Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   78 / 86
(#) Bakman válasza jany1966 hozzászólására (») Júl 11, 2017 /
 
Ez így nem lesz jó, ez csak váltóáram esetén működik megfelelően. Gondolom a 200 V DC már rendelkezésre áll.
(#) pucuka válasza jany1966 hozzászólására (») Júl 11, 2017 /
 
A triakos megoldás biztos nem jó. Ha már van egyenfeszültséged, akkor jó a PWM, ha nincs, akkor létezik egy triakoshoz hasonló vezérelt tirisztoros egyenirányító.
(#) Peter65 válasza pucuka hozzászólására (») Júl 11, 2017 /
 
Szerintem az túlzás, hogy a triakos megoldás biztosan nem jó. A szakirodalom tárgyalja, vannak rá applikációk:
Bővebben: Link
Magam részéről inkább úgy fogalmaznék, hogy a triakos megoldásban vannak buktatók a triak érzékenysége miatt, míg a tirisztoros áramirányító problémamentesebben után építhető, viszont bonyolultabb, több elemből álló kapcsolás.
A megadott linken a 6.20 kapcsolás választása lenne célszerű (azonos potenciálon a 2db gyújtójel), azonban a gyakorlatban a még egy nulldiót rá szoktak tenni a biztosabb működés érdekében, ami nem szerepel a rajzon.
(#) Bakman válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 11, 2017 /
 
Előbb tisztázzuk azt, hogy a kérdezőnek milyen áramforrása van, ugyanis ez nem derül ki semmiből. Csak azt tudjuk, hogy van egy 200 V-os, 200 W-os DC motorja. A fordulatszámszabályzás a kérdés, nem az áramellátás, ahhoz pedig nem jó triak. Tranzisztor, FET, IGBT inkább, PWM-mel hajtva. Nem?
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2017
(#) pjg válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 11, 2017 /
 
"nulldió" Még nem hallottam. Mi az?
(#) jany1966 hozzászólása Júl 12, 2017 /
 
A kérdezőnek 220 volt hálózati feszültsége van. Gondolom egy dióda híddal megoldható az egyenirányítás. /4x1N4007 vagy hasonló/?
(#) Peter65 válasza pjg hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Elírtam, nulldiódát akartam írni. Egy dióda a terheléssel párhuzamosan, ami a negatív feszültségű időszakokban átveszi az áramot, ami terhelés induktív jellege miatt folyik.
(#) Peter65 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Én úgy értettem, hogy a szokásos 230V, 50Hz hálózati váltakozó feszültségű táppontja van a kérdezőnek.
Kedden 10:56-kor Jani1966 feltett egy rajzot, ami triakos szabályzó résszel és diódás híddal kialakított tápegységet/szabályzót tartalmaz. Néhány pontja nekem nem teszik, de attól még működhet, ezért írtam Pucukának, hogy a triak+dióda híd ismert létező megoldás (adtam rá applikációs leírást), főleg az egyszerűsége miatt kedvelt.
Természetesen a DC szaggatós megoldások is teljesen jók (fet, IGBT stb.), de ha egyszerűt akar, miért ne próbálhatná ki a triak+diódás hidat?
(#) Peter65 válasza jany1966 hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Bár a rajzon valóban az 1N4007 szerepel, szerintem lényegesen erősebb dióda hidat kellene választani. A kapcsolásban a motorral párhuzamosan egy kondenzátor is be van tervezve, ami miatt az egyenirányítón nagy áramimpulzusok fognak kialakulni. Szerintem válassz legalább 3-5A-es diódákat (így a triakkal lesznek azonos áramúak), vagy inkább egy 10A-es diódás hidat, nem vészes az áruk.
A kialakuló áram nagysága jelentősen függ L1 induktivitástól, ami viszont számomra eléggé pontatlanul definiált. Lehet, hogy csak a di/dt korlátozása érdekében tervezték be, mint telítődő fojtó?
(#) Chipmunk1960 válasza pjg hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Szia, Azzal a módszerrel is működik, csak nem annyira pontos, mint a PWM.
(#) pucuka válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Valóban, így ahogy csatoltad működik. Csak előzőleg egy egyszerű fázishasítós megoldásokat linkeltek, persze úgy is működhet, mint univerzális motor. De ha külső gerjesztésű, akkor már nem.
A tirisztoros vezérlés sem túl bonyolult, ha a tirisztorok gyújtása trafós megoldású.
A motor előtti induktivitás az a "hullámos áramú" hajtás simító fojtója. Bővebbet én sem tudok róla, sohasem volt vele dolgom.
A hozzászólás módosítva: Júl 12, 2017
(#) pjg válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Á! Értem. Az önindukciós feszültséget töri le.
(#) Bakman válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 12, 2017 /
 
Az a kapcsolás nekem sem tetszik, ez jobb lehet: Bővebben: Link. Viszont, ez nem tartalmazza a motorhoz szükséges egyenirányító hidat. Számomra az is kérdéses kicsit, hogy egy alapvetően DC motor mennyire lesz használható a nevezett kapcsolással, lévén 100 Hz-es pulzáló feszültséget fog kapni.
(#) Peter65 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Az iparban nagyon sok tirisztoros áramirányítóról táplált DC motor van, igaz a többségük 3 fázisú hídról üzemel, ahol 300Hz-es a kimenő feszültség alap-harmonikusa. De sok egyfázisú áramirányítóról táplált DC motor is van. Amiket láttam, azok kb. 1-5kW-os teljesítmény nagyságrendbe estek. Igaz, ott általában beépítenek egy fojtót, amire Pucuka is utalt, az áramhullámosság csökkentésére. Viszont ezeknek elég nagyoknak kell lenniük, hogy érjenek is valamit (a motor armatúraköri induktivitásának nagyságrendjében, de inkább nagyobb). Bár nem tudunk semmi biztos adatot, de egy 200 menetes vasporos mag nekem elsőre komolytalannak tűnik.
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Itt nem stimmel az összehasonlitás. Ha 3 fázisu az egyenirányito, annak valoban van 300 Hz-s harmonikusa, viszont nincs benne 0 átmenet, azaz a feszültség szürés nélkül sem csökken soha 0 V-ra. Azaz az ilyen áram inkább egyenáramnak tekinthetö, igy a sima fázishasitás nem müködik. Az ilyen árambol komolyabb chopperrel (szaggatoval a PWM egy ipari változata) lehet csak a DC motorokat meghajtani (villamos, troli stb).
A közkézen elöfordulo univerzális motorok (1-2 kW-ig - furogép, porszivo stb) általában még birják a 100Hz-s lüktetö áramot.
A DC motornak épitett univerzális motoroknál viszont már gondot okozhat az ilyen nagyfrekvenciás lüktetés - kefeégés stb gondok lehetnek.
(#) Pafi válasza Peter65 hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Az a konkrét tirisztoros kapcsolás az előbb-utóbb biztosan tönkremenő elkó miatt nem jó, meg hát a fordulatszám stabilitása is erősen kérdéses, de mivel a kérdező semmit nem specifikált a feladat szabályozástechnikai követelményeiről, ez utóbbit nem lehet hibának tekinteni. Amúgy igen, vannak jó megoldások akár triakkal, akár tirisztorral, és ha van egy normális feladatspecifikáció, akkor akár még meg is tervezi itt valaki. Addig meg jönnek a sose tesztelt agyszülemények.
(#) Pafi válasza Massawa hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Vezérelt egyenirányítóról írt Peter65, ami eleve változtatható egyenfeszt állít elő fázishasítással, így PWM-re nincs szükség.
(#) Massawa válasza Pafi hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Már megint valamit kiolvastál amiroöl szo sem volt:
"Az iparban nagyon sok tirisztoros áramirányítóról táplált DC motor van, igaz a többségük 3 fázisú hídról üzemel, ahol 300Hz-es a kimenő feszültség alap-harmonikusa."

(#) Pafi válasza Massawa hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Vajon a tirisztoros áramirányító ami DC motort táplál hogyan ne lenne vezérelt egyenirányító?

Az alaptalan vádaskodást talán hanyagolni kéne, vagy legalább kíséreld meg igazolni!
(#) Massawa válasza Pafi hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Amik többsége egy 3 fázisu hidrol üzemel???? (Nem maga az áramirányito a hid (része)?)


te keresel minden alkalmat a kötözködésre a pontatlan válaszaiddal
A hozzászólás módosítva: Júl 13, 2017
(#) Pafi válasza Massawa hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Az említett DC motorok többsége üzemel 3 fázisú hídról. Igen, az áramirányító (esetünkben éppen egyenirányító) maga a híd, és vezérelt tirisztorokból áll vagy félig vagy teljes egészében. Ezért változtatható a kimeneti DC feszültsége az őt alkotó tirisztorok gyújtásszög-vezérlésével (= fázishasítás), és ezért szükségtelen még egy PWM a kimenetére.

Trolinál, villamosnál más a helyzet, ott az egyenirányító nem része a hajtás vezérlésének (hisz nem a járműben van), a Peter65 által említett (és az itt tárgyalt) esetekben viszont igen.

Áruld már el kérlek hogy melyik válaszomat hiszed pontatlannak, és hogy hogyan tudna egy pontatlan válasz a kötözködésre alkalom keresés lenni, hacsak a te kötekedésedet nem tekintjük!
A hozzászólás módosítva: Júl 13, 2017
(#) Peter65 válasza Massawa hozzászólására (») Júl 13, 2017 /
 
Vezérelt áramirányítóra gondoltam. Az iparban a leggyakoribb a teljesen vezérelt 3F2U6Ü kapcsolás, ami 6db tirisztorból áll. Ha a gyújtásszög 60°...120° között van, folyamatos áramvezetés mellett bizony lecsökken a feszültség pillanat értéke 0V-ra, sőt átmegy negatívba. 90° fölött meg már a középértéke is negatív lesz, azaz visszatáplál, inverter üzembe kerül.
Az hogy mennyire szereti/nemszereti a motor a hullámos feszültség miatt kialakuló hullámos áramot, már másik témánál is előkerült. Nyilván nem szereti, de a tirisztoros áramirányítónak nagyon sok előnye van (pl.: nagyon jó a hatásfoka), ezért inkább megtesszük a szükséges lépéseket, hogy a motor és a szabályzókör elviselje.
Lehet, nem elég sokfelé mozgok, de az ipari DC hajtások zöme (kb. 10kW...xMW) áramirányítóról táplált. PWM-es szaggatót csak kisebb (kb. 100W...xkW) szervo hajtásokban láttam. A troli felső-vezetékén úgy tudom DC feszültség van, ezért ott nyilván csak a szaggató jöhet szóba.
(#) ivicz hozzászólása Júl 23, 2017 /
 
Sziasztok,

egy kis segítségre lenne szükségem. Két rendszert kellene összehangolni.

Adott egy DC motor, 12V-os (garázskapu nyitó). Ezt kellene vezérelni (0-12V), forgásirányt változtatni a vezérlőjelnek megfelelően, ami szintén adott: nyitáskor: fázis #1, 0-230V; záráskor: fázis #2, 0-230V. Adott továbbá egy egyfázisú trafó, ami eredetileg is kiszolgálta a motort.

Hogyan lehetne ezt? Az én elképzelésem: 2 trafó, egyik a nyitó, megkapja a nyitó fázist, a másik a záró; két Graetz, egyik nyitásra, másik zárásra kötve. Van esetleg ennél egyszerűbb?

Előre is köszi.
(#) Peter65 válasza ivicz hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Szia!
Ha nincs kettő trafód, akkor lehet hogy olcsóbb reléket használni, amiknek legalább 4 érintkezője van: egyik érintkező a primert kapcsolhatja, kettő a motort megfelelő polaritással, egy pedig a keresztbe reteszelést biztosíthatná a primer oldalon.
Amit leírtál, az üzembiztosabb, mert nincs benne annyi kontakt, de ha előfordulhat mind a kettő irányú vezérlőjel, akkor illene azt is keresztbe reteszelni.
(#) gulyi88 válasza ivicz hozzászólására (») Júl 24, 2017 / 1
 
A két graeztet nem kötheted össze fordított polaritássa (a két irány ellentétes polaritást igényel, egyik graetz a másikat söntöli)l!
Inkább relés technikában gondolkozz (2 relé(2pol váltó), 1 trafó 1 graetz).
(#) ivicz válasza gulyi88 hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Bocsánat, lehet, hogy nem voltam elég egyértelmű. A 230V-os kimenetem nem 0/230V, hanem 0-230V: nyitáskor lassan kezd és záráskor (ill. a végállások elérése előtt) lelassul a motor. A 12V-os oldalon is ez volna az elvárás, tehát nekem úgy tűnik, a relés megoldás kilőve.
(#) Chipmunk1960 válasza ivicz hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Szia, Akkor ez nem DC motorvezérlés, hanem AC. Ahhoz viszont tudni kellene, hogy a motorod kefés, vagy kalickás?
Még egyszer végigolvasva, 12V DC motorod van, amit sebességet akarsz szabályozni, és forgásirányt váltani? Ahhoz kell egy PWM, de LM 317-el is megoldható, illetve a polaritás csréhez 2db relé, a motor pedig a H híd közepébe kötve.
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2017
(#) gulyi88 válasza ivicz hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Értem, így elég nehezen lesz megoldható.
Trafó és graetz beiktatásával működne az egyik irány, a másik irány trafó-graetzel ugyancsak menne, viszont nem lehet összekötni közvetlenül a két irányt a motoron.
Kellene valami ami mindig csak az egyik irány trafó-graezt ágat engedi a motorra kapcsolni.
Ez a valami a nehézkes, mivel az előre és hátra információt a 0--230V AC feszültségtartomány jelenléte tartalmazza. (A 230V os relé csak félúton fog meghúzni a lágyindítás alatt, és félúton enged el a lágyleállás alatt.)
(#) ivicz válasza gulyi88 hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
És ha a 0--230V-ot letranszformálnám (amúgy ha jól emlékszem, tulajdonképpen csak három üzemállapot van: 0V, 180V, 230V AC), egyenirányítanám és levágnám mondjuk 7812-vel? Máris meglenne a relé vezérlés. Ezen meg már csak a szintén letranszformált és egyenirányított áramot kell átküldeni a 12V DC motorhoz.
(#) gulyi88 válasza ivicz hozzászólására (») Júl 24, 2017 /
 
Egy ötletem van ami úgyahogy elfogadható.
Ha valóban csak félfeszültség van, akkor meg kell vizsgálni, hogy milyen módon van előállítva a csökkentett fesz (fázishasítás, vagy periódusok kihagyása, vagy mi?).
Fázishasításnál lehetne olyat csinálni, hogy közvetlen egyenirányítani a fázis feszültséget, megpufferelni és így adni a reléknek (400V os relék, vagy előtéttel megfejelt relék).
De az is lehet hogy inkább 4 relét kell felhasználni, és akkor sorba lehet kötni 2-2 relé tekercslét a 400V-hoz, nem kapcsolnám egy relén belül a 230V-os meg a 12V-os oldalakat.
Így egy bizonyos fázisfeszültség tartományon a relék meghajtófeszültsége nem változna (amíg a csúcsértéket tartalmazza a fázishasított jel, addig a puffer csúcsértékre tötődik).
jelenelg akkor kell 2 graetz+puffer a relék hajtására, kell 4 db 230Vos relé (2db 1pol NO, meg 2db 1pol váltó, vagy előtéttel vagy 2-2 sorbakötve) kell egy trafó és egy greazt a motorhajtáshoz, meg lehet még egyszerűsíteni rajta, összesen 2 speckóbb relével megoldható, de szerintem nem értdemes
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2017
Következő: »»   78 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem