Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   14 / 26
(#) pjg válasza Pafi hozzászólására (») Okt 15, 2017 /
 
Leírom privátban.
(#) pucuka válasza Massawa hozzászólására (») Okt 15, 2017 /
 
A léptető motornak nem pólusszáma van, hanem fogai, a forgórészen eggyel kevesebb, mint az állórészen. Ha az állórész egyik tekercsén áram folyik, lép egy fogat, ha ezután a másik tekercsen folyik áram, és az előzőn nem, lép mégegyet. Ezeket az állapotokat kell váltogatni, ettől lép. Léteznek további trükkök is de az alap működés ez.
(#) AxaGame hozzászólása Dec 3, 2017 /
 
Sziasztok!
Kicsit elbizonytalanodtam, és kíváncsi vagyok a véleményetekre.
Van egy modellezésben használt BLDC motorom. (Hobbyking, MT5208-360KV)
A motor külső forgórészes, 14 pólusú mágnese van külső forgórészen, valamint 12 gerjesztő tekercse van.
Ehhez a motorhoz szeretnék Hall szenzort kialakítani.

1. Hogyan néz ki a vezérlő táblázat (szenzor/gerjesztés), ha az érzékelőket 3 egymást követő gerjesztő tekercsek közötti résbe teszem? (Ekkor ugye 30 fokonként lesznek a szenzorok.)

2. Ha a szenzorokat a motor testen kívül helyezem el, akkor a normál 120 fokos vezérlő táblázatot alkalmazhatom, ha 0 ; 17.14 ; 34.28 fokra helyezem el ?

Üdv!
Z.
(#) Peter65 válasza AxaGame hozzászólására (») Dec 4, 2017 /
 
Szia!
A szenzorokat egy villamos periódushoz tartozó szögtartomány 1/3 részére kell elhelyezni, azaz a villamos 120°-ra.
Az, hogy mekkora a motorod villamos periódusához tartozó szögtartomány, szerintem jobb ha leméred. Lehet, hogy 12 fog és 14 pólus egyértelműen meghatározza a lehetséges tekercselési rendet, de én ebben nem vagyok biztos. 3db váltókapcsolóval (meg persze anélkül is) szépen le lehet szimulálni a meghajtás félhídjait, és megszámolod, hogy hány teljes (6 állapot) villamos periódus fér bele a teljes mechanikai 1 fordulatba.
Ezekből meg vannak a szenzorok közötti szögek, a pozíciót meg próbálgatnám. De lehet, van aki tudja, hogyan kell megkeresni.
(#) AxaGame válasza Peter65 hozzászólására (») Dec 7, 2017 /
 
Köszönöm válaszod!
(#) fufuka hozzászólása Dec 31, 2017 /
 
Uraim!

Szép kerek kérdéssel állnék elő a hozzáértőknek!
Van egy 5 lóerős 4 ütemű 138ccm csónakmotorom. Erre szeretnék a kézi behúzó helyére egy bldc 13,4V os "önindítót" készíteni.
(itt jön az a rész, hogy mindjárt az elején lehülyéztek, vagy csak kicsit később )
Elképzelésem: a motor főtengelye függőlegesen áll felfelé; erre rögzíteném a forgórészt az álló mágnesekkel. Ezen tengelyen a forgórészen egy támcsapágy, majd felette az állórész, ami támaszkodik a támcsapágyon, és a tengelyen is csapággyal. Az állórész rögzítése 3 ponton történik a kézi behúzó szerkezet helyén.
Rendelkezésemre álló hely: átmérő 200mm, maragsság 60mm.
Meghajtás 45AH akkumulátor (Pb)
A forgácsolási munkát meg tudom valósítani, az nem akadály...

Előre is köszönöm a segítséget! T. Lőrincz László
(#) granpa válasza fufuka hozzászólására (») Dec 31, 2017 /
 
Nincs mellette hely, hogy egy kisebb önindító motor elférjen? A 20 cm átmérő épp elég a fogaskoszorúnak/keréknek.
(#) Peter65 válasza fufuka hozzászólására (») Jan 1, 2018 /
 
Jól értem, a motort is te szeretnéd megcsinálni, meg az elektronikát is? Nem kis fába vágod a fejszét.
Azt azért felvetem, hogy ide nem biztos, hogy jó választás az állandó mágneses szinkron motor (BLDC). Vagy a gépkocsiknál szokásos megoldáshoz hasonlóan mechanikusan leválasztod az indító motort, vagy számolnod kell azzal, hogy az indítás után az indítómotor átmegy generátorba, és a kapcsain feszültség fog indukálódni, ami a meghajtó elektronikával együtt mindenféle gondokat okozhat.
A motorról még néhány szó. Az általad felvázolt konstrukcióhoz kellenek ugyebár lemezek, legalább az állórészhez. Ezt is megtervezheted egyedileg, és lézerrel kivágathatod, de egyszerűbb lenne valamilyen géppből kibontani. A tekercselést célszerű lehet 3 fázisúra kialakítani, bár itt is lehet bőven variálni; a gyakorlatban előfordul 2-től 5 fázisúig sokféle megoldás.
A neten sokféle anyagot találni, de a házi készítésú motorok zöme "outrunner", a külső rész a forgórész. Itt találsz egy hasonló konstrukciót, mint amit szeretnél.
(#) szsrobert válasza fufuka hozzászólására (») Jan 1, 2018 /
 
Fotengely vegere hatszogletu anya. Erre ra lehet dugni csokulcsot. Ezt egy akkus furoval lehet meghajtani. Beindulas utan le kell rantani rola a furot.
(#) fufuka válasza Peter65 hozzászólására (») Jan 1, 2018 /
 
Szia!

Nagyjából pont azt tenném amit mondasz. Indítás után átkapcsolni vagy generátor üzembe, vagy csak kikapcsolni. Azért ezt a megoldást próbálnám erőltetni, mert kikerülném a bendix és egyéb súlynövelő alkatrészeket. Gyakorlatilag két tányérra gondolnék, amiből az egyik az állandó mágnesekkel a főtengelyen van, felette az álló másik tányéron a tekercsek. Elképzelésem szerint 3 fázisban gondolkodnék; ill. azt a verziót fogadnám el megoldásnak, ami a legnagyobb indító nyomatékkal tud indulni. ( gondolok itt arra, hogy ha a motor épp kompresszióban van, akkor ott kell nyomaték az átforgatásához.) De azt gondolom, 12 mágnes-12 tekercs csak tud akkora erőt kifejteni, hogy a 138ccm-et elindítsa. Ha még a generátor mód is sikerül, az már csak hab a tortán; és nagyon örülnék neki, de ha nem- nem fakadok sírva.
(#) erbe válasza fufuka hozzászólására (») Jan 1, 2018 /
 
Az indítandó robbanómotorral azonos fordulatú indítómotor nagyon nagy nyomatékot igényel, ezzel nagy méretet és súlyt. Kis robogókon akkorácska áttételes indítómotor van, elfér a markomban. Ennek megfelelő a súlya is. Nemcsak házilag, még iparilag se tudod kis fordulaton kisebb súllyal megvalósítani.
Volt egykor Tatran robogóm, abban volt kétfunkciós, igaz akkor még kefés indítómotor-dinamó. Elég komoly példány volt a 125 ccm-es motorhoz.
(#) Kovidivi hozzászólása Jan 3, 2018 /
 
Sziasztok!
Kaptam ismét egy motort, ami nagyon melegszik terheletlenül is, pedig a mostani az vadi új. Azt olvastam, hogy ha a csapágyak rendben vannak (tegyük fel, hogy igen), akkor lehetséges, hogy belül az egyik tekercs rossz irányba lett tekercselve, emiatt a forgásirány ellen dolgozik.
Szeretném kiszedni az állórészt az alumínium házból, de ragasztva van valamivel. A motor elején se vehető le az előlap, viszont ott kb. 1mm vastag lap van csak.
Zárlat nincs se a tekercsek között, se a házzal, 40mOhm-ot mérek a kivezetéseken (13T motor). Rendesen működő 10T motoromnál 24mOhm van (nagyobb méretű is), tehát a mért értékek stimmelnek.
Kár lenne szegény motort kidobni, nekem megtetszett, szívesen megjavítanám. A forgórész sem horzsolódik belül. Raktam maszkoló szalagot rá, majd grafittal bevonalaztam, és meghajtottam a motort. Pár perc után nem tudtam tartani 2S akksiról hajtva. Szétszedve látszik, hogy nem volt elkenve a minta. Ha horzsolódna, akkor annak nyoma lett volna.
Köszi a segítséget!
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2018
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
És amúgy mi a kérdés?
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
"Szeretném kiszedni az állórészt az alumínium házból, de ragasztva van valamivel. " Plusz további információk, ha valaki már találkozott ilyennel. Én erre gondoltam.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Annyit tudok, ha egy tekercs fordítva üzemel az onnan ismerhető fel, hogy akkor a motor lassú fordulaton nem egyenletesen jár, olyan, mintha kihagyna néha-néha, viszont ez nagyobb fordulaton már nem tűnik fel annyira.
Nagyon lassan pedig el se tud indulni.
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Amit mondasz, az nálam is tapasztalható. Két ilyen motorom is van, jó lenne, ha meg tudnám javítani. A mostani tényleg vadonat új, se karc, se semmi nincs rajta (nem volt, amíg én szét nem szedtem).
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Vadonat új, és rosszul van tekerve? Gyárilag azért nem csinálnak ilyet...
Nem lehet, hogy a vezérlőd egyik fázisa halt be?
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Másik motorral jó a vezérlőm, tökéletes! Másik vezérlővel is próbáltam, azzal is melegszik a motor. Ha az ESC hibás, csak csipog, tudja detektálni ha a kimenete magasan vagy alacsonyan "ragadt".
Ezek olcsó motorok. 12-16€/db. Lehet egy egész sorozat ilyen hibás, vagy csak a központosítás nem smakkol, esetleg a csapágy. Nem is tudom. Ezeket kilóra gyártják, nem márkás motor 40-50€-ért...
Csak nehogy a nemrég rendelt motorom is ilyen legyen. Mindkét melegedő motort piactéren lőttem gyanúsan olcsón.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2018
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Esetleg ha felmelegíted akár forróra is, talán ki tudod belőle ütni.
Az alunak nagyobb a hőtágulása mint az acélnak. Jobb ötletem nincs...

Ha használtan vetted, lehet azért adták el.
Talán még menetzárlatot el tudok képzelni (bármennyire is kicsi és egyezőnek tűnő az ellenállás),
de nem úgy néz ki, mint ami megégett volna...
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2018
(#) Kovidivi válasza RoliNyh hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Köszi. Meghajtom pár percig, máris elég (szó szerint) meleg lesz.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Végső esetben egy vandál módszer jutott eszembe, félbevágod a házat, úgy legalább az állórész megvan.
Aztán esztergáltatsz egy házat, bár nem tudom, ér e ennyit...

Talán még melegítés előtt beledobhatnád egy nitrós fürdőbe, ha valami oldható ragasztó van benne,
az megeszik valamennyit belőle. De ha pillanatragasztózva van, akkor ez sem nyert...

Ja amúgy én a melegítést ilyen forrasztólámpával gondoltam, ha csak járatod, az nem biztos, hogy elég meleg lesz. Azért valamekkora üzemi hőmérsékletet is el kell viselniük ezeknek a motoroknak.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2018
(#) ferci válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Mielőtt szétkapnád, még egy tesztet csinálj vele. Fázisonként engedj át rajta akkora áramot egy kis trafóról, izzóval előtétezve, amit ki kell bírni a tekercsnek és mérj feszültséget a tekercseken, mekkora eltérést tapasztalsz. Biztos többre mész vele, mint sima ohm-méréssel.
Forgórész nélkül és forgórésszel, 6 mérés. Mind a 6 esetben egyidejű áram és feszültségmérés, aztán U/I...
(#) Peter65 válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Léptetőmotor szerűen vezérelve egyértelműen kimérhető, hogyha valamelyik fázis fordítva van bekötve.
A lüktető járásnak oka lehet a forgó mágneses mező asszimetriája. Ilyet pl. menetzárlat is okozhat. Lekellene ellenőrizni az egyes fázisok induktivitását, lehetőleg üzemi feszültségszintű mérőjellel.
(#) Kovidivi válasza ferci hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
A tekercsek DC ellenállása rendben van, 500mA mellett mértem, precíz műszerrel. A tekerecsek ellenállása az adatlappal egyezik. 12T-s motorról van szó, nem 13T-ről, rosszul írtam előzőleg.
Peter65: induktivitás mérőm csak az AVR-tester van, ránézek mit mutat. Köszi a tippet!
Nem mérhető ki könnyen a fordított tekercs, mert sorba van kötve másikkal, így ha az egyik kivezetésre adok feszültséget, 1 ellentétesen húzza a forgórészt, a többi pedig megfelelően. Már azon is gondolkodok, hogy lehet simán csak szorul valami.
(#) ferci válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
OKé, de én trafóról írtam.. tehát 50 Hz-ről. Ha véletlenül ellentétes tekercs is lenne, biztos valami különbség lenne ( XL ), mint sima ellenállást mérve.
(#) RoliNyh válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Szerintem ellenállás méréssel nem lehet meghatározni, egy esetlegesen fordítva bekötött tekercset. Gondolj bele, a tekercs ellenállása fordítva is ugyan annyi, értékváltozás nincs.
Ennél már az is jobb lehet, ha egy sima elemmel leteszteled külön külön, hogy lép e a forgórész sorban egymás után.
(#) scooby_ hozzászólása Márc 26, 2018 /
 
Sziasztok!
BLDC és 3 fázisú maghajtásban nem vagyok otthon. Kérdezném a tisztelt kollégákat, hogy EZ működhet-e nagyobb teljesítményű motorral? Természetesen a FET-eket és a meghajtásukat kicsit komolyabbra cserélném. FET helyett rögtön IGBT-t használnék, van itthon 7 vadi új 18N120-am (kicsit talán ágyúval verébre? Másra úgyse használnám...),illetve a FET meghajtó fokozatokat is cserélném inkább IR2101-re. Az ÉS kapu megmarad. A meghajtás ötlete tetszik, hogy csak egy PWM csatornát használ. Így akár egy PIC-kel két ilyen vezérlés is megvalósítható ha jól sejtem, bicikli első-hátsó kerékre. Nem tudom, hogy van-e értelme? Esetleg csinált már valaki ilyet? Kísérletező szándékkal, örömmel neki állnék.
(#) RoliNyh válasza scooby_ hozzászólására (») Márc 27, 2018 / 1
 
Az elv kb megegyezik a két motor felépítése és hajtása közt, tehát elvileg jó lenne bármilyen BLDC motorhoz. A sarkalatos pont szerintem az, hogy (bár nem néztem át) nem tudni, hogy analóg, vagy digitális HALL szenzor szerepel a kapcsolásban. A kerékpár BLDC motorokban legjobb tudomásom szerint digitális van. (Persze elképzelhető akár analóg is, ezt a gyártótól kell megtudakolni.)
A másik, hogy nem mindegy, a HALL szenzor jele hogyan van időzítve a programban, tehát konkrétan milyen pozícióban van az állandó mágneshez képest, és mikor adja a jelet a procinak, hogy mehet a következő tekercsre a kakaó.

A következő, az IGBT az egyáltalán nem ajánlott ebben a felhasználásban, mivel azon nagy feszültség esik, akár 2-3V is. Tegyük fel, hogy 10A a motor áramfelvétele, (ami itt még csak piskóta), akkor ott vagy, hogy 3V*10A = 30W -ot máris elfűtöttél egy félvezetőn, és van még mellet kettő. A másik, hogy indulás közben az áram ennek 5-10 -szeres értéke is lehet rövid ideig, szóval megint csak fűtöd el az amúgy sem sok akkumulátor teljesítményt. Szóval a cél ennek csökkentése, minimalizálása. Ennek érdekében pedig minél kisebb Rds ON értékű FET a megfelelő alkatrész, lehetőleg párhuzamosan kötve akár több darab is. Nem véletlenül van így a gyári vezérlőkben sem.
A hozzászólás módosítva: Márc 30, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) scooby_ válasza RoliNyh hozzászólására (») Márc 27, 2018 /
 
Szia!
Köszönöm a kimerítő választ! A pic bemenetei digit. bemenetek, gondolom a CD-rom motorjában lévő hall szenzorok ezért is vannak komparátorozva. Na meg abban lineáris(?) hall szenzor van ha jól tudom.

Az IGBT-t akkor elfelejtem, nézek valami ide megfelelő típusú FET-et. Azt talán könnyebb is beszerezni. A másik amit nem értek: Sok helyen látom, hogy Fet meghajtót használnak, viszont mindenhol a nagyobb Gate-meghajtó áramú típusokat használnak. Miért? Szükséges ez?
A hozzászólás módosítva: Márc 27, 2018
(#) kissi válasza scooby_ hozzászólására (») Márc 28, 2018 / 1
 
Szia!
A FET-ek térvezérlésű tranzisztorok, a GATE-n lévő töltésekkel zárjuk-nyitjuk őket, igazából nem kell áram a vezérléshez állandósult állapotban ! Viszont mikor a GATE-re "odavisszük" vagy "elszállítjuk" a töltéseket, akkor sok töltést kell gyorsan szállítani kis idő alatt ( az átmeneti idő alatt a FET erőteljesen melegszik, mert nem teljesen zárt vagy nyitott állapotban van, minimalizálni kell ezt az időt!), ami nagy árammal jár ( I=dQ/dt ) !
Következő: »»   14 / 26
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem