Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Azon valóban nem, de talán elkerülte a figyelmedet a Miller-effektus (4. pont), amely anódkövető kapcsolásban az anód-rács fizikai kapacitását (A+1)-szeresére nagyítja. ECC83 esetén tehát a katalógusadat szerinti 0.33pF anód-rács kapacitáshoz a foglalat és a szerelés becsült kapacitását hozzáadva nem túlzás akár 50pF bemeneti kapacitással számolni, így 100kohmos rácslevezetővel a -3dB pont ~30kHz-re adódik ->> kisebb ellenállású hangerőszabályozó lenne optimális. De nem őrültem meg, hogy előfokban mü=100 csövet használjak...
![]()
Pont ezért van a rácsban levő soros ellenállásnak gerjedésgátló hatása, a Miller kapacitással a bemenet sávszélességét csökkenti. (nomeg a fokozat zaját növeli, úgyhogy én óvatosan bánnék vele)
***
Amennyiben a forrásimpedanciát közel nullának tekintjük, akkor a 100kOhmos poti esetén az erősítő bemenete a legrosszabb esetben is maximum 25Kohmot "lát" (ez "fél hangerő" esetén / -6dB / 50%) - vagyis a két 50kOhmos fél párhuzamosan kapcsolódik. Először is rajzoljuk fel a helyettesítőképet, talán úgy könnyedén érthetővé válik. A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2018
Moderátor által szerkesztve
Nem számoltam utána, de nekem a 30 kHz, -3 dB nem tűnik olyan borzasztónak, tekintve, hogy a végfok általában hamarabb eléri ezt a pontot.
Szerintem az ilyet nem csak moderálni kéne, nem lehetne eltörölni...? Mint engem, ezek szerint.
Akkor a számításaimba mélyedek, forrás impedancia 200kOhm, aztán 1 MOhm, stb. A lényeg nem a pontos értéken, meg az 50 kOhm pontos kettéosztásán. Van ez a Miller effektus, van ez a végfok, meg van ez az előfok, amit indokolatlanul használnak Cégek, ahelyett hogy itt kérdeznének. ![]() Kigyelmed azt viszont nem vette észre, hogy rács/katód impedanciát írtam véletlenül. Ajjaj...Elektronika alapjai, bingó.
Ez itt a Hobbielektronika oldal. Sok kezdővel, más szakmabelivel, aki kedvet kaptak ehhez a "műfajhoz". Az elektronika alapjaival talán soha nem találkozott emberekkel, vagy csak rossz tanáraik miatt eddig nem ismerték. A hozzáértőktől segítséget, útmutatást, oktatást, és nem kioktatást szeretnének. Magas lóról nagyot lehet ám tanyázni.
![]()
Amit a Miller effektusról tudni akartam, de sosem néztem utána pontosan.
Bocs, ha magadra vetted, igazából nem téged kívántalak bírálni, tévedni, nem "mindent" tudni emberi dolog.
Csak a potis dolgot akartam rendbe tenni, mert ennek "félreszámolása" sok helyen előfordul, mindenféle moderátori beavatkozás nélkül. Kíváncsiságból azért kérdezném, minek a kimeneti impedanciája (a következő fokozat forrás impedanciája) lenne 200kOhm? A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
Wiki
Idézet: „Kimeneti impedancia "A hangszedő névleges kimeneti impedanciája. Kristály- és kerámia hangszedőknél ez rendszerint 0,5...1,5 MΩ közötti érték, ..." Könyörgöm, ne menjünk ezirányba tovább... ![]() Nem ez a lényeg. Kerestem a jó megoldást, ami sejtésem szerint nem is kerül plusz költségekbe. Az előfok-potméter-végfok ügyben kisakkozni a jó lépést. Megbarátkozni Miller úr tézisével. bejött az Orban-sejtés is, mely szerint nem mindent pontosan tudok, de jó irányba tapogatózom. ![]() A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
Idézet: „Amennyiben a forrásimpedanciát közel nullának tekintjük, akkor a 100kOhmos poti esetén...” De vajon felkerül-e a helyettesítő képre a hangerőt megelőző balansz poti? ![]() Mindenesetre a lényeg, hogy ECC83-at ilyen szerepkörben nem használunk, közepes erősítésű bemeneti cső előtt pedig teljesen jó a 100k 'B' hangerőpoti, nincs miért aggódni. A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
Kicsit szétszórt lettem...
![]() A sémán meg ott a megfejtés, hova kell tenni a potit. Amúgy rengeteg végfok rajzot átnéztem már eddig, soknak az elején ott egy poti. A meglévő és összerakandó holmijaim meg más úton mennek.
Végig erről a sorról írsz "előfok-potméter-végfok", nem értem a kristályhangszedős idézeted ezután, de ha te a kristályhangszedő után potit raknál, lelked rajta, már más is akart...
![]()
Hobbinak hobbi, de néha elkélne bizonyos szakmai moderáció. Persze nem lehet minden hozzászólást szakmailag lektorálni, de az viszont az oldal színvonalát javítaná. Lásd bss elektronika oldal. Itt sokszor egy két nagyhangú megmondóember "igaza" marad meg, jön a kezdő, épít ész nélkül és ott a kudarc. "Vitatni" dolgokat meg lassan nem lehet, mert vagy moderációt kérnek rá, vagy megy a körbe privát, hogy komám nyomjál már rá egy unlikeot, hogy eltünjön. Úgy-e.
Azért valaki fel lebbenthetné a fátylat...Tulajdonképpen mit is előerősítünk manapság??? Pár gondolat az előerősítőkhöz.
Mese: Anno, mikor a jó minőségű hangeszközöket elkezdték terjeszteni a NÉP-nek is, kb. a 70-es években, még szükség volt az alacsony jelszintek/impedanciák összehangolására. Csöves világ. A 80-as években, a HI-FI aranykorában már inkább a gyártóknak volt jó, hogy 2 készüléket adhattak el 1 helyett. De az nem volt tömeges, már akkor is csak megszállottak hittek ebben a megoldásban, ami legalább annyi hátránnyal járt mint előnnyel. A műsorforrások az akkori kompakt erősítők pár 100mV-os jelszintjének bőven megfelelt. Ma: A mai, főként digitális jelforrások megfelelnek a kis impedanciás meghajtás követelményének, a feszültségszintek is rendben vannak. Tehát mit is előerősítünk?? Bocs. Elfelejtettem, analóg lemezjátszó hangszedőjét manapság is kell erősíteni, de ez egy külön doboz, keveseket érint. A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
Szvsz inkább fordítva igaz. Főleg az SET-k világában (ahol az egyszerű, kevés fokozatból álló felépítés a sztár) hisz mindenki az ellenkezőjében... amíg össze nem akad valami igazán jó előfokkal, és a képébe nem röhög a valóság. A legdurvább, hogy ennek hatására olyan dolgokat kell átértékelni, amiben 100%-ig biztosak voltunk. Többet nem érdemes írni róla, hiszen egész addig hitkérdés marad, amíg nincs meggyőző erejű tapasztalat. Nálam is így működött...
A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
Szerintem is hasznos lehet egy jó előfok.
Hozzáfogtam egy távvezérelhető előerősítőhöz. RIAA korrektor és csöves impedanciaillesztő, 1,5x erősítéssel, 6 bemenet kapcsolható, muting, hangerő, előlapról és távvezérlővel is. Vezérlő részét lepróbáltam, jól működik.
Tyraw!
Borzasztóan kíváncsi lettem én is a csövekre. Elvittem egy jó barátomhoz, ahol betettük egy nagyon jóhírű erősítőbe. Beállítottuk az erősítőben szükséges 50mA nyugalmi áramot. A katódban 7,5 Ohm-os katódrezisztorok vannak betéve. Ezeken az 50mA 0,375Voltot generál. A beállítást kétszer is elvégeztük. A beállítások között hagytunk 1 órai melegedést. Az 50mA-es áramhoz az alábbi -Ug feszeket állítottuk be: 1.cső -37,21V 2.cső -37,02V 3.cső -37,07V 4.cső -37,12V A feszültségek mérését a beállítások után végeztük ek. Beállítás közben nem mértünk -Ug feszültséget, csak akkor már, mikor az erősítő stabilizálódott. A méréseket digitális műszerrel végezte a baráztom. Azt mondta, nagyon egyformák a csövek. A barátom végfokjában eredetileg GE fekete anódos 6L6 GC csövet használ. Összehasonlítottuk a csövek fizikai felépítését is. Ez azért fontos, mert az általam vásárolt csövet GE stílusúnak írták. Azt tapasztaltuk, hogy az új csövek anódlemezének hossza kb. 5mm nagyobb, mint a GE csőé. Adódott a lehetőség, hogy hangra is összehasonlítjuk a kétféle végcső készletet. Nos nagy eltérést nem hallottunk. Talán az én csöveimnek kicsit kevésbé "iskolázott" hangja volt. Egy kicsit mintha reszelősebb lett volna. A másik simábban zenélt, több részletet mutatott meg a zene szövetéből. Azt mondta a haver, hogy ez lehet azért van, mert még újjak a csövek. Ő állítja, hogy a csöveknek be kell járódniuk , mint az autóknak. Mindenesetre két dolgot leszűrtem. az első az az, hogy gyárilag válogatott csöveket vígan tehetünk olyan erősítőkbe, amelynek a rácsfeszültségét katód ellenállásokkal állítjuk be. Mivel ez így van, akkor azt is elmondhatom, hogy a Giantkiller erősítőben a fázisfordítóban történő szimmetria állítási lehetőség igenis kell, és szükséges. Tehát felettébb jól írtam, amit írtam. A második megállapításom az, hogy mivel a régi, és az új cső fizikai kinézete szinte teljesen hasonló, akkor igaz az is, hogy ez más orosz csövekre is igaz. Azaz, ha egy gyárban is gyártják őket, a hangjuk, és egyéb paramétereik eltérőek. Azaz van értelme különböző nevű, de azonos típusú csövek között hangilag válogatni, ami ugyan izlés kérdése, de miért ne választana olyan csövet az ember magának, mint amilyen neki tetszik. ![]()
Szervusztok!
Épített-e már valaki közületek direktfűtésű triódával erősítőt? (300B, 2A3 és társai) A hangjukról alkotott misztikumot mellőzve lenne gy pár gyakorlati kérdésem. Tényleg annyira érzékenyek az anódfesz és fűtés tápra mitn ahogyan azt állítják? A másik kérdés pedig az, hogy lehet-e egyszerűen hozzáférhető (pl. ECC széria) csövekkel előfokot építeni nekik?
Köszi a választ!
![]()
Szia!
Jó érzékenységű, jól illesztett hangsugárzókkal a szobahangerő jócskán megvan tapasztalataim szerint. ![]()
Ja, ja, ja, nekem is volt EL84-el végfokom, kb.3W-os, háttér-zenehallgatáshoz, elég volt a hangerő.
De Richard Wagner, J.S.Bach, vagy Saga, Eloy, Heart, Bee Gees zenéi hallgatásához minimum PP-végfok, azaz, ellenütemű végfok (10W fölötti) kell. Szükséges az elegendő dinamikai tartalék, ezt csak a PP-végfokok tudják kellőképpen biztosítani. Üdv!
Idézet: „Szvsz inkább fordítva igaz. Főleg az SET-k világában (ahol az egyszerű, kevés fokozatból álló felépítés a sztár) hisz mindenki az ellenkezőjében... amíg össze nem akad valami igazán jó előfokkal, és a képébe nem röhög a valóság.” Akkor sarkítok. Adott egy érzéketlen SET végfok. Teszünk elé egy előfokot. OK. Ha ugyanazt ez előfokot beépítjük a végfok házába, ugyanolyan impedanciákkal, kábelekkel, akár ugyanazzal a külön táppal. Megspóroltunk egy készülékházat meg pár csatlakozót, stb. Melyik fog jobban szólni? Miért?? Ezotérika nem játszik. ![]() A hozzászólás módosítva: Márc 4, 2018
Az általad vázolt megoldást hívják komplett, vagy angolosan "integrált" erősítőnek
![]() Csakhogy, aki az előfokmentességben hisz, az - úgyis kihagyja, kispórolja (hiába van ott az eredeti készülék a rajzán!) - ha valamiért mégsem, akkor tutira nem fog neki különösebb figyelmet szentelni Orbán Józsi "megnyugtatására" elmondanám, hogy az LS7 hangminőségét (is) sokkal, de sokkal könnyebb elbaltázni, mint gondolja...
A mai "modern" nagy szintű jelforrások világában valóban megkérdőjelezhető az előerősítő jelnővelő képességének szükségessége. Miért kellene valakinek mondjuk 10, vagy 20 volt effektív meghajtófeszültség a végerősítőjéhez?
Természetesen nem kell senkinek ez a nagyságrend, ezért inkább csak úgy tekintsünk egy előerősítőre mint kényelmi szolgáltatásra. A bemeneteire csatlakozó források között akár távvezérlővel is válogathatunk, és a hangerő szabályzása sem probléma a fotelből...ennyi az egész ![]() Üdv: TJ. Idézet: „nekem is volt EL84-el végfokom, kb.3W-os” A valóságban egy jó 2A3 SE és egy jó EL84 SE 2x3W-ja dinamikaérzetre nagyon nem ugyanaz. Persze ez csak megfelelő érzékenységű és minőségű hangsugárzókon jön át. Hétköznapi dobozokhoz sajnos mindkettő kevés, ebben teljesen igazad van.
Senki?
![]()
Szia! Nekem 2A3 SE-m van. Lehet ECC-vel hajtani. Az enyém ECC81-gyel van hajtva (12AT7).
Az anódfeszre szerintem kb. ugyanannyira érzékeny, vagy nem érzékeny, mint bármelyik másik SE. Természetesen rendesen meg kell csinálni a tápot.
Szia! Köszi a választ! Melyik rajz szerint készítetted a tiedet, publikus?
- Igen. 300B-vel sokkal könnyebb rossz hangot csinálni - jót kifejezetten nehéz.
- Itt sincs misztikum, csak releváns tapasztalat hiánya (sokaknál) - Miután a fűtőszál maga a katód, nyilvánvalóan értetődő érzékenyebb a túlfűtésre, a brumm- és zavarérzékenységet pedig talán kell külön magyarázni... - N.O.S. GE 6072 is egyszerűen hozzáférhető, ha megfizeted... vagy inkább olcsóra gondoltál? ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |