Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vitatkozzunk! / Beszéljük meg!
Moderátorok által fokozottan megfigyelt, és moderált topik! Kulturáltan, egymást észérvekkel meggyőzni vágyók témája!
Lapozás: OK   40 / 109
(#) lazsi válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Bocsi, akkor félreértettelek!
Azt gondoltam, ha a csapágy sajtolt háza deformálódott, akkor az egyúttal csapágy tönkremenetelét is jelenti, vagyis nem gondoltam, hogy a csapágy és a csapágyház egymástól független elemek.
(#) sonajkniz válasza lazsi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Nem kellene függetlennek lennie, de miután meglógósodott a csapágyház, így azzá vált. Tehát a csapágyra nem hatott nem rá való erő.
(#) Pafi válasza lazsi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Idézet:
„Ha mégis, akkor tönkremegy...”


Nos ez így van, mármint viszonylag pirinyó nyomaték nagyon gyorsan tönkre tudná tenni a nem erre optimalizált csapágytípust. Csakhogy egyrészt a meghibásodás jellege (a csapágynak semmi baja csak kimozdult a helyéről) sem utal ilyen nyomatékra, sem a motor kialakítása nem valószínűsíti. Ilyen nyomaték csak akkor alakulhat ki, ha a tengely meghajlik. Persze mondhatod hogy esetleg meghajolhatott a tengely, de ez azért sokkal kevésbé reális mint az hogy szimplán az erőt nem bírta a csapágy háza.

A rajzodon egyrészt az nem stimmel, hogy a csapágy által a tengelyre kifejtett erő felfelé hat valójában, másrészt tudtommal nem a hátsó csapággyal volt gond, így nem érdemes azon vizsgálni a nyomatékot, illetve a rajzodból semmi nem derül ki arról, hogy a nyomatékból mennyit vehetne fel a csapágy. Egy tipikus motornál ez a nyomaték szándékosan elhanyagolhatóan kicsire van méretezve a csapágyhorony profiljának segítségével. Radiálisan a kotyogás um nagyságrendű, ezzel szemben a tengelyek szögében 0,3 fok kotyogás teljesen normális, ami pl. 10 cm hosszú motoron a tengely 0,25 mm-es behajlásáig (ami brutális) biztosítja a feszülésmentes csapágyat. Ha pedig mégis ennél sokkal jobban meghajlik a tengely, akkor a lemezből sajtolt pajzs rugalmassága is engedi a csapágy elfordulását anélkül hogy a teljes nyomatékot felvenné.
(#) otvenkilenc válasza lazsi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
A zöld X-l jelzett csapágynál maximum csavarónyomaték lép fel s nem forgatónyomaték.
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
A nyomatékot az erővel. Szerinted az erő változatlan, a nyomaték változó az erőkar függvényében, ráadásul fordítottan arányos (?!?) lenne vele. Nem tudom hogy ezt honnan vetted. Csakhogy a motor nyomatéka van megadva, az állandó, az erő pedig a fizika törvényei szerint csökken az erőkarral. De ezt már írtam.
(#) lazsi válasza Pafi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Idézet:
„Csakhogy egyrészt a meghibásodás jellege (a csapágynak semmi baja csak kimozdult a helyéről) sem utal ilyen nyomatékra, ...”

A hiba, ami a kiindulási levélben volt éppen ez volt: a csapágyház megadta magát és ezért a csapágy kimozdult a helyéről. Emiatt nevezte gagyinak Sonajkniz.

Idézet:
„A rajzodon egyrészt az nem stimmel, hogy a csapágy által a tengelyre kifejtett erő felfelé hat valójában, másrészt tudtommal nem a hátsó csapággyal volt gond, így nem érdemes azon vizsgálni a nyomatékot,”

Én nem a csapágy által tengelyre kifejtett erőt rajzoltam be, hanem a tengely által a csapágyra kifejtett erőt. Ez az erő okozta az elülső csapágyház deformációját, és a csapágy elmozdulását.

Idézet:
„... szimplán az erőt nem bírta a csapágy háza.”

Pontosan ez történt. de ez nem a motor, hanem a tervezés hibája, szerintem...

Idézet:
„Ha pedig mégis ennél sokkal jobban meghajlik a tengely, akkor a lemezből sajtolt pajzs rugalmassága is engedi a csapágy elfordulását anélkül hogy a teljes nyomatékot felvenné.”

Mindaddig, amíg ezek rugalmassága reverzibilis és nem okoz maradandó kárt. Illetve a tengely nem hajlott meg sokkal jobban (gondolom), hanem a csapágyház deformálódott.


Ötvenkilenc kollégának:
A zöld X-el jelölt helyen fellépő forgatónyomaték az ábra bal oldalán lévő nagyobbik kék erő (amit a lánchajtás aszimmetrikus terhelése okoz) következtében keletkezik. A berajzolt piros körív ott van, ahova rajzoltam: A lapra és a tengely hossztengelyére merőlegesen, nem pedig a tengely forgásának megfelelően, a 3D-t síkban ábrázolva.
(#) granpa hozzászólása Máj 22, 2017 / 1
 
"Zsibbad a karja a katonának" , de egy egész szakasznak?!
(#) nagym6 válasza granpa hozzászólására (») Máj 22, 2017 / 1
 
Hát jól felfújtuk, de még a jelenség kvantumfizikai kitárgyalása hátravan.
(#) szamóca válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
És az sem tisztázott, hogy ezen a vonaton ülve, találkozott-e már valaki Richard Burtonnel?
(#) Pafi válasza lazsi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Igen, a csapágyház adta meg magát. Nem a csapágy. Látsz itt bármit ami ellentmond annak amit írtam? Vagy épp megerősíteni akarsz engem? Nem világos hogy mi is a szándékod... Hogy ki szerint mi a gagyi, az jelenleg engem nem igazán érdekel.

Idézet:
„Én nem a csapágy által tengelyre kifejtett erőt rajzoltam be, hanem a tengely által a csapágyra kifejtett erőt.”


Akkor rossz helyre rajzoltad a nyilat. Az erő hatásvonalát a támadási pontból kellene indítani. Ha a csapágyra hat, akkor a csapágyból kellene indulnia. Vagy oda kellene írni hogy mit jelent. Meg a hossza sem reális/arányos. Már leírtam a mennyiségi és irány összefüggéseket. A berajzolt nyomaték meg ugyebár eredőben 0, hiszen nem kezdett el bukfencezni a motor.

Idézet:
„Ez az erő okozta az elülső csapágyház deformációját, és a csapágy elmozdulását.


Akkor csak megérkeztünk oda amit eddig is írtam.

Idézet:
„Pontosan ez történt. de ez nem a motor, hanem a tervezés hibája, szerintem...”


Lehet, illetve értelmezés kérdése. A kettő összefügg. Ez részben gazdasági döntés volt mindkét részről, mindenki spórolni akart.

Idézet:
„Mindaddig, amíg ezek rugalmassága reverzibilis és nem okoz maradandó kárt.”


Természetesen. De ettől valószínűleg nagyon messze volt, illetve azt a szintet valószínűleg a brutális rezgés is elárulta volna.
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Csak ahhoz óvodásokat kell hívni segítségül...
(#) sonajkniz hozzászólása Máj 22, 2017 /
 
Még egy utolsó gondolat a gagyi - nem gagyi témakörben.

Mint így utóbb megtudtam, a vonat magyar gyártmányú. A gyártó a Zimmermann cégtől vásárolta a motorokat, kapcsolókat, sönt ellenállásokat. A most tönkrement vonat elektronikája már újítás volt.
Amikor a motor odalett, a vonat tulajdonosa felvette a kapcsolatot a gyártóval, aki rögtön megrendelt két motort a Zimmermanntól. Ma megérkeztek a motorok. (Miután megküzdöttem a tönkrement felélesztésével.)
A motor teljesen szerelten érkezett. Felfogatókkal, lánckerékkel.
Láss csodát! Nincs elülső pótcsapágyazás, de van öntvény csapágyház! Ezek szerint még sem volt az a lemez vacak jó konstrukció.
(#) kadarist válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Amikor először lett megvásárolva a gyártótól, akkor is lánckerékkel együtt kapta meg a vonat gyártója? A motor gyártója akkor tudta, hogy a motorja mire és hogyan lesz felhasználva?
(#) Kovidivi hozzászólása Máj 22, 2017 / 2
 
Bárcsak nekem is ennyi időm lenne, hogy egy ennyire túlrágott csonton napokkal később is találjak még valamit Süt a nap, menjetek sétálni inkább egyet, veszekedés helyett! A vonat már meg van szerelve, és viszi az utasait, ez a lényeg.
(#) sonajkniz válasza kadarist hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Valószínűleg az eladó Zimmermann cég tudta, mivel mint írtam a kapcsolókat és a söntöket is tőlük vette, ráadásul a kapcsolók direkt erre a célra készültek. Az egyik ugyanis irányváltást és az akkuk soros - párhuzamos átkapcsolását intézte egyidejűleg, a másik pedig jobbra 4 fokozattal a hajtást kapcsolgatta söntökön át, balra 4 fokozattal pedig fékezett. Tehát elég valószínű, hogy kifejezetten erre a célra megalkotott kapcsolók. A lánckerék motortengelyre rögzítésének technikája pedig ugyan az.
(#) Pafi válasza nagym6 hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Itt a bonyolult erőszámítás ábrákkal, mert a jelek szerint nehéz térben gondolkodni.
(#) otvenkilenc válasza lazsi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
"Ötvenkilenc kollégának:
A zöld X-el jelölt helyen fellépő forgatónyomaték az ábra bal oldalán lévő nagyobbik kék erő (amit a lánchajtás aszimmetrikus terhelése okoz)

Azaz a túlfeszített lánc húzóereje? A lánckerék és a csapágy közötti tengelyrészre nem hajlítási erő hat? Vagy azt mondod, hogy az ott fellépő erő Húzó, hajlító) egy az egyben a hátsó csapágyra szerinted mint forgatónyomaté hat?

következtében keletkezik. A berajzolt piros körív ott van, ahova rajzoltam: A lapra és a tengely hossztengelyére merőlegesen, nem pedig a tengely forgásának megfelelően, a 3D-t síkban ábrázolva. "

Hmm hmm Az a fekete téglalap lenne a tengely síkban (2D-ben) ábrázolva?
(#) kalmi.kalmi hozzászólása Máj 22, 2017 /
 
Egyesek szürke betűvel írnak hozzászólásaikban és a moderátorok nem vadásszák le őket.
Miért ?
(#) nedudgi válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Az OFF bizonyos határig megengedett.
(#) otvenkilenc válasza Pafi hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
Hol van ábrázolva az M1, M2, F1, F2 stb? Maga a rajz sem igazi. A csapágymetszet mellett mi az a sraffozás? Mit jelölne? Mi az M és a 4 mind. Az átmérő megadásnál nem szokás a méretvonalat a méretnyilakon keresztül húzni.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 22, 2017 /
 
A Boschnak van egy hasonlo motorja, aminek egy szép flansa is van, amivel meg lehet fogni a csapágyházat. Ezen ezt nem, látni, megint csak egy öszvér konstrukcio. (Lehet, higy a Zimmerman gyártotta az uj homloklapot.).
(#) Pafi válasza otvenkilenc hozzászólására (») Máj 23, 2017 / 1
 
Idézet:
„Hol van ábrázolva az M1, M2, F1, F2 stb?”


Az alatta levő ábrán balról jobbra pont olyan sorrendben, ahogy a szövegben szerepel.

Idézet:
„Maga a rajz sem igazi. A csapágymetszet mellett mi az a sraffozás? Mit jelölne?”


Kérdezd Robert Bosch-t! De nem tökmindegy?

Idézet:
„Az átmérő megadásnál nem szokás a méretvonalat a méretnyilakon keresztül húzni.”


Szerinted ez egy valós probléma? Különösen az olyan hibákkal összemérve, mint hogy egyesek nem tudják megkülönböztetni a nyomatékot az erőtől, a hatást az ellenhatástól, a fölfelét a lefelétől, a vak tippelést a számolástól, stb...
(#) lazsi válasza Pafi hozzászólására (») Máj 23, 2017 / 1
 
Nekem az volt a célom, hogy egy szemléletes, egyszerű vázlatot készítsek, hátha a szemben álló felek a segítségével megértik egymás álláspontját (legalább részben). Erre te belekötöttél a 2 perc alatt, Paint-ben összedobott ábrámba (ahelyett, hogy a jószándékot észrevetted volna, és egyből támadtál engem...). Ezek után ne csodálkozz, ha a mérnöki precizitásodat számon kérik rajtad...

Idézet:
„Hogy ki szerint mi a gagyi, az jelenleg engem nem igazán érdekel.”

Kár... Mert éppen ez volt ennek a levélfolyamnak az elindítója!!! Eredetileg senki sem volt arra kíváncsi, hogy mekkora erők és nyomatékok vannak ebben a rendszerben, csak a gagyi - nem gagyi kérdésre ugrott pár ember.

Idézet:
„Ez részben gazdasági döntés volt mindkét részről, mindenki spórolni akart.”

Ez a lényeg! A motor gyártója (gondolom) készít jobb minőségű mechanikájú motorokat is, bizonyára jóval drágábban.
A szakember tudja, hogy min lehet és/vagy min érdemes spórolni, és min nem. Ez viszont egyértelműen a tervezés kérdésköre! Ha valaki spórolásból az adott célra nem megfelelő egységet (motort) épít be, az az ő hibája és ne mondja gagyinak azt a terméket, ami más célra egyébként tökéletesen megfelelne.
(#) sonajkniz válasza lazsi hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Idézet:
„adott célra nem megfelelő egységet (motort) épít be, az az ő hibája és ne mondja gagyinak azt a terméket”

Te is felületes vagy kissé!
Már volt többször is említve, hogy nem én építettem a mozdonyt, csupán javítottam.
Azt pedig, hogy legagyiztam, változatlanul fenntartom. Miért is?
Talán azért, mert napi szinten dolgozom villanymotorokkal, bár nagyrészt csak a meghajtásukról gondoskodom, ritkább esetben választom én a motort, viszont látok!
Látom azt, hogy a legnagyobb teljesítményű lemezházas motor amivel eddig találkoztam, (ezen kívül) az akkus kerékkulcs motor volt. De annak meg a komplett háza az elülső pajzzsal együtt egy darabból volt sajtolva, siklócsapágyas, és speciálisan arra a szerszámra gyártott, rövid üzemidejű motor. Külön a kereskedelemben nem kapható.
Golyóscsapágyas, folyamatos üzemű villanymotorban még ez idáig nem láttam ilyet. Pedig rengeteg különböző motorhoz volt már szerencsém.
(#) otvenkilenc válasza Pafi hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
"Az alatta levő ábrán balról jobbra pont olyan sorrendben, ahogy a szövegben szerepel."

Ott csak nyilak vannak más semmi! Nem azonosíthatóak a nyilak, kitudja mit jelentenek, mik lehetnek. például haladási irányt jelző nyilak.

"Kérdezd Robert Bosch-t! De nem tökmindegy? "

Nem . Egy műszaki ember ilyet nem követne el. Az hogy neked tök mindegy a szakmai hozzállásod mutatja.

"Szerinted ez egy valós probléma?"

Valós, hiszen a műszakirajz az egy dokumentum, azok az alapján készítenek el eszközt , épületet stb. Ha a dokumentum trehányul van elkészítve akkor az is amit elkészítenek az alapján. Na abból adódnak majd a gondok. Összedől az épület, szétesik a gép stb. Szerinted nem fontos, hogy a műszakirajz milyen? Hmm Micsoda jövő..
A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2017
(#) sonajkniz válasza lazsi hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Idézet:
„ne mondja gagyinak azt a terméket, ami más célra egyébként tökéletesen megfelelne.”


Milyen igazad van! Hogy én erre nem gondoltam. Soha többé nem gagyizom le a két hét alatt szétmálló kínai papucsot. Hiszen ha nem a lábamra húzom, más célra tökéletes!
(#) lazsi válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 23, 2017 / 1
 
A két hét alatt szétmálló papucs gagyi! Egy másik papucs, ami normál körülmények között megfelelően hosszú ideig használható arra, amire való (pl. strand, uszoda, stb...), de télen, a hóban merev, rideg lesz és eltörik, az nem gagyi, csak nem megfelelő helyen/időben használták.
Valaki írta (most nem keresem vissza az előző 4-5 oldalon, és az állítását sem ellenőrzöm, de senki sem cáfolta, így nagy eséllyel el lehet fogadni), hogy ezt a motort ventilátorhoz használják. Arra valószínűleg megfelelő, mert nem kap a tengelye oldalirányú erőt.
(#) sonajkniz válasza lazsi hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Nos én az előző hozzászólásomat csupán poénnak szántam, de ha te komolyan vetted, akkor felhívnám a figyelmedet az előző hozzászólásom soraira.
Idézet:
„az akkus kerékkulcs motor volt. De annak meg a komplett háza az elülső pajzzsal együtt egy darabból volt sajtolva, siklócsapágyas, és speciálisan arra a szerszámra gyártott, rövid üzemidejű motor. Külön a kereskedelemben nem kapható.”

A lényeg a végén van. Mivel nem általános célú motor, így kereskedelemben nem kapható.
Ha ezt a motort adott eszközhöz gyártották, miért tették kereskedelmi forgalomba?
(#) nagym6 válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Idézet:
„Soha többé nem gagyizom le a két hét alatt szétmálló kínai papucsot.”
Újabb téma, de ez jóval egyszerűbb, mivel itt nyomaték nincs, csak erő. Vagy fene tudja, megint összekeverem.
(#) lazsi válasza sonajkniz hozzászólására (») Máj 23, 2017 /
 
Nem adott eszközhöz, hanem adott felhasználási területre, ahol nem hat a tengelyre oldalirányú erő.
Ha egy strandpapucsot csak nyáron a strandokon lehet használni, de télen a hóban nem, akkor "miért tették kereskedelmi forgalomba" és miért nem csak a strandokon árulják?
Következő: »»   40 / 109
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem