Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   234 / 993
(#) zoliee válasza lui144 hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Bebillegsz a XI. Kerületbe, és mutatok egyet. Persze csak üreset.
(#) ötfelezős válasza lui144 hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Jegyzőkönyvet én is, ha megnézed mégegyszer a blogot, ott láthatod, az utolsó hozzászóló én vagyok, aki adatokat kér.
OMH papír... Ezt nem értem, miért kívánjátok. Tény, hogy járna hozzá, és az is tény, hogy ellenkezőleg nézve az áramszolgáltató, ha ugyanazon mérőhelyhez áramváltót épít be fogyasztó, akkor kéri az OMH papírját is a mérőváltónak, de ha egyszer egy OMH plomba van rajta a mérőn, azt ki kérdőjelezi meg? Vagy eljutottunk oda, hogy a szolgáltató plombát hamisít? Már bocsánat, de szerintem az áramszolgáltató akár ha 1000 dologban is hibás, de pont ez az egy csak formasági kötözködés.
(#) proli007 válasza ötfelezős hozzászólására (») Aug 4, 2012 / 1
 
Hello!
A nálam felszerelt órákon egyáltalán nincs OMH zárópecsét. De mit is jelent az? OMH pecsétet akkreditált labor helyezhet el, kalibrálás után. Mely a kalibrálás időpontjáról tájékoztat, és úgy kel felhelyezni, hogy eltávolítása nélkül ne lehessen a készüléket megbontani.

De el kell olvasni, a mérésügyi törvényt, és megnézni, hány helyen van az megsértve, pedig áramszolgáltatókkal szemben meglehetően engedékeny..

"A közüzemek (víz, gáz, hő és áramszolgáltató vállalatok) a hálózatukban üzemeltetett kötelező hitelesítésű fogyasztásmérők főbb adatait feltüntető folyamatos nyilvántartásról kötelesek gondoskodni."
Szerintetek, ha bemegyek a szolgáltatóhoz, elő tudja venni az órám kalibrálási jegyzőkönyvet, annak tekintetében, hogy a törvény 15 évenkénti kalibrálást enged meg?...

Az órán egyébként egy közönséges kis cetli hirdeti a dátumot, de még az sincs rá írva mit is jelent. Még a típusengedély száma sincs rajta, azt sem tudni létezik-e ilyen. De akkor miről beszélünk, mikor kijön az ellenőrzés? Mit szerepeltetnek a jegyzőkönyvben? Mire hivatkoznak? A zárópecsétek vonalkódjára?

De nem ragoznám tovább, akit érdekel, olvassa a Mérésügy Törvényt.
üdv! proli007
(#) forgital hozzászólása Aug 5, 2012 /
 
Üdv mindenkinek!
Alternatív kapcsolásban kérek segítséget.
Három helyről szeretnék 3 lámpát kapcsolgatni az alábbi módon:
Adott 3 kapcsoló: A, B, C és 3 izzó: 1, 2, 3.
"A" és "B" kapcsolóval kapcsolnám "1"-es, "2"-es lámpát, "B" és "C" kapcsolóval kapcsolnám "2"-es, "3"-as lámpát.
"B" kapcsolóval kapcsolnám "1"-es, "2"-es és/vagy "2"-es, "3"-as lámpákat.
Az eredeti elképzelésben "A" és "C" kapcsolók 106-os alternatívok, amíg "B" kapcsoló 106+6 kettős alternatív kapcsoló.
Jelen állapotban az az érzésem, hogy ez így nem lesz jó.
A "B" kapcsoló helyén már van elég szerelvény így újabbat nem szívesen tennék.
Minden ésszerű (nem túl drága) megoldás érdekel.
Előre is köszönöm.
(#) bundibacsi válasza forgital hozzászólására (») Aug 5, 2012 /
 
Hello!A 2db 106-os és a 106+6-os jó megoldás.Ha nem tetszik mégse akkor marad az impulzus relé.
(#) _vl_ válasza forgital hozzászólására (») Aug 5, 2012 /
 
- két lámpa a "2"-es helyre, az egyik az "1"-essel van párhuzamban, a másik a "3"-assal; hátrány: ha mindkét áramkör kap áramot, mindkét lámpa égni fog
- 2 db relé, kimenetük párhuzamosítva (ez kapcsolja a "2"-es lámpát), vezérlésük az "1"-es ill. a "3"-as lámpa áramkörére kötve; ez valószínűleg olcsóbb lesz, mint egy plusz lámpa
- ha DC lámpákról van szó (pl. halogén spot), akkor két diódával logikai VAGY-kapcsolást lehet csinálni, AC esetén ez max. izzólámpával működne, ott is jelentős teljesítménycsökkenés mellett, ill. meg lehet triakokkal/SSR-ekkel építeni ugyanezt AC-ra is, csak nem lesz olcsóbb, mint két mezei relé.
(#) 06smici hozzászólása Aug 6, 2012 /
 
Sziasztok! Kapcsolószekrény tervező szoftvert keresek. Eddig amiket néztem azok közül a wscad tetszett a legjobban csak sajnos nem lehet letölteni. Tudtok valami hasonlót amit netről le is tudok tölteni?
(#) 06smici válasza 06smici hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Szerintem demo verzió is teljesen jó.
(#) balzsi hozzászólása Aug 7, 2012 /
 
Sziasztok! A következőt tapasztaltam: nálunk kéteres MM vezetékhálózat van kiépítve, a dugaljakba a védőföldelés szabadon van hagyva. Viszont feszültséget mértem a nulla és a föld között a dugaljaknál, 1-2V-ot mutatott, ha bedugok egy hosszabbítót, akkor már 80V körüli feszültséget mutat, ha fogyasztót is rádugok akkor ez az érték 110V környéke. Ez az érték mérhető a nulla és a futópad fémrésze között is, de megérintve semmit sem lehet érzékelni. Valaki tudna erre magyarázatot?
(#) zolika60 válasza balzsi hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
A magyarázat a műszered nagy belső ellenállása, meg hogy a föld nincs bekötve.
(#) tomikapc válasza balzsi hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
A földelt hosszabbítóban és egyéb fogyasztók vezetékében 3 ér fut. A védőföld kapacitív úton felszed annyit, hogy mérhetsz rajta 80 volt körüli feszültséget. De egyébként nem szabályos földelt dugaljt rakni, ha nincs megoldva a földelése.
(#) balzsi válasza tomikapc hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
Köszönöm a válaszokat. Kipróbáltam azt is, hogy a hosszabbítóban is kiiktattam a védővezetőt, addig jó is volt míg fogyasztót nem dugtam bele, utána viszont ugyan úgy megjelent cca 110V a nulla és fémrész között. Akkor végül is ne tanúsítsak nagy jelentőséget a mért értéknek?
(#) tomikapc válasza balzsi hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
Nem kell neki nagy jelentőséget adni Bár azokat a fogyasztókat, amelyeket földelt dugvillával árulnak, azokat nem véletlen földelt dugaljakba szánják. Pl. a számítógép esetében ha nem földeltbe dugod, akkor kiül 115 volt a fém házra a tápon keresztül, ami kellemetlen tud lenni. Azzal még nincs is nagy gond. Viszont ha a mosógép vagy más eszköz (pl futópad) fém borítására kerül ki a 240V fázis direktbe (belül kötés szakadás, szigetelés leégése, stb), akkor mindaddig nem fog kiderülni, míg valaki meg nem fogja. Holott ha lett volna föld, a kismegszakító egyből lekapcsol. Ha meg FI relé sincs, akkor tényleg nem szívesen használnám azt a konnektort.
(#) elektroton válasza tomikapc hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
De, igenis nagy jelentőséget kell neki adni. Ez azt jelenti, hogy szabálytalan a szerelés. A laikus a "földelt" típusú csatlakozó láttán jogosan gondolhatja, hogy biztonságban van, sajnos nem minden esetben. Minap is felhívtam egy ismerősöm figyelmét, hogy minél előbb cserélje ki a konyhájában a régi típusú földeletlen T dugót melyről két földelt, I. év. osztályú készüléket használ. Bármikor testzárlatossá válhat a készülék, ekkor valós földelési kapcsolat hiányában életveszélyes áramütést kaphat a felhasználó!
(#) tomikapc válasza elektroton hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
Annak igen, hogy nem szabványos a kialakítás, azt írtam is. De annak a pár voltnak, amit a multiméter mér, annak nem. A földelés hiányának természetesen nagy jelentőséget kell tulajdonítani!
(#) zoli_varga válasza briki hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
Szia!

Amit írtál az kb 450.
Jó esetben.
De egy felmérés mindenképpen kell és ott dől el az igénynek megfelelő ár.
(#) balzsi válasza tomikapc hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
Természetesen én is a mért értékre gondoltam az alatt, hogy "nincs jelentősége". A földelés hiányának kockázatával tisztában vagyok, csak így költözés előtt nem akarom újravezetékelni a lakást.
(#) gringos hozzászólása Aug 9, 2012 /
 
Üdv mindenkinek.Egy kis segítséget szeretnék kérni!Van egy 3. emeleti panellakás fürdőszoba.Falból két vezeték jön ki a lámpatesthez.(műanyag lámpa)Fém testű lámpa bekötésekor amíg nincs a lámpa felszerelve a falra világít tökéletesen.Amint felkerül a falra,leold a kismegszakító!Mondjuk ezzel együtt a főbiztosíték is a lépcsőházba de ez már csak hab a tortán!Ötlet?

Köszönöm...
(#) Johnycorp válasza gringos hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Helló!

Tehát, ha jól értelmezem akkor a falból kijövő két vezetéket bekötötted a foglalat talp és oldalérintkezőjére. A lámpatest fém részére (földelés) pedig nincs kötve semmi? Elképzelhető, hogy a falban megsérült a vezeték a tipli befúrásakor. A fázis hozzáér a lámpatest fém részéhez a csavaron keresztül, és ugyanígy elképzelhetően a nulla is a másik csavarnál. Vagy pedig az egyik csavar és a készülék fém részéhez hibásan hozzáérő vezeték csinálja a bajt. Nagy zárlat lehet, ha a lépcsőházban is lemegy a kismegszakító.
Elektromos szakember ajánlott, aki megnézi a csavarok helyét is.
(#) tanulo99 válasza Johnycorp hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Sztem összekeveri a fi és a kismegszakítót. Nem kötötted be a nullát a fölhoz? Van fi relé? Adom amit Johnycorp mondott lehet a tipli meg a csavar és ha van fi relé akkor elmászik az áram a fém testbe. lehet a nullába fúrtad be ezért nem bax meg de lehet a fázisba és életveszélyes.
(#) gringos hozzászólása Aug 9, 2012 /
 
Kb másfél méterre vannak a falba vezetékek,tuti nincs elfúrva semmi.Fi relé nincs.Villanyász már verte volna szét az egész fürdőt úgyhogy azt inkább kihagytam.A két vezeték a fázis és a null.Föld a közelbe nincs.A lámpa fém teste nem kerül érintkezésbe egyik vezetékkel sem de még csak át sem húz.Megmértem mindent amit lehetett....nagyon nem értem mert tettem fel másik lámpát is ami fém testű azzal is ugyanez a helyzet.A műanyag aljzatú lámpával nincs a jelenség.Ja és a villanyszerelő annyit mondott hogy akkor dupla szigetelésű lámpát kell alkalmazni és csókolom a gond megoldva.Lehet,de én nem hiszem hogy ez teljesen jó megoldás lenne......
(#) gringos válasza Johnycorp hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Csokival van bekötve gyárilag a két kábel és kb. másfél méterről műanyag csatornába megy a vezeték falon kívül a lámpatesthez.
(#) steve25 hozzászólása Aug 9, 2012 /
 
Sziasztok, 3~ 400V voltbol az egyik fázis csak 370V ad a másik kettő pedig 400V ot hogyan tudom azt az egy fázist megnövelni hogy mind a három egyforma legyen Azért nem egyforma mert egy UMFORMER el van előállitva a 3fázis
UMFORMER
(#) zoli_varga válasza gringos hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
ESZEDBE SE JUSSON, hogy fém lámpatestet teszel földeletlen áramkörre!

Érdekes tapasztalat: majdnem elfúrtam a mért fővezetéket a panellakásban mert az MMFAL a csempe alatt ment a FK táblához ami a fürdő mögötti előszobában volt.
Tehát lehet hogy a másik oldalon van a baj, elfúrtatok egy vezetéket és hosszabb a csavar amivel rögzíted a lámpatestet.
Utána kell járni a dolognak mert ez egy életveszélyes állapot amit nem úgy kell elhárítani hogy rossz megoldással látszólagos javítást végzünk!!!
(#) zoli_varga válasza steve25 hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Idézet:
„Azért nem egyforma mert egy UMFORMER el van előállitva a 3fázis”
(#) proba válasza gringos hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Az én elgondolásom szerint ez JÓ lámpával csak úgy következhet be (ha a kiindulási alap műanyag lámpával jó ,fémmel nem ,és a biztosítékot veri ,nem FI relét) Két csavarral van rögzítve a lámpa.Egyik csavar eltalál egy fázis vezetőt (azt nem mondta senki hogy a lámpáét ,akár a szomszéd szobáé is lehet a fal hátulján,a másik csavar pedig egy fém hálót ,vagy a nulla/védővezetőt ,az áramkör pedig a lámpa fémtestjén záródik.
(#) lui144 válasza gringos hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
A fém házú lámpatestekre nem hiába szokták rá tenni a földelésnek a jelzését.
(#) tomikapc válasza gringos hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Szia. Fém testű lámpát én se szerelnék föld nélkül, de sok panelba azokat a régi kocka alakú lámpákat eleve úgy rakták fel. Tehát ha muszáj, akkor már nagyon célszerű körültekintően eljárni. Pl. szereléskor minimum az előtte lévő kismegszakítót le kell kapcsolni, de jobb ha a lépcsőházit is (nem elég a kapcsolót magát, lásd éjszakai fényes kapcsoló).
Mindig leold a kismegszakító vagy csak akkor ha fel van kapcsolva a lámpa kapcsolója? Ha mindig, akkor nagy valószínűséggel a falban egy fázist fúrtál meg, nagyon veszélyes -> villanyszerelő. A szomszéd vezetékére nem gyanakodnék, mivel minimum 20-30 centi van két emelet között.
Ha csak akkor old le a kismegszakító, amikor fel van kapcsolva, akkor célszerű megnézni, hogy nem kerül-e ki a fázis (elég ha szivárog) a fém lámpatestre felkapcsoláskor. Ez lehet egy rossz szigetelésű anyagtól kezdve a csokin átfúrt csavartól, ami a lámpatesthez rögzíti sok mindenig. Ilyenkor nem kellett semmilyen vezetéket elfúrnod, elég ha a lyukban megtalálod a panelben lévő vasat. Ezek szinte kivétel nélkül mindig a földelés részét képezik, tehát a ház aljában be vannak kötve az EPH-ba. Mivel hegesztéssel rakták össze a paneleket, ez kiterjed az egész házra. (Nincs térerő ) Tehát azon keresztül is le fog oldani a kismegszakítód.

Hirtelen még arra tudok gondolni, hogy a falkábeled sérült valahol és amikor bekötöd, pont olyan "pózba" kerül a két vezeték, hogy zárlatot okoznak. Mert a jó kis alumínium vagy hajlik vagy törik. És inkább törik.
Ha nem vagy biztos benne érdemes villanyszerelőt hívni, de ő nem fog fém testű lámpát földelés nélkül bekötni.
(#) Zsolt32 hozzászólása Aug 9, 2012 /
 
Sziasztok!

Van egy ilyen lámpa felszerelve a garázs fölött. Azt szeretném megcsinálni, hogy ebből tovább viszem a kapcsolt feszültséget és egy másik helyre is teszek fel egy kisebb teljesítményű lámpát amit ugyanúgy ez az érzékelő vezérelne. A reflektorban kicserélném az izzót 120W-osra és a felszerelt lámpa sem lenne több 40W-nál. Ezt tudná kapcsolni a relé? Lenne belőle valami probléma?

Előre is köszönöm.
(#) kadarist válasza Zsolt32 hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Szia!
Az a lényeg, hogy az összteljesítmény ne haladja meg az 500W-ot.
Következő: »»   234 / 993
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem