Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   286 / 288
(#) gulyi88 válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 / 1
 
Szia!
Hát ha biztosra akarsz menni, akkor elsőnek megjelölöd a tekercsek végeit lesz két U, két V, két W jelű tekercsvég. De hogy az adott tekercsnek melyik az eleje és a vége az szerintem mérés nélkül nem tudod meg, vagy esetleg próbálgatni lehet (talán még a tekercs fizikai kialakításából lehetne kikövetkeztetni.).
A tekercsek elejeinek és végeinek eldöntését egy iránytűvel és egy áramforrással lehetne megállapítani. forgórész ki, iránytű be középre, áramforrással (mondjuk fél amperrel) megkínálgatni a tekercseket, és az iránytű mozgásából megállapítható, hogy melyik végek lesznek a tekercsek elejei és melyikek végei.
Veszed mondjuk elsőnek az U tekercset, adsz rá áramot, a pozitív pólusnál lévő tekercsvéget tovább jelölöd U1-nek a negatívnál lévőt U2-nek. Az iránytű beáll, megjegyzed, hogy merre mutat az Észak a motortesthez képest. Majd átteszed az áramot a V fázisra, ha az É az iránytűn pozitív 120° villamos fokot fordul (lentebb részletezve 120 vagy 60 vagy 40 geometriai fokot) (az első tekercs vizsgálatához képest) akkor a pozitívnál újra *1-es tekercsvég van, negatívnál újra *2-es (tehát V1 és V2). Ha egészen más irányba mutat, akkor a mért tekercs végeit fel kell cserélni.
Aztán átteszed a W tekercsre az áramot és, akkor újra az első állapothoz képest negatív 120° villamos fokot kell mozdulnia, hogy a pozitív W1 legyen a negatív W2.
A villamos fokból úgy lesz geometriai fok hogy a villamos szöget elosztod a póluspárok számával.
Azaz
1póluspár (2800 1/perc) esetén 120° villamos fok az pont 120° geometriai fokban is!
2póluspár (1400 1/perc) esetén 120° villamos fok az pont 60° geometriai fokban!
3póluspár (900 1/perc) esetén 120° villamos fok az pont 40° geometriai fokban!
...
Az iránytűn geometriai elfordulását fogod látni. Ezt kell átértelmezned villamos elfordulássá.
Aztán jöhet a bekötés a kapocstáblára:
U1 V1 W1
W2 U2 V2
függőleges átkötésekkel delta, alsó sor vízszintes átkötésével (felső betáplálással) csillag lesz.
(#) pipi válasza gulyi88 hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Hali!
Na erre nem gondoltam, hogy a kezdet/végek is össze lehetnek keverve...
(#) VIM válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Szia! A tekercsek végeit a tekercsfejből általában külön külön hozzák ki és összefogják . Így jól elkülönül a kezdet és a vég, már csak össze kell pároztatni.
(#) enginerus válasza pipi hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Iránytűre nem is gondoltam. (mondjuk perpill nincs is itthon.)
(#) proli007 válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Ha nem a déli sarokra készülsz, egy tű is elég felmágnesezve és a közepén egy cérnával felkötve.
(#) enginerus válasza VIM hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Nem is a tekercs végek beazonositása probléma, hanem a tekercsek sorrendje.
Gondolom nem mind1 a motornak, ha nem sorrendben kapja a mágneses teret.
(#) gulyi88 válasza enginerus hozzászólására (») Júl 23, 2019 /
 
Ha megvannak az egyel és kettővel jelzett tekercsvégek, akkor az már mindegy hogy
hogyan kötöd be UVW vagy UWV vagy VWU vagy akármi, attól csak a forgásirány függ.
Egy a fontos, hogy a tekercsek végei a kapocstáblában így legyenek: Bővebben: Link
Egyesek felül, kettesek alul (vagy fordítva), a tekercsek "srégen" az utolsó tekercs vége meg megy előre.
Amúgy meg ha deltában nem használod, akkor abszolút mindegy,
2-es jelölésűeket összekötöd (csillagpontnak, nem kötsz rá se nullát se semmit ),
1-es jelölésűeket meg megtáplálod a három fázissal (2 fázis megcserélésével a forgásirány megfordul).

Mágnesezett cérnán lógó tűt lehet, hogy hozzárántja az állórészhez a mágneses tér (kisebb árammal talán működhet).
A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2019
(#) Bali972 hozzászólása Szept 1, 2019 /
 
Sziasztok!


Egy kis ellentmondásba kerültem a csillag delta bekötésnél a feszültség jelölésekkel. A magyar oldalakon elolvasva egyértelműnek találtam a leírást, hogy a csillag bekötést 230/400 a deltát 400/690 el jelölték. Azonban mikor az angol nyelvű oldalakat olvasgattam ott ezt fordítva találtam.
Segítsetek értelmezni. Mellékelek egy fotót is
Köszi
(#) Imi65 válasza Bali972 hozzászólására (») Szept 1, 2019 /
 
Inkább fogalmazzunk úgy, hogy a 230/400V esetében delta/csillag a bekötés, de - ugye - nekünk 3X400V-os hálózatunk van, ezért a /csillag, /400V a lehetőségünk.
Másik esetben a delta/csillag 400/690V, mivel 3x400V-os a hálózatunk, így deltába járatunk, de itt lehetőségünk van csillagban indítani.
(#) Bali972 válasza Imi65 hozzászólására (») Szept 2, 2019 /
 
Szia!

ez világos, de láttad a mellékelt fotot?
(#) Hutty válasza Bali972 hozzászólására (») Szept 2, 2019 /
 
Nincs baj. Az első érték a delta, a második a csillag.
Ha csillagba használod akkor: 230/400
Ha deltában: 400/690. Ebben az esetben szoktak csillagba indítani, ami ugye nem passzol a 400V a 690V-tal, de a bekapcsolási áramlökést elkerüljük, rövid idejű és nem nagy nyomaték a felpörgetéshez elég.
(#) pipi válasza Hutty hozzászólására (») Szept 2, 2019 /
 
Nézted a mellékelt docx-et? A két rajz pont fordítva jelöl.
Bali: először szerintem tisztázni kéne mi micsoda, melyik doku mihez szól, motor vagy frekiváltó, vagy mittudomen, Netán olyan doksi ami egyszerre tárgyal 11 féle feszültségű, áramú, teljesítményű motort, és egy rajzot adnak hozzá. Én még nem láttam olyan motort - de nem jelenti azt hogy nincs - hogy a táblája szerint 230-400-690 V-ról menjen. A bekötéstől függően szerintem max 2 féle feszt adnak meg, a kisebbik delta, a nagyobbik csillag bekötésre vonatkozik....
Szerintem...
(#) gulyi88 válasza Bali972 hozzászólására (») Szept 2, 2019 /
 
Mi itt a baj?
230/400
400/690
Ezek nem azt jelölik, hogy a motort deltába vagy éppen csillagba kell kötni.
Bármelyiket lehet kötni csillagba is, meg delátba is!
Csillagba kötve a magasabb feszültségértékről kell járatni a névleges teljesítmény eléréséhez.
Deltába kötve meg az alacsonyabb feszültségértékről kell járatni a névleges teljesítmény eléréséhez.
Ha csillagba kötve az alacsonyabb feszültségről van járatva, akkor gyengébb a motor (csillag-delta indítás, 400V os hálózaton a 400/690 -es motort lehet így indítani.).
Valamint, ha deltába kötve a magasabb feszültségről van járatva, akkor leég a motor!

Első:
motor csillagba kötve (táblája szerint csillag 400V, delta 230V), 400V ról hajtva
Tehát csillagban kell legyen, abban is van. Névleges teljesítményre igénybe vehető

második:
motor deltába kötve (táblája szerint csillag 690V, delta 400V), 400V ról hajtva
Tehát deltába kell legyen, abban is van. Névleges teljesítményre igénybe vehető.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2019
(#) Hutty válasza pipi hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
Ha kifolyik a szemem, akkor is bal oldalon egy csillag, jobb oldalon egy delta kötést látok a hozzá tartozó feszültségekkel.
(#) pipi válasza Hutty hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
A docx 2 oldalas.
(#) Hutty válasza pipi hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
Úgy már igazad van. Romlik a látásom.

A második oldal bibis.
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2019
(#) gulyi88 válasza Hutty hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
A második oldalt én sem láttam.
Nem bibis az, csak hiányos. Mondjuk az első is hiányos ilyen szempontból, mert nincs meghatározva, hogy mennyi a hálózat feszültsége.
Első esetben természetesnek vettem/vettük, hogy 3*400V vonali, ahhoz passzolt is a bekötés.
Második esetben a 3*400V vonali feszültséghez nem passzol a bekötés.
Ellenben 3*230V-hoz, és 3*690V-hoz passzol (attól hogy nem ez az általánosan rendelkezésre álló hálózati feszültség, a motor zokszó nélkül elmegy vele, ha megkapja pl: trafóról vagy frekiváltóról stb..).
A 230/400-as motor ugyanúgy megy deltába kötve 3*230V-ról, mint csillagba kötve 3*400V ról. Ez nem tudom hogy tiszta-e neked pipi?
(kétféle bekötés + kétféle feszültség az összesen = 4 féle összekötési lehetőség, ebből csak kettő normál teljesítményű, egy csökkentett teljesítményű, és egy tiltott (delta+nagyobb feszültség = leégés)).
Úgy látom hogy, ezek a dokumentumok csak a bekötés sémáját ábrázolják a kapocstáblán, azt hogy mikor melyik bekötést kell alkalmazni, arra nem térnek ki szerintem. Mindenképpen félrevezető, ha a nálunk szokásos hálózatot képzelünk elé
(az viszont nincs odaírva 3*400V-ot kell, így a motor bekötése és feszadata alapján kell a megfelelő hálózati feszültséget illeszteni elé, és akkor helyes!).
(#) pipi válasza gulyi88 hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
Nekem az nem tiszta, hogy a 2 különböző oldal minek a doksijából lett kiollózva, miről szól a fáma.
A megadott értékek motor(ok) adata(i), vagy hálózati fesz adatok, vagy nem számít semmi, mert igazából a fék bekötést taglalja.
Lehet a szövegkörnyezet azonnal feloldaná a homályt
Bali eltűnt, mi meg jót vitázunk
(#) gulyi88 válasza pipi hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
Ja, bocsánat nem is tőled kellett volna kérdezzem hanem Bali972-től, hogy tiszta-e neki a csillag, a delta, meg a feszültségek .
Jaja, szerintem is ezek valami olyan doksik lesznek, amik ezt félrevezetően ábrázolják, de nem is erre van kihegyezve, hanem valami egész témát taglal, ezt csak érintőlegesen mutatja.
(#) Hutty válasza gulyi88 hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
Nekem a második oldalon az a bibi pl., hogy az első kép delta bekötés és feszültség 230/400.
De az vonali feszültségre csak csillag lehetne. Míg a másodiknál lehet csillag és delta is.
" Van aki olyan elvetemült bűnöző, hogy a fizika törvényeit is megszegi. "
(#) gulyi88 válasza Hutty hozzászólására (») Szept 3, 2019 /
 
Próbálj meg elvonatkoztatni attól, hogy a hálózat 3*400V, mert nincs odaírva hogy annyi, tehát akármennyi lehet. Mert ha 3*230V a hálózat, akkor az említett bekötés tökéletes.
(#) DannyTorrence hozzászólása Szept 5, 2019 /
 
Üdv

A képen szereplő betonkeverő motor vezetékét hogyan kell bekötni a négypólusú csatlakozóba?
Ha jól látom akkor "csillagba" kellene, de még nem csináltam ilyesmit, ezért nézzétek el a tudatlanságom.
A csatlakozón van R, S, T, föld.
(#) pucuka válasza DannyTorrence hozzászólására (») Szept 5, 2019 /
 
A csatlakozón van négy bekötési lehetőség, a kábelben négy ér. A zöld-sárgát bekötöd a vastag érintkezőhöz, a többit a maradék érintkezőhöz. Ha nem jó irányba forog, akkor a kéket, meg az egyik feketét felcseréled.
Az hogy a motor hogy van kötve, az nem érdekes, (amúgy csillagba van), de mivel szimmetrikus terhelés, a nullára nincs szükség, így a csillagpontot nem kell kötni sehova.
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2019
(#) DannyTorrence hozzászólása Szept 5, 2019 /
 
A régi fajta kábelen a két fázis össze volt kötve egymással, itt nem kell? Nem az a delta amit te írtál?

Szerk: Így már értem, köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2019

DSC_0331.JPG
    
(#) pucuka válasza DannyTorrence hozzászólására (») Szept 5, 2019 /
 
Az nem lehet. Ha két fázis összekötöd, lészen csitt csatt dirr, durr.
A régi csatlakozóban a három tüske a három fázis, és az oldalsó érintkezők a védőföldnek kéne lenni, és nem a nullának.
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2019
(#) pipi válasza DannyTorrence hozzászólására (») Szept 5, 2019 /
 
Akkor biza szedd szét a motornál előbb, ott hogy van bekötve a kábel
(#) Marko Ramiusz válasza DannyTorrence hozzászólására (») Szept 5, 2019 /
 
Sehogy! Keressen egy szakembert!!!!!!!!!!
(#) DannyTorrence hozzászólása Szept 5, 2019 /
 
Így volt bekötve, kb 30 éve nyúlt utoljára hozzá ember.

DSC_0239.JPG
    
(#) pucuka válasza DannyTorrence hozzászólására (») Szept 5, 2019 /
 
Érdekes, eléggé értelmetlen, és meglehetősen szabálytalan. (volt akkor is)
Nézd meg a motornál is a bekötést.
(#) pipi válasza DannyTorrence hozzászólására (») Szept 5, 2019 /
 
Gyanús hogy az egyik fekete kondihoz megy.
De meg kell nézni a motor felőli bekötést, ne kísérletezz!!!
Következő: »»   286 / 288
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu