig ment, utána szulfátoldó. Az akksi szép lassan feltöltött (35 óra), s utána, mintha semmi baja nem lett volna. Elvittem direkt méretni is. Srác rátette a tesztert. Ott mondta hogy ez "hibátlan" ,majdnem 100%. Az autó utána járt pár hetet még bőven a hidegekben, a -5 fokos reggeleken is indultak vele. Utána állt pár napot, és áthozta tesóm ide hozzám. Azóta megint áll itt vagy egy hete, és tegnap rámérve is 12,6V pöcc-röff. Hibátlannak mutatja magát. Biztos vagyok benne hogy szerepe van a komoly kisülésnek is a "fura" javulásához. Még bőven nem volt -5 fok amikor tavaly több ízben is megmakkant.
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2020
(#) küzmös Gergely hozzászólása Ápr 7, 2020 /
 
Február 25.-e (ekkor fejeztem be az impulzustöltést) óta autóban van, s ha megy, vagy épp áll egy hetet is.. mindegy.. hibátlannak mutatkozik, 12,6V-on áll.
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2020
(#) Joe_001 válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 7, 2020 /
 
Szia. Akku, fék nélküli autót is lehet vontatni, ha betartod a szabályokat . Vontatáskor tilos pl a sárga villogó, (Azt álló helyzetre találták ki. a neve is ezt sugallja), de a rendőr inkább az autó tartozékának a háromszög használatának hiánya miatt állít meg. Na azon nincs mit magyarázni, fizetni kell.
Bocs, hogy nem elektromos a válasz.
(#) Ge Lee válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 7, 2020 / 1
 
Ilyen durva merítést sosem mertem kipróbálni, de az biztos, hogy ha nincs előtte lemerítve az akku legalább 9V-ig, akkor a szulfátoldózás semmit nem ér. Mondjuk csodákra így sem kell számítani, de 1-2 téllel meg lehet hosszabbítani az akku élettartamát. Egy szürke Vartánál ez kis híján 3 év lett, most február közepére jutott oda hogy már töltögetni kellett indítás előtt. Egy Freedom akkunál ez az idő csak másfél évre sikerült, de annak nem 1.4-es hanem egy 1.8-as turbómotort kellett indítgatnia.
(#) küzmös Gergely hozzászólása Ápr 10, 2020 /
 
Megint jött egy "ál gondozásmentes" 12,25V.-al autót (még) gond nélkül indít. Úgy derült fény a gyengeségére , hogy két hét állás után, a mínusz 5 fokos hajnalon azt mondta hogy nyekk, és be kellett bikázni. "Rátöltöttek 3 órát" azóta megy. S most került hozzám a 4 napos hosszú hétvégén. A jobb széle kissé vízhiányos.
A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2020
(#) Joe_001 válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 10, 2020 /
 
Akkor az a cella kapcsiból kapacitás szegény...
Ettől még a 12,8-at hozni kéne.
A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2020
(#) Petyaa válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 10, 2020 /
 
Nyáron még jó lesz, utána be kell számíttatni egy újba. Szulfátoldóból max egy ipari ami csinál(hat) valamit. Totalcar-on sok cikk van ezekről.
(#) küzmös Gergely válasza Joe_001 hozzászólására (») Ápr 10, 2020 /
 
Hát meglátjuk, feltöltöm (1 óra állás után mérek egy üresjárati kapocsfeszültséget) ,majd visszamerítem vagy 10V.-ig, utána kb 40 óra impulzustöltés 15,5V.-os feszültségkorláttal. Ideje az lesz "regenerálódnia". Aztán beszámolok a fejleményekről.
A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2020
(#) küzmös Gergely válasza Petyaa hozzászólására (») Ápr 11, 2020 /
 
Valószínűsítem hogy hibátlan lesz. A tegnapi nap 6-7 óra hossza alatt feltöltött. Az üresjárati kapocsfeszültség ezek után 12,65V.-on volt, fél órával, órával a töltést követően. Ezt követte egy kisütési teszt. 3 óráig virított rajta a 12V/55W, míg nem 10,5V.-ig esett.. eztán hagytam még egy kicsit.. 10-15 perc, utána akasztottam is rá az itt tárgyalt impulzustöltő fapados verzióját. Ekkor este fél 9 volt. Azóta is szépen ketyeg, az alkatrészek, főleg a sönt, de a FET, s a trafó, s az egész tartólemez is langy meleg. Gyönyörűen veszi a töltést, még sok-sok óra van hátra a 15,5V-ig, most jár 12,5V.-nál. Ez egy 55Ah-s akku, olyan 40 óra biztosan lesz, mire elkészül. Legkisebb frekvencián megy, idő is van, had dolgozzon rajta, meg megfőzni sem akarok semmit.
A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2020
(#) küzmös Gergely válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 11, 2020 /
 
Jah azt nem írtam, de a 15 perc + teher 9,5V.-ra teperte az akkut.. Olyan 11V alatt már drasztikusan percek alatt esik több voltot is akár, úgyhogy figyelős, mert hamar le lehet ültetni teljesen.
(#) pucuka válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 11, 2020 /
 
Azért az életedet ne bízd rá. Pont akkor fog cserbenhagyni, mikor leginkább szükséged lesz rá.
(#) küzmös Gergely válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 13, 2020 /
 
Nem 40 óra, hanem 60 óra! volt a legkisebb frekvencián, mire ez az 55Ah-s akku elérte a 14,5V-ot. Végül nem töltöttem tovább, elfogyott az idő is, és már 14,2V.-tól kezdett enyhén pezsegni is. Az idő is elfogyott, hétfő este lett, és vissza kellett tenni, holnap már kell, megyünk dolgozni. Üresjárati kapocsfeszültség pihentetés után 12,7V. Indítózásnál 10,98V, a többit az idő dönti el. Mondtam a kollégának hogy erre garancia nincs, nézegesse, figyelgesse azért. Van áruházláncos töltője is, amit szezonálisan adnak szinte anyagárban 5000Ft.-ért, ősszel, tavasszal.
(#) Baxi válasza Inhouse hozzászólására (») Ápr 16, 2020 / 1
 
Köszönöm, átnézem.
Azért kérdem, mert jó pár éve építettem egy aksi töltőt. Vannak kisebb nagyobb gikszerek még vele, de alakul. Sikerült ma fog lakoznom vele, majdnem kész (szerintem). Viszont ha nem jó, mint írtátok is szívesen fogadom a javaslatokat a jobbítására.
Jelenleg a be táp DC 20V, ezt 10KHz -en egy fettel kapcsolgatom, maximum 70% kitöltöttségig (PWM).
A szabályzás/töltési több ciklusba van felbontva:

Kímélő töltés (T0):Amennyiben a rá csatlakoztatott az akkumulátor mély kimerülésben van 10.5V-ig a töltő csak 0,3A-el fog tölteni! Ezután jön a következő töltési fázis:T1.
Áramtartó töltés (T1 ): A kiválasztott akkumulátor típusának megfelelően 1/10-re állítja a maximális töltő áramot, kivétel az 5Ah-ás és a 7Ah-ás aksiknál. Ezeknél 2A-er a tölthetők gyártó szerint. Ezt a beállított töltő áramot addig tartja ameddig az akksi kapocsfeszültsége el nem éri a 14.4V-ot. Ezután jön a következő töltési fázis: T2.
Feszültségtartó töltés (T2):A vezérlés a 14.4V-os feszültséget tartja, ameddig áramot vesz fel az akkumulátor. Azaz kisebb nem lesz 200mA-nél . Ekkor befejezi az akkumulátor töltősét.
Azonban az akksi ha rajta maradt a töltőn akkor jön a csepp töltési cikklus.
Feltöltés végeztével a vezérlés figyeli az akkumulátor kapocsfeszültségét, s amennyiben 12.5V alá esik szinten tartó töltést kezdődik, 0,5A áramerősséggel. Ameddig az akkumulátor le nem választják a töltőről.
Válaszokat előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2020

IMG_0316.JPG
    
(#) Inhouse válasza Baxi hozzászólására (») Ápr 16, 2020 /
 
Építettél egy többlépcsős automata töltőt CTEK módra! Csak a mélykisütött akku 0. lépéses szaggatott helyreállítása nincs benne.
A C/10-et te állítod be, nem?
A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2020
(#) gulyi88 válasza Baxi hozzászólására (») Ápr 16, 2020 / 1
 
Szia!
T2-nél én inkább fix érték helyett mondjuk C/100_150 áramot figyelnék.
Nem mindegy, hogy 7Ah-ás vagy 100Ah-ás esetén folyik még az a 200mA.

Illetve még egy környezeti és egy akkura kilógatott hőmérőszenzort hozzáfejleszthetnél, Funkcióban annyit tudhatna, hogy ha hosszú ideig (5-10percen keresztül) melegebb az akksi 10-15-20 fokkal a környezetnél, akkor kiáll hibára és befejezi a töltést.
(Arra figyelmet kellene fordítani, hogy ha netán a környezet hűl le gyorsan, akkor az ne legyen hiba. Mittudomén pl rányitod az ablakot stb..)
A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2020
(#) Baxi válasza Inhouse hozzászólására (») Ápr 16, 2020 /
 
Szia, mi az a CTEK (rákeresek)? "0. lépéses szaggatott helyreállítása nincs benne." Ez mit takar?
Az aksit a program elején kell kiválasztani, s avval dolgozik a vezérlés.
a doboz még vihar vert, majd ha kész lesz akkor rendbe rakom, hogy nézzen ki valahogy. Felírat festés, stb
A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2020

IMG_0303.JPG
    
(#) Inhouse válasza Baxi hozzászólására (») Ápr 16, 2020 /
 
(#) küzmös Gergely hozzászólása Ápr 17, 2020 /
 
Idézet:
„Jelenleg a be táp DC 20V, ezt 10KHz -en egy fettel kapcsolgatom, maximum 70% kitöltöttségig (PWM).”
Majdnem, mint az itt tárgyalt "kütyü". Ez egy jó irány, ha akkumlátorokkal, akkumlátorok élesztgetésével foglalkozik az ember. A 3V.-ig, 0 Ah.-val rendelkező mélykisütött kis Banner akkumlátort is felrázta, ami a kp zárat sem nyitotta, a kvarcóra nem ment róla. Annyira "kakukk" volt. Ma jártam tesómnál, otthonról dolgozik, már rég. Az autó február óta ment, napi használósba, mióta megregeneráltam. De most kb 3 hete hogy egy helyben áll, (megsárgult alatta a fű.) Volt itt időközben csípős hideg, meg miegymás. Addig meddig nézegettem a kisautót hátul a kertben, hogy nem bírtam ki. Mondom tesóm add már ide a kulcsot had vizsgálódjak egy kicsit.. Odaléptem, látom hogy LED villog, kis kvarcóra is mutatja az időt, és a kilóméteróra állást is.. No fene. Nyílt is. Ez még ugyan mindig nem jelent semmit, mert ezek a fogyasztók össze nem hasonlíthatóak, egy indítómotor terhével.. Motorháztető fel.. üresjárati feszültség 12,38V.. Indít, határozottan forgat, pöcc-röff.
A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2020
(#) küzmös Gergely válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 17, 2020 /
 
Ez tuti hogy a nyáron még nem fog kipurcanni.
(#) küzmös Gergely válasza Tomi20 hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Tomi ezen én is gondolkoztam, hogy mi az ami javít az akku állapotán. Te is, én is a "legkisebb frekvencián" használjuk ugye. Ez átlagban olyan 1- 1,5A töltőáramot jelent. Impulzus áram a táblázat szerint ezen a frekvencián még "csak" 0,1A.-t tesz ki. Ennek megfelelően nálam is kb 3 nappal szokott lenni, míg el nem érem a 14,5V-ot. A hosszú huzamos töltés jót tesz az akksiknak, ez tény. De én még nem próbáltam ki mondjuk kicsit "felvéve".. amikor már az impulzusáram értéke veri akár a 20A.-t! is. A töltési idő ilyenkor lecsökkenne a harmadára, negyedére, ötödére is akár. De az is tény, hogy nálam is melegednek szépen a dolgok (sönt leginkább, trafó is, pedig nem kicsi a trafó). Égőt rácsíptetve látszik hogy mennyivel nagyobbak az "áramlökések", ha csak egy picit is változtatok a kitöltési tényezőn.
A hozzászólás módosítva: Ápr 19, 2020
(#) merlingerin válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 19, 2020 / 1
 
Szia!

Amikor nagy divat volt akkus gépekben a Sub-C méretű Ni-CD akku cellák felhasználása, nagyon sok akku csomag halt bele a mélykisülésbe, memória effektusba. Olvastam valami cikkben (volt vagy 15 éve..) hogy ennek az oka valami krisályosodás, ami miatt az akkuban egy szigetelő réteg alakul ki a fegyverzeten, emiatt pusztul el.

Erre akkor próba. Bosch GBH7 vésőgép. Egy vas kalodát hegesztettem fel egy SDS-es vésőre, a gépet satuba fogtam, a kalodát megtöltöttem akkukkal. (kb 10-15kg biztos volt) A gépet bekapcsoltam, kb fél sebességgel. Ment egy délutánon át, az akkuk a súlyuknál fogva le tudták nyomni a vésőt a tokmányban. Brutális hangja volt.

Lényeg: Az akkukat elkezdtem egy ilyen kezelés után tölteni, de úgy, hogy egy relével váltogatva hol nagy áram impulzust kapott, hol rövidzárat. És szépen elkezdtek melegedni. Majd betettem rendes, valami Voltcraft régi kapacitás mérős töltőbe, és láss csodát, életre keltek. Volt, ami teljesen zárlatos volt, az kuka. De ami nem, azokból több akkucsomagot meg tudtam csinálni, és sokáig használtam is...

Tudom. Ez NiCd.. De az ólom akkuk estében is a baj a szulfát réteg kialakulása, ami szigetelőként viselkedik.. Nem azt mondom, hogy egy műanyag házas akkut egészséges lenne egy légkalapács tetejére gumipókozni

De azt igen, hogy érdemes lenne megpaskolni 100A környéki áramokkal, majd hasonló kisütő árammal.. Persze nem napokig, mert beleolvadna a mühelypadlóba. De pár perc kínzás, pár óra pihi, stb..

Csak ehhez kellene jól érteni a uC-k lelki világához, és SW-ből megoldani a fesz, áram figyelést, meg persze cellánként a hőmérséklet ellenőrzést..
(#) küzmös Gergely válasza merlingerin hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Van itt a fórumon egy tag, aki írta valamikor, hogy rövidre zárta az akku. Meg csinált olyat is amit mondtál, na nem légkalapácsra kötötte, de térd magasságból lehuppantotta többször. S hogy a tortúra utána valamiért jó lett. Ez egy kísérlete volt, írta is hogy nehogy megkövezzék érte, csak elmondta, hogy ilyen is volt.
A hozzászólás módosítva: Ápr 19, 2020
(#) kivancsi4 válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Szia!
Próbáltad-e már folyamatosan mozgatni, rezegtetni az akkumulátort töltés közben? Gondolok itt arra, hogy a 9 Voltra merítés után ráhelyezni az akkut egy vibro asztalra, vagy más rezgő-mozgó felületre, a csatlakozók és maga az akku tartós rögzítése után, a töltőddel full-ra tölteni. Lehet, hogy a gyakorlatban egy félóránkénti kézi mozgatás is beválna, na persze, ha egyáltalán a módszer változást hozna.
(#) Inhouse válasza kivancsi4 hozzászólására (») Ápr 19, 2020 / 1
 
Kétkedve hallgatom ezeket a vibrációs történeteket. Az akku én úgy tudtam, hogy nem szereti a durva mozgatást, rázást, pattogást, mivel idővel kihullik az ólommassza a rácsok közül és így megszűnik az aktív anyag...nem?
Következő: »»   74 / 83
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem