Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   34 / 348
(#) Mikey85 hozzászólása Júl 9, 2009 /
 
Köszönöm szépen a segitséget
(#) buszos1 hozzászólása Júl 19, 2009 /
 
Üdv!
Bocs,hogy ide írom de ezzel kapcsolatosan nem találtam még témát
A problémám a következő: Van egy 650VA-es agregátorom de nem tudja indítani a fagyasztót és a hútőt. Alapból "elvinné" mert a kettő együtt kb. 1A-t vesz fel működés közben de az indítási áramuk 5A körül van.A kérdésem az lenne,hogy mekkora kondi kellene,hogy ezeket indítani tudjam?
Én egy 1000µF 500V-osra gondoltam

ezt ugyebár sorba kéne kötnöm ?

Előre is köszi a segítséget
(#) Major Ferenc válasza Avogadro hozzászólására (») Júl 19, 2009 /
 
Szia! Ez valószínű, hogy egyfázisú motor.
Egy főfázis és egy segéd fázis tekerccsel.
Azt kell kimérni, melyik tekercs micsoda.
A főtekercsre fázis nulla, a segéd fázisra indító kondi, nyomó gombbal. / KB 100 mikró /. A forgásirányt a kondival tudod változtatni, a fázisra vagy a nullára teszed. Sok szerencsét!
(#) VIM válasza buszos1 hozzászólására (») Júl 19, 2009 /
 
Helló!
Nem biztos, hogy jó ötlet a kondi értékét megváltoztatni, mert megváltozik a gerjesztőáram is. Próbálj ki egy lágy indítót, talán azzal beindul. Talán. Az aggregátorok használati útmutatójában, csak le van írva, hogy induktív terhelést szabad-e rákapcsolni, vagy, hogy alkalmas-e az aggregátor a feladatra. Az egyik cimbi hegesztett volna a 3kW-os aggregátról, csak az nem volt hajlandó leadni a 16A-t és a gerjesztő kör vezetékelése leégett.
VIM
(#) zoz11 válasza buszos1 hozzászólására (») Júl 19, 2009 /
 
Hello
Ez nagyon gyakori probléma ezeknél az aggregátoroknál, a segéd kondenzátorát nem szabad változtatni, mert túl nagy lesz a gerjesztő áram, és szét fog égni a motor.
Ezt a problémát úgy szoktam orvosolni, hogy teszek bele 60µF körüli kondit a motor kimenetére.
Ez azért hasznos mivel mikor indul a hűtő akkor nagyon nagy áramot vesz fel, majdnem hogy rövidzárat csinál, de viszont abba a kondenzátorba van akkora tartalék, hogy ne engedje szétválni a forgó és álló közötti mágneses teret. Vagyis nem fog „legerjedni” az aggregátor, max a feszültsége esik egy kicsit vissza, az indulás pillanatában.

Üdv: Zoltán
(#) jakusv hozzászólása Júl 20, 2009 /
 
Sziasztok!
Motor bekötő Guruk segítését várom. Vettem egy 220 v-os motort, de nem tudom hogyan kell bekötni. A fotón szerintem minden elég jól látszik, a felső fekete vezeték, ami kimegy a dobozból, az megy a kondira. A kondi 125-160 µF-os. Eredetileg egy fűnyírót tekert, (de aki elszállította hozzám jót akart, és lecsavarozta a kábeleket, mert így jobban befért a kocsiba,) így nem tudom hová ment a kondi kapcsolója, és hová a 220V. Előre is köszönöm: Vince
(#) zoz11 válasza jakusv hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 
Hello
A 230V a bal oszlop 1. 2. pontjára megy, a nyomógomb pedig a bal oszlop első és utolsó pontjára megy.

Üdv: Zoltán
(#) jakusv válasza zoz11 hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 
Köszönöm a segítséged! Csak az indulásnál kell a kondenzátor?
Üdv: Vince
(#) buszos1 válasza zoz11 hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 
Üdv!
Nos a te válaszodból olvastam ki a legtöbb hasznos infót.
Ez az agregátor vadi új,nem szedtem szét,nem tudom mi (kondi,stb) van benne annyit tudok,hogy 650VA-os.
Rákötöttem a ház hálózatára és közbeiktattam egy áram és egy voltmérőt.
Ha beindítom a sima hűtőt+a három szobába a villanyokat(fénycső1 40W,+3X20W energiatakarékos+20Wenergiatakarékos cső+TV+beltéri elmegy róla és a feszkó nem esik 210V alá.Azomban ha a sima hűtőt és a mélyhűtőt szeretném indítani akkor külön a sima indul (nagy indulási árammal) és a mélyhűtőt ha indítanám az áram felszökik az egekbe és a fesz leesik 130V-ra majd vagy a FI old,vagy a hűtők klikszonja...

A kondit sorba kössem?
(#) buszos1 válasza zoz11 hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 
Flywhell tipusú
(#) buszos1 válasza VIM hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 
Szia!
Nem a hűtőkön szeretnék kondit cserélni hanem az agregátorra kötnék kondit ami elbírná az indítási áramokat.
(#) mpisti válasza buszos1 hozzászólására (») Júl 20, 2009 /
 

Szia Buszos1!
Te csodát vársz egy ilyen kis teljesítményű áramfejlesztőtől. Ha elolvastad (ha kaptál mellé)a kezelői utasítását,akkor ott ékes magyarsággal leírják hogy a teljesítmény csak ohmos fogyasztókra,azaz sima izzókra érvényes, mert azoknak a teljesítmény tényezőjük 1.
Induktív fogyasztók,mind pld. a hűtőgép,kompakt fénycső némelyik típusa(!)neon stb... -a névleges teljesítményükhöz képest sokkal nagyobb áramot vesznek fel, különösen induláskor vagy bekapcsoláskor. Egy régi fagyasztóláda műszaki adatainál olvastam a következőt: "indítóáram:28A"!Mekkora aggregát kell ahhoz,hogy ebből mondjuk kettőt biztosan elindítson? Ezt a nagy indítási áramot nem tolerálják az aszinkron generátorok, -de még a márkás több százezer forintos HONDA inverteres áramfejlesztők sem. Csak a klasszikus szinkrongenerátorok terhelhetők egy ideig a teljesítményük kétszeresével, már ha a hajtómotor bírja lendülettel.

(#) buszos1 válasza mpisti hozzászólására (») Júl 21, 2009 /
 
Köszi a választ.Nem csodát vártam tőle mert tudom,hogy nem nagy teljesítményű csak arra lettem volna kíváncsi,hogy megvalósítható-e mondjuk egy áramszünet esetén,hogy a két hűtő üzemeljen.Belenyugszom:nem.
Na nem gond mert a sima hűtőt viszi+a világítás OK.
Nekem ennyi is elég mert a fagyasztó néhány órát kibír.

Egyébként nem kaptam hozzá semmilyen papírt de elárulom,20000-ért vettem,sztem ennyiért még megérte remélem...
Azért köszi a segítséget mindenkinek akkor nem kondizom mert lehet,hogy több kárt csinálok mint hasznot...
(#) gaboooka hozzászólása Júl 23, 2009 /
 
Tisztelt fórumozók,

Van egy 380/220 delta/csillag motorom amit 3fázis hiányában egy fázisról üzemeltetnék. A kapocslécen átkötöttem deltába, majd 230V-ot adtam 2 csatlakozási ponta (U,V) a harmadikra a kondi egyik "lába"csatlakozik (majd) (W). A másik "láb" pedig pl. a fázisra (U). Életképes ez az elképzelés? Mekkora kondenzátor(ok) szükséges(ek) ha a motor 1LE teljesítményű?

(olvastam a topikot, de nem igazán vagyok biztos a dolgomban...)
(#) patexati válasza gaboooka hozzászólására (») Júl 24, 2009 /
 
Igen működőképes! Olvass vissz a topicban és mindenre választ kapsz!
(#) gaboooka válasza patexati hozzászólására (») Júl 24, 2009 /
 
Köszönöm szépen a megerősítést!
Átolvastam az elejéről, de megteszem újra. (tegnap kicsit fáradt voltam...)
(#) otelló hozzászólása Júl 25, 2009 /
 
Hello mindenkinek! egy kérdésem lenne,amire nem találtam meg a választ a forumon. lenne egy magyar siemens gyártmányu motorom.220/380v.1.6 kw.delta/csillag 1390 fordulat!6 kivezetés van.3 összekötve,1.-re a fázist,1.-re a nullát kötöttem be. búgott a motor megforgattam,(nincs indito kondim!) járt a motor 3 percig,aztán fi relé levág.nem ment a motor tovább.égett szagot nem éreztem! vajon leégettem a motort,vagy az általatok emlitett üzemi kondi hiánycikk?ha az,milyen értékű indito,illetve üzemi kondira lehet szükségem?előre is köszönöm a válaszokat!!
(#) gaboooka válasza gaboooka hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Nos vásároltam 16µF kondit üzeminek és egy 60µF-t indítónak. Ez eddig rendben is lenne: szépen indul még terhelés alatt is, de a gyári motorvédő kapcsoló leold. Ha feljebb állítom akkor is ezt teszi néha. (talán ki is iktatom) Jók ezek az értékek? A motor egy IMI gyártmány és 1LE teljesítményű.

A másik megoldani való: kellene egy egyszerű (olcsó) időrelé amivel az indítást teljesen automatizálni tudnám. Van valakinek egy erre használható kapcsolása?
(#) proli007 válasza gaboooka hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Hello!
Nem kellene egy kicsit visszaolvasni a topikban?
pld.
üdv! proli007
(#) proli007 válasza otelló hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Hello!
- Nem kellett volna inkább egy kis Móricka ábrát készíteni a sok kódolt szöveg helyett?
- A FI relé, lehet nem túláramra oldott le, hanem valami föld felé vezető áramra?
Neked is javaslom a topikban való visszaolvasást..
üdv! proli007
(#) otelló válasza proli007 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
helló!kódolt szöveget nem irtam,csak a tényeket! Remélem más megfejti ezt a felettéb nagy kód halmazt amivel te nem tudtál megbirkózni! Mivel más nem volt a hálózatra kapcsolva,ezért kizárásos alapon a motorra tudok gyanakodni! Vagy szerinted az ufók küldtek a fi relére valami Kódolt rontást?ha nem tudod a válaszokat,inkább maradj csendben.amit a topikon olvastam:az egyik helyen 1 kw=70 mikrofarad,a másikon 30-40 mikrofarad...akkor most melyk a helyes???
(#) gaboooka válasza proli007 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
De kellene és meg is történt. Igazából a kérdés az időrelé kiváltása egy másik megoldással...
(#) mpisti válasza otelló hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Szia Otello!
Az elmondottak alapján a motor csillagba van kötve, és az a tény hogy az áramvédő kapcsoló leold, nem jó előjel. Az általad leírtakból azt következtethető ki, hogy a motor szivárgóárama a test felé meghaladta az áramvédő kapcsoló leoldási határáramát. Ez bekövetkezhet beázás miatt,vagy a tekercs szigetelésének sérülése miatt is. Mindkét esetben miatt célszerű a motort szétszedni, szemrevételezéssel megvizsgálni hogy látható-e nyoma a beázásnak(pl. rozsdás álló és forgórész, a nedvességtől megfehéredett lakkozás) a szigetelés sérülése nem mindig látható szabad szemmel, ezt szigetelés vizsgálóval kell ellenőrizni. A vizsgálati feszültség minimum 500V legyen.
A régi időkben ha három fázisú motort használtak egy fázisról, nem mindig használtak a segédfázishoz indítókondit. Beszereltek egy üzemi segédfázis kondenzátort a fázistolás miatt, berántották egy zsinórral a motort,és az működött.
Igaz,hogy a leadott teljesítmény az csak fele- harmada volt mint három fázisnál,-de működött a dolog.
Ebből következik, hogy a kondinak nincs köze ahhoz, hogy az áramvédő kapcsolód leoldott. Az általad alkalmazott próbálkozásnál az áramfelvételt illett volna mérni azért, hogy a felvett áram nem haladja-e meg a motor adattáblájáról leolvasható fázisáramát . Ha meghaladja, az arra utal hogy az adott motor nem alkalmas egyfázisú üzemre.
Még annyit: a Siemens nem gyárt Magyarországon villanymotort.
(#) mpisti válasza gaboooka hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
A gyári túláram védelem valószínűleg azért old le, mert az indítókondi céljául szolgáló 60 mikrofarados kondi is a túláramvédő után van kötve. Az indítókondit kösd a motorvédelem elé, a motorvédelem csak az üzemi kondi és a főfázis áramát ellenőrizze. Ha az eredeti motorvédelmet akarod használni, ami a a motort háromfázisú táplálás esetén védte, az felejtős. Nézd meg a motor adattábláját, azon kétféle áramértéket látsz. A nagyobbik érték lesz érvényes egyfázisú táplálásnál.
Három fázisnál a kisebbik érték az érvényes. Ebből következik hogy az eredeti motorvédelem leold. Ki kell cserélni a 230V-os tekercsfeszültségnek megfelelő értékűre.
(#) otelló válasza mpisti hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
Szia mpisti! nagyon köszönöm a kimerítő válaszod! a motor egy 1000.-s esztergáé volt,kb 50 éves!! Az adattábla alapján gondoltam hogy megpróbálom 1 fázisról használni. A beázás viszzont sajnos lehetséges! Kőszegen lakunk,kb 5 hete elöntött bennünket az ungarische cunami! a garázsba is jutott belőle rendesen.bíztam benne hogy a motornak nem lett baja! akkor tanácsod szerint szétszedem! Azért megkérdezném ha tudnál segíteni hogy szerinted kelhet.- e hozzá üzemi kondi? köszönöm szépen!
(#) gaboooka válasza mpisti hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
Köszönöm szépen a választ!
(#) mpisti válasza otelló hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
Szia Otelló!
Ha terhelni akarod a motort, akkor mindenképpen kell üzemi kondi, a 90 fokos fázistolás megtartása miatt.
Ugyanis ha nincs üzemi kondi, akkor a motor kis terhelés hatására is kiesik a szinkronból és megáll. A kondi segíti fenntartani a forgó mágneses teret, így a motor jobban terhelhető. De így is csak a névleges teljesítménynek a felét képes leadni maximum. A leadott teljesítmény több tényezőtől függ,de a maximum a névleges teljesítmény fele.
(#) mpisti válasza otelló hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
A 380V/220V a háromfázisú motorokon csak azt jelenti, hogy a motor 380V vonali feszültségről üzemel, de a fázisonkénti tekercsek 220V-ra készültek. Meg azt,hogy 3 fázisú táplálás esetén a tekercseket csillagba kell kötni.
De nem minden 380V/220V-os motor járatható egy fázisról,mint azt már korábban is írtam
(#) proli007 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
Hello!
Óh bocs, nem tudtam, hogy az agresszív kismalachoz van szerencsém.
üdv! proli007
(#) proli007 válasza gaboooka hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
Hello!
Az időrelé kiváltása, viszonylag egyszerűen megoldható, egy 555-ös időzítő kapcsolással, de akár egy ilyen egyszerű tranzisztoros megoldással is. (mindössze +12V tápfeszültséget kell hozzá biztosítani, ami a motor kapcsolóról kap feszültséget)
üdv! proli007

Rele-2s.jpg
    
Következő: »»   34 / 348
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem