Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum
Hello!
Nagyon egyszerű a dolog. Az ellenállás értékének meghatározásához, ismerni kell ez ellenállásra jutó feszültséget és az áramot. Az értéket , már OHM törvényével kiszámolhatjuk (R=U/I), majd a szabványos sorból a hozzá legközelebbit vesszük. Ha ismerjük a feszültséget és az áramot, akkor a minimális teljesítménye is kiszámítható (P=U*I). Itt a számított értéknél kissé nagyobb teljesítményűt választva járunk el helyesen. Tehát, pld. az R1 relé soros ellenállását nézve: - Ha a tápfeszültség 60V és a relénk 12V-os, akkor az ellenállásra jutó feszültség, 60V-12V=48V. - Az áram meghatározásához ismernünk kell a relétekercs meghúzó áramát, vagy ellenállását. A legtöbb esetben az ellenállás van a relére ráírva. pld. Ha az ellenállás 120ohm, akkor I=U/R alapján az áram, 12V/120ohm=0,1A azaz 100mA - Két sorosan kapcsolt fogyasztónál (Relé+ellenállás), az átfolyó áram azonos értékű. Tehát az ellenálláson is ez az áram fog átfolyni. (A két fogyasztón eső feszültség, viszont összegződik. Ez látható is, mert 12V+48V=60V) - Tekintve, hogy most már ismert az ellenálláson átfolyó áram és a rajta eső feszültség, az ellenállás értéke kiszámítható. R=U/I azaz 48V/100mA =480ohm. A szabványos érték, 470ohm. (Ezt persze visszaszámolva, kissé több áramot jelent. Két sorosan kötött fogyasztó ellenállása összeadódik. 470ohm+120ohm=590ohm. Az áramot visszaszámolva, I=U/R alapján, 60V/590ohm=0,1016A ez kb. 102mA. Tehát a változtatás 2%, jelentősen nem emelte meg az áramot.) - Az ellenállásra jutó teljesítmény a rajta eső feszültség és az átfolyó áram szorzata. P=U*I alapján, 48V*0,1A=4,8W Tehát ennél kissé nagyobbat választva az ellenállás teljesítménye minimálisan 5W legyen. Tanulság, hogy 60V tápfeszültség mellett, nem érdemes 12V-os relét alkalmazni, mert annak jelentős a meghúzó árama, ami elég tisztes veszteségi teljesítményt okoz a soros ellenállásban. Ez a teljesítményű ellenállás már egy szép testes huzalellenállás, ami drága és elég forró is lesz. (Számold újra, egy 24V-os 480ohm-os relénél mi a helyzet.) Az R17 Led előtét ellenállásnál, a számítás teljesen hasonló, csak ott előre ismert a kívánt általános 20mA Ledáram, és ennek az áramnak a hatására egy piros diódán kb. 1,6V esik (zöld és sárga esetén kb. 2,2V). Tehát a 60V tápfeszültségből csak ennyit kell levonni. Most már ismert az előtét ellenállásra jutó feszültség (60V-1,6V=58,4V) és az áram, ami 20 mA. Így már az előző példa alapján, az ellenállás értéke, és a teljesítménye meghatározható. Az R5 tranzisztorral hajtott Led esetén kissé összetettebb a számítás, de pont néhány hozzászólással feljebb (#359254) leírtam azt is. Az R14 clip áramkörben lévő Led esetében nincs különbség a számítási menetnél, mert itt a tranzisztornak csak annyi szerepe van, hogy rövidrezárja a Led-et, így az áram nem a Led-en, hanem a tranyón folyik át, mire a Led sötét lesz. üdv! proli007
SZia ismét.
Nos mivel elég keveset tudtam ezzel foglalkozni,így a barátom hangcuccát mértük ki inkább. 3 dolog történt. 1.- (alapvető) a szkóp készüléket le klellett választani a hálózat földeléséről,mert a PA erősítője nem kicsit elkezdett azonnal recsegni,ahogy rákötöttük. (polaritáshelyesen) (ebből a szempontból megoldva a nálah hallható halk búgás,mivel a szkóp volt a hibás és nem az én építésem.) 2.- megtaláltuk a nála hallható gerjedés forrását....a gerjedés képét lentebb csatoltam. Az asztali dvd lejátszójából jön ki a jel. A kép közepét nézd,mert ugye a fényképezőgép lasabb,mint a szkóp. 3.-kimértük hát a cuccot és kiderült,hogy a T-Amp E800-nak a clip lejde jól működik...minden a kimeneten lévő torzítást jól jelzi. Mind mély és mind magasabb tartományban. Sajnos azt már a fényképező képtelen volt feldolgozni,amit a szkóp mutatott,de hasonló torzulás volt a legvéső teljesítmény felett,vagyis ahol már torzított,mint amikor az én esetemet boncolgattuk. Ergo biztosan torzulás van nálam is,de nálam az előfok az oka. Kaptam pár okos tippet,mielőtt nekiesnék teljes átalakítással a meghajtásban...azokat próbálom ki először,de valószínüleg ezt csak vasárnap. Részben a munkám miatt,részben,hogy szombaton vendégek lesznek és mutatnom kell nekik valami zenét ![]() üdv
Hello!
Az R17/R14-re több magyarázat is lehet. - A Ledek fényereje nem azonos, néha az ember a Led áramával próbálja kiegyenlíteni a fényerő különbséget. (Nekem a zöldek jobban világítanak mint a pirosak) - A clip kapcsolása hozzá van ollózva a rajzhoz és ott ilyen ellenállást használtak... Az R17-nél valóban már fellép a tranyó miatti veszteség. Tekintve, hogy kollektoráramhoz bázisáram is szükséges és az feszültséget ejt az R2 ellenálláson. Plusz hozzájön a tranyó B-E feszültsége. Persze ezek a csökkenések, csak alacsonyabb tápfeszültség esetén lesznek szembetűnőek. (és az egyszerű régi sárga Led-ek még pocsékabbul égtek) üdv! proli007
Értem én, de őszintén szólva engem nem érdekelt a clip led
![]()
Hello!
Kizárólag a tisztánlátás kedvéért! Az R16 ellenállás növelése is megfelelő lehet, de az igazi megoldás, az R15 csökkentése. Mert így a C4 kondi kisütési idejét 15ms-ra növelted. (Ha a túlvezérlés rövid idejű, nem fog jelezni a clip.) - A clip Led akkor fog jelezni, ha a T5 lezár, avagy a bázis-emitter feszültsége 0,65V alá csökken, ami az R13-on esik. - Így az R13-on és az R15-ön átfolyó áram: IR13=0,65V/2,2kohm=0,295mA - Az R15 és az R13 feszültségosztót képez, mely feszültség a C4-ben jelenik meg. Ennek nagysága: UC4=UR15+UR13=IR13*R15+UBE azaz 0,295mA*27kohm+0,65V=8,6V - Tehát a T5 akkor fog lezárni, ha az erősítő kimeneti jele, jobban megközelíti a mínusz tápot, 8,6V-nál. (Ha pld. a tápfesz -40V, a clip akkor jelez, ha a kimeneti feszültség negatív irányban több mint -31,4V) - Ha az R15-R13 feszültségosztó osztási arányát megváltoztatjuk, akkor csökkenthető a 8,6V feszültség. Tehát célszerűbb az R15-öt csökkenteni, mert akkor az áramkörünk tulajdonságai kevésbé változnak. - Megjegyzendő, hogy a végfoknak, van maradék feszültsége, tehát a kimeneti jel nem tudja elérni a tápfeszültség értékét. És ha a clip bekapcsolási feszültségét erősen lecsökkentjük, így megközelítve ezt a feszültséget, akkor már elérkezünk a maradék határára, és bizonytalan lesz a működése. - R15 drasztikus csökkentésének hatására, a C4 időzítése is változni fog, tehát megváltozik a clip felvillanási ideje is. üdv! proli007
Nem kapcsolja le a hangfalakat, az a clip ledes megoldás igazából csak a visszajelzés kedvéért van benne szerintem
![]() Én úgy növeltem a túlvezérés határát, hogy az R16-os 10Ohm-os ellenállást 1.5KOhm-ra cseréltem, nálam ez így pont jó volt.
Ha erősítőről beszélünk akkor a Kimenő teljesítményt említjük. Hangszóróknál, viszont sokan összekeverik a teljesítményt és a terhelhetőséget. A kettő között igazából óriási a különbség. Az erősítő esetében a maximális teljesítmény van megadva amire képes clip (torzítás) nélkül, míg hangszóró esetében a terhelhetőség a maximális névleges teljesítményt jelenti amit még el tud viselni károsodás nélkül.
Például sokan mondják, hogy az autójukban van 500W teljesítmény mert az van a hangszóróra max terhelhetőségnek ráírva. De az mindössze csak annyit jellent, hogy annál nagyobb teljesítmény esetén tönkre megy. Ha azt a hangszórót egy 10-20W-os erősítővel hajtják nem lessz 500W a kocsiban ![]()
Szia.
clip lábat nem kell sehová kötni, csak jelzés kifelé mikor határol chip. Ha szükséged van rá, 1 elleállás és 1 led a VS+ ra.
Sziasztok!
Tudom nem ide illene a kérdés, de ez a topik nagyon pörög. Hogyan kell bekötni a 7293-nál a clip lábat?
"Max Teljesítmény 8Ohm +/- 25V 10%torz. 150W"
Így szerepel a doksiban ez. Na már most, érdemes azt is megfigyelni, hogy ebben az esetben a 10% torzítás, gyakorlatilag clip-elés. Tehát a pp. fesz nem nő csupán négyszögjelesedik, és emiatt nő a teljesítmény és ezzel eggyütt ugye az áram mivel a négyszögjelnek jóval nagyobb a kitöltési tényezöje. Az ilyen irományokkal nem kell foglalkozni, ugyanis ez mind elméleti dolog, amivel szerintem csak arra próbálnak utalni, hogy ez a max túlvezérlés aminél még nem kapcsol le. A négyszögjel sem a hangszórónak, sem a fülünknek nem tesz jót, mert ki hallgat 10%-os torzítással zenét? ![]() Ha valaki esetleg nem tud viszonyítani annak elmondanám, hogy a 0.1%-os torzítást mindenki meghalja, de vannak akiknek már a 0.03%-os torzítás is feltűnő!
Az ilyesmi normalis dolog,nalam is megesik,amugy ugy is mukodik ha mind a ket agrol van egy 1n4007 es dioda huzva a kozos kimeneti minusz pontban,es azutan az ellenalas,es be az ic bem.De felesleges a ketto kombinacioja,hisz az ic adatlapja is csak az egyik agboli kivezetest adja meg.De 100 szayalekra mukodik,en eddig 4 ilyen vedelmet epitettem,2 ot +-40voltra,egyet +-45 voltra meg egy masikat +-65 voltra,es mindegyik maig pontosan mukodik,akar 10 szer is kapcsolom ki be,mindig ugyanaz a bekapcsolasi ideje,reagal plusz vagy minusz 1 volttol a vedelem,egyen fesz eseten a kimeneten.Az 1 es labnak mar egyszer megepitettem a hozza valo bekotest,mit egy gyari erositobol masoltam ki,mukodott,de igy nemlehet olyan jol a maximumig kihajtani az erositot mert lekapcsol a kimenet,ugyhogy lekotottem rola es inkabb,egy clip indikator ledet hajtok meg vele,es nem az ic t.
Igen,ahogy mondtam,barmelyik ket agaba be lehet kotni,mert az ugyis csak azon a diodan meg ellenalason keresztul adja az imformaciot a pontos ki es be kapcsolasrol,azert hogy ne kapcsoljon ki kesve,hanem azzonnal igy nem pattan kikapcsolaskor.Az 1 es bemenet tulterheles vedelem,overload.Ide kell meg egy tranzisztoros bekotes az erosito kivezeteserol.Ugyan olyan mint amikor clip indikatort epitunk,csak nem ledet hajtunk meg,hanem az ic be vezessuk a jelet.De ezt minden erositonel mas mas ellenalasokkal hasznaljuk,teljesitmeny fugvenyeben szamoljuk ki.
Én is ilyesmire gondoltam, rátekernek egy kisebb magra egy nagyobb magra való tekercset. Nyugi, nem aggódok, mert nekem az Rh 4ohm-on clip-ig kihúzva se melegedik a trafó, több órán keresztül sem.
![]()
Buék nektek is!
Mindkettőtökre válaszolva: Mi nagyjából hagyományos hangfalat hajtunk T-Amp-ról és mi is sokat szenvedtünk a clip és melegedéssel. De: -az első probléma a hangváltó volt....a mély mellől ki kellett venni a kondit. -a második,hogy jobban be kellett állítani a hangváltót (áttekerni,más kondik) -valóban 4ohm-ra allergiás egy picit..de csak azon a frekvencián,ahol áthallás van a hangfalban lévő két a frekvenciában egymás után következő hangszóró esetében. Pl.: 600-nál vágtuk le a mélyet és 800-nál engedtük a közepet,de az áthallás a kettő között is megvan és azon a frekvencián bizony bevillan a clip led. köszönöm a figyelmet ![]()
Először is BÚÉK. Leteszteltük az Rh Sound végfokomat. Egész bulin 4 ohm -on ment clip-ig kivezérelve és jég hideg volt. Egyszerűen a borda full hideg a trafón mintha kicsit lehetett volna érezni egy kis meleget. T-amp az meg fűt. 4ohmon nem hajtanám soha, az tény hogy szebben szól mint az Rh Sound végfok, de nagyon melegedik a borda is meg a trafó is. Véleményem szerint aki hangosítani akar az a T-amp-al jár jól, aki meg buli, diszkó az az Rh Sound-al mert nem melegedik és elég jót szól. Nah röviden ennyit így a szilveszteri buli után.
![]()
Most megnéztem, a castone-ban (legalábbis a régebbiekben) csak egy clip-led van, de limiter, az nincs (sajnos). (ezt csak kapcs. rajzon néztem, nem magán a végfokon!). Ennek ellenére jelentem, hogy jól bírja a túlhajtást
![]()
Félreértettél
![]() ![]() lapose: klasszikus értelemben az előbbiek leírtak alapján nem akarok vele diszkózni. Az nem az én világom (egyébként sem diszkóba megyek, ha szórakozni akarok). Eddig még nem volt baj a rövidzárvédelemmel, bár teljesen igazad van (de valamiért úgy emlékszem, hogy azon a castone rajzon, amit láttam, volt védelem. majd megnézem!) Üdv: FazksG
Üdv
Én ezt építettem meg már párszor, és ez frankón működik! Van benne Power, Protect, és clip led is! Lehet hogy mutatták már párszor, de nem baj ebben van nyákterv és beültetési rajz is. Max +-40V-os tápfeszről megy, az alsó határt nem tudom. Sok sikert az utánépítéshez ![]()
Hali!
Felvillan a clip és a Protect led ja és a relé zár. ![]() Frankó nagyon.
hat a 7293 az 120 wattos a 7294 meg csak 100 watt.Azert mert a 7293 nak magasabb a tap fesz hatara +-50 volt,a TDA7294 nek meg csak +-40 volt.Az azt jelenti 20 volt,azert az mar valami.Van meg benne clip indikator meg buffer driver ami segitsegevel meglehet halytani meg mas veg tranyokat is vagy hasznalhato hid bekoteskor.A 7294 et egyszeru hidba kotni.Csak ket egyforma csatorna szugseges,az egyik vegfok bemenetjet hozza kell kotni a foldeleshez a kivezeteserol meg kell egy 22 kiloohmos ellenalast kotni a masik modul invertalt bemenetjere.Ez a 22 kilos ellenalas visszcsatolaskent szolgal a hidbakotott masik modulrol.Ennyi az egesz.
Hello!
Totál káosz! Vagy nem az ellenállások lábain mérted a feszültséget. (pld.: az R13 a bázis-emitter között van, azon 600-700mV-nál nagyobb feszültség nem lehet, kivétel, ha az zárófeszültség, de akkor is behatárolódik kb-7V esetén) Lerajzoltam a szimulátorba, hogyan kellene kinézni a feszültségeknek, mikor az AMP bemeneten (erősítő kimenetén) nulla volt van. A mért értékek, az alkatrészek lábain mérve értendőek!!! A kapcsolási rajz mellett, ott van az áramkör transzfer karakterisztikája, azaz az átviteli függvény, ha az AMP bemeneti feszültség, 0...-45V-ig változik. Az ábra a LEd-en mérhető feszültséget mutatja. Látható, hogy a clip led addig nem ég, míg az AMP bemenet feszültsége meg nem haladja a -33V-ot. Mert ha az erősítő kimeneti feszültsége megközelíti a tápfeszültséget (közel a túlvezérlési állapot), a clip Led jelez!! (Ez a kapcsolás, csak az erősítő, negatív csúcsfeszültségét figyeli, a pozitívvel nem foglalkozik.) üdv! proli007
a 7294et néztem hidalva 200w ez is ugyanazt tudja, illetve kicsit többet. (plusz van clip is) esetleg valakinek a hidalthoz nincsen nyákrajza??
Hello!
Még a clip áramkör mérésével adós vagy. Aztán ha minden működik, akkor lehet egy tisztességes nyákot készíteni neki, lévén, hogy ez még is csak az erősítő "biztonsági áramköre". üdv! proli007
Hello!
Idézet: (Az R10-en, csak a C3 1,2V feszültsége jön vissza, tehát itt rend van.)„Testhez képest R10 42.4V” Az alap probléma, onnan ered hogy az AMP bemeneten tápfesz van. Ezért van nyitva a T4 tranyó, és a C3-on az 1,3V feszültség. Mi lehet a gond? - AMP bemenetre feszültség érkezik valahonnan - A relére menő vezeték nem jó helyen van, és ezen érkezik a feszültség - A clip áramkör felől érkezik, a D6 diódán keresztül. De ehhez a clip-nek mínusz táp helyett, plusz tápfeszültséget kellene kapnia. - A D6 anódja, vagy az R16 a nyákon nem jó helyre megy. Valahol a tápra van kötve, vagy zárlatos a nyák és a clip áramkör valahol plusz tápot kap. Így a nyitott D6-on keresztül, jön a feszültség. (egyenlőre, ennek a valószínűsége a legnagyobb. üdv! proli007
Hali! Lenne egy kérdésem olyan problémám van,hogy csináltam egy végfokot és megcsináltam a Reflex RX-500as védelmét és a clip ledd már megvillam -6dB-nél az lehet a baj ,hogy én viztiszta 1,2Volton nyitó leddel csináltam meg
![]()
Hello!
- Egyedül a T4-nél értelmesek a feszültségek. Ott sem jó, de legalább lehetséges. De ha az erősítő helyén 40V-ot mértél, akkor valahol zárlat van ott, vagy a clip áramkörnek nem mínusz tápot, hanem a plusz tápot adtad volna meg. - Ha T1 emitterén 0V van, akkor a bázisán már csak maximum 0,65V lehetne. De semmi esetre sem 43V - Ha a T1 kollektorában nulla volt van, akkor a relének már rég húznia kellene. Kivétel, ha a relé, vagy az R1 szakadt. - A T2 feszültségei elvileg lehetnénk így, de akkor a bázisára, hogyan kerül 43V, ha a feszültség az R2-őn keresztül érkezik oda a T1 kollektorából, ahol állításod szerint 0V van? - A T3 bázisában, (ha a váltó fesz megvan,) negatív feszültségnek kellene lenni!! Akkor a kollektor zárva van, tehát ott a C2-n mért feszültség van. (itt az R7-és R9 feszültségosztót alkot. 45V táp mellett, kb. 12V-ot jelent A C2-ben.) Ha ott nulla van, akkor vagy R7 szakadt, vagy C2 zárlatos. (Ha a T3 bázisfeszültsége +0,3V, akkor is zárva van a tranyó, és a kollektorában kb. +12V van) - Ha a T4 bázisában 0,6V van, akkor a tranyó nyitva van, de a kollektorán néhány mV-nak akkor is kell lenni. Persze, kivétel, ha az R9 felől tényleg nem érkezik oda áram. (C2 feszültsége tényleg nulla9) - T5 esetében a bázisnak kb. 650mV-al alacsonyabbnak kellene lenni, mint az emittere. HA az emitterben -44,3V van, akkor a bázison -43,6V-nak kell lenni. A kollektorában viszont nem lehet plusz feszültség sehogyan sem. Mert az áramkör csak mínuszt kap és GND-t. Mert a kollektorában egy piros Led van és ennek nyitófeszültsége jut a kollektor-emitterére. Azaz ha az emitterében -44,3V van, akkor ha a dióda világít, a kollektoron is -44,3..-44,1V van. Ha sötét, akkor kb. -42,7V. Nos ezeket kellene átnézni, mert itt valami nagyon nem stimmel. (Tranyók össze-vissza, fordított panel, zárlatok) üdv! proli007
Hali!
Megépítettem ezt a kapcsolást de nem akar működni. Ha bekapcsolom akkor a zöld és a sárga led világít és sajnos a sárga led vílágítva is marad és a relé egy pillanatra se húz be. Szerintetek merre lehet a probléma merre keresgéljem? Vagy valami más ötlet? "A zöld led a power a sárga az a protect a piros led pedig a clip led."
Szia!
Ez a leírás a ti erősítőtökre vonatkozik? Bővebben: Link Mert ha igen, akkor nem olyan egyszerű a dolog, ugyanis az nem csak clip led, hanem figyeli s kimeneti rövidzárt is! B- rész a leírásban! Egy többutas hangfalat nem olyan egyszerű összerakni! Ha rossz a keresztváltód, pl. a mélyhangsugárzót 800Hz-nél kezdi vágni, de a közepet mondjuk 400Hz-tól engedi, a 400-800Hz-s tartományban az impedancia a két párhuzamosan kötött hangszórónak köszönhetően a fele lehet! Ilyenkor pedig már megszólal az erősítő védelme!
Ha villog clip, akkor a végfokból kimegy az a bizonyos teljesítmény, csak éppen elveszik a remek passzív hangváltó tekervényeiben :yes:
A magassugárzó direktben, végfok előtti aktív szűrővel sem tudná megvárni szegény hogy klippeljen vele a végfok, mivelteljesítményétől függően, kb 30-80 W körüli teljesítményszinten végleg elhallgatna ![]()
Ezt én nem értem.
"ok..akkor...ez mitől keletkezik?"...mi? "A hangszóró kicsi? Az erősítő kicsi?"...??? Ami meg utánna jött azt úgy ahogy van nem értem. Mi az hogy "beszabályoztuk a hangváltót a hangszórókhoz"? "Az erősítőre meg megint nem értem,mert mi ugye nem tekerjük túl a villogásnál"...ezt a mondatot nem értem, csak a második tagmondatot. Az hogy hol a maximuma egy végfoknak azt szkóppal tudod megnézni, és nem clip led-del. |
Bejelentkezés
Hirdetés |