Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kompresszor építés (levegő)
Lapozás: OK   10 / 183
(#) zolika60 válasza witi hozzászólására (») Jún 30, 2012 /
 
Nyulat nem lőnek vele. Kompresszorban nem olyan kritikus a vastagság. Csak a dugattyú ne érje a hengerfejet és jó.
(#) zolika60 válasza djzorro hozzászólására (») Jún 30, 2012 /
 
Dugattyú gyűrűt számtalan helyen gyártanak minta alapján. Példának egy:Bővebben: Link
(#) Stewe válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 30, 2012 /
 
Kompresszorban az igazán lényeges!
Motoroknál a kompressziótűrés korlátai miatt szükség van egy határozott méretű kompressziótérre, a térfogat-kiszorításos kompresszoroknál nincs tér, még a nyomószelep alatti teret is igyekeznek csökkenteni a volumetrikus hatásfok javítása érdekében. Csak a gyári vastagságú tömítést szabad használni!
(#) zolika60 válasza Stewe hozzászólására (») Jún 30, 2012 /
 
Egy hűtőgépben lehet, de egy ilyen házi kompresszorban hidd el semmi problémát nem okoz néhány tized ide vagy oda.
(#) djzorro hozzászólása Júl 1, 2012 /
 
Üdvözlet!
Köszönöm a válaszokat de ahogy elnézem elég komoly lesz lelket verni bele a kompresszorba és lehet, hogy még sokba is fog kerülni. Inkább lehet ,hogy nézek egy felújítottat.
(#) witi válasza djzorro hozzászólására (») Júl 10, 2012 /
 
Hali!
A leharcolt külső nem számít.Ha van egy kis műszaki érzéked és normális szerszámaid, akkor érdemes belevágni.Ne úgy tekintsd mint egy projektet, hanem mint hosszútávú befektetést.Ezeket a régi gépeket hosszútávra tervezték, nem csak gari idő+1hét!És a lényeg: LEHET JAVÍTANI ŐKET!!!Az első kompresszoromat 20 éve csináltam(visszább írtam róla), a mai napig hibátlanul működik.Egy lapos kerék felfújása, egy kis festés, egy poros erősítő kitakarítása, és sok egyéb dolog amikor egy kis levegő kellhet.De mindez a saját véleményem, a Te döntésed hogy hogyan tovább.Ha belevágsz és elakadsz, segítünk, ezért van a fórum! :yes: :yes:
Sok sikert!
(#) Geo válasza djzorro hozzászólására (») Júl 11, 2012 /
 
Találtam neked egy gépet!
kis gép de ebből szerintem lehet kihozni valamit!
Itt a link: Bővebben: Link
Üdv: Geo
(#) maszek94 hozzászólása Júl 15, 2012 /
 
Sziasztok!
Nekem az lenne a kérdésem hogy villanyboylerből tudok-e levegő tartályt csinálni? Itthon van egy 80L-es olasz boylerem,rányomva pedig az van hogy nyomáspróbázva 12Bar-ral volt,1-2éves a tartály,horganyzott. 2 nagyobb hűtőmotorból már megcsináltam a levegőellátást,eddig sima gázpalackot használtam,de az kicsi,és a tartályt akarom lecserélni (ezt kb.2-3 perc alatt nyomta fel a 2 10Bar-ra) a fent említettre üzemszerűen 10Bar-ra akarom használni! Erről a tartályról vélemény(bírni fogja-e)?
(#) zolika60 válasza maszek94 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Még nem láttam 12bar-os bojlert. Sokkal kisebb nyomáson használják őket túlnyomás szeleppel, ami a felesleges nyomást kiereszti. Ha ez valóban ilyen akkor is határeset a 10bar folyamatos használat, mert előbb utóbb elfárad az anyaga. Használj autógáz tartályt, abból van a bontóban bőven és olcsón az biztosan elég jó lesz.
(#) maszek94 válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Pedig annyi van ráirva,annyival nyomták meg a gyárba,és 8 bar-ra tervezték,a tartályba nem lenne állandóan ekkora nyomás csak kb.6-8 bar,és amikor kell nagyobb,akkor lenne max.10bar benne,mert akkora a bizti szelep rajta!
(#) zolika60 válasza maszek94 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Próbáld ki egy biztonságos helyen és kiderül. A bojlerben nem változik olyan dinamikusan a nyomás mint a kompresszorban. Milyen vastag a fala?
(#) maszek94 válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
ha jól tudom 5mm-es falvastagságú
(#) zolika60 válasza maszek94 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Az elég kell, hogy legyen.
(#) maszek94 válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Remélem én is hogy elég!
(#) Atti82 válasza maszek94 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Sziasztok.

Két dolgot szeretnék írni. Olvastam itt tömlőhossz, levegőveszteség problémát. Nem értem miről van szó, hisz a tömlő további tárolóként tekinthető. Egy viszonylag kicsi pl. 25 literes tartály esetén is elenyésző 10 vagy 15 méter tömlő űrtartalma. Ha veszteség van az inkább a tömítetlenségből adódik, ami a csatlakozásoknál jelentkezik. Ez esetben mindegy, hogy 1 vagy 30 méter a tömlő, feltételezve, hogy egy darabból van.

Tartály ügyben, bár régen volt, de nem messze tőlünk, történt halál eset abból, hogy a bojler nem bírta el a légnyomást.
Nem kell restnek lenni, tessék nyomáspróbát tartani!
Az adott tartályt 90%-ig töltsük fel vízzel, majd jöhet a levegő. Mivel a folyadék összenyomhatatlan, max. elreped a tartály és kifolyik a víz, de nem robban.
Jómagam, a saját fejem után 150 %-al próbáznék, 8 bar üzemi nyomást tervezve, 12 bar próbanyomás, ez csak tipp, kérek mindenkit javítson ki ha nem jó a százalék.

Utólag, de nem utolsó sorban, köszönöm Witinek a forgásirány/olajfelhordás hozzászólását, nagyon értékes infó. Erre én sem gondoltam, látszik, hogy gyakorlati ember.
(#) Kinka István válasza Atti82 hozzászólására (») Júl 15, 2012 /
 
Szia!
Saját tapasztalom szerint a tömlőhossz a kivehető légmennyiségbe szól bele (ellenállása van). Hosszabb tömlő szükségessége esetén vastagabb csövet kell választani.
(#) Geo válasza Kinka István hozzászólására (») Júl 16, 2012 /
 
Akkor ezt fordítsátok le !
nekem gyári, 8mm vatag Metabo tömlőm van 5 m hosszba.
+ a másik csatin 20m 15mm vastag ( homokszóráshoz való tömlő) de az is max 10mm belső átmérővel rendelkezik!
A 20M él még nagyobb átmérőt kellene vagy ez megfelelő? mondjuk ha festeni szeretnék vele?
(#) danodano hozzászólása Júl 16, 2012 /
 
Sziasztok!
Szereztem egy kéthengeres kompresszort, ami elég sokáig nem volt használva (kb 5év). Van rajta egy olajbeöntő nyílás (szerintem ez utólag lett ráfúrva), ami egy csavarral volt lezárva, de mellette eresztett a levegő. Raktam oda egy kis tartályt, de az olajat is kihordja azon a lyukon keresztül. Jól gondolom, hogy ott nem szabadna nyomásnak lennie? Mi lehet a gond vele?
A képen nem az én kompresszorom van, de ugyanilyen.

prága.jpg
    
(#) zolika60 válasza danodano hozzászólására (») Júl 16, 2012 /
 
Kopottak a gyűrűk, és vagy a henger, dugattyú.
(#) witi válasza Atti82 hozzászólására (») Júl 16, 2012 /
 
Hali!

A "jelenség" neve: áramlási veszteség!
Ez több dologtól függ:
1.A vezeték belső átmérője: minél nagyobb annál jobb.Teli tüdőből fújj bele egy vékony szívószálba, utána egy ugyanolyan hosszú,de vastagabba, és máris látod-érzed a különbséget...
2.A vezeték belső felületének minősége. Végighúzod az ujjad egy lakkozott bútoron, utána egy csiszolóvásznon...Műanyag, Unipipe, kontra gumi és vas...
Annó pár okos úriember ezeket a dolgokat képletekbe foglalta: Bernoulli, Boyle-Mariotte, Gay-Lussac stb.



A tartályokról:
Van egy ÜZEMI nyomás, mint a neve is jelzi, a tartályban üzemszerűen uralkodó nyomás.
A PRÓBA nyomás lényege, kicsit tömörítve: az üzemi nyomás és a BIZONSÁGI TÉNYEZŐ szorzata amely a tartály mechanikai, sziárdsági, biztonságtechnikai tulajdonságainak meghatározására, és ELLENŐRZÉSÉRE szolgál,a tárolt gáz mint közeg tulajdonságainak függvényében.Tehát egy tartályt nem használhatsz tartósan a próbanyomás környékén, mert nem arra az üzemi nyomástartományra tervezték, és egy idő után tuti a nagy bumm! :bummafejbe:
Erről bővebben a szabványgyűjteményekben olvashatsz, a kulcsszavak: nyomástartó edények,kazánok.

Egy elrettentő és tanulságos példa: 300 mm-es átmérőjű, műanyag(KPE) gázvezeték, 6 km hossz, 9bar-os próbanyomás.Amikor elérte a 7,5 bar-t, leszakadt a nyomáspróbához használt, kb. 60 kg-os csatlakozó, ami kirepült az árokból. Mivel a a dupla acélsodronyos tömlő (átmérő 50mm, névleges nyomás 25 bar) nem szakadt el, a lendülettől fejreállította a közel 2 tonnás diesel kompresszort...

Geo-nak:
A festést- és a szemcse(homok)szórást ne vedd egy kalap alá, mert két külön technológia és működés!Festésnél ugye a főfúvókával vákuumot hozunk létre, hogy a festék kijöjjön a tartályból, porlasztódik, és utána a terelő fúvókákkal beállítjuk a szórásképet. Szemcseszórásnál viszont először felgyorsítjuk a levegőt a fúvókában(ami egy un Venturi-cső), majd a felgyorsított levegőbe adagoljuk a szemcséket(homokot).Ebben az esetben a gyorsítás miatt kell a nagyobb keresztmetszet és a nagyobb levegőigény.
A tömlővel pedig ugyanúgy mint a villanynál, minél messzebbre akarod vinni, annál vastagabb kábel kell... 20m felett már célszerű a 16-20mm belső átmérő.

Saját tapasztalat: a tartálynál nem használok gyorscsatlakozót, csak a tömlő végén, ugyanis nagy az ellenállása(mire átér rajta a levegő minimum 4x vált irányt éles sarkokon, és változó keresztmetszeteken), csak golyóscsap és hollandi.A profik (Atlas-Copco, Igersoll-Rand, stb) sem véletlenül használnak ilyen csatlakozót: lásd kép.

További sikeres és biztonságos építést!
(#) Geo válasza witi hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Na igen ma is tanultunk valamit!!
Köszönöm!
(#) Atti82 válasza witi hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Kedves Witi!

Engedelmeddel bemásolnám Geo írását.

"Amit észrevettem ( nem számoltam vele) hogy minimum 5 m tömlőcsövet használok sok esetbe!
Minél hosszabb a tömlő annál többet megy a motor.
Nem akarok nagy hülyeséget írni de méterenként kb 0,5 bar a veszteség."

Ezt feltételezve, 10 méter tömlőnél 8 bar nyomásból 3 bar maradna. Ugye, ezt ti sem gondoljátok komolyan?

Én azt tanultam, hogy ami siet, az nem tud nyomni, lásd erős szél, lecsökkent légnyomás, padlástérben normál és repül a tetőcserép. Hisz, ez esetben is a nyomáskülönbség emeli meg a cserepeket. Meg festékszórónál/karburátornál a folyadékot.

A szívószálas példáddal is engem igazolsz, hisz ha lecsökkentjük a keresztmetszetét a tömlőnek, romlik az áramlás liter/perc és nő a nyomás, és fordítva.
Tapasztalatom szerint, az adott levegős szerszámok megfelelő csatlakozással rendelkeznek, elég akkora keresztmetszetű tömlővel kiszolgálni őket.
Mindazon által teljesen egyetértek abban, hogy nem használsz gyorscsatlakozót, tényleg nagyon rontja az áramlást.

Tartályokról: üzemi és próbanyomás fogalmával tisztában vagyok. Viszont nincs kedvem sokat kutatni a pontos számítást a neten, én legalább konkrét számokat írtam de, hogy biztosra menjek, holnap megnézem a cégnél a légtartály adattábláját. Bár én beérem 150 %-al, ha 12 bar próba, nem okoz gondot, akkor nyugodtan bízom rá magam és családom épségét, 8 bar üzemi mellett.
Valamint továbbra is tartom, hogy a nyomáspróba a tuti.
Egy hozzánk került, ismeretlen előéletű, kívülről épnek látszó tartály is felrobbanhat, az adattáblán feltüntetett üzemi nyomáson, ha kellően korrodált belülről.

Te írtad "A festést- és a szemcse(homok)szórást ne vedd egy kalap alá, mert két külön technológia és működés!"

Nem feltétlenül. Lehet, hogy Geo a barkácsáruházakban is gyakran kapható kb. literes űrtartalmú homokszóróra gondolt és az bizony működését és technológiáját tekintve megegyezik a festékszóróéval.
Míg Te a nyomott tartályos verzióra, ami valóban merőben eltér az előbbiektől.

A kompresszornál mindig az a kérdés. hogy mire akarom használni, vagyis a szerszámok levegőigénye.
Számítógépet kifúvatni nem kell komoly cucc, de egy légkulcs folyamatos munkájához mérettől függően, kell 6 bar nyomás kb. 280-320 liter/perc légszállítás mellett. A kompresszor légszállítását egy bizonyos szintig ki lehet váltani nagy tároló kapacitással, de ez szakaszos munkát feltételez és várhatunk, míg újra feltermel.

A homszórás kéri a legtöbb levegőt, a barátom általában 6 mm-es fúvókával (van, hogy 4,8), nyomott tartályos rendszerrel dolgozik. 18,5 Kw-os motor tekeri a sürítőjét, 5 bar-t és 2700 liter/percet tud a cucc. Múltkor emlegette, hogy lassan kinövi és jobb volna egy 4 köb/perces csavarkompresszor.
Egy kis szembeállítás. Régi melóhelyemen egy 10 köb/perc
6 bar tudású Atlas Copco csavar dolgozott és szolgált ki két robot porlakkozót, két lézervágót, excenter prések kuplungjait, pántolókat, csavarbehajtókat, munkahengereket, stb. 120 fő/műszakban.
(#) Atti82 válasza Geo hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Most lakatolják + fényezik a kocsimat.
A srácnál 2 hengeres Rába kompresszor dolgozik, 80 literes a tartály, kb. 10 méter szövetbetétes tömlő, 12 mm belső átmérővel. Gond nélkül fényez vele, vagy fúj rücsit, alvázvédőt.
(#) Atti82 válasza witi hozzászólására (») Júl 18, 2012 /
 
Ígéretemhez híven, megnéztem a cégnél a légtartályt.
Nem tévedtem sokat %-ban, csatolom a képet.
Továbbá az is eszembe jutott, hogy a gyorscsatlakozó kihagyásával sem vagyunk sokkal jobbak az áramlás tekintetében, hisz a levegőelőkészítő is nagyban rontja sz áramlást a sok irányváltás és szűk keresztmetszet miatt.
(#) witi válasza Atti82 hozzászólására (») Júl 19, 2012 /
 
Hali!
Köszi a kiigazításokat, mindent én sem tudhatok(sajna én is felejtek), de hát ezért vagyuk itt.Örülök hogy van itt más pneumatikás-elektrós kolléga is.

Saját vélemény, vita és kötözködési szándék nélkül:A levegőelőkészítéssel kapcsolatban igazad van, de annyit megér, hogy száraz a levegő festésnél-fújásnál és a ködkenés hiánya miatt nem robban le idő előtt a légkulcs-csiszoló stb.
Ez az adattábla nagyon home made-nek tűnik, a tartályokon nem vélelenül tüntetik fel a gyártási évet, kifejezetten a kazánbiztosi minősítés végett...De ne legyen igazam..

OFF
A második, ebbe a topikba írt hozzászólásomnál meg akartam köszönni a modiknak, hogy még nem vágtak ki minket innen... Remélem maradhatunk továbbra is...
ON
(#) Geo válasza Atti82 hozzászólására (») Júl 19, 2012 /
 
A veszteséget csak írtam. mivel akkor nem volt még ennyi fogalmam a dolgokról, de itt azért van egy pár hozzáértő ember, hál istennek!
A jó pap is holtig tanul! nem sértődöm meg a dolgokon inkább tanulok belőle!
Amin felment hirtelen a vérnyomásom. Gagyi cuccal nem foglalkozom! Nézd meg a kompresszoromat, miből van összetéve! Nem kevésbe jött ki a vége, de megérte! Pont ezért mivel sok gagyi cuccal van ellátva a boltok olcsón és az ember nem igazán jönnek rá hogy ami olcsó az sz..r is! és épp ezért drága mert többet veszel belőle! Na de mindegy!
De legfőképpen az érte meg hogy rátaláltam erre az oldalra és eltudtatok látni jó tanácsokkal!!! Ezt köszönöm
Amin volt a dilemmám : Direkt Metabo légcuccokat: FB2200-RS220- lefuvató pisztolyokat vettem, de nem hozta azt amit vártam, ( Pont a héten adtam el őket)+ KG90/40 tűző- ez maradt!
A légmennyiség felhasználást néztem :4-6 bár között.
A munkámnak amire kell a tűzőgép ( hátfalazáshoz, + lambéria stb felrakásához tökéletes! Kerékfelfújáshoz, gépek kifuvatásához tökéletes. Festeni autót szerelni nem akarok, csak érdekelt mire kell figyelni mivel gondolkodok egy fix telepített nagy tartályos kiépítésbe, és még több levegős gépbe gondolkodom.
A cullánger már megvan, csak nagy tartály és 2 hengeres kompresszor kell!
Üdv:
(#) Atti82 válasza witi hozzászólására (») Júl 19, 2012 /
 
Szia Witi!


Nekem sem állt szándékomban a kötözködés, remélem hangvételemmel nem keltettem senkiben efféle érzéseket.

Igazad van, levegőelőkészítő mindenképp kell. Elektronikai cuccoknak (pl. számítógép) sem tesz jót a víz, netán olajköd ha esetleg kopottabbak már a gyűrűk és felhordja a dugó.
A sürítő és és a tartály után szoktuk tenni az előkészítőt, (ott is a helye) ha ezután tennénk még egy tartályt az már száraz, kondenzátumtól mentes levegőt kapna, innen gyorscsati és egyéb áramlást csökkentő ketyerék kihagyásával, ahogy Te is írtad 1 golyóscsappal mehetne a levegő.
Nyilván ez csak fúvatás, festékszórás, homokszórás esetén ok. A gépeknek mindenképp kell az olaj.

8 és fél éve dolgozom a cégnél, ez a légtartály azóta ott van. Évente jön a kazánbiztos, (TMK-s kollégák mondták) leveteti az ovális ajtót, (amit utána 3x kell visszarakni, hogy rendesen tömítsen) megtartja az átvizsgálást, majd távozik.
(#) Atti82 válasza Geo hozzászólására (») Júl 19, 2012 /
 
Szia Geo!

Bocs, nem akartam piszkálni a vérnyomásodat, gondolom a barkácsáruházas homoszóróra értetted a gagyi cuccot.
A működési elve miatt hoztam csak példának.
Átnéztem a képeket a kompresszorodról, valóban szép munka, jó minőségű alkatrészekkel. Egyedül a motor tengelyén található awab bilincs nem illik a képbe.

Akkor lássuk. Tudomásom szerint az egy Ifa kompresszor, ha emlékezetem nem csal, 140 cm3. Motorod 2800-at fordul, kb. harmadolt lassításon át hajtja a sürítőt (csak saccra mondom a képek alapján, igazából meg kellene mérni a szíjtárcsákat). Számoljunk 1000 ford/min-t. Így kapunk durván 140 liter/perc szívott mennyiséget. Gyári adatlapok kb. 70-75%-ra adják a szívott/nyomott litert. Neked akkor marad 105 liter. A kapcsozód eszik 0.66 litert ütésenként. Nem akarom kétségbe vonni gyorsaságodat, de szerintem nem lősz be 159 kapcsot percenként, ebből adódik, hogy kényelmesen el tudja látni levegővel a gépedet.

Kompresszor terén Ikarus/Rába párti vagyok, mivel vízhűtéses a hengerfeje, ezért ezt javasolnám. Neten találni belőlük használtat bőven. 308 cm3, max. fordulat 2200, energiaigénye 3,2 KW 1:1 hajtásnál, 10 bar-t tud süríteni. Kell hozzá egy vízkört építeni, tartály + keringető, de megéri. Igaz, végtelenségig ezt sem lehet kergetni, mert túlhevül, esetleg megég az olaj, hűtés híján.
Ekkor már nem tudja ellátni a szükséges kenést, és vas a vason megy.
(#) Geo válasza Atti82 hozzászólására (») Júl 21, 2012 /
 
Szia Atti82!

Igen a homokszóróra értettem.
Ezért szeretem ezt az oldalt! Itt vannak hozzáértő emberek akik segítenek! PL: awab bilincs ( ott a motor forgásirány nem volt megfelelő) de orvosolva lett!
De hamár itt vagyok!
Mi van abba az esetbe ha lezárom az összes nyílását a kompresszornak és leveszem róla a túlfolyót? Károsítsa a motort!
üdv:
(#) Atti82 válasza Geo hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Szia Geo!

"Mi van abba az esetbe ha lezárom az összes nyílását a kompresszornak és leveszem róla a túlfolyót? Károsítsa a motort!"

Üzem közben az olaj melegszik, ezáltal tágul, továbbá ahogy a hajtókarok beleérnek, valamelyest habosodik is, és ott van még a dugattyú alatti térnek a térfogatváltozása (két hengeresnél ez nem játszik).
Nem ok nélkül találták ki a szuszogót.

Szerintem ha lezárod, fel fogja hordani az olajat, ha nagyon jó a kompresszió és az olajlehúzó gyűrű, akkor pedig kinyomja a szimeringet.
Következő: »»   10 / 183
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem