Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Nem tudom, nem láttam még ilyet. A Lányoméknál szeretnénk kivitelezni. A 4x xxx vezetékből a nulla hiányzik, nem a földelés. Fel sem tételezi az ember, hogy földelés nélkül vigye oda az áramot. Ezek szerint, a nullára is szükség van.? A kérdésem. A 11KW os töltőnek megfelelő az 5x6 os réz vezeték, 25m hosszon.?
Nézd meg a konkrét töltő telepítési útmutatóját a beköthető maximális keresztmetszethez meg az igényelt előtétbiztosításhoz.
A kábelhez meg kell tudni hogy beltérben lesz a garázsban vagy kültéri. Volt olyan ami 3x16A névlegesen de 20A-es biztosítást kért, ezért a leágazás 3P C20A + ÁVK lett és a kültéri töltőhöz NYY-J 5x4mm2-es ment részben földben és oszlopon. Általában 125%-al nagyobb biztosítást kérnek, ami az egyel nagyobb névleges érték, de ehhez meg meg kell felelnie a kábel keresztmetszetének. Földelés mindig kell! Ami kérdéses az a nulla, de ezeknek a töltőknek az is kell, de ez a kivonatos adatlapjából is kiderül! Ha beltérben lesz egy garázsban, akkor még az MT kábel is elmegy hozzá, esetleg merev MBCU. Ha nem volt eddig túlfeszvédelem akkor minimum egy T1+T2 kombináltat ajánlott tenni a fogymérő közelébe vagy ha az a telekhatáson van a kertben, akkor az épület főelosztójába. Felteszem a töltő is innen lesz leágaztatva, így azt is védi. Ma már lehet kapni T1+T2+T3 kombináltat is, pl. DEHNventil M2 TNC/TNS vagy Tracon ESPD1+2+3-25. A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2025
A túlfeszültségvédelem ennél bonyolultabb témakör, az a lényeg hogy a töltőt (vagy a töltő közelében, 10m-en belül az elosztói sínt...) minimum T2 szint védje, de a hiper-szuper okostöltőkhöz a T3 is erősen ajánlott.
Például ha légvezetékkel csatlakozol a hálózatra és a homlokzaton van a fogymérőd és egyből innen ágazik le a töltő betápja és a lakáselosztóhoz is megy tovább a fal másik oldalára a villany, akkor ezen a ponton egyetlen készülékkel érdemes a legmagasabb védelmi szintet elérni. Külső villámvédelem nélkül is szinte mindig ajánlott T1 villámáram-levezető, ezért minimum egy T1+T2 készüléket szükséges beépíteni vagy az okostöltőhöz T1+T2+T3 típust. De ha mondjuk a fogymérő/főelosztónál T1+T2 van beépítve és a töltő egy további alelosztóból van megtáplálva vagy igen hosszú a kábele min. 10-15m, akkor annál az alelosztónál vagy közvetlenül a töltőnél is be lehet építeni egy további T2+T3 típust. Gyártói táblázatok alapján ezeket könnyen ki lehet válogatni struktúrától függően.
A nulla mindenképp kell.
Az egész elektronika az egyik fázis 230-ból állítja elő saját részre a tápfeszültséget. De vannak olyanok amik mind a 3 fázis feszültségét ellenőrzik értékre is. Teheát nem lehet csillagpontos motorként bekötni egyet sem. Üdv. M.
Vezetéknek (ÉN!) 10 mm2 ajánlanám minimum rézből,bár nem irtad hol akarod vezetni....
Akkor is van értelme ilyen keresztmetszetnek, ha az oszlopról csak 4x10mm2 tömör alumíniumon jön a betáplálás?
Hova szükségesek ezek a brutális keresztmetszetek?
Az a fő kérdés, hogy megvan-e az esélye hogy a jövőben le lesz cserélve valami még nagyobb teljesítményű töltőre vagy lesz valami más fogyasztó mellette, például ez egy kerti kisházban van-e ahol még mást is ki kell szolgálni? Netán lesz a töltő mellett egy további aljzat, amiről időnként el van látva valami elektromos kertigép és követelmény hogy a töltéssel egy időben is használni lehessen? Mert ha csak önmagában a töltő lesz 11kW 3F-en az 3x16A tartós terhelés. Meg kell nézni a gyártói telepítési útmutatót hogy milyen előtétbiztosítást kér, mert lehet 16A de valószínűbb a 20A. Ökölszabályként a vezeték keresztmetszet (cu): 16A - 2,5mm2 20A - 4mm2 25A - 6mm2 32-40A - 10mm2 Ha C20A-es kismegszakítós leágazás kell neki, akkor nézzük meg a 4mm2 cu-t, hogy elegendő-e? 3x16A/25m szakaszon ez szimmetrikus terhelésnél 0,77% feszültségesés, ami még akkor is bőven jó, ha nem közvetlenül a fogyasztásmérőtől indul hanem van még előtte 10-20m mért hálózati rész. A teljesítményveszteség töltés közben kb. 90W, ezt tovább csökkentheted a nagyobb keresztmetszet alkalmazásával. Az NYY-J 5x4mm2 kábel alapterhelhetősége: levegőn: 34A, földben: 47A, szóval a 16A-es névleges terhelést még csökkentőtényezőkkel is röhögve elviszi. Erbe javaslata az alukábelre az ár miatt jobb, az NYY-J 5x4 kb. 1300Ft/m, a NAYY-J 5x16 kb. 900Ft/m, vagyis 10000Ft különbség van az alukábel javára, valamint ha bővítés lesz a jövőben a kábelt nem kell cserélni, mert kb. 60A-es terhelést bír. Ha melléképületet vagy kertigépet is el kell látni a töltéssel egy időben, akkor ahhoz egy további C10-C16A-es kapacitás jól jön, vagyis akkor már C32A-es fő leágazást tennék, (rézből 32A-re sarkosan a 6-os is belefér, mert a földkábel javarészt jobban hűl és a ráadás terhelés nem folyamatos, vagy max 1-2 óra időtartamú) vagy a biztonság és az alacsonyabb feszültségesés kedvéért 10mm2, aluból meg az 5x16-os. A végponton meg C20 (szerelési!) a töltőnek és egy C10-13-16A-es egy vagy akár háromfázisú leágazás a kerti dugaljaknak. A 25m-ert viszont előzőleg nem néztem, így mindenképpen be kellene építened közvetlenül a töltő mellé egy T2+T3 túlfeszvédelmi készüléket. Ha van rá keret, akkor ezen a ponton egy helyi földelőrúd sem árt a PE-hez csatlakoztatva, ezzel csak javítod a rendszer jóságát és növeled a hatékony túlfeszültségvédelmet. Az egész lehet egy kicsi, lehetőleg UV-álló kötő- vagy elosztódoboz, amibe tömszelencékkel vezeted be a kábeleket vagy egy fali kis acél elosztó a töltő mellett. De van hogy egy nagyobb acél elosztóba teszik be a kültéri töltőt, aminek az alja viszonylag nyitott, ez esetben válassz akkorát, hogy a páravédett kötődoboz is beférjen az acél elosztóba.
Itt nem a keresztmetszet a lényeg. Az 5*16 alu "Földkábel". Föld alatti működésre készült. 25 m-en föld alá nem tennék akármit.
![]()
NAYY, NYY, NYCY, NYCWY mind ugyanolyan földkábel, 0,6/1kV, fekete, UV álló, földben, szabadban, fagyban, kültéren szabadon alkalmazható.
Közvetlenül földben a fagyhatár alatt (0,6-0,8m) finom homokágyban vagy ha védőcsőben van akkor nem kell ilyen mélység, csak lejtsen valamerre a védőcső hogy ne álljon meg benne a víz. Targonca akkumulátor töltő hiba, töltő helyettesítésSziasztok. Adott egy hibás targonca akkutöltő. Valószínűleg nem javítható mert már szervizt is látott a berendezés. Inkább a kérdésem arra irányulna lehetséges-e egyáltalán készíteni pótlólagosan egy "egyszerűbb" töltőt hozzá és kb. milyen formátumban. Mostanában használtam 12 V-os akkukhoz egy általam készített regeneráló töltőt pontosabban egy impulzus töltőt 12 V-os akkukhoz (lásd első fénykép). Viszont most jóval nagyobb méretekről, teljesítményről lenne szó. 80 V-os az akku csomag. A hibás töltője látható a második és a harmadik fényképen. Egy pár gyakorlati tanács jól jönne most számomra.
Egy egyszerű töltőhöz ugye az első lépés egy 10 kW-os 3f trafó. Vagy egy 10 kW-os inverter 80 V kimenettel.
![]() Talán más szakembert kellene keresni a javításhoz. 80 V 125 A töltő A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2025
Elsőre én is egy háromfázisú transzformátorra gondoltam de most jelenleg csak kb. 6 kW-os van és a feszültségét sem tudom de holnap utána nézek . Sok pénzt egyenlőre nem tennénk bele mert az akkuk egy évig álltak és csutkára lemerültek ( az előző tulajdonos és a töltő meghibásodása miatt)... de a lényeg, hogy holnap elkezdek foglalkozni az akksikkal, hogy minél hamarabb kiderüljön az állapotuk azaz ha kuka az egész akkor eleve új akkupakk kell ( nem aprópénz ezért variálgatok még vele). Most este úgy gondoltam, hogy holnap délelőtt összedobok egy egyfázisú 2 kW körüli töltőt megnézve hány cellát tud feltölteni egyszerre és így több infóval fogok rendelkezni arról kb. milyen állapotban vannak.
Nem egy nagy durranás a töltő így sikerült megbuherálnom így már működik a töltő a gázelszívás nélkül. Majd ha lebontom a teljes burkolatot akkor hozzáférek az egyenirányító hátuljához mert oda vannak elhelyezve a gázelszívó cuccok és a külső teljes lemezburkolatra van ráterhelve a nagy transzformátor. A lényeg, hogy délelőtt már sikerült rátölteni az akkukra a töltővel és azóta vígan szaladgál a targonca persze az akkuk állapota is a jövő héten realizálódik a többi problémával együtt.
Gondoltam, hogy nem lehet túl nagy az a hiba.
![]() A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2025
A nyomás érzékelő blokkolta a mágneskapcsoló reléjét a kis panelen. Nem volt időm szétszedni teljesen a töltőt de látni az egyenirányító mögött három szűrőt melyek hasonlítanak egy autó benzinszűrőjéhez és elsőre elég koszosnak tűnnek de legfontosabbnak tartottam, hogy minél hamarabb töltődjenek az akkuk mert mint írtam már több mint egy éve nem voltak töltve. A jövő héten pár töltési ciklus után megpróbálom feltérképezni az akkukat cellánként hogy mennyire sérültek.
Compass akkumlátor töltőSziasztok! Vettem egy ilyen automata akkumlátor töltőt. Segítsetek eldönteni hogy tud-e szulfátlanító funkciót vagy nem.Én arra következtetek hogy nem. Ugyan rá van írva hogy pulse charging, ami akár lehetne is a szulfát mentesítő funkció, de mivel a töltő teljesen automatikus így kifejezetten ezt a funkciót választani nem lehet. A töltési folyamat a következő: teszt, töltés, teljes feltöltöttség után pulse üzemmód. Az mód kapcsoló lehetőségei a normál , az AGM/téli, a Life-Po közt választ. Mivel a pulse üzemmód a folyamat végén indul így én csepp töltésre gondolok ami azért nem kifejezetten szulfát oldó funció, viszont akkor meg miért van időkorlát javasolva ( max 48 óra )?
Azt írja, hogy "A Pulse töltés a váltakozó feltöltési és kisütési elven alapszik, amely segít fenntartani az akkumulátor optimális állapotát." Szóval ez a feltölt/kisüt ciklussal operál inkább.
A CTEK-nek (CTEK MXS 5.0) az elején (első lépcső) van szulfátlanító mód, magától választja, ha úgy érzi. Én eddig pár alkalommal láttam üzemelni leginkább pár másodperc erejéig. Egyetlen egyszer ragadt ebben hosszabban, de az mint kiderült egy olyan rossz akku volt, hogy ez sem segített rajta. Meg van egy Recond mód, ami választható, de a leírásban elég ködösen fogalmaznak, mit is csinál. ![]()
Én is itt akadtam el, miért a folyamat végén van ez a funkció és tényleg kissé homályos a leírás.
A szulfátmentesítésnek a folyamat elején lenne értelme, más készülékeknél így is van sőt önállóan választható üzemmód.
Szia.
Nem tul sokat vagyok itt, igy kicsit megkésve válaszolok neked. A kérdező 11 és 22 kw tőltőről beszélt 3 fázison ÉN kapásbol a 22 kw vettem alapul mondván ha 11 kw tesz rá az nem fog leégetni semmit, de ha 11 kw -al számolok és 22 kw tesz rá abbol még lehet érdekesség. Ezek után ugye már csak számolni kell (22000/3)/231 Ha ehhez még hozzá veszed a vezeték hosszát, (és mivel akkor a kérdező még nem emlitette a főld alatti vezetést ) igy még ovatosan számoltam némi kőrnyezeti tényezőt is. Szerintem a javaslatom a 10 mm2 kábelre, felelősnek és korrektnek nevezhető. A hozzászólás módosítva: Hé, 20:21
A kérdező sem tudja mit akar, ITT MÉG 11kw-osról beszélt. Így igaz amit írsz. Sajnos konkrét típust azóta sem tudtunk meg, anélkül jó játék találgatni hogy mit lehet belekötni és mire kell biztosítani.
Minden töltő telepítési útmutatójában benne van, hogy hány vezetőeret, milyen előtétbiztosítást és áramvédőt igényel, lehet hogy a kérdező először egy beállítható töltőteljesítményűt nézett, ami maximum 22kw-ot is tud. Az eaton töltője például ehhez 40A-es áramköri védelmet kér, A-típusú áramvédőt és 10mm2 köthető be. Ehhez én is a NYY-J 5x10mm2 kábelt javasolnám, akkor is ha egyelőre csak 3x32A csatlakozási teljesítmény van, ezt mindenképpen bővíteni kell majd a háztartás számára. Vagy kisebb leágazáson is elmegy ha állandóan vissza van szabályozni, de akkor is érdemes a leágazást teljes teljesítményre kiépíteni. Az viszont kérdéses, hogy aluvezetőt közvetlenül be lehet-e kötni a töltőbe (valószínűleg nem). Akkor ahhoz egy különálló kötődobozban fővezetéki sorkapoccsal kábelt kell váltani. Aztán szükséges lehet más földkábel is, ha igényel ethernetcsatlakozást illetve tudnak olyan védelmet, hogy a saját kismegszakítóját oldja ki egy munkaáramú kioldóval, amihez kell minimum még egy vezető ér, amihez egy különálló újabb kiskeresztmetszetű néhány eres földkábel ajánlott.
Hali!
Látom, továbbra is él a téma. Mivel az autó, és a töltő is még ezután fog a családhoz kerülni, ezért, akkor, érdeklődési szinten tettem fel a kérdést. Kezdi mozgatni a fantáziámat, amit itt írogattok. Ezek szerint, egy erőműnek megfelelő betáplálás kell a hálózatról egy lakásba annak, aki elektromos autót vásárol? Több mint 3x32A? Itt már lehet, a bekötő vezetéket is cserélni kell. Hány háztartásban csinálják ezt vajon meg. Amiről én beszélek, 3x16A van. Ha 3x32A ra növelünk, csak az amper díj 250e. Ft. + a bekötési költségek, másik annyi. Vagy aki elektromos autót vesz, az számoljon ezzel.?
Először legyen eldöntve az autó és a töltő, teljesítmény (azaz töltési idő) terén is. Nem tudom mi mivel kompatibilis, lehet hogy a 22kW-ot nem is bírná a kiválasztott autó.
Vannak töltők amiket vissza lehet korlátozni pont a szűkös rendelkezésre álló teljesítmény miatt, a 11kW-osnál pl 8/10/13/16A lépésekben, ami 5,5KW/6,92kW/9kW/11kW-ot jelent. Ebben az esetben viszont számolni kell azzal, hogy kétszer lassabb is lehet a töltés. Ha csak max 11kW-ban gondolkodsz három fázison az 3x16A órákon át tartó hálózati terhelés. Ha bármi más fogyasztót akarsz mellette használni a háztartásban, akkor a 16 amperon felül indul a számolás. Hiába van 20A-re biztosítva a 11kW-os, legalább nem kell 3x16A-nél többel számolni, ahogy a 22kW-nál a 3x32A-nél sem. Ha most van 3x16A-od az viszont csakis a töltőre elég, semmi másra. Kérdés hogy mikor töltenéd és milyen fogyasztók vannak. Mondjuk hazajöttök este de nem teszed egyből töltőre, hanem két órán át főztök, mostok akkor a nagy terhelésen túl lesztek és utána töltőre lehet tenni. Én minimum 3x10A-t mondanék pluszban ha javarészt használni akarjátok 11kW töltés mellett a háztartást. Az akkor legalább 3x25A csatlakozási teljesítmény. Viszont ebbe például egy elektromos tűzhely nem fog beleférni, egy mosógép meg kapásból elviszi az egyik fázison a megmaradt tartalékot. Szóval 11kW-os töltő mellett koránt sem felesleges még 3x32A sem, vagy valamilyen aszimmetrikus kiosztás pl. 20+32+32A. Össze kell írni az áramköröket és rajtuk a fogyasztókat, ha praktikus akkor módosítani kell a körök fázisonkénti kiosztását. Aztán meg kell határozni, hogy mi legyen a minimális igény, mivel tudjátok korlátozni az egyidejűséget, pl nem lesz többé egyszerre elektromos főzőlapon főzés + villanysütés egy időben. A minél nagyobb bővítéssel egyben a kényelmet is megveszitek, hogy nem kell ezekre odafigyelni. Az elektromos autózás nem drága, de mindenre megvan az "E-" felár. A töltő 2-300 ezer, a villanyszerelés is költség, a hálózatbővítés meg ha kell akkor kell. Kaptunk rezsicsökkentést, cserébe fizetni kell mostmár a kábelért és a hálózatfejlesztésért is pluszban.
Köszönöm a kimerítő választ! Egyre világosabb a helyzet. Minél rövidebb idő alatt szeretném feltölteni, annál nagyobb hálózati teljesítményre van szükség.? Ezt, tudom szabályozni.?
Nem tudom mit tudnak, annyit nem foglalkozom töltőkkel.
Komoly ipari rendszerekben van olyan, hogy az összes rendelkezésre álló teljesítményt (mondjuk egy 1MVA-es trafón) tudják szabályozni egymás között, hogy mindegyik töltsön is, de ne lépjék túl egyidejűségben a felvehető teljesítményt, de ehhez a parkolóban van egy rakás töltő, lehet hogy sokat éppen nem is használnak. Biztos van hasonló otthonra is, ami alkalmazkodik a pillanatnyi fogyasztáshoz vagy napelemmel összepárosítható. Bár ha bármi hirtelen kapcsol be a háztartásban, akkor viszont leugrik a szolgáltatói kismegszakító, szóval lehet hogy hasonló csak napelemmel vagy akkubankkal elérhető. Azt viszont meg tudod csinálni, hogy veszel egy nagy teljesítményűt és csak alacsonyabb fokozaton használod, ha pedig később kihasználnád akkor csak át kell programozni vagy kis kapcsolókat állítani. A gyors töltés nem feltétlenül jó! Egy akku élettartama csak nő, ha alacsony a töltőáram. Egy 80kWh akkut egy 11kW-os töltő feltölt kb. 8 óra alatt, szóval a 3x16A sem kis teljesítmény, ha este felrakod reggelre biztos kész. Vannak kisebbek is, egyfázisú 1x32A az is csak 7,36kW. Kollégám pár hónapja vett egy 11kW-os töltőt 3x32A meglévő betáp mellett. De először ki kell választani a kocsit, utána meg lehet nézegetni a töltők tudását.
Ritkán szokták a betápot növelni. Sok helyen nem is lehet, mert a szolgáltatónak nincs rá kapacitása. Sokkal jobb megoldás, az árammegosztó használata. Az egyfázisú kb. 50eFt-tól, a háromfázisú kb.100eFt-tól kapható. Akinek van pénze egy 15 millás elektromos autóra, az szerintem tud még áldozni 50-100eFt egy ilyen kütyüre.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |