Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
Egy menetzárlatos géppel nem lehet hegeszteni. Nem hogy rosszul, sehogy. Ugyanis a menetzárlatos tekercsrész nagyon rövid idő alatt felizzik, sokkal hamarabb, mint a hőkapcsoló reakcióideje. Mivel a menetzárlatos rész impedanciája lényegesen kisebb mint a hegesztőáramköré, ezért a trafó által a hálózatból felvett teljesítmény nagyobb része a zárlatos részt melegítené. A hűtés elégtelensége okozza a problémát, azt kellene rendbe rakni úgy, hogy a hűtendő alkatrészek minél nagyobb felülettel érintkezzenek az áramló levegővel. Nem utolsósorban a házba nem befújni kell a hűtőlevegőt hanem a meleget kell kiszívni. Ebből következik hogy az esetek 70%-ban a gyárilag beépített ventilátor egyáltalán nincs az optimális helyen.
Sziasztok!
Van egy villám csapott wel3-3a panelem ahhoz keresnék rajzot. Előre is köszönöm a segítséget. Gyuri
Mondjuk ez igaz, hogy a zárt menetekben nagyon nagy áramok alakulnak ki, amik igen csak hamar leégeti az egész trafót.
A hozzászólásod második fele gondolom pisti35-nek szólt.
A felső dobhoz viszonyítva (ha nem torz-átméretezett a kép) valóban kicsinek tűnik az a trafó, főleg 180A-nek!
Tettem fel képeket a trafóról és a ventilátorról, a méretarány miatt egy gyufaskatulyát is odatettem.Amúgy jól hegeszt a gép, csak lehet hogy tényleg kicsi a trafója és ezáltal kisebb a teljesítménye 25% 175A (de a gépre 180 van írva).Ez 35%-on lehet hogy kb 160A nak felel meg és a gép nem 180as csak 160as. Vagy még arra gondolok hogy a trafó és a mellette lévő egyenirányító együttes melegsége miatt kapcsol le. Lehet egy kellene az egyenirányítónak is egy plusz ventilátor, a gép felső részében lenne hely egy 120x120as ventilátornak és feltenni vele szemben az egyenirányítót is, akkor pont a trafó fölött helyezkedne el. A ventilátor 150x150as és kifelé fúj.
"A hozzászólásod második fele gondolom pisti35-nek szólt." Ez így van. De nem akartam külön válaszolni Pisti35-nek, ezért egy hsz.ban leírtam amit a gépek hűtésével kapcsolatosan tapasztaltam. Sajnos sok gyártó a gép hűtését másodrangú kérdésként kezeli, pedig sok esetben a használhatóság záloga a hűtés. Pl. az ominózus gépben az egyenirányítót kényelmi megfontolásból fekvő hűtőfelülettel szerelték, így a beszívott levegő nem a lemezek közt, hanem azokat megkerülve áramlik. Ha állítva szerelik, az egyenirányítóhűtés hatásfoka sokkal jobb lesz. Arról nem beszélve, hogy a trafót közvetlenül a ventilátor elé tették, így a levegőben jókora turbolenc
Akkor elég ha felállítom az egyenirányítót ott ahol most van, vagy tegyem feljebb a trafó fölé + egy ventilátorral? A kábelek elég hosszúnak néznek ki, kivéve a fojtó és az egyenirányító közötti vezetéket mert abba viszont bele kellene toldani ha változtatni akarom az egyenirányító helyzetét.
Az biztos hogy sokat segitene a diódahid hűtésében ha a lapok függőlegesen állnának.Már venti nélkül is jobban hülne függőlegesen(mivel a meleg levegő mindig felfelé áramlik).
Mekkora a venti mérete?
Az előbb írtam hogy 150x150-es, de rosszul mértem mert van az vagy 170x170-es is. Akkor nyugodtan megfordíthatom az egyenirányítót függőlegesre.
Úgy fordítsd az egyenirányító blokkot hogy át tudjon menni a lapok között a venti levegője és még az sem ártana hogy a kondikat is érné a levegő !
Én úgy gondoltam hogy derékszögben meghajlítok egy laposvasat, amit a gépház aljához csavarral rögzítek és ehhez rögzíteném az egyenirányítót. Csak nem tudtam hogy mennyire szabad forgattatni az egyenirányítót, (nehogy elszúrjak valamit) Az mindegy esetleg hogy a kondi fejel lefele van? Én nem értek az elektronikához azért is kérdezlek titeket, nektek ezek amatőr kérdéseknek tünnek de nekem nem azok. Vagy lenne még egy variációm van a gépházon egy 120x120as ventilátornak kialakított hely, ezzel szemben el lehetne helyezni az egyenirányítót pont a trafó felett helyezkedne el. Ennél a megoldásnál még a trafót is hátrébb tudnám helyezni a ventilátortól hogy szellősebb legyen.Minden kábel el is érne kivéve az egyenirányító és a fojtótekercs közötti kábelt, ebbe beleszabd toldani annyit hogy elérjen? Ti mit ajánlotok elég ha fordítok az egyenirányítón vagy helyezzem feljebb.
Szerintem azt is megcsinálhatod hogy leszereled az elkó csomagot és feljebb szereled a dióda hidat mert nem kell kitalálnod semmilyen tartót hanem a vertikális oldalfalba fúrsz egy olyan lyukat mint ami most van az alsó lemezben. A kondikat pedig fel állítva aláhelyezed és rögzíted úgy hogy sem ők sem a csatlakozó vezetékek ne tudjanak berezegni. Van ahol bilincsel rögzítik másutt pedig csak meleg ragasztóba dugják de e két véglet között létezik még számtalan megoldás de terajtad múlik hogy melyik tettszik meg vagy ha nem is tetszik de azt találod a leg megbízhatóbnak akkor azt csinálod !
Sziasztok lenne egy kis problémám .
Nemrég cseréltem fokozatkapcsolót a co hegesztőmben. Azótta fokozatváltásnál leveri a 16 amperes C-s kismegszakítót. Otthol 25 amperes kismegszakítónál nem volt gond vele. De most egy másik helyen kell használnom és ha fokozatot váltok egyből leveri a megszakítót. Ha nem váltok fokozatot hanem kihuzott állapotba váltok akkor nincs gond hegeszt minden fokozatban széppen. Kimértem a kapcsolót nem zárja rövidre a tekercseket átkapcsoláskor . Szerintem a trafó indítási árama veri le . Tudtok hozzá valami lágyindítási trükköt esetleg?
Azzal a kapcsolóval valami nem stimmel. Tudtommal a trafó csak akkor megy, amikor nyomod a pisztolyon a gombot.
Hegesztés közben nem ajánlatos fokozatot váltani !
Bocsi rosszul fogalmaztam a fokozatot természetesen üres járásban váltom.
Holnap ha lesz időm kimérem az áramait minden fokozatban hátha okosabb leszek. Átnézem a teljes gépet lehet elkötöttem valamit. Rámérek érintésvédelmi szempontból is nehogy testzárlat legyen valahol .
Teszteld le magát a kapcsolót úgy hogy leakasztasz minden kivezetés a bemenetet pedig izzón keresztül vezeted és elkezded tekergetni a kapcsolót. Ha a tekergetés közben felvillan az izzó akarmiljen rövid időre is akkor kötelező az a kapcsolót lecserélni ! Persze ez akkor igaz ha a fázist is és a nullát is kapcsolgatod . Kilehet vizsgálni akkor is ha csak a fázist kapcsolgatod de akkor több izzóra van szükség.
Üdv Mindenkinek! Utólag találtam ezt a topicot lehet, hogy ide kellett volna ezt a hozzászólást. Ha megnéznétek megköszönném!
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2015
Először mérd meg hogy a panelra jövő feszültség megmarad-e amikor indítod a kitoló motort!
Köszönöm a segítő szándékot! Közben megoldódott a probléma. Belefutottam egy selejt Tl-082-be. Újabb csere után minden patentul működik.
Köszöntök mindenkit!
Most regisztráltam ide, és éppen egy témában keresnék tanácsot, hátha ti tudtok segíteni. Egy Einhell BT-GW 190 D típusú CO2 hegesztő gépem elromlott, és ha valaki így látatlanban ért hozzá vagy már találkozott ilyen hibával és megosztaná a tapasztalatát velem azt megköszönném. A betáp kábele szakadt volt, de hogy mióta volt így elvágva azt nem tudom, egyszer csak nem indult el a hegesztő. A betáp kábel a csatlakozó tövében volt sérült, rövidebbre vágtam, majd vissza kötöttem mindent a helyére, de utána sem indult el a gép. A jelenség az volt, hogy jelezte a berendezés, hogy feszültség alatt van, a hűtő ventilátor is bekacsolt, mikor a pisztolyon a gombot bekapcsoltam, akkor a relé meghúzott(kattant), de semmi sem történt, sem a huzal adagoló motor nem indult el és az ívet sem húzta. Ellenőriztem a 230V-os betápnál és 400 V-os betépra kapcsolva sem történt változás. A hővédelmet jelző izzó sem világított, de attól még a huzal adagoló motornak kéne menni. A panelre beérkezett a 230V, a két üveg biztosíték sértetlen volt. Ha valaki esetleg találkozott már ilyen hibával, akkor azt megoszthatná velem, hogy most mit tegyek. Előre is köszönöm. Üdv.: Stuller Józsi
Mivel ez a gép a tolómű feszültségét a főtrafóról kapja, egyértelmű hogy a tólómű nem megy ha a főtrafó nem kap feszültséget. Valószínűleg a 30A-es fekete zárt kapcsoló érintkezője nem ad át.
Már néhányat kellett cserélnem ilyen hiba miatt. Aztán még hibás lehet a fokozatkapcsoló is, de ez eléggé ritka.
Köszönöm az infót. Majd írok mire jutottam. Köszönöm szépen a gyors válaszodat.
Szia M. Pisti,
Kimértem, és sajnos a relé jó, a relére beérkezik a 230VAC és tovább is adja. A fokozat kapcsoló alatt te mit értesz, magát a 6 pólusú kapcsolót? Mert azt is kimértem, pólusonként külön külön átad, nincs szakadásban egyik fokozat sem. Esetleg ezen új infó után is van ötleted, hogy hogyan keressem a hibát? Előre is köszönöm a válaszodat. Üdv.: Józsi
Akkor már csak a főtrafó tekercseire vagy menetei közé épített hőkorlátozó kapcsolót kellene megvizsgálni hogy átadja -e az áramot. REmélem nem fáziskeresővel keresed a hibát?
![]()
Multiméterrel keresem a hibát, gondolom az jó, nem?
De nem az a hőkorlátozó van kivezetve egy kis lámpára, ami csak a trafó túlmelegedésénél jelez? Vagy van valami más kapcsoló is a tekercsekbe építve? Akkor azt biztos nem néztem, mert nem tudom hogy hol van. Csatolok egy képet, hátha azon kb. be tudnád jelölni a helyét, akkor azzal sokat segítenél.
(Bocs Fórumtársak ez kissé off lesz)
Szervusz Pisti! Ismét erőt vett rajtam a plazmavágó építés. Töretlen lendülettel haladunk az alagút sötétje felé. Megkérnélek, persze ha van kedved és időd, látogass át a "Transzformátor információ" oldalra. Roppant csuda dolgok történnek velünk már a "közönséges" trafóépítés kapcsán is. Nagyon érdekelne a véleményed. Köszönettel Tambi
De igen, a hőkapcsoló van kivezetve a túlmelegedésjelző lámpára, és összesen 1 db van belőle, az is a trafón. Szerintem az egyenirányítóra még nem szereltek. Erősáramú vizsgálatkor, amikor az áram útját vizsgáljuk sem fáziskereső sem multiméter nem felel meg, mert olyan minimális terhelést visz a vizsgált áramkörbe hogy akár szennyeződés akár kapacítiv csatolás meghamisítja a vizsgálat eredményességét. Ezt olyan eszközzel kell vizsgálni,ami minimum 10-15mA terhelőáramot produkál. Ide kiválóan megfelel pl. egy 15-40W 230V-os izzó.Ha az világít, akkor ott biztosan folyik áram.
Sziasztok!
Javításon van nálam egy EL-melior Wel4-3-as Co hegesztő vezérlő panel. Az alap problémája az volt, hogy a huzaltoló motort nem fékezte meg, hol így hol úgy állt meg a drót, így sok volt a pazarlás. Méregettem a panelt, a forrasztás oldalon cseréltem az 555-ös ic-ket, láttam a +13 feliratot az egyik ponton, rámértem multival, és nem volt csak 5,6V ott. Megnéztem a zenert, ami be volt forrasztva, és 5,6V-os volt. Mivel nincsen 13V-os zenerem, csak 12V-os, így beültettem azt, most már a 13V-os mérési pontnál 12,6V van. A panel működni látszik, a módokat is tudom változtatni manuális, automata és szakaszos hegesztés között, viszont automata módban a mágneskapcsoló folyamatosan be van húzva akármit nyomok... Ha manuális módba váltok, a mágneskapcsoló kikapcsol, és a pisztoly gombjának megnyomására szépen ki be kapcsol, ahogy kell. De automata módba váltáskor a mágneskapcsoló behúz, és úgy is marad. A mágneskapcsolót egy MOC3020 és egy BT137-es triak működteti. Lehet a baj, hogy kicseréltem azt a zenert? Ennek a panelnak nem 13V a belső működési feszültsége? Akkor miért van rajta a 13V felirat? Egyébként ebben az állapotban a fékezés is működik, tehát minden jó lenne, ha a mágneskapcsoló jól működne. Nem lenne esetleg valakinek egy kapcsolási rajza ehhez a panelhez? Köszönöm a segítséget előre is! |
Bejelentkezés
Hirdetés |