Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » CNC építése házi alkatrészekből az alapoktól
Lapozás: OK   321 / 373
(#) csatti2 válasza András123 hozzászólására (») Jan 17, 2019 /
 
A FI relé kikerülése nem javasolt. Lehet olyan verziót kapni, ami nem csap le frekvenciaváltó használata esetén sem (talán jó az A típus, de inkább B javasolt). Ha a FI reléden csak egy pici szinuszhullám szimbólum van, akkor az csak hagyományos terhelésekhez alkalmas (AC típus).

A frekiváltóban nem hiszem, hogy lenne relé a betáp leválasztásához. Inkább csak az inverter rész vezérlését tiltja le a bemenet (ez a szokásos módszer). A belső nagyfeszültségű DC kör áram alatt lesz ilyenkor is. A vészköröd én mindenképp úgy huzaloznám, hogy vegye el a betápot is a frekiváltótól a biztonság kedvéért (profi ipari gyártók garantálják és minősítik az engedélyező bemenetet, hogy ha nem engedélyezett akkor a motor biztosan megáll, azonban ez egy kínai csoda).
(#) András123 válasza csatti2 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Szerintem egy CNC esetében a vezérlő nem tilthatja le az inverter betápját mivel a gkód minden ki be kapcsolásakor kell egy kis idő az inverternek mire "feláll a rendszer" ez lassitaná a mukát és g kódba sincs belekalkulálva. Viszont én két vészleállitó gombot szereltem be ,egyik a szokásos ESTOP a másik a teljes 220 v ármllátást szakitja meg. (ezt az inverter bemenetére is lehetne vonatkoztatni) Használ valaki közületek egyáltlán ilyen szűrőt? Mennyire fonos ez? A Szilárdtest relé bekötése a vezérlő hagományos reléje után ezek szerint elvetendő ötlet ?
A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2019
(#) Peter65 válasza András123 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Nem vagyok CNC guru, csak úgy általában reagálnék a kérdésekre.
Az EMI szűrőt azért célszerű beépíteni (illetve valamilyen szintű az inverterben is van), hogy a villamos hálózatot ne pakolja teli olyan zavarokkal, ami miatt a rádiódat, TV-det, erősítődet stb. esetleg nem tudod használni. Ha ezt ki is hagyod, attól még a problémád nem biztos hogy megoldódik, mert már az árnyékolt kábelen is folyhat akkora kapacitív áram, ami egy átlagos FI relé oldását okozhatja.
A vészkör kialakításának módját általában biztonságtechnikai szakember írja elő az iparban. Egy mozgó-forgó gép esetében nem biztos, hogy a feszültségmentesítés az első lépés, hanem lehet hogy először maximális nyomatékkal fékezni kellene, amihez meg kell a villamos betáplálás. Ha már megállt, akkor lehet feszültségmentesíteni, ha nem áll meg adott időn belül, akkor is. Ennek a folyamatnak a végigvezérlését nem hagyományos, hanem biztonságtechnikai készülékekkel kell megvalósítani. Szóval ez sem egyszerű, ha jól akarod megcsinálni. Persze amíg nincs baj, addig nincs baj, de ha te miattad mást ér baleset, akkor az már nagy baj.
(#) csatti2 válasza András123 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Szerintem itt keversz pár dolgot. Az inverter csak egy része a frekvenciaváltónak. Egy frekvenciaváltó 3 fő részegysége az egyenirányító, az inverter és a vezérlőáramkör. A vezérlőáramkört az egyszerűbb frekiváltókon nem lehet külön megtáplálni, az is az egyenirányító betápjáról kapja a delejt (vagy a nagyfeszültségű DC sínről), épp ezért nem szerencsés azt kapcsolgatni. Az engedélyező bemenet szokta az inverter rész vezérlését letiltani (illetve paraméterezés szerint gyors vagy coasting leállítást végrehajtani, ez komoly gyártóknál SIL 2-es minősítésű lehet). Ez a csoda azonban kitudja mennyire garantáltan áll meg. Vészstop esetén a legjobb inkább lekapcsolni az egészet.
(#) Pali79 hozzászólása Jan 18, 2019 /
 
@csatti2: Nem a frekiváltó veri le a FI relét hanem az EMI filterben lévő kondik. Mivel ezek kisütött állapotban gyakorlatilag rövidzérként viselkednek, ez az amit a FI relé nem szeret, hiszen pont ez a funkciója, hogy ilyenek esetén lekapcsoljon. Ha már feltöltődtek a kondik, akkor már nem veri le. Én minden fajta FI relét megpróbáltam, ezt egyik sem bírja.

@András123: Én úgy kerültem meg, hogy nekem a villanyórám a kert elején van és onnan külön kábelen megy a garázsba. Ezt a kábelt kikötöttem a FI relé utánról és bekötöttem elé. Erre azért van szükség, mert az én frekivátómban benne van a filter és nem kikapcsolható, nem kiköthető. Nem volt más megoldás.
Nem is kell a frekiváltó betápját leválasztani, van START és STOP bemenet a frekiváltónak azt kell vezérelni egy-egy relével és kész. Ha szükséges a fékezés akkor fékellenállásokat kell használni a frekiváltóhoz, de szerintem hobbi szinten ez már túlzás. A vezérlőprogramokban (pl. Mach3) be lehet állítani, hogy az M3,M4 kódok után mennyit várjon a motor felpörgésére. A kábelezéssel nem hiszem, hogy gond lenne, mert szeintem soha nem fog 11A-t felvenni a motor. A frekiváltó lágyan indít, nem full gázzal. A szűrővel kapcsolatban azt tanácsolom, hogy először próbáld meg anélkül, ha nem veri le a FI relét már önmagában is, akkor megpróbálhatod bekötni, ha azzal sem veri le akkor maradhat.
(#) Pali79 válasza András123 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
A PWM jelet közvetlenül nem tudod felhasználni a frekiváltó vezérlésére. Ha csak az van akkor kell egy ilyen. A második képen lévő vezérlő emléletben tudja a 0-10V analóg jelet, de gyakorlatban nem próbáltam még, ezért én ezt fentartásokkal kezelem.
(#) csatti2 válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Megnyugtató tudni, valamiért csak sikerült olyan FI reléket telepíteni a csarnokokba nálunk, amiket nem vernek le a frekiváltók. (Na jó a 250kW-os leveri, ott át kellett hidalni) Ez nem egy megoldatlan probléma (az EMI filter természetes dolog nagyobb frekiváltóknál). Azok a kis szimbólumok a FI reléken nem dísznek vannak. De szerintem itt hagyjuk is abba.
(#) Pali79 válasza csatti2 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Idézet:
„De szerintem itt hagyjuk is abba.”
Te aztán f@sza gyerek vagy! Te lereagálhatod, más meg fogja be, mert te biztosan jobban tudod! Ez elég nagyképű és p@raszt hozzáállás.
(#) csatti2 válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Én tudom, hogy működik mert használjuk. Te hangoztatni fogod, hogy márpedig te mindenfélét kipróbáltál és nem megy. Kb. semmit sem fogunk elérni és nekem nincs kedvem ezzel tölteni az időt.
(#) Temela hozzászólása Jan 18, 2019 /
 
A felvetett kérdés életszerű.
3 fázisú frekiváltó bekötése egy fázisra, és a FI relé esete. ( A motorok témaköre most nem érdekes...) Az átlagos háztartásokban fordul elő szerintem leghamarabb a probléma. Nem nagyon értek e szintem a villamossághoz és elektronikához, de kételkedem benne, hogy a FI relé miatt helyes lenne az R,S,T egyikére az 1 fázis és a szabadon maradt bármelyikre pedig a nulla vezető. Ezt kellene kitárgyalni szerintem, hasznos lenne- érdekel a problémakör.
(#) Pali79 válasza Temela hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Ez nekem alapvetően fura felvetés. Korábban írta az egyik kolléga:
Idézet:
„Japó frekiváltókat szoktam 1 fázisról táplálni, úgy hogy 2 fázis közé kötöm.”
Ez nekem azért is fura mert Japánban 110V a hálózati fesz. Két fázis között nálunk 400V van.
(#) dB_Thunder válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Félreérthető voltam.
A mi fázis feszültségünk (230V), Japóknál a vonali feszültséggel azonos (majdnem).
Tehát a 3 fázis egyikére kötöm a nullát, a másikra a fázist, harmadik szabadon marad...
(#) Pali79 válasza dB_Thunder hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
ÁÁÁ, így már értem!
(#) András123 hozzászólása Jan 18, 2019 / 1
 
Én ugy gondolom hogy itt aki kérdéseket tesz fel az azért teszi, mert vagy nem ért hozzá ,vagy bizhonytalan abban amit egyébként tud. Szerintem ez a fórum azért jött létre hogy segitse azokat akik szeretnének valamit csinálni de elakadnak valamilyen probléma megoldásában. Aki jártas szakmailag ebben a témakörben az lehet hogy egy másikban szintén segitségre szorul. Ezért azt javaslom hogy épitő jellegüek legyenek a hozzászólások
(#) András123 válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Nem ragaszkodom hozzá hogy az inverter PWM vezérelt legyen. Egyenlőre ismerkedem ezekkel a dolgokkal és már annak is örülni fogok ha a ki be kapcsolás megoldott lesz a G kódokkal a frekiváltón. Annak ellenére hogy ez csak kinai ,elég sok pozitiv véleményt olvasok róla angol oldalakon. Ez az első komolyabb CNC amit csináltam és szinte minden információt a neten szemezgettem össze hozzá. Korábban sosem foglalkoztam elektronikával ezért is teszek fel esetleg olyan kérdéseket ami másnak talán egyértelmű. Mi a véleményed a dupla reléről amit korábban irtam? Több angol fórumon irják hogy igy oldották meg az AC marómotor bekapcsolását. A második vezérlő ami 0-10V analog jelet is tud a Youtube videók szerint jól teszi a dolgát. Az Emi szűrő még nem érkezett meg.Majd meglátjuk hogy vajon tudom -e használni
(#) András123 válasza csatti2 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Valóban félreértettem amit irtál, azt gondoltam hogy a vezérléssel közvetlenül a frekivátó bemenetét akarnád megszakitani de igazából a vészleállitásról beszélsz.
Amit Peter65 ir a motor fékezésével majd leállitásával kapcsolatban szintén hasznos lehet, de sajnos számomra nem világos hogy hogyan lehetne megoldani
(#) csatti2 válasza András123 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Meg kell nézni a frekiváltód dokumentációját. A jobbak paraméterezhetőek, hogy a frekiváltó gyors stopot hajtson végre (van olyan frekiváltó, aminél fékellenállás is csatlakoztatható, hogy a generátorüzembe kapcsolt motor indukált áramát azon keresztül vezesse át, így még gyorsabb megállást lehetővé téve).
(#) András123 válasza csatti2 hozzászólására (») Jan 18, 2019 /
 
Elméletileg (ha jól értelmezem)a csatolt képen a P-Pr csatlakozók fékező ellenállás bekötésére alkalmasak és a paraméterezésnél is van álliási lehetőség erre a célra. De ezen még jobban át kell rágnnom magam angolul
(#) Peter65 válasza Temela hozzászólására (») Jan 19, 2019 /
 
A FI relén a nulla vezető is át van vezetve, ezért a FI relé működésében nem okoz gondot, hogy a terhelés egyfázisú, mint sok más fogyasztó esetében is.
A frekvenciaváltónál egy kicsit más a helyzet. Ha egyfázisú üzemre tervezték, függetlenül attól, hogy háromfázisú a bemenete, a beltartalom eltér a 3x220V-ra tervezett készüléktől. Az eltérés elsősorban a belső kondenzátor telep nagyságában van, de ugye annak nagysága más dolgokra is kihat. Tehát fontos az, hogy ha egy fázisról akarjuk üzemeltetni a készüléket, akkor olyat is vegyünk, ami ilyen üzemre van tervezve.
(#) Peter65 válasza csatti2 hozzászólására (») Jan 19, 2019 /
 
Egy kicsit pontosítanék. Generátor üzemben a fékezési energia a kondenzátor telepbe kerül, ami annak a feszültségét megemeli. A fék-ellenállást a kondenzátorra csatlakoztatja az elektronika, hogy ne emelkedjék meg jobban a feszültség, amit még a készülék elvisel. Általában sima két pont szabályozással.
(#) Temela válasza Peter65 hozzászólására (») Jan 19, 2019 /
 
Valami ilyesmire gondoltam..., hogy nem árt tisztázni. A FI relé tekintetében bennem semmi kétely nem volt, hiszen az áram "folyási irányát" figyeli szerintem.
(#) csatti2 válasza Temela hozzászólására (») Jan 19, 2019 / 1
 
Hibaáramot mér. Ha egy áramváltó tekercs közepén átvezeted a fázist (fázisokat) és a nulla vezetőt, akkor a két ellentétes irányú áram (illetve az áramok eredője több fázis esetén) által keltett mágneses mezők kioltják egymást és a tekercsen normál esetben nem indukálódik áram. Ha azonban vhol elvezetődik az áram egy része (pl. egy szerencsétlen ember beállt fogyasztónak), akkor a két áram már nem fog megegyezni és ez mérhető a tekercsen. Ha ez meghaladja a méretezett értéket, akkor a relé lecsap és kizárja az újdonsült fogyasztót az áramkörből.
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2019
(#) András123 válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 26, 2019 /
 
Szia Pali
Korábban irtad hogy gondod volt az arduinó- CNC SHILD párositásban a relé kimeneteddel. Készitettem egy új vezérlő dobozt a régi helyett és kapott egy másik arduino unot és egy új CNC shildet is. Nem emlékeztem rá pontosan hogy korábban hogy csináltam meg .hogy működjön rajta rendesen minden. Most is feltöltöttem rá a GRBL-t. De sajnos a relé kimenet és a Z limit nem működik hiába töltök rá v 0.9 i , v0.9J .1.1 verzió GRBL-t. Találtam a neten erre a problámára egy utalást, amivel lehet hogy jó lesz, de csak holnap tudom kipróbálni LINK
Itt azt irják hogy a config.h fájlban módositani kell a DEFINE VARIABLE SPINDLE /default enabledet ,disabled -re. És ezt újra feltölteni az UNO-ra (Ez letiltja a PWM -et a Spindle En pinen és igy már jól fog működni a relé.) Neked megoldódott a probléma?
(#) Pali79 válasza András123 hozzászólására (») Jan 27, 2019 /
 
Szia. Alapjában véve az a gond, hogy az Arduino kimenetei nem feltétlenül passzolnak a shield felirataival. Én ugyan nem használtam relét, nekem pont a PWM kellett legutóbb, mert kaptam egy lézert kipróbálásra. Te milyen shield-et használsz? Egyébként a PWM nem az EN lábon megy, hanem általában a Z végálláson. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2019
(#) András123 válasza Pali79 hozzászólására (») Jan 27, 2019 /
 
Ma kipróbáltam a korábban leirtakat. Módositottam a config.h fájlban szereplő #DEFINE VARIABLE SPINDLE bejegyzést: //#DEFINE VARIABLE SPINDLE -re . (A // jelek érvénytelenitik ezt a bejegyzést.) A probléma megoldódott, mivel én csak relé ki-be kapcsolást akarok és nem PWM-et.
Az arduinó unó-hoz használok CNC Shildet és DRW8825 driwereket Ez a CNC shild a GRBL 0.8-hoz lett tervezve ahol az arduino kimenetelei pontosan vannak megadva a shild lábaihoz. A GRBL 0,9 vagy ujabb verziókban felcserélték a z limit és spindle -en lábakat, és a spindle -en kimenetelre VARIABLE SPINDLE van definiálva (0-5V -PWM )kimenet. A CNC Shildelnél is történt fejlődés mivel a régebbi v3.0 schild a v3.1- v3.5 kiadásokkal már alkalmazkodik a GRBL ujabb verzióinak lábkiosztásával. Tulajdonképpen mindegy hogy melyik verziójú shildet használom a lényeg az hogy a GRBL konfigurációja helyesen legyen megirva a config.h fájlban (arra a célra hogy mit akarunk vezérelni és melyik pinen akarjuk használni )Ugyanezen a shilden például ha a GRBL-MI verziót töltöm fel egy rajzoló plotter esetében ahol a kis szervó motorvezérléséhez PWM kell ,akkor ott a GRBL-Mi a Z limit lábra kapcsolja a pwm-et. Sajnos én sem értek az arduinó komolyabb programozásához és csak csipegetem a gyenge angol tudásommal hozzá az infókat. Kár hogy magyar nyelven, átlag tudással rendelkező emberek számára egyszerűen megfogalmazva nagyon kevés az információ.
A közeljövőben én is szeretnék venni egy kinai kék lézer modult és azt szeretném én is PWM-el vezérelni. Tudnál nekem abban segiteni hogy:
Milyen tipust vegyek? (gravirozni és vágni is szeretnék vele vékonyabb rétegeltlemezt és balsafát
Mit és hova kössek hozzá a CNC shilden?
Milyen programmal és melyik GRBL verzióval és beállitásokkal használjam ?
(#) Cavalier hozzászólása Jan 29, 2019 /
 
Sziasztok! Beszereztem egy kicsi 3 tengelyes gépet, és most jönnék tanácsért.
Erről lenne szó, leginkább az alapok megtanulásához kellene, nyák-lemezt, fát, karbonlapot vágnék vele, illetve 2-es aluból jó lenne kivágni előlapokat és gravírozni.
Ehhez milyen szerszámokat lenne érdemes beszerezni, és honnan? Itthon pl. a perfor.hu megvan, de nem szeretném a 6-8000 forintos marókat törögetni.
3,175mm-es a cucc, valami közepes minőség lenne jó, tudtok ajánlani bevált boltot? Kínai, ebay, ali is jöhet, ha itthoni, az még jobb.
(#) Pali79 válasza Cavalier hozzászólására (») Jan 29, 2019 /
 
Itthon cncpart.hu vagy a sárga fórumon is szokott lenni, de az ebay-en is találsz olcsón.
(#) bbb válasza Cavalier hozzászólására (») Jan 29, 2019 /
 
(#) borvendeg válasza Cavalier hozzászólására (») Jan 29, 2019 /
 
Szia!
Ebay-es marókat használok. A drága(3mm-es 3800ft) szépen visz de egy rossz mozdulat és törik. A kínai marók ár-érték aránya verhetetlen.
Még nem jött mega cserélhető lapkás maróm, de az szerintem neked nem opció, abból 10es a legkisebb.

Aluhoz 2élű maró ködhűtővel.
Nyák megöl mindent fokozottan igaz a kínai maró tétel.
Karbon kis fordulat, kukoricamaróval.
(#) Pali79 válasza András123 hozzászólására (») Jan 30, 2019 /
 
Értelem szerűen minél nagyobb teljesítményű a lézer annál jobb. A 2W-os kékkek át lehet vágni a 3mm-es rétegelt lemezt. Azt tudni kell a kínai lézerekről, hogy ha kész modult veszel a ráírt teljesítmény általában erősen el van túlozva, általában a fele igaz. Bekötése egyszerű a Spindle PWM lábat kell a modul megfelelő bemenetére kötni. Ha külön tápegységről megy, akkor a GND-t közösíteni kell. A GRBL verzió szerintem mindegy, légyeg, hogy tudja a "Laser mode"-t. Szofvert a LaserGRBL-t ajánlom hozzá. Tud képet is konvertálni gravírozáshoz. A mellékelt képet én csináltam vele.
A hozzászólás módosítva: Jan 30, 2019
Következő: »»   321 / 373
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem