Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » [OFF] Pihenő pákások témája - Elektronika, és politikamentes topik
Témaindító: Topi, idő: Nov 18, 2007
Majdnem minden gyártónak vannak ilyenek, pld.: Suzuki Opel stb..
Akkor te inkább a Crossover-ről beszélsz, ami kb. a kicsit magasított normál autó és nem a batár SUV kategória.
A kisgyerek általában szülővel közlekedik, egyik autó mögül sem látszik ki. A felsős aki már elég nagy, hogy egyedül menjen haza az iskolából, de még nem elég megfontolt, és átszalad előtted, az jobb lenne, ha látszana. Hátra látásról én nem írtam, én a parkoló nagy autók mögül kilepőkről írtam, álló helyzetben is csökkenti a közlekedés biztonságát egy nagyobb SUV.
"Eltakarják előled a következményeket”
"Ezt nem értem." Sok mindent lehetne írni, ilyen volt a dohányzás is. Akkor élve, azon a virtuális valóságon belül nem voltak nyilvánvalók az ártalmai, mert nem jutottál megfelelő információkhoz róla, ill. eléggé ellentmondók voltak ahhoz, hogy ne tudj tisztán gondolkodni róla. És ott volt a szinte mozdíthatatlan tömeg, amelyik nem engedte a változást, hogy te nagyon eltérj a csordától, mert nekik jogaik vannak... Első munkahelyeim mindegyikén vágni lehetett a füstöt, de általában minden közös épületben, helyiségben, eseményen mások baromságával kellett pusztítani magad, alig-alig volt menekvés. Másfelől az áruk ára nem takarja a valódi értéküket. Ha azt nézed, hogy a nyersolaj a nem is olyan nagyon távoli jövőben el fog fogyni és az élet, az ipar legtöbb területe nem nélkülözheti az olajat, mert megdöglenénk, éhen halnánk nélküle (ahogy földgáz nélkül is), nem tudnánk ruházkodni, közlekedni, csomagolni, kifinomult berendezéseket készíteni stb., akkor csillagászati összegekbe kellene kerülnie, ezzel szemben - sok-sok mással együtt - SUV-k etetésére pazaroljuk... A hozzászólás módosítva: Hé, 19:01
Idézet: Mennyi még nagyobb autó van. Kisteherautóktól kezdve. „parkoló nagy autók mögül kilepőkről írtam, álló helyzetben is csökkenti a közlekedés biztonságát egy nagyobb SUV.” Idézet: Mennyit jelent ez a többlet ahhoz képest, hogy drasztikusan megnőtt az autók száma utóbbi években, sokan a szomszédba is kocsival mennek. Én ezt a minimál többletet behozom biciklizéssel, gyaloglással. Bár nem kellene, átlag autók fogyasztásával járok. „SUV-k etetésére pazaroljuk...” A hozzászólás módosítva: Hé, 19:13
Idézet: Eléggé összemosódik a határ, több típusról olvasni ezt is azt is kategóriát.„Akkor te inkább a Crossover-ről beszélsz,” A lényeg amit először hozzászóltam, hogy nagyobb emberi méret jobb a szűk autóknál. Ebből kerekedett ami kerekedett, de tartom első véleményemet. A hozzászólás módosítva: Hé, 19:18
Pont ezért kérdeztem mert pl a suzuki sx4 s-cross is nőtt az évek során, és ez inkább csak Crossover ahogy majkimester is írta.
Ennél a Suzukinál mindenben kisebb az enyém, gyári könyve mégis SUV nak írja.
Van egy másik oldala a SUV-gyűlöletnek.
A SUV-okkal kapcsolatos ellenszenv gyakran nem csak a járműről szól, hanem arról, mit képvisel az autó. Különösen a nagyobb, prémiumkategóriás darabok, vizuálisan dominálnak. Magasak, szélesek, tekintélyt parancsolóak. És ez nem mindenkinek tetszik. Sok ember fejében egy SUV = „azt hiszi, ő valaki”. Vannak, akik ösztönösen ellenszenvet éreznek a hatalom, a dominancia vizuális jeleivel szemben. Ez különösen igaz a városokban, ahol a térért való harc (parkolóhely, sáv, kilátás) mindennapos. Egy SUV gyakran többet vesz el a közösből, mint amennyit „jogosnak” tartanak. Irigység és önértékelési projekció. Ez kényesebb, de valós elem. Az autó személyes státuszszimbólum, sokan azt vetítik ki rá, milyennek akarják látni magukat. Aki nem engedheti meg magának a SUV-ot, de vágyik rá, az könnyen racionalizálhatja az elutasítást: „felesleges”, „környezetkárosító”, „arrogáns”. Az utálat így sokszor álruhába öltöztetett irigység: a másiknak van valamije, ami nekem nincs, tehát leértékelem. Társadalmi polarizáció: SUV mint „osztályazonosító” Egyre többször osztályharcos felhangok is vegyülnek a témába. SUV-ot gyakran vezet a felső-középosztály vagy az, aki oda szeretne tartozni. A „nép” vagy az alacsonyabb jövedelmű városi lakosság pedig gyakran a saját mozgásterét, életterét látja szűkülni miattuk. Az autó itt nem közlekedési eszköz, hanem szociális villogó: mutatja, hogy „kinek mi jár”. A végeredmény: A SUV nemcsak elzárja a kilátást, hanem láthatóvá teszi a társadalmi különbségeket is. Ez pedig különösen Európában, politikai és morális ítélkezéssel jár együtt. Ez persze nem minden esetben igaz, de kollektív szinten kimutatható hatás. A státuszszimbólumokkal szembeni gyűlölet gyakran önvédelmi reakció: „Nem akarom, nem is kell, inkább hibáztatom azt, akinek van.” A „közösségi igazságosság” reflexe.Sokan úgy érzik, hogy a SUV aránytalan előnyöket élvez: Több helyet foglal. Többet szennyez. Ugyanolyan közlekedési jogai vannak, mint a kisebb járműveknek. De nagyobbat üt, nagyobbat tol, nagyobbat takar. Ez olyan, mintha valaki egy sátorral foglalna el két ülőhelyet egy koncerten. Nem tilos, de sokan igazságtalannak érzik. A SUV-okkal szembeni ellenszenv mögött gyakran összetett, érzelmi-indulatvezérelt folyamatok állnak, mint a státuszirigység, térbeli rivalizálás, környezettudatosság kontra fogyasztói hedonizmus, és a modern városi életben egyre feszültebbé váló társadalmi törésvonalak. Idézet: Amikor általános iskolába jártam, (nem most volt 60-as évek) azt tanultuk, hogy a kőolaj 40-50 év múlva elfogy. Ez már letelt és most is ezt hallani, hogy 40-50 év. Pedig a felhasználás volumene exponenciálisan emelkedik. Valószínűleg a valódi elfogyás nem éri meg egyikünk sem. Az akkor élők majd meglátják mi lesz helyette. Zöld energia, atom vagy rőzse és kőbalta. „Ha azt nézed, hogy a nyersolaj a nem is olyan nagyon távoli jövőben el fog fogyni”
Egyetértek amit írsz, kiegészíteném azzal, hogy a SUV (inkább bármilyen sokpénzbe kerülő) tulajok között gyakori a flegma "ki ha én nem" visszataszító típusok, lenézve másokat. Sok esetben kisebbségi komplexusukat győzik le autójukkal, ezzel átváltva hamis nagyobbsági érzésre amitől elbutul viselkedésük. Ezek viselkedéséből is ered -érthetően- az ilyen autósok utáni ellenszenv.
Harmadik nézet:
Volt egy terepjárós ismerős csaj. Kérdezem tőle, hogy te miért jársz terepjáróval? ![]() Szerinted, télen hogy viszem haza a hegyre a gyereket az oviból? ![]()
A SUV számomra értelmezhetetlen kategória. Mert terepre nem való, vagy csak korlátozottan. Bele lehet beszélni a magamutogatást. Gyerekkel jó dolog, mert minden elfér. Már amelyikben. Ugyanitt... Jó barátom swiftbe 34 fűkaszát gyűrt be. Ha egy SUV lett volna.... Pro/kontra mindenhol van. Neten vitát nem lehet nyerni.
Ma bent állt egy fekete Maserati Quattroporte a telephelyen. Egyáltalán nem irritált, ami eszembe jutott az nem a tulajdonos vagy annak bármilyen státusza, hanem az, hogy milyen jól néz ki, mennyire elegáns ez az olasz formaterv, mennyire szép a vonalvezetése.
Viszont ami irritált ma, az reggel az egyenes/jobbra sávból a balra kanyarodó sáv elé vágva balra kanyarodó kisautó (talán civic), aki majdnem elcsapta a zebrán átkelő gyalogosokat a nagy igyekezetben.
Minden bizonnyal vannak ilyen mentalitású tulajok is, mint akár tök hétköznapi családanyák, akiket az előbbiek miatti előítélet súlyt. Ez hasonlatos a, „minden BMW-s agresszív bunkó" vagy a „kis szerszám nagy autó„ mottóhoz.
![]() Idézet: Jó.„Neten vitát nem lehet nyerni.” Sajnos az okoskodás életforma lett. Mit is jelent a SUV?
Nincs itt vita, csak a szokásos ügymenet: a probléma felaprózása és a lényegtelen részleteken való kérődzés, nehogy az egész kép megismerésén, a problémák valódi súlyán gondolkodni kelljen, hogy az összes hatás ismeretében érvényes döntéseket lehessen hozni, ahogy az elején mondtam.
Ez így van, bár hozzátenném, én is utálom a SUV-okat, és ingyen sem kellene. Elvagyok az ezredét sem szennyező (és főleg napelemmel töltött) villanyrolleremmel, és ha valamit vinni kell nagy ritkán, akkor meg előszedem a nagyszülőktől maradt, idén pont 40 éves kocsit. Ha veszek is mellé mindennapos autót, mert mondjuk valami miatt muszáj lesz, akkor szintén elektromosat. Lassan azért annak is alakul a használt piaca.
Nem vagyok tipikus környezetvédő, mert az is inkább zöldrefestés és marketing, de a SUV pont a felesleges olajzabáló gépek egyike. Vicces valahol, hogy a 60 milliós benzines autó is ugyanazzal a szmötyivel (értsd: kőolaj, ami többeközött döglött dinoszauruszok "leve") megy mint a Trabant / Wartburg. ![]() Nem a kőolaj elfogyásától félek, van belőle bőven. Inkább a levegő kezd "fogyni", abban az értelemben mindenképp, hogy a nyarak egyre melegebbek, egyre kegyetlenebb hőmérsékletingadozások vannak, és szemmel láthatóan pusztulnak ki egyes gyümölcsök, gombát (ehetőt) meg alig találni az erdőben a pusztulat meleg miatt... Klíma nélkül meg már éjszaka sem lehet pihenni. A hozzászólás módosítva: 0:56
Gondolom, belátod, hogy ha te nem is izgulsz, a gyermekeid, unokáid élete (még jóval a teljes kifogyás előtt) borzasztó és élhetetlen is lehet a rövidlátás miatt, hogy nem tartalékoljuk az olajat arra, amiben később sem lesz kiváltható. A Nyugat mai problémáiról is - ebben a topikban nevezzük finoman a könnyű terjeszkedési lehetőségek végének, amikor az körbeér a világon -, évtizedek óta beszélünk egymás között. A kisembernek is sejthető, követhető volt elég sok konkrét folyamat, csak azt nem tudtuk, hogy milyen formában jelennek majd meg. Hát itt vannak és ez még csak az eleje. A közlekedésről írtakat is előre láthatja, aki akarja, de leginkább nem akarja. Fogyasztásbajnok (és persze minél kisebb lábnyomú) megoldásokon kellene törnie a fejét mindenkinek, csak annyit elvenni, amennyit muszáj.
Nyilván utólag derül ki, hogy jogos volt-e a kényelem és a gyors fejlődést lehetővé tevő nyüzsgés és pazarlás, hogy mire teljesen tarthatatlanná válnak az állapotok, ténylegesen találunk-e valami jobb megoldást. Jobb energiaforrást, közel teljes újrahasznosíthatóságot stb. Adtunk-e eleget a jövőbeli élet minőségéhez a sok felfedezéssel és fejlesztéssel, ami elfeledteti a hibáinkat Enélkül lehet, hogy örökké fognak minket szidni, ezt a korszakot, mint a legmohóbbat és leghülyébbet. Bár ők sem lesznek jobbak, legfeljebb nem tehetik meg, amiket mi - pl. a maradék ásványok, nyersanyagok szigorú újrafelhasználása miatt, amiben élni fognak, a többi kérdésről nem is beszélve. De a energiaforrások terén mennyi ennek a valószínűsége? A fizika még mindig fizika, pl. jelenleg az elektromos autózás is csak áttolja a problémákat egyik területről a másikra, az összkép semmivel sem jobb. Vagyis a virtuális valóságunkat tápláló következő hazugságcsomag a fenntarthatóság; szeretnek dobálózni a fogalommal, de az sem foglalkozik a legmegfoghatóbb alapproblémával, hogy még mindig több tonnás vasak mozgatásával akarunk közlekedni, amit elvileg nem engedhetnénk meg magunknak. Mert az ember, hacsak nincs közvetlen veszélyben képtelen együtt cselekedni, hát még radikálisan megváltoztatni a szokásait - ha már eddig nem állt hozzá szerényebben. Az pedig nem elvárható, hogy valaki úgy üljön valami józanabb energiafelhasználású, papírvékony falú kis közlekedési eszközbe, hogy a többiek közben relatíve páncélban, akár egy ma megszokott egyszerű személyautó karosszériájának védelmében rohangáljanak... A komoly teherszállítás problémáiról nem is beszélve. A hozzászólás módosítva: 12:43
Lassan nem lesz más választás. Sok kisautó gyártását már leállították. 2023-tól nem gyártanak Ford Fiestát, Opel Corsat és 2024-től WV Polo-t sem. Nincs már Mondeo, 2024 végétől már Ford Focus-t sem gyártanak, de a név visszatérhet 2027-től egy SUV képében. A többi SUV mellé: Puma, Explorer, Capri, Kuga. Mind SUV.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |