Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   22 / 102
(#) albinolynx válasza Szirty hozzászólására (») Dec 8, 2012 /
 
Az nagyon jó lenne, ha tudnál segíteni konkrétumokkal.
Hétfőn készen lesz elvileg a motor felfogatásom, úgyhogy csak az elektronika van hátra. (:
(#) Szirty válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
Helló albinolynx!

Ha a sebességet potméterrel akarod szabályozni, akkor a C01 paramétert állítsd 0-ra.
C01: Setpoint source 0: analog input

Az irányváltáshoz az E2 digitális bemenetet használhatod. Ha szakadás, akkor az egyik irányba forog, ha fesz. alatt van, akkor a másik irányba. Ide tehetsz pl. egy kapcsolót, ahogy tervezted (lásd a doksiban a bemenetek bekötését)

A 28-as kivezetés a Start parancs, ha oda feszültséget kapcsolsz, akkor a motor elindul.

A C10-es paraméter a minimum sebesség. Ezzel tudod beállítani, hogy amikor a motor forog, akkor a poti minimum állásában hány Hz-el hajtsa a motort. (Ez gyárilag nulla, szükséges lehet a növelése néhány Hz-re)
C10: Minimum output frequency

C11 a maximum frekvencia. Amit itt beállítasz annyival (Hz) fog forogni a motor ha maximumra tekered a potit. Ez gyárilag 50Hz, de beállíthatod nyugodtan 60-ra is.
C11: Maximum output frequency

C12 a gyorsítási idő. Ezzel állíthatod be (másodpercben) hogy mennyi idő alatt gyorsuljon fel a motor.
C13 lassítási idő. Mint a C12, de a lassulás meredekségét állítja.
A lassítási és gyorsítási rámpaidő nem csak a leállásra és elindulásra vonatkozik, hanem arra is, amikor menet közben a potméterrel változtatsz a sebességen.

C12: Acceleration time 1
C13: Deceleration time 1

A beállított idő alatt a max. sebességig történő felgyorsítást ill onnan való lelassítást kell érteni.
Tehát a gyorsítás/lassítás meredeksége (Hány Hz-et gyorsuljon/lassuljon adott idő alatt) változatlan, független a beállított sebességtől.
Ha pl. a max freki 60Hz, a gyorsítási rámpaidő pedig 4 sec, a beállított sebesség pedig 15 Hz, akkor 1 mp alatt fog 15Hz-re gyorsulni. Ha a beállított sebesség 30 Hz, akkor azt 2 mp alatt éri el, stb.

C16 Boost. Ezzel a paraméterrel alacsony sebességnél lehet rádobni egy lapáttal a nyomatékra.
Százalékban van, gyárilag 6%.
Ha a motor kis fordulaton gyengének mutatkozna, akkor ennek az értéknek a növelése javasolt.
Vigyázni kell, mert túl nagy érték jelentősen növeli a motor melegedését kis fordulaton.
Ez a beállítás csak akkor hatásos, ha a C14-es paraméterben 2 van (Linear characteristic with constant Vmin boost) Gyárilag annyi van benne.

C21 paraméterrel kompenzálhatod a motor slip-jét.
A slip az aszinkron motorokra jellemző fordulat csökkenés, amikor a forgórész sebessége elmarad néhány %-al a forgó mágneses tér sebességétől.
A slip terhelésfüggő és a terhelés növekedésével nő.
C21-ben %-os értékkel kompenzálható ez a slip. Ha itt nem nulla van (ahogy gyárilag) akkor a motor potival beállított sebességéhez hozzád egy terheléstől függő értéket. Az itt beállított érték a teljes terhelésre vonatkozik.

Nem tudom a frekvenciaváltó környezete hogyan lesz kialakítva (villamos kapcsolásra gondolok), de pár jó tanács:
Ha nem vagy elektromos szakember, akkor inkább egy olyannal csináltasd meg, vagy legalább ellenőriztesd le, hogy minden rendben van-e (érintésvédelem). Pl. földelések.

Egyéb biztonságtechnikai dologra is oda kell figyelni. Én pl. minimum egy mágneskapcsolót tennék a frekvenciaváltó elé, aminek saját öntartó ki/be nyomógombja van. Ezzel megakadályozható hogy ha a frekiváltó start kapcsolója be van kapcsolva és áram alá helyezed (vagy visszajön az áram egy szünet után) akkor nem fog a tokmánykulcs a fejedbe állni amikor váratlanul elindul a motor.
Egy vészleállító gombot is tennék olyan helyre amit könnyen el lehet érni. Ezt ne a frekvenciaváltó bemenetére, hanem a főkapcsoló tekercs körébe kell bekötni.

A fenti leírás azt feltételezi, hogy a meg nem említett paraméterek gyári beállítást tartalmaznak, amik szerepelnek az általad hivatkozott gépkönyvben is. Ha ez használt frekvenciaváltó, akkor előbb állítsd vissza a gyári alapbeállítást. Ha jól értelmeztem, akkor ezt a c02 paraméterrel lehet megtenni.
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2012
(#) albinolynx válasza Szirty hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
Köszönöm!

Holnap remélem sikerül asztalon összerakni a berendezést.
Úgy gondolom be tudom kötni a biztonsági szempontokat szem előtt tartva.

Volt régebben egy frekvenciaváltóm, amin volt egy jókora ellenállás, vagy tekercs. Fékezésnél ez emésztette fel az energiát. Elég durva, szinte pillanat alatt történő stop-ra volt beállítva a frekvenciaváltó.

Ennél van ilyesmire mód? Hogy a lehet leggyorsabban álljon le, ha stop parancsot kap?
Kell-e ilyen energia elnyelő alkatrész?
(#) Szirty válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
Üdv albinolynx!

Meredek lefutó rámpánál szükséges. Különösen ha nagy a fékezendő (lendítő) tömeg.
Ez a készülék azonban nem tud fékellenállást kezelni, nincs benne fék chopper.

Így DC fékezéssel lehet még próbálkozni esetleg, csak ahhoz lefutó rámpa helyett szabadonfutásos megállást kell választani.
(#) albinolynx válasza Szirty hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
Köszönöm, marad akkor egyszerűen így ahogy van!

A tekercseket hogyan kössem?
Csillag, vagy delta?
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2012
(#) Szirty válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 10, 2012 /
 
Üdv albinolynx!

Mivel a motorod 230/400V-os, a frekvenciaváltó pedig 230V-os, ezért deltába kösd a motort.
(#) albinolynx válasza Szirty hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Tekercsek:

U1 (kék) - U2 (fehér)
V1 (barna) - V2 (citrom)
W1 (zöld) - W2 (fekete)

Delta kapcsolás = sorba vannak kötve.

U2 - V1 - V2 - W1 - W2 - U1

Három fázis: L1, L2, L3

L1 = U2-V1 -re
L2 = V2-W1 -re
L3 = W2-U1 -re

Nincs sehol szakadás, tekercsek Ohm-os ellenállása egyforma, frekvenciaváltó motor nélkül felfut a programozott minimum frekvenciáig. 3F megvan a kimenetein.

A probléma: a motor rángatva, ugrás szerűen mozdul 1-2-t. Majd a frekvenciaváltó "CL" hibaüzenettel tilt:

CL: áramkorlátot elérve (túlterhelve a szabályzó) - nézzem meg a C22-t.

C22 paraméter az alap beállítás szerint 150%-os értéken.


Mit tegyek most?
(#) Orbán József válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Nem olyan bonyi ez.
Csillagba a felső 3 össze van kötve, deltába pedig függőlegesen és ide megy a 3 fázis.
Ha sikerült megbonyolítanod, akkor valamelyik tekercs fordítva van a másik 2-höz képest.
Egy gyári, vagy akár újratekercselt motoron is a kivezetések szabvány szerintiek és nem lehet probléma.
Delta kötésben egy kondival is mennie kell, ha nem megy, persze, hogy rosszul lett bekötve.

Sok kapocsdekniben ott a vázlat is a bekötésről...
A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2012
(#) albinolynx válasza Orbán József hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Igen, ugyanígy van nekem is deltába kötve. Le is írtam a tekercsvégek egymáshoz kapcsolását.
Sajnos ennek a motornak nincsen kapcsoló táblája, mert valaki kiszerelte. Csak lógnak a tekercsvégek a levegőben. Egy sorkapocsba kötöttem be őket.

Kondit hova és milyet kellene kötnöm delta kapcsolás esetén?
(#) kadarist válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Kondi bekötése: Bővebben: Link
(#) albinolynx válasza kadarist hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Gondolom min. 250V. Érték: pár uF?
(#) kadarist válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 11, 2012 /
 
Kilowattonként 30-40 µF körüli értékkel számolj és motorokhoz való üzemi kondenzátort használj.
(#) Szirty válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Helló albinolynx!

3 fázisú motor 3 fázisú üzemeltetéséhez nem kell kondenzátor.
Így ebben az esetben a válasz: sehova!
(#) kadarist válasza Szirty hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Csak motorpróba miatt kell elindítani direktben, mert valami miatt tilt a frekiváltó.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
(#) Orbán József válasza kadarist hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Igen, az én javallatom is ez.
Ha csak úgy lógtak a drótok, nagyon nagy esély van a rossz kötésre.
Ha legalább 2x3-as csoportosításban voltak, akkor a csillag kapcsolás és kondi is mutat valamit, hogy a motor tekercsvégek jól vannak-e csoportosítva, így is forgásra bírható üresjáratban..
Aztán a térben én el szoktam helyezni a 6 kivezetést, mintha a kapocstábláján lenne és az szerint kötöm deltába.
Ha jó a motor, akkor csakis itt keresendő a hiba, felcserélt kivezetések.
(#) albinolynx hozzászólása Dec 12, 2012 /
 
Azt lenne jó kideríteni, hogy miért nem jó a deltába való kötésem...
Nem értem, hogyan lehetne elrontani, csak sorbakötöm a tekercseket. A tekercsek sorrendje gondolom mindegy, csak a végeik ne legyenek összekeverve.

A motor működik, mikor elhoztam, akkor ki lett próbálva. Azóta sajnos valamiért le lett szerelve a sorkapocs...
(#) Orbán József válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
No, akkor JÓL nézd meg, hogyan van deltába kötve egy motor.
Tuti, hogy a kötésedbe van a hiba. Mi az, hogy sorba kötöd? Ott a rajz, helyezd el térben a kivezetéseket és aztán kösd függőlegesen össze.
Ha ez nem megy a frekiváltó beállítást el se kezd!
Valamelyik tekercs most szembe megy a másik kettővel.
Rajz, elhelyezés, bekötés...
(#) albinolynx hozzászólása Dec 12, 2012 /
 
"Valamelyik tekercs most szembe megy a másik kettővel."

Ez lehet a probléma, de hogyan tudom kibogyózni, hogy az adott tekercsnek melyik az 1-es és melyik a 2-es vége?

Átkötöttem csillagba a motort 3F-ra. Forog, viszont melegszik. Gondolom akkor szintén az a probléma, hogy valamelyik tekercs fordítva van?
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
(#) Orbán József válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Azt remélem, hoyg 2x3-as csoportba van fizikailag kihozva, vagyis szigetelőcsőbe van 3-3 db kivezetés.
Ha nem így van, bonyolódni fog a dolog....
Motort szét kell szedned.
Ezt jól meg lehetett volna spórolni.
No, szétszedni majd nem kell, de először a csoportosításra várok választ.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
(#) Szirty válasza Orbán József hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Üdv!

Nem kel szétszedni a motort!
Egyszerűen ellenállás mérő segítségével könnyen ki lehet találni mit hova kell bekötni!
(#) albinolynx válasza Orbán József hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Valamiért nagyon nem értjük egymást. (:

Így néz ki a doboz belül. A tekercspárok:
kék - fehér
citrom - barna
zöld - fekete

Azt viszont nem tudom, hogy pl. a kék-fehér párosban melyik az 1-es és melyik a 2-es, de a tekercspárok megvannak.

Én úgy értem amit írtál, hogy nem mindegy, hogy pl. a fehérhez a citromot, vagy a barnát kötöm.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012

motor.JPG
    
(#) kadarist válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Ezt a felállást kellene lemásolni. Tehát precízen meg kell találni a tekercsek kezdetét-végét és aztán megcsinálni a deltába kötést. Persze hosszadalmas (vagy nem) próbálgatással is sikert lehet elérni.
(#) albinolynx válasza kadarist hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Ott a kép, egyik tekercs: kék-fehér.
Melyik szín az 1-es vége és melyik a 2-es? Ezt hogyan kell meghatározni?
(#) kadarist válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Próbálgatni kell és egyszer csak meg lesz.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
(#) albinolynx hozzászólása Dec 12, 2012 /
 
Az járható út lehet, hogy bekötöm csillagba és lakatfogóval mérem a fázisonkénti áramfelvételt?
Valami különbség csak van, ha az egyik tekercs fordítva van, ellene dolgozik a másik kettőnek.
(#) Szirty válasza kadarist hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Hali!

Idézet:
„Tehát precízen meg kell találni a tekercsek kezdetét-végét és aztán megcsinálni a deltába kötést.”


Teljesen mindegy melyik a tekercs eleje és a vége. A tekercsvégek felcserélhetők. Ha egy tekercs két végét megfordítjuk, az csak forgásirány váltást eredményez, az alapvető működést nem zavarja.

A tekercsvégeknek akkor lehet jelentősége, ha több motor is van és azt akarjuk, hogy azonos fázissorrend mellett, azonos bekötéssel azonos legyen a forgásirány. Itt ilyesmiről nincs szó.
(#) Orbán József válasza albinolynx hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Így van, 2-ő biztosan egyfele áll...
Szerintem kösd csillagba és kezd el megcserélgetni ugyanannak a tekercsnek a 2 végét, gyakorlatilag legfeljebb két kísérlet lesz a jó állapotig.
Utána kell megjelölni a 3-3 kivezetést és aztán megalkotni a delta kötést.
Vagyis csillag, 230-at két szabad végre, meglökni a motort és áramfelvételt mérni.
Aztán 1 tekercsvégen marad a hálózati egyik fele és a 3. tekercs kivezetésre a másik hálózati csatlakozás és eljátszani az árammérést. Amikor rendellenes, annak a tekercsnek 2 végét felcserélni.
Sajnos rohadt sok időt sikerült elbaltáznunk egy olyan alapvető dologra, mint a napfelkelte.
(#) Szirty hozzászólása Dec 12, 2012 /
 
Hali!

Idézet:
„Szerintem kösd csillagba és kezd el megcserélgetni ugyanannak a tekercsnek a 2 végét, gyakorlatilag legfeljebb két kísérlet lesz a jó állapotig.”


Ennek sok értelmét nem látom. Csak a forgásirány fog változni.
(#) Orbán József válasza Szirty hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
Ebben én nem vagyok biztos, már régen minden ok lenne, ha fel lehetne tekercsvéget cserélni - szerintem.
Pont ez a probléma!
Egyébként itt van kézögybe 8-10 motor, mindjárt kipróbálom, de mezei tekercselőként eltöltött néhány évtized szerint ez nem úgy működik.
Vagy hülyeséget vertek a fejünkbe és sose próbáltuk ki a formabontást...
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2012
(#) Orbán József válasza Orbán József hozzászólására (») Dec 12, 2012 /
 
A motor szerint a fizika nem változott. Mindenesetre kiszálltam, olyan orbitális magától értetődő dologra nekem nincs időm.
Vidd el egy villanyszerelőhöz.
Következő: »»   22 / 102
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem