Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kazettás magnó (deck) javítása
 
Témaindító: damien, idő: Júl 16, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   190 / 190
(#) mohinger válasza Tomi94 hozzászólására (») Csü, 16:32 /
 
Lehet, hogy alumínium, hiszen csekély a tömege. Az is lehet, hogy egyszerűen gyárilag hanyagul lett kiegyensúlyozva.
Sok évvel korábban egy BRG gyárban dolgozó mérnök írta le részletesen a későbbi, BRG MK29, Videoton Európa Stereo-ba készült full auto stop-os mechanikákról a tapasztalatait, miszerint azért volt nagyon sok baj velük, mert egyszerűen a végső beállítás-ellenőrzés nem történt meg rendesen, így nagyon sok olyan gép ment ki, amiben előbb-utóbb jelentkeztek a problémák, volt, hogy már a boltban. Hiába lett volna jobb konstrukció, de a hozzá nem értő összeszerelés-beállítás-ellenőrzés miatt lett olyan-amilyen.
A BRG Koncert magnói is emiatt végezték egységcsomagként az Ezermester boltok polcain...
Egyszerűen képtelenek voltak az akkori munkások/munkásnők korrektül összeszerelni, beállítani az akkor világszínvonalú tudású magnót hozzáértés híján.
(#) Massawa válasza mohinger hozzászólására (») Csü, 16:50 / 1
 
Az a konstrukcio baja, ha azt rosszul is össze lehet szerelni, s nem a melosé, akinek akkordban talán 50 magnot is össze kell óránként raknia.
(#) Tomi94 válasza mohinger hozzászólására (») Csü, 17:49 /
 
Nekem amúgy az MK29-be készült új mechanikával rosszabbak a tapasztalataim. És igen, főleg azért, mert indokolatlanul sok a felesleges beállítási lehetőség, ráadásul nem is igazán intuitívak.

Pl.: a főtengely merőlegességét úgy kellene beállítani, hogy a mechanika alján levő vaslemezen, a lendkerék talpcsapágyát tartó rész csak egy fém füllel csatlakozik a nagy lemezhez, és azt kell meghajlítgatni a megfelelő állásig. Szerintem nonszensz! Ezt a világon minden más gyártó (még a keleti blokk: az NDK-sok is, a lengyel Unitra is, bár utóbbi Grundig licenszből dolgozott) megoldották méretpontos alkatrészekkel. Ugyanez érvényes a régi BRG mechanikának a görgőhídjára, amit szintén párhuzamosra kell állítani valahogy a főtengellyel (és azt ráadásul minden görgőcsere után).
Az eredményt meg tudjuk mindkét esetben: mivel beállító sablon sose volt hozzá, pláne egyszerű szervizekben, ezért jobb híján szemre, érzésre, vagy sehogy sem történt meg a beállítás. És jöttek a rejtélyes hibák eltűnő magas hangokkal, szalaggyűréssel, súlyosabb esetben nyávogással..

Vannak még hasonló szépségek, pl. az MK27 esetén a felvételi átkapcsolót tologató kart három pozícióba lehet beakasztani a mechanika hátulján. Miért? Ennyire nem tudták méretpontosan gyártani azt a pár vaslemezt..?

Na szóval, a kritika után egy kis ötlet is: ma kaptam egy másik helyen a tippet, hogy a bajonettzáras részt is újra kéne kenni (szinterbronz csapágy ebben nincs, szóval elvileg nem árt neki). Teszek vele egy próbát, sok veszteni valóm nincs.

Hogy mitől olyan fontos nekem ez a valóban újkorában-sem-csúcs készülék? Nos, ez egy némileg átépített példány, táborozások egyedi kelléke, akkuval és BT modullal is. De mennie kéne a kazettás résznek is, és ezt leszámítva megy is.
(#) mohinger válasza Massawa hozzászólására (») Pé, 8:20 /
 
Ne feledjük, hogy az ottani melósok főleg nők voltak, akik még nem sokkal azelőtt a földeken dolgoztak...
A Koncert M4 pedig egy oda-vissza játszó, elektromágneses mechanikájú gép volt. Egy egyszerű betanított munkásnak nagy kihívás volt a korábbi faék konstrukciókhoz képest.
Az M10-es sorozat ehhez képest egy nagyon jól átgondolt felépítésű gép volt.
(#) Tomi94 válasza Tomi94 hozzászólására (») Pé, 8:58 / 2
 
Nos, egyelőre úgy néz ki, ez a kezelés segített: tegnap végigment két oldal is anélkül, hogy akár a kitartott hangokon hallatszott volna a remegés.

Amit csináltam: a képen látható fekete ütközőt lehúztam a tengelyről, ezután a fehér rögzítő elem akadálytalanul leemelhető. Annak mindkét oldalát, ill. a benne levő furatot magát is újrakentem zsírral, alapos alkoholos letakarítás után. Ugyanebben a sorrendben összeraktam, a tengelynek a kazetta felé kilógó részéről alaposan letöröltem minden zsírmaradékot, és egyelőre csendben jár, egyenletesen forog. (A szíjat leemelve - ekkor semmi nem húzza egy irányba - sem remeg most, ha kézzel megforgatom. Előtte jól hallhatóan morgott ekkor.)

Ja, a lendkerék szerintem szimpla alumínium. A felülete, a "csengése" is pont olyan.

További "érdekesség": úgy érzem, gyorsabb is lett egy picit a lejátszás. Persze semmibe nem tart utánállítani. Inkább az a jelzésértékű benne, hogy ezek szerint eddig szorult is kissé a 40+ éves kenőanyaggal..
(#) Honda130 válasza Tomi94 hozzászólására (») Pé, 23:08 /
 
Szia! Most tűnt fel a dolog, hogy az ékszíjaknak nem is a hosszát kell mérni, hanem az átmérőjét? Nagyon fura. De ugye, ha így van, akkor így van. Hosszúságra lényegesen hosszabbakat mérek a 70mm-nél és a 22-22,5mm-nél.
(#) Honda130 válasza Honda130 hozzászólására (») Szo, 8:29 /
 
Hát.. most megint el vagyok bizonytalanodva picit. (vagy mégse?)
Éjjel nyomtattam hamar két ilyen ékszíj mercét. 0,5 mm-es lépcsőkkel. Csak ugye, az a gondom, hogy a 70mm az a nagyobbik mércének kb. A közepe táján lenne. Már felül sem megy rá feszülés nélkül. Fent még csak 67,5 mm az átmérő. Ugye, itt van a kerdés, hogy rossz ékszíjak voltak a magnóban, vagy nem 70mm az átmérő?
Ez a bajom. 8-10e forint a két mechanikára ékszíjat rendelni. Jó lenne nem kukázni. ??
(#) Udvari Zsombor válasza Honda130 hozzászólására (») Szo, 11:13 /
 
Idézet:
„Jó lenne nem kukázni.”
Ezt így ne jelentsd ki. Nekem az "AIWA NSX-SZ10" hifibe vannak "kukázott" szíjak, amiket egy rossz állapotú készülékből loptam át és évek óta teljesen rendben teszi a dogát ‒ lehet az ingyen szíj is jó szíj, ha használhatóvá tétel a cél.
(#) Tomi94 válasza Honda130 hozzászólására (») Szo, 13:03 /
 
Onnantól kezdve, hogy szíjakat szedtél le róla, nem kátrányos-ragadós mocskot, bármi lehet benne. A gyári Sony szíjak bizony olyan undok módon öregszenek, hogy szétmállanak és ragadnak mindenhez. Ezek tehát tuti nem gyáriak.

Ugye jól láttam, és ez fejfordítós, két lendkerekes (oldalanként) típus?
(#) Honda130 válasza Udvari Zsombor hozzászólására (») Szo, 14:12 /
 
Nem is ez a gondom. Akár jó is lehetne a régi szíj is. Kivéve azt az egyet, ami elszakadt. Csak ugye rendelni akarok már az összes helyett és az nem ingyen van. Működik a régiekkel is szépen, kivéve a szakadt szíj miatti problémát. Úgy gondoltam, nem tüzet oltok, hanem akkor már rendbe tenném. Csak ugye, gavallérkodhatok, hogy kiadom a pénzt az összesért, ha utána meg esetleg nem lesz odavaló.
(#) Honda130 válasza Tomi94 hozzászólására (») Szo, 14:15 /
 
Igen. Forgófejet a készülék. Mindkét irányba játszanak a lejátszók.
A laposszíjak kifejezetten kellemes tapintású puha gumik. A kis szíj is frissnek látszik. Valójában, nem is tudom, a másik miért darálódott le. Az sincs felkenve, inkább morzsolta.
(#) Honda130 válasza Tomi94 hozzászólására (») Vas, 22:45 /
 
Megkérdezhetem, hogy milyen zsírt tettél a tengelyre?
Eddig egyébként nem olvastam a posztodat, nem önzőségből, hanem mert nem gondoltam, hogy én egy magnó javításos kérdésbe belefolyhatnék érdemben. A zsírnak kiszáradt állapotban van egy olyan tulajdonsága, hogy inkább tapad, mint ken. Ha ehhez egy pici csapágyhézag is társul, akkor körkörösen akár rezgésbe is hozhatja a tengelyt. Egy öngerjesztő folyamat áll be. Olajjal, vagy zsírral a tengelyt központba hozod és valójában mint egy nyomóolajzásos siklócsapágy esetén, középen úsztatod a tengelyt. ha ki akar térni a központból az esetleges kiegyensúlyozatlanság miatt, akkor azt az olaj, vagy zsír nagymértékben csillapítja. Kölyök koromban volt, hogy a 3 Voltos pici kefés motorra rákötöttem a 9V-os elemet. A fordulatszám a többszörösére nőtt, de a tengely úgy elkezdett rezegni, hogy csak úgy vísított. Ugyanezt zsírral később csinálta. (Mondjuk túl sok kísérlet nem fért bele a 9v-os elem kapacitásával.
Viszont, a zsírra kíváncsi lennék, mert mivel a lejátszás sebessége nőtt, valószínűleg a sűrűsége tökéletesen lett kiválasztva. Kérdés, hogy mikor szárad újra ki, Persze, ha már tudod a baját, pár év múlva szerintem örömmel fogod újra kenni.
(#) Tomi94 válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 10:23 /
 
Nem tartom kizártnak, hogy a lapos szíj 66x4.8-as lesz (átmérő x szélesség). Egy időben magam is ezt ajánlottam általában "a kétmotoros Sony-khoz" más fórumokon is. Lehet, valaki nem vette figyelembe, hogy ez az egyirányú, egy lendkerekes verzióhoz érvényes igazán.

Viszont ha így van, és nem extrém feszesek (mert ez a 66-os szíj elég jól rugalmas, lehet nem is fogja le a motort sem), akkor nem is feltétlen cserélném őket. Maximum pár évesek lehetnek.

Valószínűleg ugyanez a kis ékszíjra is igaz. Az elszakadás lehetett akár egyedi gyártási hiba is, 1-1 alkalommal én is jártam így (tizen X év alatt). Na de 400 Ft/db-ért..
(#) Tomi94 válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 10:28 / 1
 
A zsírt nem tudom pontosan megnevezni, mert még vidéken egy idős szakitól kaptam egy pici lekváros tégelynyit anno. Amilyen mennyiségben ezekhez kell (kb. órás csavarhúzó hegynyi), az is elég egy fél életre.

Amúgy kb. borostyánsárga színű, ha valamihez hasonlítanom kéne, lágyabb margarin állagú (csak ugye nem olvad szét 20+ fokban). Szerintem akár kerékpár agyba is láttam hasonlót kerülni, általános célú lehet.

Egyébként pl. hasonló korú Unitra-Grundig magnókban az orsózókat kell levenni és ugyanezzel a zsírral újrakenni, ellenkező esetben zörög-visít gyorstekeréskor a műanyag az acél tengelyen. Szóval ismerem a jelenséget pedig. Talán azért nem jutott eleve eszembe hasonló itt is, mert azt feltételeztem, a lendkerékhez biztosan szintercsapágyat kellett tenniük.. de hát hiánygazdaság ugye, abból építkeztek, ami volt.

Fentihez képest igen, ez a lendkerék zsírozás egyszerűen kivitelezhető rutin karbantartás is lehetne. De azért pár évig nem számítok újabb gondra (ezzel a részével legalábbis).
A hozzászólás módosítva: Hé, 10:30
Következő: »»   190 / 190
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem