Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Szia! Én a lusta lettem a szórakozáshoz, csináltam párat szép hangja van. De a befektetett idő energia alkatrész ár messze meghaladja egy ilyen cucc árát. Ennél lehet "mókolás" nélkül kapcsolni
a közép-magas tartomány vágási frekvenciáját. Álló torony hangfalba raktam bele és nagyon szépen szónak. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2025
Sziasztok,
Ezzel egyetértve lenne egy kérdésem. Van 4 pár régi hangfalam, hibás mikró hifik hangfalai. Ezekhez szeretnék olyan low budget erősítőt amit a hangfal hátuljába építve egyfajta aktív hangfalat tudnék belőlük varázsolni. Ehhez tudtok ajánlani erősítőt? Az Ali-n találhatók közül. Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2025
Szia. Tényleg nem megbántani szeretnélek, de amit linkeltél, az köszönő viszonyban sincs azzal a váltóval amit én terveztem és építettem a hangdobozomba. Egy hangváltónál nem csak az a lényeg, hogy egy adott frekvencián váltson. Figyelembe kell venni az adott hangszórók frekvencia és impedancia görbéit, és ahhoz illeszteni, esetleg ha szükséges akkor notch szűrőt alkalmazni, valamint a Zobel tagot is beletenni, nem beszélve a Baffle Step kompenzációról stb. Ja, és nem elektrolit kondenzátorok használni, legalábbis a kisebb értékeknél . . . Ezek így valóban sok időt elvesznek az ember életéből - a pénztárcájából meg mást. Nekem a célom az volt, hogy tervezzek és építsek egy olyan hangdobozt, ami a hasonló árkategóriába eső gyári dobozokkal felveszi a versenyt. Véleményem szerint ez sikerült, így én elégedett vagyok a végeredménnyel.
Szia! Bármennyire is hihetetlen, de egy ilyen vált be.
Írom ezt úgy, hogy tucatjával van kedvtelésből épített jobbnál-jobb végerősítőm és szinte bármit meg tudnék még ezeken felül is építeni.
Köszönöm.
Ezt hogy tudom BT-szal "felokosítani"?
Ezzel az MH-M18-cal adom rá a jelet.
Nem a témába vág, de itt kell megemlítsem, a bluetooth vevő táp bekötési pontjára a lehető legrövidebb lábbal szoktam rákötni egy 10 µF kondit, és az erősítőtől teljesen függetlenül táplálom. A TDA2822 előtt 7808, a vevő előtt pedig 7805 stabkockát használok. A trafó 2x9 VAC, 5-15 VA-es Bővebben: Link hanszóróSziasztok!Újra meg mértem 1 hét után a hangszórót. Potrt növelésMegnöveltem a portot.Képen látható let az eredménye. mélyláda tesztTeszteltem kint egy kicsit a mély ládát.Bővebben: LinkHangfal teszterSziasztok.Hangfalak teszteléséhez létezik valami kis egyszerű megoldás, kapcsolás? Például olyan, hogy a két pólusra rákötöm és átkapcsolgatva különböző frekvenciák tartományban hallható a magas, közép, mély. Köszi.
Gondolom nem csak én nem értem a kérdést hanem mások sem. Most akkor audió (függvény) generátort keresel? Vagy erősítőt? Vagy mérni szeretnéd az átvitelét?
Autó hangszóró dobozbanSziasztok!Van egy pár Pioneer TS-6985 típusú 3 utas autó hangszóróm, amit be szeretnék dobozolni. Aktív BT-s doboz a cél. Sajnos a NET-en nem sok infót találtam róla mivel régebbi típus. Frekvencia talán 27Hz-35KHz, névleg. telj.: 50W, impedancia 4 Ohm. Mekkora dobozt igényelne vajon ha 2db 7cm átmérőjű reflexcsövet tennék bele (free air helyett)? És milyen hosszúak legyenek a csövek?
Free air hangszóró nem igazán jó reflex dobozba. Ráadásul ha nem egy autó utasterének megfelelő néhány m3 légtérben kell szólnia, nem is megy elég mélyre.
Nekem van egy zárt ülés alatti mélynyomóm, ami szintén csak az utastérben érzi jól magát. Ráadásul teljesen felhúzott ablakoknál másként szól, mint résnyire, vagy teljesen lehúzottal. Sikerült hozzá csinálnom egy négy állású jelszint és átvitel korrektort, mert ha út közben le vagy felhúztuk az ablakot, megváltozott a hangegyensúly. Most autó csere miatt itt van fent a lakásban, de ekkora légteret nem tud kielégíteni, elfogy az erő már 100Hz alatt. Felette meg nem szól. De vissza a hangszóródhoz. Mivel a free air hangszórók felfüggesztése hasonló a régi fa dobozos Tv-k hangszóróihoz, ezek nem fognak kis méretű dobozban elég mélyre menni. Reflexből meg ne is beszéljünk. Viszont TL rendszerben még jó is lehet. Ezt is méretezni kell, de ha nem megy, akkor lehet gányolni valamit. Régen Videoton TV hangszóróből láttam olyan maszek hangsugárzót, ami kb 1m magas oszlop volt. Belül három részre osztva, hogy valójában egy 3m hosszú csövet képviseljen. A cső keresztmetszete a membrán felűletéhez hasonló. De keress rá a hálón, biztos találsz kedvedre valót. Sok pénzt nem szabad beletolni, mert akkor inkább venni kell rendes hangszórót.
Szia Béla!
Értem én hogy villanyos, de mi hajcsa? Szóval ezek a hangszórók alkalmi vétel voltak. (Nézz utána az E-bayon mennyiért adják...) Az autóban a "free air" is egy korlátozott légteret jelent. Zárt doboz meg sem fordult a fejemben. Hasonló típusnál láttam a 27Hz-35KHz-es átvitelt. Akkor ezt mekkora légtérhez adták meg??? Kimondottan hangFAL-hoz? Mert akkor már "kacsa" az autós használat. Na, szóval egyszerű, nem túl nagy valamit akarok csinálni belőle. Gondoltam a hátfal nélküli dobozra, de az hogy nézne ki... Vagy a több reflexcsőre, hogy a membránmozgás ne legyen lefojtva.
Még lenne kérdésem:
Nem vagyok tisztában ezeknek a hangszóróknak a működésével. Hogy oldják meg a 30Hz-30KHz átvitelt (keresztváltók nélkül) mert semmit, kondit sem látok a hangszórón?
Ezeken többnyire egyetlen néhány µF-os polarizálatlan elkó található magas hangszóró mögött. Ennyi.
Az előző hozzászólásod pedig annyit, hogy ha emlékszel a Star Deluxe, vagy Europa Star magnós rádiókra, ott egy viszonylag kis dobozban voltak a Vidi hangszórók. Azt is lehet koppintani. Az nagyjából nálad a két hangszóróhoz 10-15 literes dobozt jelent, aminek a hátát kell hangolni. Ezt régen úgy ajánlották, hogy kifúrkálják rostaszerűen a hátlapot. Mondjuk 10mm-es fúróval 3cm-enként. Túl kevés luknál sem jó, de túl sok sem. Nem tudom mennyi az optimális, ezt sajnos ki kell kísérletezni. Vagy ahogy Wermona zenekari hangsugárzónál láttam, a ládán a nyílást lehetett állítani. Ez nem reflex cső, az más. Az a gond a nyitott ládával, hogy a méretek nem lehetnek túl kicsik. Itt a hangsebességet kell alapul venni, ami azt jelenti, hogy ha 100 Hz alsó átvitel a cél, az 1,5m úthosszt jelent. Ez a hullámhossz fele. Kocsiban nem nehéz mélyre menni, mert kicsi a légtér. Nézzd meg egy fülesben is milyen kicsi a membrán, de csak cm3-eken kell dolgoznia. Le is megy jó mélyre.
Szia Béla!
Nem kocsiban lesz hanem lakásban. Nem is Hi-Fi célokra csak átlagos mindennapi zenehallgatásra. A felesleges fúrást-faragást szeretném elkerülni, ezért kértem tanácsot a dobozhoz. Van egy-két gyári ill. saját készítésű dobozom amiket esetleg átalakíthatok az ovális hangszórókhoz. Csak ha nem válik be már nehéz visszacsinálni eredetire... Van pár bontott bútorlapom, inkább új dobozokat csinálok minthogy elbarmoljam a készeket. A délelőtt még kutakodok a NET-en doboz méret és kivitel után aztán tervezek valamit...
Lehet kész dobozt kapni huszon egy-két ezer/pár.
Űrtartalom 3,5 liter, hááát...
Abban biztos, hogy semmi mélye nem lesz. Elmész az obiba (vagy praktikerbe), lehet venni darabra is xps vagy eps lapokat, nem kell megvenni belőle egy egész csomagot, abból nagyon jó ideiglenes dobozt lehet összeragasztani, nem kell a faanyagot egyből tönkre tenni.
Az tiszta ügy hogy lakásba lesz nem kocsiba.
Doboz tervezéshez ismerni kellene a hangszóró T/S paramétereit, amit szerencsére ki is lehet mérni. Ezeket beírva egy tervező programba megkapjuk az optimális doboz térfogatát, valamint kiderül, alkalmas e reflex dobozba. Amit találtál a neten kész 3,5L-es dobozt, azt előbb bútorlapból dobd össze, hogy tetszik e a hangja. Lehet, hogy szobában nem szól jól. Gondolj bele, hogy egy zárt hangdobozba rakott hangszóró az két légteret hangosít. Az egyik a dobozon belül van, a másik a szoba (vagy az utasfülke). Azok a frekvenciák amelyeknek a hullámhossza kisebb mint a légtér hossza, hangsebességgel haladnak a hallgató személy felé. Ha a hullámhossz nagyobb mint a légtér hossza, már nem tud haladni, egységesen növeli vagy csökkenti a légtér légnyomását. Ez mindig igaz, bármekkora a lehallgatás tér. Ezt ki lehet használni, mert egy hangszóró membrán kitérése a lelsugárzott frekvencia reciprokával arányos, tehát minél mélyebb a hang, annál nagyobb a kitérése. De csak addig, ameddig a membrán felfüggesztése ezt lehetővé teszi. Attól a frekvenciától lefelé el kezd fogyni az erő. Ha ezen a frekvencián van az a pont ahol a lehallgatási térben nyomásváltozássá változik a terjedés, akkor minden király. Ha nem, akkor vakarjuk a felyünket.
Idézet: „Hogy oldják meg a 30Hz-30KHz átvitelt” Sehogy!! Hazudnak!! Kondi szokott lenni a kis hangszórókon. Az oválok (koaxok) a legócskább ternékek az autóhifiben!
Megmertem volna esküdni, hogy autóhangszórókhoz nem taláható TS paraméter a neten. Tévedtem. A JBL hangszórókhoz van.
![]() Ha belegondolsz, az autókat (autóajtókat) sem méretezik a hangszórókhoz. Esik, ahogy puffan. Az is biztos, hogy az ajtók nem tekinthetők zárt doboznak, de nem is reflex dobozok. Szerintem, ha csinálsz neki egy 10-15 literes zárt dobozt, nagyon nem lősz mellé. ...de high-tech hangsugárzó sem lesz belőle. ![]()
Szia! Ennek a hangszórónak irreális hangolt dobozt építened, zárt dobozból 100+ literes kell a normál mélyek eléréséhez. Álmennyezetben, térelválasztó falban lenne az igazi helye a lakásban.
Ha ragaszkodsz a doboz formához, azért van kipróbált kompromisszumos megoldásom. Készíts 20-30 literes öt oldalán zárt dobozt, jól tömd meg csillapító anyaggal, hogy kevésbé zengjen az üreghang. A nyitott oldalát perforált lemezzel lefedve, közel-hallgatásban már-már elfogadható.
Feltételezem a gyártó az adott felvételekhez készítette ezt a hangszórót. Ami az árát illeti, az is ehhez van viszonyítva, azaz a szélsőséges körülmények esetén is tudja a ráírt paramétereket. Azonban ennek milyenségéhez figyelembe kellene venni az üzemi hátteret, azaz az alapzajokat. Szóval ez nem igazán egy otthoni minőségi hifi kelléke. Persze az a lényeg, hogy Te ezt hogy tolerálod a magad szempontjai szerint. Én nem szeretem a bassreflex megoldást, mivel az meredeken vág alul. A többiben, ahogy Béla szakszerűen kifejtette, tudsz dönteni.
Sziasztok!
Mindenkinek köszönöm a hozzászólását! Korábban írtam hogy megfordult a fejemben a hátul nyitott doboz. Megfogadom Béla és reloop tanácsát és perforált hátlapot csinálok. Ahogy elektrorudi írta ezekhez a hangszórókhoz TS paraméterek nem találhatók a NET-en, ezért a doboztervezés alapja a saját ízlésem lesz. Megpróbálom "pofásra" tervezni, aztán majd kiderül hogy ami szép az jó is... vagy nem.
Miért nem MÉRSZ???
Segítségként. Anno Sípos Gyula javasolta mint csillapított dobozt, átmenet a zárt és a reflex doboz között a hátul FÚRT lyukakkal.
1. Tehát csinálsz egy zárt dobozt, és hangolod a fúrt lyukak számával, kvázi mint egy reflex dobozt. Ingoványos, szubjektív. Nem a perforált hátlapról szólt a dolog, hanem a doboz hangolásáról. Hány ilyen hangsugárzót árulnak? 2. A hátul nyitott doboznak van értelme, de a FIZIKA miatt kizárólagosan a zene középtartományában. Ott is rengeteg gond van vele. PL mérete, kialakítása, stb. Profiknak. 3. Építs egy könnyen másolható, bevált két hangszórós/kétutas dobozt.
Szia!
Mit? Mivel? Csak multiméterem van. |
Bejelentkezés
Hirdetés |