Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Fúrógép fordulatszám szabályozó
Nem tudom mi alapján rajzoltad ezt a rajzot ( és ne a NYÁK-kal legyél egyenlöre elfoglalva, hanem a müködési elvekkel), de ez aligha fog müködni. Ebben a kapcsolásban a D3 dioda majdnem nullára huzza le az R1,D2 közös pontját, azaz ott csak negativ feszültség lehet.
A D2 másik vége meg a poti kapcsolata igényel némi "reviziot", stb. Mielött kinyirnál még egy marék alkatrészt vagy magadban tennél kárt a kisérletezések közben, nézz körül a piacon - vannak, kész, nyomogombba, poti köré épitett szabályzok.
Szia Massawa.
A legutóbbi hívatkozásod szerinti "AC Motor Speed Controller Circuit" lenne a legjobb. Kérlek homályosíts fel: 1. mi az a DIAC, illetve használhatom-e az áramkörben a csatolt PDF szerinti BR100/03 típust? 2. jó lesz ide a BT136 TRIAC? 3. jól gondolom, hogy L1 tekercs árama is 10A körüli legyen? hdcc
Az a rajz, amit legelőször kaptál éppen olyan jó lett volna, mint a többi, csak te rosszul rajzoltad át. A diak egy olyan háromrétegű félvezető, amely a vezetési feszültségén hirtelen elkezd vezetni. A gyors átmenet miatt ideális triak vagy tirisztor gyújtására használni. A triakot és a zavarszűrő tekercset érdemes az üzemi áram fölöttire tervezni.
Na meg lassan nagyon off lesz itt a téma. A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2014
O.K. köszi, kezdem érteni. Kérlek nézd meg a csatolt áramkört, ráírtam hogy milyen alaktrészt tennék hová. Jó lesz így?
Jobb lenne egy 10 vagy 16A-es triakot választani, mert jobban bírják az indítási áramlökést és nem kerülnek sokkal többe.
Ez jó lenne? BT138-600 TRIAC 600V 12A/95ap Igt/Ih<70/30mA
Bocsi, PWM-mel kezdődött a dolog, de kiderült, hogy ez nem PWM kérdés.
Hogy mit szeretnék? A fúró fordulatszabályozó kapcsolásit (amit a legutóbb beillesztettem, típusokkal) szeretném jóváhagyatni egy Hozzáértővel.
Jóvá van hagyva és a 12A-es triak is jó. Csak ez a téma megint nem az.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2014
Vettem a zsibin egy külsőre tip-topp Bosch CSB 620 2E fúrógépet.
Ott helyben ki tudtam próbálni, 5e-ért még tekert is rendesen, annyi volt a nyűgöm hogy az indító kapcsoló csak a végállásban kapcsolt be, semmit sem szabályzott. Gondoltam majd otthon szétkapom és kitakarítom, volt már hasonló esetem hogy a potmétere volt tiszta dzsuva. Na szétkaptam, tényleg vastagon zsíros, poros a szénpálya meg a leszedő. Gyönyörűen kitakarítottam, érintkezőket stabilra jusztíroztam, összeraktam, .... és UGYANAZ! Akkor nézem a neten a robbantott rajzát, és megáll az eszem! Ebbe nem került elektronika, csak a kapcsolóban levő végállású érintkzőt használják kapcsolóként (ON-OFF Switch)! Volt-e már valakinek hasonló "szerencséje"? ![]() Most azon agyalok, ha mégegyszer szétkapom, berakok egy triacos szabályzót a bent lévő beépített szénpályás potijára. Vagy tudtok valami forrást, ahonnan elfogadható áron kapok egy rendesen megszerelt hasonló szabályzós kapcsolót?
Épp ilyesmit vadászok.
De nagyon rafkósak ezek a "speed controlok" , mert szerintem ezek is csak kapcsolnak. Most akkor sebességszabályzó vagy trigger kapcsoló?
Megrendelem, de ha nincs benn, megy a Te fúródba!
Miből gondolod? Az enyémen is rajta a vezérelt tirisztor jele, mégsem az
Sajnos ennek a tipusnak az a baja, hogy egy pillanat alatt kapcsolová alakul
![]() Sajnos egy elb...tt konstrukcio, igen nehéz vele valamit kezdeni a mechanikus felépités miatt. Egyszerüen ocska a triac benne és hiányoznak vagy rosszak az induktiv védöelemek. Igy a motor az elsö inditás pillanatában is kinyirhatja. Ha visszanézed a korábban berakott kapcsolásokat, mindegyikben ott az az ivcsökkentö induktivitás - ebbe meg valami SMD felismerhetetlen valami van valoszinü ugyanilyen okbol, csak éppenséggel az elsö szikra megöli. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2014
Ebben valoban nincs, én a korábbi az e-bay linken bemutatott kapcsolorol beszéltem (piros gombbal). Abban van triac, de sajnos sokban csak addig, mig ki nem probálja valaki, utánna meg simán átszublimál kapcsolová.....
Elgondolkodtam a dolgon és ma megint szétkaptam ezt a szabályzós kapcsolót.
Mert mégiscsak annak kell lennie, ha egyszer azt a potis csúszkát beletették. Massava ahogy említette, ebben is lehetett valamikor egy vezérelt triac, csak meghalt, minden jel arra mutat. Arra gondoltam, hogy esetleg a felgőzölt beépített potmétert felhasználva kanyarítok hozzá egy szabályzó áramkört. De olyan a kialakítása, hogy ez reménytelen feladat lenne. Úgyhogy morogva nekiálltam ismét összerakni. Azért az nem egy egyszerű feladat, kíváncsi lennék a gépsoron milyen célszerszámmal rakják össze a 3 rugó által szanaszét feszített belsőt a házába. Esetleg aki hasonlóval kínlódik, és csak a poti részt kellett kitakarítani mert a többi még működik, adok egy tippet kínlódásaim nyomán. A legnagyobbik visszatérítő rugó olyan erővel nyomja szét összerakáskor az alkatrészeket, hogy szinte képtelenség normálisan visszatuszkolni. Ezért a műanyag házba fúrtam egy akkora lukat, hogy a rugó beférjen. Így már össze lehet kényelmesen illeszteni, majd mikor a burkolatba megy vissza, akkor kell bedugni a rugót - így csak fele úton kell küzdeni vele A ház burkolat ugyanúgy megfogja és ellentart mint a belső kifúrt műanyag.Aztán elgondolkodtam, hogy megoldom én ezt az egészet egy kis 3x4 cm-es panellal, ami elfér a nyélben kényelmesen. A potit meg kivezetem és lesz egy külső szabályzó gomb. Ha belegondolok, a jó öreg bolgár fúróm is ilyen volt, és jó 25 éve szolgált becsülettel.
Köszi már készül a kiváltás, de elteszem a linket mert még jól jöhet!
Bocsi de kicsit félhomály volt fotózáshoz épp
Sikerült megoldani egy egyszerű triacos kapcsolással pár hsz-el feljebb látható és most ismét szabályoz. Igaz nem nyomatéktartó, de majd ennyit elnézek neki. Van egy másik AEG, amiben U211B van, most várom hozzá a német ebayről az IC-t, mert a kínai úgy tűnik nem bírta (írtam is a hamis félvezetős topicba, de senki sem reagált rá )Na az utánszabályoz rendesen.
Affenébe, csak most szólsz? - már összeraktam
)Elfér az ott, lesz még több is benn. Idézet: „Igaz nem nyomatéktartó, de majd ennyit elnézek neki.” Nem kell ilyen nagyvonalunak lenni, mert ha valoban azt a kapcsolást épitetted meg, annak elvben bizony nyomatéktartonak kellene lennie, mert a motor EMF-je csökkenti a C3 kondin a feszültséget és igy a triac korábban kapcsol, amitöl több áram jut a motorba - azaz felszabályoz = nyomatéktartás.
Igen azt én is olvastam, de akkor sem hittem el mikor olvastam, meg akkor sem vártam el tőle mikor megépítettem
.Ahhoz egy kicsit komolyabb elektronika kell sajnos.
Nem biztos. Az U211-s precizios vezérlö, ami nagyon felesleges egy furogepbe stb.
A te áramköröd teljes mértékben képes a nyomaték kompenzaciora, ha sikerül összehangolni az elektronikát a motorral. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy el kell egy kicsit szorakozni azzal a 2-3 alkatrésszel ami ebben részt vesz. Ennek az egyszerü áramkörnek az az egyetlen hátránya, hogy a motorok nem egyformán viselkednek az EMF szempontjábol, igy minden motorhoz egyedien kell hozzáigazitani ( nekem 3 esetben sikerült - egy esetben nem , de szerintem ott a motor volt ocska). Ezt küszöböli ki meglehetösen bonyolultan az U211 meg a marék alkatrész és a tacho, ehhez hasonlo hajtásom az esztergapadon van. Ott aránylag fontos a pontos fordulatszám, ami nem változik nagyon a terhelésre.
Sziasztok!
Megépítettem a május 12-én kitárgyalt fúró-fordulatszabályozót. Egyelőre egy 230V-os izzóval próbáltam ki... Nem értem mi a baj. A poti végállásaiban semmi sem történik, középállásában elkezd villogni az izzó olyan 4-6 Hz frekivel. Úgy tűnik, valamiért nem akar nyitni a triak... Mi lehet a gond? Van 5letetek? ![]() hobbydcc
Az eredetije meg elég értelmezhetetlen.
Május 12-én később került fel egy másik rajz, én azt építettem meg. A fúrógéppel működik hibátlanul, izzóval nálam is felvillant a szabályzási tartomány elején, de a fúróval megy szépen. Esetleg a poti értékével, meg a határoló ellenállással lehet játszani hogy ne legyen holtjátéka a potinak.
Köszi a hozzászólásokat, Massawa & Szpisti!
Melyik a határoló ellenállás? Mekkora potit rakhatok ebbe az áramkörbe?
A határoló az R2. Csináld meg az eredeti értékű alkatrészekkel: Bővebben: Link.
Köszönöm szépen, hétvégén megpróbálom !
hdcc |
Bejelentkezés
Hirdetés |
















