Fórum témák
» Több friss téma |
Az nagyon jó lenne, ha tudnál segíteni konkrétumokkal.
Hétfőn készen lesz elvileg a motor felfogatásom, úgyhogy csak az elektronika van hátra. (:
Helló albinolynx!
Ha a sebességet potméterrel akarod szabályozni, akkor a C01 paramétert állítsd 0-ra. C01: Setpoint source 0: analog input Az irányváltáshoz az E2 digitális bemenetet használhatod. Ha szakadás, akkor az egyik irányba forog, ha fesz. alatt van, akkor a másik irányba. Ide tehetsz pl. egy kapcsolót, ahogy tervezted (lásd a doksiban a bemenetek bekötését) A 28-as kivezetés a Start parancs, ha oda feszültséget kapcsolsz, akkor a motor elindul. A C10-es paraméter a minimum sebesség. Ezzel tudod beállítani, hogy amikor a motor forog, akkor a poti minimum állásában hány Hz-el hajtsa a motort. (Ez gyárilag nulla, szükséges lehet a növelése néhány Hz-re) C10: Minimum output frequency C11 a maximum frekvencia. Amit itt beállítasz annyival (Hz) fog forogni a motor ha maximumra tekered a potit. Ez gyárilag 50Hz, de beállíthatod nyugodtan 60-ra is. C11: Maximum output frequency C12 a gyorsítási idő. Ezzel állíthatod be (másodpercben) hogy mennyi idő alatt gyorsuljon fel a motor. C13 lassítási idő. Mint a C12, de a lassulás meredekségét állítja. A lassítási és gyorsítási rámpaidő nem csak a leállásra és elindulásra vonatkozik, hanem arra is, amikor menet közben a potméterrel változtatsz a sebességen. C12: Acceleration time 1 C13: Deceleration time 1 A beállított idő alatt a max. sebességig történő felgyorsítást ill onnan való lelassítást kell érteni. Tehát a gyorsítás/lassítás meredeksége (Hány Hz-et gyorsuljon/lassuljon adott idő alatt) változatlan, független a beállított sebességtől. Ha pl. a max freki 60Hz, a gyorsítási rámpaidő pedig 4 sec, a beállított sebesség pedig 15 Hz, akkor 1 mp alatt fog 15Hz-re gyorsulni. Ha a beállított sebesség 30 Hz, akkor azt 2 mp alatt éri el, stb. C16 Boost. Ezzel a paraméterrel alacsony sebességnél lehet rádobni egy lapáttal a nyomatékra. Százalékban van, gyárilag 6%. Ha a motor kis fordulaton gyengének mutatkozna, akkor ennek az értéknek a növelése javasolt. Vigyázni kell, mert túl nagy érték jelentősen növeli a motor melegedését kis fordulaton. Ez a beállítás csak akkor hatásos, ha a C14-es paraméterben 2 van (Linear characteristic with constant Vmin boost) Gyárilag annyi van benne. C21 paraméterrel kompenzálhatod a motor slip-jét. A slip az aszinkron motorokra jellemző fordulat csökkenés, amikor a forgórész sebessége elmarad néhány %-al a forgó mágneses tér sebességétől. A slip terhelésfüggő és a terhelés növekedésével nő. C21-ben %-os értékkel kompenzálható ez a slip. Ha itt nem nulla van (ahogy gyárilag) akkor a motor potival beállított sebességéhez hozzád egy terheléstől függő értéket. Az itt beállított érték a teljes terhelésre vonatkozik. Nem tudom a frekvenciaváltó környezete hogyan lesz kialakítva (villamos kapcsolásra gondolok), de pár jó tanács: Ha nem vagy elektromos szakember, akkor inkább egy olyannal csináltasd meg, vagy legalább ellenőriztesd le, hogy minden rendben van-e (érintésvédelem). Pl. földelések. Egyéb biztonságtechnikai dologra is oda kell figyelni. Én pl. minimum egy mágneskapcsolót tennék a frekvenciaváltó elé, aminek saját öntartó ki/be nyomógombja van. Ezzel megakadályozható hogy ha a frekiváltó start kapcsolója be van kapcsolva és áram alá helyezed (vagy visszajön az áram egy szünet után) akkor nem fog a tokmánykulcs a fejedbe állni amikor váratlanul elindul a motor. Egy vészleállító gombot is tennék olyan helyre amit könnyen el lehet érni. Ezt ne a frekvenciaváltó bemenetére, hanem a főkapcsoló tekercs körébe kell bekötni. A fenti leírás azt feltételezi, hogy a meg nem említett paraméterek gyári beállítást tartalmaznak, amik szerepelnek az általad hivatkozott gépkönyvben is. Ha ez használt frekvenciaváltó, akkor előbb állítsd vissza a gyári alapbeállítást. Ha jól értelmeztem, akkor ezt a c02 paraméterrel lehet megtenni. A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2012
Köszönöm!
Holnap remélem sikerül asztalon összerakni a berendezést. Úgy gondolom be tudom kötni a biztonsági szempontokat szem előtt tartva. Volt régebben egy frekvenciaváltóm, amin volt egy jókora ellenállás, vagy tekercs. Fékezésnél ez emésztette fel az energiát. Elég durva, szinte pillanat alatt történő stop-ra volt beállítva a frekvenciaváltó. Ennél van ilyesmire mód? Hogy a lehet leggyorsabban álljon le, ha stop parancsot kap? Kell-e ilyen energia elnyelő alkatrész?
Üdv albinolynx!
Meredek lefutó rámpánál szükséges. Különösen ha nagy a fékezendő (lendítő) tömeg. Ez a készülék azonban nem tud fékellenállást kezelni, nincs benne fék chopper. Így DC fékezéssel lehet még próbálkozni esetleg, csak ahhoz lefutó rámpa helyett szabadonfutásos megállást kell választani.
Köszönöm, marad akkor egyszerűen így ahogy van!
A tekercseket hogyan kössem? Csillag, vagy delta? A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2012
Üdv albinolynx!
Mivel a motorod 230/400V-os, a frekvenciaváltó pedig 230V-os, ezért deltába kösd a motort.
Tekercsek:
U1 (kék) - U2 (fehér) V1 (barna) - V2 (citrom) W1 (zöld) - W2 (fekete) Delta kapcsolás = sorba vannak kötve. U2 - V1 - V2 - W1 - W2 - U1 Három fázis: L1, L2, L3 L1 = U2-V1 -re L2 = V2-W1 -re L3 = W2-U1 -re Nincs sehol szakadás, tekercsek Ohm-os ellenállása egyforma, frekvenciaváltó motor nélkül felfut a programozott minimum frekvenciáig. 3F megvan a kimenetein. A probléma: a motor rángatva, ugrás szerűen mozdul 1-2-t. Majd a frekvenciaváltó "CL" hibaüzenettel tilt: CL: áramkorlátot elérve (túlterhelve a szabályzó) - nézzem meg a C22-t. C22 paraméter az alap beállítás szerint 150%-os értéken. Mit tegyek most?
Nem olyan bonyi ez.
Csillagba a felső 3 össze van kötve, deltába pedig függőlegesen és ide megy a 3 fázis. Ha sikerült megbonyolítanod, akkor valamelyik tekercs fordítva van a másik 2-höz képest. Egy gyári, vagy akár újratekercselt motoron is a kivezetések szabvány szerintiek és nem lehet probléma. Delta kötésben egy kondival is mennie kell, ha nem megy, persze, hogy rosszul lett bekötve. Sok kapocsdekniben ott a vázlat is a bekötésről... A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2012
Igen, ugyanígy van nekem is deltába kötve. Le is írtam a tekercsvégek egymáshoz kapcsolását.
Sajnos ennek a motornak nincsen kapcsoló táblája, mert valaki kiszerelte. Csak lógnak a tekercsvégek a levegőben. Egy sorkapocsba kötöttem be őket. Kondit hova és milyet kellene kötnöm delta kapcsolás esetén?
Kondi bekötése: Bővebben: Link
Gondolom min. 250V. Érték: pár uF?
Kilowattonként 30-40 µF körüli értékkel számolj és motorokhoz való üzemi kondenzátort használj.
Helló albinolynx!
3 fázisú motor 3 fázisú üzemeltetéséhez nem kell kondenzátor. Így ebben az esetben a válasz: sehova!
Csak motorpróba miatt kell elindítani direktben, mert valami miatt tilt a frekiváltó.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Igen, az én javallatom is ez.
Ha csak úgy lógtak a drótok, nagyon nagy esély van a rossz kötésre. Ha legalább 2x3-as csoportosításban voltak, akkor a csillag kapcsolás és kondi is mutat valamit, hogy a motor tekercsvégek jól vannak-e csoportosítva, így is forgásra bírható üresjáratban.. Aztán a térben én el szoktam helyezni a 6 kivezetést, mintha a kapocstábláján lenne és az szerint kötöm deltába. Ha jó a motor, akkor csakis itt keresendő a hiba, felcserélt kivezetések.
Azt lenne jó kideríteni, hogy miért nem jó a deltába való kötésem...
Nem értem, hogyan lehetne elrontani, csak sorbakötöm a tekercseket. A tekercsek sorrendje gondolom mindegy, csak a végeik ne legyenek összekeverve. A motor működik, mikor elhoztam, akkor ki lett próbálva. Azóta sajnos valamiért le lett szerelve a sorkapocs...
No, akkor JÓL nézd meg, hogyan van deltába kötve egy motor.
Tuti, hogy a kötésedbe van a hiba. Mi az, hogy sorba kötöd? Ott a rajz, helyezd el térben a kivezetéseket és aztán kösd függőlegesen össze. Ha ez nem megy a frekiváltó beállítást el se kezd! Valamelyik tekercs most szembe megy a másik kettővel. Rajz, elhelyezés, bekötés...
"Valamelyik tekercs most szembe megy a másik kettővel."
Ez lehet a probléma, de hogyan tudom kibogyózni, hogy az adott tekercsnek melyik az 1-es és melyik a 2-es vége? Átkötöttem csillagba a motort 3F-ra. Forog, viszont melegszik. Gondolom akkor szintén az a probléma, hogy valamelyik tekercs fordítva van? A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Azt remélem, hoyg 2x3-as csoportba van fizikailag kihozva, vagyis szigetelőcsőbe van 3-3 db kivezetés.
Ha nem így van, bonyolódni fog a dolog.... Motort szét kell szedned. Ezt jól meg lehetett volna spórolni. No, szétszedni majd nem kell, de először a csoportosításra várok választ. A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Üdv!
Nem kel szétszedni a motort! Egyszerűen ellenállás mérő segítségével könnyen ki lehet találni mit hova kell bekötni!
Valamiért nagyon nem értjük egymást. (:
Így néz ki a doboz belül. A tekercspárok: kék - fehér citrom - barna zöld - fekete Azt viszont nem tudom, hogy pl. a kék-fehér párosban melyik az 1-es és melyik a 2-es, de a tekercspárok megvannak. Én úgy értem amit írtál, hogy nem mindegy, hogy pl. a fehérhez a citromot, vagy a barnát kötöm. A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Ezt a felállást kellene lemásolni. Tehát precízen meg kell találni a tekercsek kezdetét-végét és aztán megcsinálni a deltába kötést. Persze hosszadalmas (vagy nem) próbálgatással is sikert lehet elérni.
Ott a kép, egyik tekercs: kék-fehér.
Melyik szín az 1-es vége és melyik a 2-es? Ezt hogyan kell meghatározni?
Próbálgatni kell és egyszer csak meg lesz.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
Az járható út lehet, hogy bekötöm csillagba és lakatfogóval mérem a fázisonkénti áramfelvételt?
Valami különbség csak van, ha az egyik tekercs fordítva van, ellene dolgozik a másik kettőnek.
Hali!
Idézet: „Tehát precízen meg kell találni a tekercsek kezdetét-végét és aztán megcsinálni a deltába kötést.” Teljesen mindegy melyik a tekercs eleje és a vége. A tekercsvégek felcserélhetők. Ha egy tekercs két végét megfordítjuk, az csak forgásirány váltást eredményez, az alapvető működést nem zavarja. A tekercsvégeknek akkor lehet jelentősége, ha több motor is van és azt akarjuk, hogy azonos fázissorrend mellett, azonos bekötéssel azonos legyen a forgásirány. Itt ilyesmiről nincs szó.
Így van, 2-ő biztosan egyfele áll...
![]() Szerintem kösd csillagba és kezd el megcserélgetni ugyanannak a tekercsnek a 2 végét, gyakorlatilag legfeljebb két kísérlet lesz a jó állapotig. Utána kell megjelölni a 3-3 kivezetést és aztán megalkotni a delta kötést. Vagyis csillag, 230-at két szabad végre, meglökni a motort és áramfelvételt mérni. Aztán 1 tekercsvégen marad a hálózati egyik fele és a 3. tekercs kivezetésre a másik hálózati csatlakozás és eljátszani az árammérést. Amikor rendellenes, annak a tekercsnek 2 végét felcserélni. Sajnos rohadt sok időt sikerült elbaltáznunk egy olyan alapvető dologra, mint a napfelkelte.
Hali!
Idézet: „Szerintem kösd csillagba és kezd el megcserélgetni ugyanannak a tekercsnek a 2 végét, gyakorlatilag legfeljebb két kísérlet lesz a jó állapotig.” Ennek sok értelmét nem látom. Csak a forgásirány fog változni.
Ebben én nem vagyok biztos, már régen minden ok lenne, ha fel lehetne tekercsvéget cserélni - szerintem.
Pont ez a probléma! Egyébként itt van kézögybe 8-10 motor, mindjárt kipróbálom, de mezei tekercselőként eltöltött néhány évtized szerint ez nem úgy működik. Vagy hülyeséget vertek a fejünkbe és sose próbáltuk ki a formabontást... ![]() A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
A motor szerint a fizika nem változott. Mindenesetre kiszálltam, olyan orbitális magától értetődő dologra nekem nincs időm.
Vidd el egy villanyszerelőhöz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |