Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Szia! A műveleti erősítő 1, 7, valamint a TDA2030 4-es lábán a vonatkozó tápfeszültség felének kell lenni testhez képest. Ellenőrizd le!
Nekem inkább a hangszóró, vagy a doboz hibájának tűnik. Egy parányi tömítetlenség is ilyet produkált nálam.
Leméregetem öket
![]() Rendebn akkor jobban szigeteljem a dobozt.
Van valami homemade technológiátok lapos szalagkábel egyenletes blankolására?
Nem kellene szétszedni, 20 eres HDD kábelt akarok csupaszítani egyszerre, panelba forrasztáshoz, lehetőleg úgy, hogy az elemi szálak ne sérüljenek... ![]() A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2018
Persze tudom, hogy van hozzá szerszám,
de most két vezetékvégért nem fogok megvenni egy több mint húszezres szerszámot... (Mert bolond azért nem vagyok.) Amúgy meg azzal már nem is homemade kategória ![]()
Hali!
Én filctollal megjeloltem a blankolás helyét, utána szikével, óvatosan mindkét oldalon picit megvágtam, majd 4-5 erenként oldalcsípővel a szigetelést lehúztam. Persze ha széria akkor ez nem haladós.
Sziasztok, egy NE555 IC monostabil kapcsolásával kapcsolatban lenne egy kérdésem. Megépitettem a referencia kapcsolást ami szépen működik is, viszont bizonyos ellenállás érték felett sosem kapcsol ki.
Próbáltam a timer-t egy perc körülre belőni, viszont a számitott értékekkel soha nem kapcsol ki (C=220uF, R=300kOhm). Az IC adatlapja szerint a kimenet akkor húz le 0V-ra, ha a THRESHOLD lábon Vcc 2/3-ad jelenik meg. 5V tápfeszültség esetén ez 3.33V ami szépen látható is a multiméteren <100kOhm esetében, viszont 100kOhm felett a kondenzátoron mérhető feszültség valamilyen oknál fogva megáll 3.23V-nál. Van valakinek valami ötlete, hogy ez mitől lehet? Teljesen biztos vagyok benne, hogy benézek valamit
Elméletileg nem nézel be semmit. Gyakorlatilag azt, hogy a kondenzátornak van ún. szivárgó árama. Az ellenállás nem enged elég nagy áramot kialakulni a körben, ez elér egy olyan szintet, amikor a szivárgó és a tölő áram kiegyenlítődik.
Használj több, párhuzamosan kapcsolt, nem elektrolit kondenzátort vagy keress jobb minőségűt.
Pár éve (talán) a Praktikerben vettem nagyon gagyinak látszó kínai blankolót 600 Ft-ért. Lapos, kb. 14 mm széles pofákkal blankol, szalagkábelhez ideális. Hogy most kapható-e valahol, azt nem tudom...
Miért nem (kétsoros) tüskesort raksz oda?
Sziasztok!
Alábbi kérdésem volna az elektronikában jóval jártasabb emberek felé, hátha meg tudják nekem magyarázni a következő dolgot: Adott egy autórádió, aminek igazából csak a háttér világítás kapcsolását töltöttem fel. Na most, az addig tiszta, hogy az alsó tranzisztort egy négyszögjellel kivezérlem, ami kivezérli a másik tranzisztort (itt már nem értem minek két tranzisztor ide) ami lehúzza földre a LED-eket, és világít minden. Számomra a legnagyobb misztikum, a négy pirossal bekarikázott kettős diódák. Minek kellettek azok oda? Mit csinálnak? Gondoltam rá, hogy feszültséget ejtenek, csökken miattuk a velük sorba kötött LED-ek áramerőssége, de miért csak azon a négy szálon? A többin megoldotta a fritz sima előtét ellenállásokkal. A fényerőt szerettem volna csökkenteni, így a 3 ellenállást alul ami párhuzamba van kötve, azokat cseréltem nagyobbra, de az a helyzet állt fent, hogy az említett négy "diódás" kör fényesebben világított. A megoldásom az volt, hogy kiforrasztottam a diódákat (SOT-3-as tokozásuk van) és a helyükre forrasztottam egy-egy ellenállást. Működni működik, de szeretném tudni miért kellett az oda eredetileg? Ha valakinek ideje engedi, kérem válaszoljon, lehet, hogy valami irtó alap dolgot nem értek, de nekem ez most érthetetlen ![]()
Hello! Gondoltam, hogy német a dolog. A SIEMENS szokott ilyen alkatrész temetőket építeni. A két tranyóból az első emitterkövető kapcsolás, így kisebb árammal lehet vezérelni a meghajtó tranyót. Hogy az jól szaturáljon és ne fűtsön.
Azokban a körökben van dióda, ahol csak két soros Led van. A cél feltehetően az volt, hogy feszültség változásra egyformán reagáljanak a Led-áramok, tehát változásra egyforma legyen a fényerő változás. Más okát nem igazán látok. De látható, hogy ez nem igazán jött be, mert Te az ellenállás növelésével tulajdonképpen a tápot csökkentetted.
Hali!
Valóban érdekes, ez előtétellenállások hol 1,2k, hol 2*1,2k, hol 820 ohm, hol 1,5k&1,8k, és a kettős dióda is kb 1 ledet helyettesít feszültségügyileg. Egy autórádiónál simán lehetséges hogy a ledeknek más fénnyel kell világítani, pl van a kijelző háttér(ezek nyilván azonosak, meg a különböző nyomógombok, esetleg egy gomb alatt több led, indokolhat más led áramot/féyerőt. Szerintem.
Mivel jobb ötletem nincs, attól tartok ezt fogom megpróbálni én is...
Mert forrasztanomkell, a tüskesor most nem játszik...
Köszi a választ, így már minden érthetö. Gondoltam, hogy valami ilyesmi lesz a háttérben csak nem volt rá értelmes magyarázatom.
Kipróbálom nem elektrolit kondenzátorral.
Sziasztok!
Eléggé kezdő vagyok a témában, úgyhogy remélem türelmesek lesztek. Megmértem egy 230V-on üzemelő halogén izzó (talán G9-es típusú kinézet alapján) áramfogyasztását konnektorba dugható árammérő segítségével. A jelzett érték 40W. Ezután lecsatlakoztattam az áramforrásról az izzót, és megmértem egy multiméter segítségével az ellenállását. A mért érték 101ohm. Szeretném érteni, hogy a multiméter által kimutatott ellenállás érték miért különbözik attól az értéktől, amelyet képlet segítségével a feszültségből és a teljesítményből kiszámoltam. A képlet, amelyet használtam: ellenállás = feszültség ^ 2 / teljesítmény A képlet alapján számított érték 1322,5ohm. Előre is köszönöm.
Két különböző ellenállást mérsz. Az egyik üzemi hőmérsékleten mért, a másik normál szobai hőfokon. A szoba hőmérsékleten mért ellenállás alacsonyabb.
Sziasztok
![]() Ismét én. Olyan kérdésem lenne amikor bekapcsolom a erősítőt ezt:Bővebben: Link Akkor mindig picit hogy fogalmazzak dobbant ,koppan a hangszóró kikapcsoláskor is. Ez a jelenség miért van?? Tippen az hogy a kondifeltöltése véget van ez a jelenség. Hogy lehet ezt orvosolni?
Hello! Jól sejted, az erősítő munkapontra állásakor feltöltődnek a kondik. De van erre külön topik.
.. Mert a fémek hő-együtthatója általában pozitív és az izzóban Wolfram szál van. Olvasnivaló.
És ha a mérések pontosak, akkor ebből azt lehet kiszámolni, hogy több mint 2900 fokon izzik az izzószál (ami soknak tűnik, de szemlátomást nem olvad el).
Hát mert kivették belőle a zoxigént...
![]() De nem a vízbű, hanem a búrából...
A A méret igenis számít avagy mekkora hűtőbordát vegyek? cikkben a szerző szépen levezeti, hogy mekkora borda szükséges. De azt nem mondja el, hogy ezzel milyen lapkahőfokra lehet számítani, tehát mennyit is fog az a borda hűteni. Ebben tudnátok segíteni?
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2018
Az előző oldalon leírja.
Idézet: „mekkora a legmagasabb hőmérséklet, amit a tranzisztor "belseje" (egy bizonyos kristályból készült lapka) még elvisel? (az adatlapon ezt TJ-vel, illetve TSTG-vel jelölik) A BD285-ösnél ez +150°C. Ez lesz a TMAX.” TMAX-ra méretez 30 fokos levegőhőmérsékletnél és 20 W disszipációnál, erre adja meg az ezen paramétereknek minimálisan megfelelő bordát. Persze ott a képlet, ha jobb bordát használsz akkor simán vissza tudod számolni a TJ-t A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2018
Sziasztok! Van egy TDA7492P típusú, 2×50 W-os bluetooth erősítőm. Az erősítő 2 hangszóróján a hangerőt külön potméterrel szeretném szabályozni.
A potméter típusa: A100k Valaki tudna segíteni a potméterek bekötésében?
Ahogy látom, ezen a modulon nyomógombos hangerőállítás van. Használd azt, az a legegyszerűbb.
Ha ragszkodsz a potméterekhez: Ez itt a TDA7492 adatlapja. Keresd meg rajta a bemenetet. A NYÁK-on kövesd végig vissza a BT modulig. Ha nincs sehol előkészített bekötési lehetőség, akkor vágd el a NYÁK-on a vezetősávot, kapard meg a lakkot, és forrassz rá egy vezetéket, amit elvezethetsz a potméterig. A potméter bekötését lásd itt. Amúgy nem kell mindent elhinni a kínaiaknak, ha csak 1 db erősítő IC van a NYÁK-on, akkor ez 2x25 Watt. A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2018
Köszönöm szépen a segitséget
![]() Mindenképpen potmétert kötök rá, mert a chip-et beépítem. És ha összesen 1 db potmétert akarok bekötni (A100k) akkor azt hová kellene kötnöm? |
Bejelentkezés
Hirdetés |